Nordnetin neljä kulutonta vieroittivat "aktiivisesti" hoidetuista mutta näinä viikkoina kymmenisen prosenttia salkusta pistin aktiivirahastoihin. Tyhmää?
suora osakeosto vaiko rahasto?
12
410
Vastaukset
- Anonyymi
Aloittaja jatkaa selitelmin. Sysäyksen rahastoihin antoi allaoleva:
https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/rahastolistat
Tuossa tavallaan hämävästi oli lähimenneisyydessä 170 %:n vuosituottoja kun tarkastelujakso alkoi pahimmasta koronadipistä.
Tuossa huomattava, että kärkeen päässeet eivät ole tyyppiä "OMXH25" vaan pienyrityksiä tai muuten teemallisesti sijoittavia.- Anonyymi
> ... kärkeen päässeet eivät ole tyyppiä "OMXH25"
ETF:tkin ovat rahastoja. Ainoa suomalainen ETF on OMXH25-indeksirahasto.
Huvittavaa kun Nordnetin Suomi-indeksirahasto antaa saman kuluitta.
ETF:t ovat kalliita ostaa ja myydä. Pieni vuosikulukin (TER) niissä on.
Rahastonhoitajille ehkä kannattaa maksaa työläästi seurattavien pienyritysten seuraamisesta varsinkin kaukana USA:ssa?
Itse kyllä peruin aikeeni tyhjentää Nordean Pohjoismaarahaston (vuosikulu 1,4%) kun huomasin alkuvuoden 2021 tuottaneen viisitoista prosenttia!
Rahastojen ostaminen, myyminen ja pitäminen ovat kuluttomia.
Pitää vaan seurannalla varmistaa että tuottaa kunnolla.
- Anonyymi
Riippuu ihan siitä, mihin rahastoihin sijoitit. Aktiivisiakin rahastoja on hyviä ja huonoja, halpoja ja kalliita. Jossain tapauksessa hyvästä rahastosta saattaa kannattaa maksaa korkeaakin hintaa, jossain mutta huonosta rahastosta ei kannata maksaa edes halpaa hintaa, kun passiivisia rahastoja saa vielä halvemmalla.
- Anonyymi
Totta puhut.
Annapa arviosi linkitetyn Nordnetin rahastoluettelon ensimmäisistä vaikka viidestä.
Oletusnäkymässä yhden vuoden tuoton parhaat ensimmäisinä. Juuri nyt ~150%
Nordean luettelo on typerästi aakkosjärjestyksessä, mutta saa YTD-järjestykseen
OP:lla on sekä vuoden että YTD-tuotto. En ole kokeillut muokkailla. - Anonyymi
Aloittajan lähimenneisyyden rahasto-ostot:
- Aktia Nordic Micro Cap B, osuus 23%
- Handelsbanken Kestävä Energia (A1 EUR), osuus 23%
- Swedbank Robur Small Cap USA A, osuus 23%
- Nordnet indeksirahasto Ruotsi, osuus 18%
- Nordnet indeksirahasto Tanska, osuus 7%
- Nordea global enhanced small cap, osuus 6%
Mitä olisit itse valinnut toisin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittajan lähimenneisyyden rahasto-ostot:
- Aktia Nordic Micro Cap B, osuus 23%
- Handelsbanken Kestävä Energia (A1 EUR), osuus 23%
- Swedbank Robur Small Cap USA A, osuus 23%
- Nordnet indeksirahasto Ruotsi, osuus 18%
- Nordnet indeksirahasto Tanska, osuus 7%
- Nordea global enhanced small cap, osuus 6%
Mitä olisit itse valinnut toisin?Viimeisen vuoden tuotto-% ei ole sellaisenaan mitenkään oleellinen asia rahaston valinnassa. Pitää katsoa, mitä rahasto sisältää, millä perusteilla sijoitukset valitaan ja vaihdetaan, mikä taho sitä hallinnoi, mitä muita rahastoja samalla markkinalla operoi, miten rahasto on pärjännyt (pidemmällä aikavälillä / nykyisen rahastonhoitajan ja sijoitusstrategian aikana) verrattuna kilpailijoihinsa ja markkinan keskiarvoon, yms.
Nuo edellämainitut tietysti vasta sitten, kun on ensin päättänyt mille markkinalle (alue, toimiala, yritysten koko) haluaa sijoittaa. Listassasi on useita minulle tuntemattomia rahastoja, mutta sen ainakin tiedän, että en laittaisi Pohjoismaiden markkinoille noin suurta painoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viimeisen vuoden tuotto-% ei ole sellaisenaan mitenkään oleellinen asia rahaston valinnassa. Pitää katsoa, mitä rahasto sisältää, millä perusteilla sijoitukset valitaan ja vaihdetaan, mikä taho sitä hallinnoi, mitä muita rahastoja samalla markkinalla operoi, miten rahasto on pärjännyt (pidemmällä aikavälillä / nykyisen rahastonhoitajan ja sijoitusstrategian aikana) verrattuna kilpailijoihinsa ja markkinan keskiarvoon, yms.
Nuo edellämainitut tietysti vasta sitten, kun on ensin päättänyt mille markkinalle (alue, toimiala, yritysten koko) haluaa sijoittaa. Listassasi on useita minulle tuntemattomia rahastoja, mutta sen ainakin tiedän, että en laittaisi Pohjoismaiden markkinoille noin suurta painoa.Sanoit ääneen itse miettimäni että nyt ainakin vuoden, ehkä kahdenkin ajan Yhdysvaltojen paino pitäisi olla suurempi Pohjoismaiden kustannuksella.
- Anonyymi
Aina laitan suoraan osakkeisiin.
- Anonyymi
Kotimaisiin osakkeisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotimaisiin osakkeisiin.
Ostatko niitä kotimaisia viittäsataa erilaista?
SRX8-ETF sijoittaa S&P 500:n osakkeisiin.
(Helsingin pörssissä kai luokkaa 200 osaketta)
- Anonyymi
"tuotto" perustuu uusiin sijoittajiin koska ovat tyytymättömiä 0 % korkoon ja nyt on rahaa kun ei voi matkailla.
Moni on myös innostunut uudesta talouskasvusta kun korona seläytetään.
On myös suuren riskin aikaa, vaikka valtiot ovt pumpanneet lisää rahaa markkinoille.
itse olen vetänyt 85 % varoistani jo nollakorolle, 15 % on vielä sijoitettuna.
Orotan romahdusta vuoden aikana.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/koronavuosi-toi-nuorten-sijoittajien-vyoryn/60f4ea24-c0f5-47c2-bfde-b7fdd059329b- Anonyymi
> ... romahdusta vuoden aikana
Me toiset kerätään muhkeat voitot vuoden tai parin ajan.
Stocknews.com'in Reitmeisterkin tätä painottaa.
Vielä ei ole aika.
Kun aika tulee, en nollakorkoa hyväksy. Metsärahastoihin ilmeisesti siirrän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3522816Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151058Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908- 80908
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849