No niin. Se sitten siitä laihdutuksesta. Puoli vuotta olen onnistunut salailemaan ja nyt kaikki arvelee anoreksiaa.
1. Mun vanhemmat. Ne koko ajan ehdottaa et menisin kaverin kaa pitsalle ja tuputtaa ruokaa. Isä selittää että on huolissaan ku syön nii vähön mut kuitenkin kannustaa lenkille (?). Äiti taas sanoo et oon nirso ja syön liian vähän.
2. Opettajat. Kai ne jotain nyt huomaa kun oon laihtunu mut silti. Yks opettaja jonka kanssa me syödään sano mulle eilen et ”otappa vähän lisää. Oon nyt seurillu syömisiäs ja tolla menolla kuihdut ja kuolet!” Uhkas laittaa kuvan mun annoksesta vanhemmille
3. Kaverit. No, ex kaveri epäili jo sillon ku tää alko mut eipä enää olla kavereita. Salailin ihan hyvin viime viikkoon asti. Yks kaveri on tajunnu et mitä mulla on meneillään. Se laittaa mulle aina ruokailussa ruokaa aivan liikaa ja rupeen tietenki melkee itkee aina. Hyvää se tarkottaa mut kiusallinen tilanne viedä roskiin. ”Sä löydät ittes sairaalasta jos et lopeta.” ”kai sä syöt kotona enemmän?!” ”Haluutko mennä terkkarille kertoo? Mä voin tulla mukaan.” ”Oot laihtunu” ” sun on pakko syödä en haluu et kuolet”
4. Terkkari. Koulussa erikoisruokavalion takia nähdään että paljonko olen sitä ruokaa ottanut. Keittiössä ihmeteltiin kun olin vaan tökkiny sitä ja loput oli ottamatta. Sieltä soitettiin sitten terkkarille. Terkkari laitto mulle wilmassa viestiä ja pyys mua sen luokse ens viikoks. Apua en haluu mennä
Apua jään kiinni
2
160
Vastaukset
- Anonyymi
Koetko, että sulla on syömishäiriö? Jos kyllä, niin hae apua. Soita vaikka oman paikkakunnan mielenterveyspuolelle, siellä osataan auttaa. Vanhempasi, kaverisi ja koulun henkilökunta toivovat sinulle vaan hyvää. Isäsi kannustaa liikkumaan ja syömään koska kummatkin ovat terveydelle hyväksi. Liikunnan tarkoitus ei ole välttämättä laihduttaa, eikä ruuan välttämättä lihottaa. Kummatkin ovat osa tasapainoista elämää. Niin kuin sinä, itsekään en tuota muiden huolenpitoa ymmärtänyt nuorena, koin vaan tungettelevana. Nyt syömishäiriöstä 10 vuotta kärsineenä voin vaan toivoa että haet ammattiapua heti. Laihuudesta ei edes pääse iloitsemaan kun elämässä kaikki pyörii ruuan ympärillä.
- Anonyymi
Et ehkä itse näe itseäsi oikein. Tai sitten näet itsesi kahdella tasolla, toisaalta koet olevasi lihava ja toisella tasolla näet, että käyttäydyt kuin syömishäiriöinen. Kyllähän vaatteilla voi osittain peittää laihtumistaan, mutta jostain se aina näkyy. Kuten siitä, miten syö. Ja kun vaatteet riisutaan ja menet vaakaan, niin totuus näkyy.
Sinun terveytesi kannalta on hyvä, että myös aikuiset ovat huomanneet, että käyttäydyt itsetuhoisesti välttämällä ruokaa. Anoreksia on vaarallinen sairaus. Sinulla tuskin on muita vaihtoehtoja kuin mennä terveydenhoitajan luokse. Olet alaikäinen, jos et ole motivoitunut hoitoon, niin sinut hoidetaan väkisin. Pääset helpommalla, kun tunnustat ongelmasi.
Itselläni oli hoitamaton syömishäiriöjakso joskus yläasteella ja se kesti muutamia vuosia. Normaalisti tosin en ole koskaan syönyt sen jälkeen, mutta normaalipainoinen olen ollut, ja sitä kautta kroppa on toiminut. Eli on esim. normaali kuukautiskierto. Itselleni varmaan nolointa oli kuukautisten menetys laihduttamisen vuoksi. Koin olevani muutenkin kohtuullisen epänaisellisen näköinen. Pienirintainen jne. Siis siitä huolimatta, koin olevani myös liian rasvainen. Kuukautisten palautuminen on itselleni ollut asia, josta olen ollut ylpeä. Se antaa tunteen naisellisuudesta. Toisaalta kuukautiset ovat naisella myös hyvinvoinnin merkki, eli että keho toimii niin kuin pitää.
Mutta sen verran haluan lohduttaa, että vaikka sinua nyt painostetaan syömisen kanssa, niin pystyt ihan hyvin säilyttämään normaalipainon, ihan koko aikuisen elämäsi ajan. Joudut tosin hyväksymään sen, että oma näkemyksesi ihanteellisesta painosta ei ole sama asia kuin mikä on terveellistä. Joudut tekemään kompromissin. Oikeasti normaalipainoisena elämäsi tulee helpommaksi. Et joudu kituuttamaan liian vähällä energialla, ja voimaa jää opiskeluun, työhön, liikkumiseen jne. Anoreksiapotilaallakin voi alkuun olla energiaa, mutta kun tauti etenee, niin voimat menevät. Samalla kun rasva ja lihakset katoavat, myös sydän kutistuu. Ja se on varmaan anoreksian vaarallisimpia riskejä. Heikentynyt sydän voi pysähtyä arvaamatta.
Toivotan sinulle kaikkea hyvää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984