Vinkit veneen ajamiseen oikea kylki laituuriin päin

Anonyymi

Eli yksityiskohtaisia vinkkejä/opetusta kaivataan. Eli jos saisi teoriaa haltuun ja sit kohta käytäntöön treenaamaan. Veneenä on DC sisäperämoottorilla. T. Aloittelija

19

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siis kuinka lähelle pitää päästä?

      • Anonyymi

        Ihan siihen lähelle. Sen verran saa jäädä väliä laituriin että fendarit mahtuu väliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan siihen lähelle. Sen verran saa jäädä väliä laituriin että fendarit mahtuu väliin.

        Ja mikä oli ongelma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mikä oli ongelma?

        En tiedä varmasti mutta varmaankin kokemattomuus? Kysy aloittajalta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä varmasti mutta varmaankin kokemattomuus? Kysy aloittajalta!

        Jos tuollaista pitää kysyä täältä, ei kannata lähteä vesille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuollaista pitää kysyä täältä, ei kannata lähteä vesille.

        Sano se sitten sille aloittajalle jos haluat olla tyly!


    • Anonyymi

      Yleisesti ohjaus taitaa olla sillä oikealla puolella joten siinä mielessä ainakin itselleni helpompi ajaa oikea kylki laituriin kuin se vasen puoli koska näkee kokoajan sen etäisyyden laituriin paremmin. Hivuttautuminen kun vene on laiturin suuntaisesti mutta vielä liian etäällä laituriin kiinnittymisen tekemiseksi tapahtuu pakkia ja eteenpäin vaihdetta käyttäen pienillä lyhyillä sykäyksillä niin että ratti on ennen sykäystä käännetty sopivaan kulmaan, tämä aloitetaan kun vene on nollavauhdissa ja hätäillä ei saa vaan seurata hiljalleen miten se vene lähestyy sitä laituria ja päätellä siitä sopivaa ratinkulmaa ja sykäyksiä potkurille.. Näin siis jos olet yksin rantautumassa eikä ole keulapotkuria. Jos on toinen apuna niin homma on huomattavasti helpompaa, muuta kuin sopivalla keulakulmalla laituriin ja valmiiksi veneessä kiinni olevat köydet kaverille mukaan laiturille tai voit jopa itse kiinnittää vaikka perän sillä aikaa kun toinen huolehtii laiturilla keulan kiinnityksestä. Keulapotkuri helpottaa yksin rautautuessa myös koska voit tehdä ikäänkuin taskuparkkeerauksen kuten autolla... Alussa kaikki voi tuntua vaikealta, mutta ajanmyötä oppii oman veneen käyttäytymisen ja sitä myötä asiat alkavat sujumaan.

      • Anonyymi

        Siis DC:llä?
        Älä jauha pskaa. Vene on niin kapea ettei ole väliä seisooko keskilinjan oikealla vai vasemmalla puolella ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis DC:llä?
        Älä jauha pskaa. Vene on niin kapea ettei ole väliä seisooko keskilinjan oikealla vai vasemmalla puolella ;)

        Ahdistaako? Helpottiko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahdistaako? Helpottiko?

        Ei ahista, kui?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis DC:llä?
        Älä jauha pskaa. Vene on niin kapea ettei ole väliä seisooko keskilinjan oikealla vai vasemmalla puolella ;)

        Hmm, eihän sellainen vene todellakaan ole niin leveä että puolella olisi väliä.
        Trollikakakkaa


    • Anonyymi

      Youtubessa on paljon opwtusvideoita, sinne katsomaan. Ja sitten kun saat veneen, käy kokeilemassa jossain rauhallisessa paikassa monta kertaa. Ja aina parempi jos kyydissä opastamassa kokeneempi jolla homma hallussa. Ja muista aina että tuuli, aalto ja veden virtaus vaikuttavan veneen liikkeisiin joskus hyvin paljon. Eli aina kun lähestyt laituria, katso mistä päin tuulee. Jos mahdollista, lähesty laituria aina vastatuuleen. Myötätuuleen tultaessa olet kuin liukuhihnalla ja helposti ajat päin laituria.

      • Anonyymi

        Kannattaa käyttää terotettua heittoankkuria,joka tarttuu laiturirakenteisiin!Sen köydellä vedät itsesi laituriin kiinni!Muita kosteja on mm moukariankkuri joita käytetään etenkin ruotsissa!Ja harjoittelua paljon!

        Manu


    • Anonyymi

      Itselläni oli DP vetolaitteessa, mikä vaikuttaa jonkin verran veneen käytökseen peruutuksessa singlepropiin verrattuna. Mutta itse tein näin: laituria kohti n. 45 asteen kulmassa ja kun keula melkein laiturissa, pakki päälle ja ruori täysille oikeaan. Toimi hyvin, ellei tuuli ollut suoraan poispäin laiturista.
      Kummallista paskanjauhantaa muuten ketjussa DC:n kapeudesta ja ettei olisi väliä, kummalta puolen ohjaa. Kyllä se vaikuttaa kaikissa soutuvenettä leveämmissä.

      • Anonyymi

        Köydet kannattaa katsoa valmiiksi ennen laituriin ajoa ja jos esim yksin liikkeellä, vetää perästä köyden keulaan josta sen saa napattua keulaköyden kanssa samalla kun hyppää laiturille. Liian usein näkee veneen ajettavan laiturin viereen ja sitten aletaan etsimään ja selvittämään sopivia köysiä.

        Samoin lepuuttajat valmiiksi kylkeä suojaamaan.


      • Anonyymi

        Ai, mun 4,5m leveällä veneellä ei ole eroa kumman puolen ajaa laituriin. Ei ole ollut mitään eroa pienemmilläkään.

        En edes ymmärrä miksi se olisi vaikeampaa eri puolilta.
        Se on varmaan sitten miehestä kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, mun 4,5m leveällä veneellä ei ole eroa kumman puolen ajaa laituriin. Ei ole ollut mitään eroa pienemmilläkään.

        En edes ymmärrä miksi se olisi vaikeampaa eri puolilta.
        Se on varmaan sitten miehestä kiinni.

        Perämoottorilla manöveeraavan on vaikea ymmärtää akselivetoisen veneen haasteita. Perämoottori tuuppaa aina sinnepäin, mihin moottorin kääntää, mutta akselivetoisen potkuri pääasiassa vain eteen ja taaksepäin.

        Akselivetoisella ajo vaatii runsaasti harjoittelua. Perämoottorilla pärjää kuka vaan. Ensiksi kannattaa tutkia kumpaan suuntaan vene on notkeampi kääntymään ja valita rantautumisessa kylki sen mukaan.


    • Anonyymi

      Viistosti kohti laituria, viime hetkessä voi hidastaa ja kääntää keulaa laiturin suuntaisesti. Riippuu myös siitä, kuinka kätevästi pääset keulakannelle hyppäämään, vai täytyykö saada ihan perä laituriin kiinni. Eipä siinä muuta kuin harjoittelemaan ahkerasti ensin tyynellä kelillä tyhjään laituriin. Tuuli vaikuttaa tosi paljon. Tervetuloa harrastuksen pariin!

      • Anonyymi

        Entä sitten vasen kylki laituriin?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      180
      2095
    2. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      164
      1836
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1786
    4. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1503
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

      Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      170
      1334
    6. Ikäero suhteessa

      Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      57
      1297
    7. Tiedän kyllä sen

      Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      62
      1084
    8. Ärsyttää et olet

      Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      981
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

      Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      27
      952
    10. Tämä Kuhmon valtuusto

      Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      929
    Aihe