Tutkimus: Kasvissyöjät ovat onnettomampia kuin lihansyöjät

Anonyymi

Tutkimuksen mukaan henkilöt, jotka jättävät lihan ruokavaliostaan kokonaan pois, sairastuvat masennukseen lähes kaksi kertaa todennäköisemmin verrattuna lihansyöjiin. Journal of Affective Disorders -sivustolla julkaistun tutkimuksen mukaan tämä johtuu mitä luultavimmin vitamiini- ja mineraalipuutoksista, jotka vaikuttavat negatiivisesti mielialaan. Mitä kauemmin tutkimukseen osallistuneet olivat olleet kasvissyöjiä, sitä todennäköisemmin heillä todettiin masennus.

Kasvissyöjät eivät saa ruoastaan B12-vitamiinia eli kobalamiinia, jonka puutoksella on merkittävä yhteys masennukseen. Täysin kasvisruokavaliota noudattavien tulisikin nauttia vitamiinilisää, sillä B12-vitamiinia esiintyy luontaisesti merkittäviä määriä vain eläinkunnasta peräisin olevissa elintarvikkeissa, kuten lihassa, kalassa ja maidossa.

Vegaaneista hieman yli puolet kärsii brittilehtien mukaan kobalamiinin puutteesta, maitotuotteita ja kalaa nauttivista noin 7 prosenttia.

Lisäksi kasvissyöjien ruokavalioon kuuluu tavallista enemmän pähkinöitä, jotka sisältävät omega 6 -rasvahappoja. Omega 6 -rasvahappoja ei tulisi nauttia liikaa, sillä sen uskotaan esimerkiksi lisäävän riskiä sairastua mielenterveysongelmiin.

Tästä voi päätellä, että vitamiinit kannattaa ottaa, mutta vähentää hieman pähkinöiden nauttimista.

Mahdollisia muita syitä syy kasvissyöjien madaltuneeseen mielialaan saattavat olla raudan puute tai kasviestrogeenin suuri määrä. On my;s mahdollista, että masennus on alun alkaen ollut alku kasvisruokavalion suosimiselle.

https://www.is.fi/terveys/art-2000005322785.html

3

59

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kasvissyöjissäkin on hyvin monenlaisia ihmisiä.

En ala lukemaan tutkimustasi. Onko se vertaisarvioitu? Onko muita tutkimuksia, joiden tulokset viittaavat samaan suuntaan? Onko tutkimuksessa huomioitu syy - seuraus -suhteen suunta? Nimittäin vaatii tietynlaista luoteenlaatua olla ehdoton. Sama persoonallisuudenpiirre voi näkyä muillakin elämänalueilla.

Tosin ehdottoman vastakohdat eli täysin holtittomat eivät ole onnellisia hekään. Vai ovatko mielestäsi 200 - 600 -kiloiset sairaalloisen ylipainoiset roskaruokaa erikoisvahvistetulla sängyllä sisäänsä lappovat ihmiset terveitä? Hehän suostuvat syömään aivan kaikkea - paitsi ei vihanneksia. Amerikan upea ruokapolitiikka on saanut aikaan nämä ihmisraadot.

Liha ei muuten ole elimistölle välttämätön tuote. Maapallolla elää paljon ihmisiä, joilla on vähän tai ei lainkaan varaa syödä lihaa. Monissa kulttuureissa tai uskonnoissa lihaa ei syödä. Päteekö tutkimustuloksesi siis yhtälailla Afrikan maissa kuin Intiassakin? Myös USA:ssa on uskonnollisia lahkoja, jotka ovat kasvissyöjiä. Kuten adventistit. Ja he ovat terveempiä ja pitkäikäisempiä kuin valtaväestö.

• Anonyymi

Suomen oloissa kasvis syonti pakottaa meidät antautumaan 2 pv sodan tullen,
      Jos lihan, maidon,munien kysyntä laskee, sen seuraus on
      Lehmien tappaminen, kanojen lopetus
      Ja kun soija ja palmuöly (jota world economic forum käski kasvattaa voin sijalle)
      Laivat ei kulje kalingradista ylöspäin sodan aikana.

Emme saa mistään rypsi ölyäkåän, koska puristimet ja kuljetus ei toimi ainakaan sähköautot kun sähköverkko katkaistaan sodassa ensimmäisenä,

Jos siirrymme maailman hallituksen ja sen viher piipertäjien mukana lehmän tappokampanjaan, ja sähköautohin, se on kuolin isku suomesta.

Lehmä lypsää maitoa ja voita ilman sähköä, syö ja märehtii ja kun taloyhtiöiden lämmitys ei toimi, voimme muuttaa pakkaella lehmien taloon, eli navetan lämpimään,
      Sillä sota aikana jokainen ehakoidaan puulämmitys taloon
      Tai lehmien massalla lämmitettyyn nabettaan, joka estää meitä kuolemasta silloin kun ei ole sähköjä ja on sota ja meret on täynnä sota laivoja ja varastavat kaikki ruoka laivat sotilaiden ruuaksi.
      Vihervasemmistolaisuus on itse murha, sillä sähköauto tuottaa niin paljon lataus aikana ydinjätettå ja maassamme tuelee olemaan rosatomeja joka niemen notkossa ja sota aikana rosatom pysäyttää sähkön tuotannon ja laskee ydin säteilyn naamallemme,
      Eli polttomoottori on paljon ympäristöystävällisempi kuin sähköauto.

Vihreät on kommareita ja ajaa kaikessa rosatom etua ja viis veisaa suomen eduista.

• Anonyymi

No et säkään kyl kauheen onnelliselta vaikuta. Närästääkö vai eikö suoli toimi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe