Eberspächer D1 kokemuksia, huoltaminen ja korjaus?

Anonyymi

Nyt on niin, että veneessä on Eberspächer D1 lämmitin joka ei käynnisty. Meille olisi tärkeää että lämmitin toimii luotettavasti. Ajatuksena irrottaa lämmitin ja viedä huoltoon. Mihinkä pk seudulla tai Lahden tienoilla kannattaa viedä, kuka olisi pätevä ja kohtuullinen hinnoittelultaan? Onko kustannustaso ylipäätään sillä tasolla että korjautus ja huollatus kannattaa? Oletteko korjanneet onnistubeesti itse näitä?

10

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eikö kannata ensin itse katsoa saako sähköä/polttoainetta ja tarkistaa hehkutulppa?

    • Olisiko kesädiesel jähmettynyt polttoainelinjaan, ehkä pumppuun. Varovainen lämmittely vaikka hiustenkuivaajalla voisi auttaa.

      • Anonyymi

        Terve Sepe.teus, mukava nähdä että olet taas rivissä.
        Minulla olisi taas kerran kysyttävää dieselin polttoaine pumpusta. Laitoin silloin vuosia sitten pieneen Volvo Penta merivesikoneeseen sähköisen lisä siirtopumpun, jonka tarkoitus oli helpottaa ilmausta ja myös olla stand by vara pummppuna.

        Yksi veneistäni sisältää Volvo Penta AD31P (150 Hp) moottorin ja haluaisin asentaa siihenkin samanlaisen sähköpumpun pa-linjaan.
        Olisiko sinulla antaa joitakin ohjeita tuossa asiassa. Esim. virtaako se soppa vapaasti sen pumpun läpi kun se pumppu seisoo - eli virta on katkaistu.
        Keväisin terveisin Masaesbosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terve Sepe.teus, mukava nähdä että olet taas rivissä.
        Minulla olisi taas kerran kysyttävää dieselin polttoaine pumpusta. Laitoin silloin vuosia sitten pieneen Volvo Penta merivesikoneeseen sähköisen lisä siirtopumpun, jonka tarkoitus oli helpottaa ilmausta ja myös olla stand by vara pummppuna.

        Yksi veneistäni sisältää Volvo Penta AD31P (150 Hp) moottorin ja haluaisin asentaa siihenkin samanlaisen sähköpumpun pa-linjaan.
        Olisiko sinulla antaa joitakin ohjeita tuossa asiassa. Esim. virtaako se soppa vapaasti sen pumpun läpi kun se pumppu seisoo - eli virta on katkaistu.
        Keväisin terveisin Masaesbosta.

        Jotkut pumput päästää läpi, jotkut ei. Minulla on purjeveneessä sellainen ja päästää läpi dieselit sammutettunakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Terve Sepe.teus, mukava nähdä että olet taas rivissä.
        Minulla olisi taas kerran kysyttävää dieselin polttoaine pumpusta. Laitoin silloin vuosia sitten pieneen Volvo Penta merivesikoneeseen sähköisen lisä siirtopumpun, jonka tarkoitus oli helpottaa ilmausta ja myös olla stand by vara pummppuna.

        Yksi veneistäni sisältää Volvo Penta AD31P (150 Hp) moottorin ja haluaisin asentaa siihenkin samanlaisen sähköpumpun pa-linjaan.
        Olisiko sinulla antaa joitakin ohjeita tuossa asiassa. Esim. virtaako se soppa vapaasti sen pumpun läpi kun se pumppu seisoo - eli virta on katkaistu.
        Keväisin terveisin Masaesbosta.

        Terve vaan! Minulla se sähköpumppu oli SoleDieselin yhteydessä eikä mitään ongelmia ollut. Näissä kalvopumpuissa ovat venttiilit lautasventtiilejä ilman jousia, siis samanlaisia kuin alkuperäisessäkin. Mäntä-ja rataspumput ovat sitten asia erikseen mutta niistähän ei ollut kyse.


      • Anonyymi
        sepe..teus kirjoitti:

        Terve vaan! Minulla se sähköpumppu oli SoleDieselin yhteydessä eikä mitään ongelmia ollut. Näissä kalvopumpuissa ovat venttiilit lautasventtiilejä ilman jousia, siis samanlaisia kuin alkuperäisessäkin. Mäntä-ja rataspumput ovat sitten asia erikseen mutta niistähän ei ollut kyse.

        Kiitos kun jaksoit taas kerran vastata.
        Sehän tässä minua vaivasi kun tuo iso kone syö sitä ainetta aivan eri tahtiin verrattuna pikku VP : n.
        Tuli pelko että se pumppu ”ahistaa” siinä välissä.
        Siinä isossa koneessa on isompi pa-suodatin ja sitä käsipumppua saa nytkyttää peukalon helläksi ilmatessa. Siinä syy miksi haluaisin saada sinne hieman apua.
        Hyvää kesän odottelua sinulle ja tiedä vaikka vielä lähtisit vesillekin D.
        Masaesbosta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kun jaksoit taas kerran vastata.
        Sehän tässä minua vaivasi kun tuo iso kone syö sitä ainetta aivan eri tahtiin verrattuna pikku VP : n.
        Tuli pelko että se pumppu ”ahistaa” siinä välissä.
        Siinä isossa koneessa on isompi pa-suodatin ja sitä käsipumppua saa nytkyttää peukalon helläksi ilmatessa. Siinä syy miksi haluaisin saada sinne hieman apua.
        Hyvää kesän odottelua sinulle ja tiedä vaikka vielä lähtisit vesillekin D.
        Masaesbosta

        Joo, hyvää kesää vaan kaikille asiallisille keskustelukumppaneille vuosien varrelta. Olen tässä ollut veneetön jo monta vuotta, terveys petti mutta onhan tässä jo ikääkin. Siitä huolimatta lippu korkealle!


    • Anonyymi

      Kannattaa katsoa Eberin polttoainepumpussa oleva suodatin myös. Minulla teki sitä että yritti käynnistyä siinä onnistumatta. Polttoaineen imuputki oli asennettaessa jätetty liian pitkäksi ja makasi tankin pohjalla. Vuosikymmenien saatossa tankin pohjalle kertyneet möhnät kulkeutuivat Eberin polttoainepumpun suodattimeen tukkien sen. Suodattimen ja tankin putsaus sekä imuputken lyhennys korjasi ongelman.

      • Anonyymi

        Minulla taas kävi niin päin että kun asennusohjeissa oli kielletty suodattimen asennus niin oli toteltu. Eli möhnää oli vuosikymmenien saatossa kulkeutunut Webaston suuttimiin asti jotka olivat sitten tukossa. Puhdistuksen jälkeen lisäsin läpinäkyvän suodattimen ennen pumppua ja nyt on menty 12 vuotta ongelmitta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe