Hyödytön kartta ilman tuulirajoja

Anonyymi

21

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaikkein nolointa on se, ettei tiedä, minkälaisella tuulella voi purjehtia.

    • Anonyymi

      Kaikkein hyödyttömimpiä ovat ihmiset, jotka valittavat ilmaisesta palvelusta.

    • Anonyymi

      Mistähän se kartan laatija voi tietää millä taidoilla kukin on liikenteessä?

    • Anonyymi

      Hmmm.. voisikohan kartasta päätellä mitään?

    • Anonyymi

      Syväykset tuossa hyödyllisempiä olisivat sekä tiedot kiinnitystavoista ja -paikoista. Mistähän tiedot on kaivettu ja mitä värit tarkoittaa? Näyttää olevan sinisellä yksi satama, joka on sallittu vain seuran jäsenille ja ravintolan asiakkaille sen aukioloaikoina.

    • Anonyymi

      Kyseisen kartan tarkoitushan on sijoittaa kartalle Saariston Satamat facebook-ryhmässä jaetut kokemukset satamista. Ei sitä ole tehty merikartaksi tai edes yleiseksi satamaoppaaksi.

    • Anonyymi

      Eiköhän jokainen veneilijä osaa itse katsoa karttaa (ja tarvittaessa satelliittikuvia) ja sen perusteella arvioida millä kelillä satamaan pystyy rantautumaan oman veneen ominaisuudet ja omat taidot huomioiden.

    • Anonyymi

      Kiitos hyvästä linkista, mutta sen jälkeinen kommentti oli kyllä juurikin sitä itseään. Mikä ihmeen kuvitelma ihmisillä on siitä, että maailmassa kaikkea pitäisi tarjota juuri heille ilmaiseksi. Oikeutuksen tunne on perusteettomuudessaan vahva ja aina hiukan hämmästyttävä.

      Ja muutenkin, kuten edelliset kommentoijat toteavat, nämä asiat pitäisi kyllä ihan itse osata katsoa kartasta. Jos se tuntuu tosi vaikealta, niin kannattaakin ehkä pysyä poissa ko luonnonsatamista.

      • Anonyymi

        Sellaista on Suomessa paljon. Valitetaan kaikesta, mutta ei olla valmiita maksamaan mistään. Ja kun jotain saa ilmaiseksi, sitä rohmutaan yli tarpeiden ja valitetaan päälle.

        Sellainen harmittaa, varsinkin silloin jos lähtökohtana on ollut tehdä yhteistä hyvää, tai kuten tuon linkatun kartan kohdalla, pyrkiä saamaan kokemukset satamista havainnollisempaan ja käytettävämpään muotoon. Siinäkin kyse on kahden ihmisen vapaa-ajallaan tekemästä projektista, jolla kukaan ei tienaa yhtään mitään.

        Se että moisesta valitetaan ei varsinaisesti rohkaise, mutta saattaa pahimmillaan aiheuttaa sen, että tekijät rajaavat kartan pelkästään omaan käyttöönsä. Silloin ei tarvitse katsella nillitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista on Suomessa paljon. Valitetaan kaikesta, mutta ei olla valmiita maksamaan mistään. Ja kun jotain saa ilmaiseksi, sitä rohmutaan yli tarpeiden ja valitetaan päälle.

        Sellainen harmittaa, varsinkin silloin jos lähtökohtana on ollut tehdä yhteistä hyvää, tai kuten tuon linkatun kartan kohdalla, pyrkiä saamaan kokemukset satamista havainnollisempaan ja käytettävämpään muotoon. Siinäkin kyse on kahden ihmisen vapaa-ajallaan tekemästä projektista, jolla kukaan ei tienaa yhtään mitään.

        Se että moisesta valitetaan ei varsinaisesti rohkaise, mutta saattaa pahimmillaan aiheuttaa sen, että tekijät rajaavat kartan pelkästään omaan käyttöönsä. Silloin ei tarvitse katsella nillitystä.

        No, varmasti suurimman osan mielestä kyseessä on tosi hyvä juttu. Ainakin minun mielestä, eli kiitokset tekijöille ja materiaalia tuottaneille :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, varmasti suurimman osan mielestä kyseessä on tosi hyvä juttu. Ainakin minun mielestä, eli kiitokset tekijöille ja materiaalia tuottaneille :)

        Eipä mitään, toivottavasti kartasta on iloa. Palaute tuolla fb-ryhmässä on ollut lähes pelkästään myönteistä, joten muutaman hörhön sekoilu Suoli24:ssa ei varsinaisesti yllätä ja vielä vähemmän se vaikuttaa mihinkään.


      • Anonyymi

        Juuri näin. Peukut tälle


    • Anonyymi

      Satamat on erotettu väreillä sen mukaan minkä tyyppisestä satamasta on kyse. Retki- ja luonnonsatamat vihreällä. Palvelusatamat sinisellä. Näistä on kerrottu Facebookin Saariston Satamat -ryhmässä, jonka jäsenille kartta on lähtökohtaisesti tarkoitettu, koska heidän kirjoittamiinsa kokemuksiin satamista kartta perustuu.

      Linkkiä on toki mahdollista jakaa muuallekin, kuten esimerkiksi tänne, mutta silloin jotkut karttaan liittyvät asiat, kuten esimerkiksi värien merkitys voi jäädä epäselväksi. Korostan vielä kerran, karttaa ei ole tarkoitettu korvaamaan satamaoppaita tai merikarttoja. Siihen on olemassa paljon paremmin toimivat palvelut, tosin niistä pitää myös keskimäärin maksaa.

      • Anonyymi

        Aika nihkeästi Suomessa saatavilla kunnon satamaoppaita. Minulla on Partio-Sissien satamakirjat sekä useampi satamakirja Ruotsista. Valitettavasti nämä ruotsalaiset ovat kertaluokkaa parempia eli niissä on valtavasti satamia ja niistä erittäin tarkat tiedot syvyyskäyrineen ja kiinnityspisteineen. Samalla ne ruotsalaiset kattavat suuremman alueen ja ovat halvempia.

        Omalta osaltani kyse ei ole siis siitä, että ilmaiseksi pitäisi saada. Pitäisi saada luotettavaa ja riittävää tietoa. Ja mitenkään ei ole tarkoitus arvostella tuon linkin sisältöä.

        Erityisesti tuo syvyystieto ja kiinntyspaikat eri syväyksille kiinnostavat. Eihän kartoissa yleensä ole oikein mitään tietoa rantojen läheltä. Partio-Sissien oppaassa on jonkin verran, mutta ei tarpeeksi ja sarja on varsin kallis.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika nihkeästi Suomessa saatavilla kunnon satamaoppaita. Minulla on Partio-Sissien satamakirjat sekä useampi satamakirja Ruotsista. Valitettavasti nämä ruotsalaiset ovat kertaluokkaa parempia eli niissä on valtavasti satamia ja niistä erittäin tarkat tiedot syvyyskäyrineen ja kiinnityspisteineen. Samalla ne ruotsalaiset kattavat suuremman alueen ja ovat halvempia.

        Omalta osaltani kyse ei ole siis siitä, että ilmaiseksi pitäisi saada. Pitäisi saada luotettavaa ja riittävää tietoa. Ja mitenkään ei ole tarkoitus arvostella tuon linkin sisältöä.

        Erityisesti tuo syvyystieto ja kiinntyspaikat eri syväyksille kiinnostavat. Eihän kartoissa yleensä ole oikein mitään tietoa rantojen läheltä. Partio-Sissien oppaassa on jonkin verran, mutta ei tarpeeksi ja sarja on varsin kallis.

        Julkinen tieto luonnonsatamien syvyyksistä kertyy vain sitä kautta, että pohjan löytänyt kertoo havainnostaan somessa (ja miksei myös onnistuneesta rantautumisestaan). Mutta näitä somepaikkoja on lukemattomia, ei tietämys juurikaan voi näillä keinoin lisääntyä.
        Mutta ihan käsittämätön oli aloittajan vaatimus, että karttoihin pitäisi merkitä luonnonsatamien tuulirajat. Ehkä seuraaviin merikarttapainoksiin saadaan myös varoitus heikoista jäistä, pilkijöillähän on joskus merikartta puhelimessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika nihkeästi Suomessa saatavilla kunnon satamaoppaita. Minulla on Partio-Sissien satamakirjat sekä useampi satamakirja Ruotsista. Valitettavasti nämä ruotsalaiset ovat kertaluokkaa parempia eli niissä on valtavasti satamia ja niistä erittäin tarkat tiedot syvyyskäyrineen ja kiinnityspisteineen. Samalla ne ruotsalaiset kattavat suuremman alueen ja ovat halvempia.

        Omalta osaltani kyse ei ole siis siitä, että ilmaiseksi pitäisi saada. Pitäisi saada luotettavaa ja riittävää tietoa. Ja mitenkään ei ole tarkoitus arvostella tuon linkin sisältöä.

        Erityisesti tuo syvyystieto ja kiinntyspaikat eri syväyksille kiinnostavat. Eihän kartoissa yleensä ole oikein mitään tietoa rantojen läheltä. Partio-Sissien oppaassa on jonkin verran, mutta ei tarpeeksi ja sarja on varsin kallis.

        Jep, oppaiden epämääräisyyteen olen minäkin tuskastunut. Paras tieto on Partio-Sissien satamakirjoissa, mutta ongelma on sama kuin kaikessa painetussa materiaalissa - tieto vanhenee. Eniten jurppii kuitenkin se, että vuosittain julkaistavissa Käyntisatamat-kirjoissa on väärää tietoa. Useimmiten laituripaikkojen määrä on pielessä ja varsinkin septityhjennyksen osalta tiedot eivät pidä paikkaansa.

        Kysyin asiasta aikoinaan oppaiden kustantajalta ja sieltä todettiin, että he ovat satamayrittäjien tietojen varassa eivätkä käy tarkistamassa tietoja. Se tietysti johtaa siihen, että osa satamayrittäjistä saattaa antaa tahallaan väärää tietoa. Veneilijän kannalta se kuitenkin on harmillista, koska oppaat eivät ole ihan halpoja.

        Saman ongelman kanssa toki painin tuon Saariston Satamat -kartan kanssa, mutta se sentään on ilmainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, oppaiden epämääräisyyteen olen minäkin tuskastunut. Paras tieto on Partio-Sissien satamakirjoissa, mutta ongelma on sama kuin kaikessa painetussa materiaalissa - tieto vanhenee. Eniten jurppii kuitenkin se, että vuosittain julkaistavissa Käyntisatamat-kirjoissa on väärää tietoa. Useimmiten laituripaikkojen määrä on pielessä ja varsinkin septityhjennyksen osalta tiedot eivät pidä paikkaansa.

        Kysyin asiasta aikoinaan oppaiden kustantajalta ja sieltä todettiin, että he ovat satamayrittäjien tietojen varassa eivätkä käy tarkistamassa tietoja. Se tietysti johtaa siihen, että osa satamayrittäjistä saattaa antaa tahallaan väärää tietoa. Veneilijän kannalta se kuitenkin on harmillista, koska oppaat eivät ole ihan halpoja.

        Saman ongelman kanssa toki painin tuon Saariston Satamat -kartan kanssa, mutta se sentään on ilmainen.

        Satamat saattavat kirjauttaa septiaseman olemassaolon, vaikka pumppu olisi rikkoontunut jo vuosia sitten ja jätetty korjaamatta.
        Osa kelluvista asemista taas vain vedetään niiden täytyttyä ulommas merelle ja tyhjennetään sinne. Tietysti sekin on hyvä asia, satamalahdet pysyvät kirkkaampina.
        Omassa veneessäni on tavoite että pyritään suoraulostukseen. Satamissa toki käytetään pelisilmää tilanteen sitä edellyttäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satamat saattavat kirjauttaa septiaseman olemassaolon, vaikka pumppu olisi rikkoontunut jo vuosia sitten ja jätetty korjaamatta.
        Osa kelluvista asemista taas vain vedetään niiden täytyttyä ulommas merelle ja tyhjennetään sinne. Tietysti sekin on hyvä asia, satamalahdet pysyvät kirkkaampina.
        Omassa veneessäni on tavoite että pyritään suoraulostukseen. Satamissa toki käytetään pelisilmää tilanteen sitä edellyttäessä.

        "Osa kelluvista asemista taas vain vedetään niiden täytyttyä ulommas merelle ja tyhjennetään sinne."
        Aprillipäivä meni jo.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Julkinen tieto luonnonsatamien syvyyksistä kertyy vain sitä kautta, että pohjan löytänyt kertoo havainnostaan somessa (ja miksei myös onnistuneesta rantautumisestaan). Mutta näitä somepaikkoja on lukemattomia, ei tietämys juurikaan voi näillä keinoin lisääntyä.
        Mutta ihan käsittämätön oli aloittajan vaatimus, että karttoihin pitäisi merkitä luonnonsatamien tuulirajat. Ehkä seuraaviin merikarttapainoksiin saadaan myös varoitus heikoista jäistä, pilkijöillähän on joskus merikartta puhelimessaan.

        En ole aloittaja, mutta ei sopivuus eri tuulensuunnille ja -voimakkuuksille mikään hölmö vaatimus ole. Sellainen on ollut pitkään Ruotsin satamakirjoissa, kuten myös varsin yksityiskohtainen kartta syvyysmerkintöineen ja varottavine kivineen.

        Ensimmäinen ostamani oli "Naturhamnar på ostkusten". Se on kirja ja kirjoittaja on tehnyt valtavan työn sen eteen mittaamalla nuo syvyydet ja piirtämällä kartat. Tuon ostin 90-luvun alussa, kun ensimmäistä kertaa purjehdin Ruotsin saaristossa.


    • Anonyymi

      Sen mä tajuun että naisilla tosi suunta heittää 180 astetta,mutta aloittajalla ei ole edes ilmansuunnat hallussa. voi voi

    • Anonyymi

      Joo kannattaa olla kokeneemman matkassa muutama vuosi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      202
      11474
    2. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      91
      9392
    3. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      62
      8518
    4. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

      Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      132
      7935
    5. Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle

      Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht
      Maailman menoa
      6
      7468
    6. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      66
      7423
    7. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      91
      5862
    8. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

      – Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      6
      5716
    9. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

      Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      22
      5660
    10. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      59
      5313
    Aihe