Ei ehkä tullut oikeaan osioon, mutta tietääkö joku, kuinka pitkän ajan jälkeen sähköpostiviestit pystytään vielä palauttamaan palvelimilta? Olen tekemässä rikosilmoitusta, jossa todisteena on sähköpostit, mutta asiasta on aikaa vuosia. Sähköpostit pitäisi saada palautettua lähettäjän, vastaanottajan (viranomaisia) tai teleoperaattorin palvelimilta poliisin toimesta. Onko mitään mahdollisuutta, että niitä enää saataisiin esiin?
Itse olen käytännössä todennut, että omat sähköpostini on kaivettu esiin vastaanottajan taholta (viranomainen) parin vuoden jälkeen. Todella kauan sähköpostit palvelimilla sis säilyvät. Kyseessä ei ollut virallinen, kirjaamoon lähetetty sähköposti, jotka varmasti arkistoidaan ikuisuudeksi, vaan tavallinen henkilökuntaan kuuluvalle suoraan lähetetty sähköposti, jota hän itse tuskin säilytti eli veikkaan, että viesti palautettiin vastaanottajan IT-tuen toimesta heidän sähköpostipalvelimeltaan.
Sähköpostien säilymisaika palvelimilla?
6
257
Vastaukset
- Anonyymi
Ennen kuin alkaa kyselemään näiltä palstoilta niin kannattaisikohan olla yhteydessä sen domainin asiakaspalveluun missä sähköpostisi sijaitsee. Maksullisilla ja maksuttomilla (muka ilmaisilla) on varmasti erilaisia käytäntöjä.
- Anonyymi
Ei, koska katson, että domainin takana oleva taho on syyllistynyt rikokseen, joten taho tietenkin hävittää sähköpostit, jos alan niitä tiedustella.
Käsittääkseni viestit jäävät sähköpostiohjelman lisäksi myös palvelimille. Tältä pohjalta kyselin sitä, kuinka kauan viestit säilyvät palvelimilla eli onko poliisilla enää monen vuoden jälkeen mahdollisuutta saada niitä esille siitä huolimatta, että vastaanottaja olisi poistanut ne omasta sähköpostiohjelmastaan. - Anonyymi
Vai tarkoittiko vastauksesi sitä, että on kokonaan domainin haltijasta itsestään kiinni, kauanko sähköpostipalvelimella sähköpostit säilyvät? Jos näin on, niin riippuuko tämä asetuksista vai palvelimen tallennustilasta, jos niissä sellainen on, eli palvelin poistaa automaattisesti viestejä sitä mukaan, kun tila tulee täyteen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, koska katson, että domainin takana oleva taho on syyllistynyt rikokseen, joten taho tietenkin hävittää sähköpostit, jos alan niitä tiedustella.
Käsittääkseni viestit jäävät sähköpostiohjelman lisäksi myös palvelimille. Tältä pohjalta kyselin sitä, kuinka kauan viestit säilyvät palvelimilla eli onko poliisilla enää monen vuoden jälkeen mahdollisuutta saada niitä esille siitä huolimatta, että vastaanottaja olisi poistanut ne omasta sähköpostiohjelmastaan."Käsittääkseni viestit jäävät sähköpostiohjelman lisäksi myös palvelimille."
Tuo riippuu sähköpostiohjelman asetuksista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai tarkoittiko vastauksesi sitä, että on kokonaan domainin haltijasta itsestään kiinni, kauanko sähköpostipalvelimella sähköpostit säilyvät? Jos näin on, niin riippuuko tämä asetuksista vai palvelimen tallennustilasta, jos niissä sellainen on, eli palvelin poistaa automaattisesti viestejä sitä mukaan, kun tila tulee täyteen?
Vastaukseni tarkoitti sitä että ulkopuolinen ei pysty sanomaan millainen sopimus sinulla on palveluntarjoajan kanssa. Jos käytät sähköpostien lukemisessa POP-protokollaa niin palvelimen kansio tyhjenee samalla kun bitit siirtyy oman koneesi meilikansioon. IMAP-protokollaa käytettäessä meilikansiot säilyy palvelimella niin kauan kuin sinulle on luvattu siinä vaiheessa kun palvelusta sovit ja osoitteen avasit. Jos yritys on vielä pystyssä niin paras tapa on selvittää se asiakaspalvelun kanssa.
- Anonyymi
Kannattaisi käyttää oikeaa sähköpostiohjelmaa kuten Thunderbird. Minulla on noin 10 vuoden postit tallessa omalla koneella ja varmuuskopioituna muualle. Ei tarvitse etsiä palvelimilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492338- 262233
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161554Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545- 1241447
- 191093
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut118963Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333893