Hätäpuhelusovelluksen paikantamiskyky

Anonyymi

Tietääkö joku, voiko hätäpuhelun 112-sovelluksella paikantaa sijaintinsa, mikäli kännykkäyhteyttä ei ole?

43

913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Soitat sillä vielä vahingossa helikopterin. Onhan niitä muitakin sovelluksia paikantamiseen, ilman verkkoakin

    • Anonyymi

      Ehdottomasti voi. Näyttöön tulee punainen täplä ja viereen teksti:
      Olet tässä.

    • Anonyymi

      112-sovellus ilmoitti koordinaateikseni:

      Tämänhetkinen sijaintini: 67 astetta 54,503 minuuttia pohjoista, 28 astetta 9,624 minuuttia itäistä.

      Missä siis olin, kun Koilliskairan karttani ei tunne WGS84 koordinaatistoa. Voiko joku kertoa? Toki itse tiesin, missä olin kun koordinaatit sain!

      • Anonyymi

        Kyllä ne asteina ja sen osina kerrotut sijaintiedot ovat varsin tarkasti samat muutaman sentin tarkkuudella olipa käytössä olevat karttakordinaatit missä systeemissä hyvänsä. Pituus- ja leveyasteet ovat globaali systeemi. Jos kartassa on kordinaatisto vain asteina ja minuutteina ja sekunteina niin siitä vain siirtämään kynän ja jonkun viivottimen tapaisen avulla kartalle sen jälkeen kun on muuntanut desimaaliasteet minuuteiksi ja sekunneiksi. Hyvä olla sen verran ymmärrystä että osaa muunnoksen tehdä eikä vain seiso tumput suorina.

        Tässä taannoin tuli tilanne, jossa piti kännykän gepsistä katsoa paikka ja tulos oli asteita ja desimaaleja, mutta kartan reunassa asteet ja minuutit. Kynänpätkällä laskettiin desimaalit minuuteiksi ja sekunneiksi ja paikka löytyi. Ei se sen kummempaa ole. Voi sitä käyttää kännykän laskintakin jos haluaa olle moderni, mutta kynäpelillä asia hahmoittui ainakin itselle helpommin.

        Tämä siis lähtien siitä, että paikkatieto on juuri siitä paikasta missä ollaan, eikä jostain tunturin takaisesta mastosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne asteina ja sen osina kerrotut sijaintiedot ovat varsin tarkasti samat muutaman sentin tarkkuudella olipa käytössä olevat karttakordinaatit missä systeemissä hyvänsä. Pituus- ja leveyasteet ovat globaali systeemi. Jos kartassa on kordinaatisto vain asteina ja minuutteina ja sekunteina niin siitä vain siirtämään kynän ja jonkun viivottimen tapaisen avulla kartalle sen jälkeen kun on muuntanut desimaaliasteet minuuteiksi ja sekunneiksi. Hyvä olla sen verran ymmärrystä että osaa muunnoksen tehdä eikä vain seiso tumput suorina.

        Tässä taannoin tuli tilanne, jossa piti kännykän gepsistä katsoa paikka ja tulos oli asteita ja desimaaleja, mutta kartan reunassa asteet ja minuutit. Kynänpätkällä laskettiin desimaalit minuuteiksi ja sekunneiksi ja paikka löytyi. Ei se sen kummempaa ole. Voi sitä käyttää kännykän laskintakin jos haluaa olle moderni, mutta kynäpelillä asia hahmoittui ainakin itselle helpommin.

        Tämä siis lähtien siitä, että paikkatieto on juuri siitä paikasta missä ollaan, eikä jostain tunturin takaisesta mastosta.

        Lisäyksenä että kartta oli juuri Calazon Koiliskairan kartta.


    • Anonyymi

      Mistä se sitten osais kertoa paikan ? Ei mistään.

    • Anonyymi

      Kansalaisen Karttapaikka ilmoitti sijainnikseni Lokan altaan itäpuoli n. 27 km lähes etelään paikasta, mistä yllä olevat koordinaatit sain 112-sovelluksella.

      Eli, mikäli olisin ollut pulassa ja soittanut hätäkeskukseen, niin minua olisi etsitty täysin väärästä paikasta., ei Luirojärveltä, missä siis olin.

      Kysymykseni on siis edelleen: Onko kenelläkään muulla vastaavanlaista kokemusta?

      • Anonyymi

        Mitenkä ne olisivat osanneet jostain etsiä kun et kerran päässyt niille ilmoittamaan sijaintia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkä ne olisivat osanneet jostain etsiä kun et kerran päässyt niille ilmoittamaan sijaintia?

        Olen ymmärtänyt, että 112-hätänumerosovellus kertoo hätäkeskukseen, minne apua tarvitaan. Saatan olla erehtynyt???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt, että 112-hätänumerosovellus kertoo hätäkeskukseen, minne apua tarvitaan. Saatan olla erehtynyt???

        Mitenkä se sovellus kertoo jotain jos ei kerran ole mitään verkkoa?


    • Anonyymi

      Käyttääkö hätäpuhelusovellus paikannukseen lainkaan satelliitteja. Eli tapahtuuko paikannus pelkästään puhelinoperaattoreiden mastojen avulla? Jos näin on, niin silloin saattaa käydä niin, että jos vain yksi masto löytyy, niin maston paikan koordinaateista tulee sitten omat sijaintitiedot vaikka masto olisi 20 kilometrin päässä.

    • Anonyymi

      Näyttäähän se oikean paikan jos puhelimen paiaknnus on päällä. Ilma verkkoa taas ei näy kartta, paitsi jos on off-line sovellus jossa kartat ladattu puhelimen muistiin.

      • Anonyymi

        Perustuuko paikannus satelliitteihin vai operaattorien tukiasemiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustuuko paikannus satelliitteihin vai operaattorien tukiasemiin?

        Paikannus tapahtuu puhelimen määritysten mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikannus tapahtuu puhelimen määritysten mukaisesti.

        Onko olemassa selaista puhelinta, jossa paikannus tapahtuu satelliittien avulla? Eli normaalin GPS-navigaattorin tapaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko olemassa selaista puhelinta, jossa paikannus tapahtuu satelliittien avulla? Eli normaalin GPS-navigaattorin tapaan?

        Kaikki ns. älypuhelimet, joita käytetään kosketusnäytöltä ja osa vanhoista esim. Nokia E71


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ns. älypuhelimet, joita käytetään kosketusnäytöltä ja osa vanhoista esim. Nokia E71

        Mistä johtuu että kännykän paikannuksessa virhe voi olla yli 20 km?


      • Anonyymi

        Kyllä minun HERE-navigaattorini näyttää maailmankartan vaikka ei sitä olisikaan erikseen ladattu puhelimen muistiin eikä verkkoyhteyttä ole. Ei se tietenkään kovin yksityiskohtainen ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä johtuu että kännykän paikannuksessa virhe voi olla yli 20 km?

        Jotain mätää puhelimessa. Kännyköiden GPS-navigaattoreilla pääsee suunnilleen kymmenen tai kahdenkymmenen metrin tarkkuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain mätää puhelimessa. Kännyköiden GPS-navigaattoreilla pääsee suunnilleen kymmenen tai kahdenkymmenen metrin tarkkuuteen.

        Kyllä minun puhelimeni antaa täysin tarkan paikannuksen 112-sovelluksella siellä, missä kännykkä toimii. Esimerkiksi Kaunispään huipulla sain täysin tarkan paikannuksen.

        Sen sijaan Luirojärvellä 112-sovelluksen paikannus ilmoitti tarkkuudeksi 2022 metriä vaikka virhe oli yli 20 km. Kaverin kännykässä paikannus ei onnistunut eli lukemia ei lainkaan.

        Tuskinpa siis 2 kännykkää on epäkunnossa, jos molemmat toimivat moitteettomasti siellä, missä kännykkäyhteys on 4g:n tasoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minun puhelimeni antaa täysin tarkan paikannuksen 112-sovelluksella siellä, missä kännykkä toimii. Esimerkiksi Kaunispään huipulla sain täysin tarkan paikannuksen.

        Sen sijaan Luirojärvellä 112-sovelluksen paikannus ilmoitti tarkkuudeksi 2022 metriä vaikka virhe oli yli 20 km. Kaverin kännykässä paikannus ei onnistunut eli lukemia ei lainkaan.

        Tuskinpa siis 2 kännykkää on epäkunnossa, jos molemmat toimivat moitteettomasti siellä, missä kännykkäyhteys on 4g:n tasoa!

        Kokeilitko 112-sovellusta ilman verkkoyhteyttä niinkuin aloituksessa kerrottiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilitko 112-sovellusta ilman verkkoyhteyttä niinkuin aloituksessa kerrottiin?

        Sellaista verkkoyhteyttä ei ollut, että olisin voinut soittaa. Tiedän kyllä, että joistain paikoista tekstiviesti saattaa lähteä. Lähin Telian tukiasema on Sokostin huipulla mutta Luirojärveltä katsottuna toisella puolella Sokostia noin parin kilometrin päässä Luirojärvestä.-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minun puhelimeni antaa täysin tarkan paikannuksen 112-sovelluksella siellä, missä kännykkä toimii. Esimerkiksi Kaunispään huipulla sain täysin tarkan paikannuksen.

        Sen sijaan Luirojärvellä 112-sovelluksen paikannus ilmoitti tarkkuudeksi 2022 metriä vaikka virhe oli yli 20 km. Kaverin kännykässä paikannus ei onnistunut eli lukemia ei lainkaan.

        Tuskinpa siis 2 kännykkää on epäkunnossa, jos molemmat toimivat moitteettomasti siellä, missä kännykkäyhteys on 4g:n tasoa!

        Kannattaa määritellä kännykkä käyttämään pakannukseen vain GPS'ää.
        Minä en käytä mitään verkkoon liittyvää paikannusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa määritellä kännykkä käyttämään pakannukseen vain GPS'ää.
        Minä en käytä mitään verkkoon liittyvää paikannusta.

        Tässä on kyse itse asiassa hätäpuhelusovelluksen 112 paikantamiskyvystä. Eli jos jotain sattuu, niin soittaa hätäpuhelun ja paikkatiedot välittyvät hätäkesklukseen.

        Jos minulla olisi ollut joku hätä Luirojärvellä, niin minua olisi etsitty Lokan altaan itäpuolelta - ei Luirojärveltä. Tuskin olisi löydetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on kyse itse asiassa hätäpuhelusovelluksen 112 paikantamiskyvystä. Eli jos jotain sattuu, niin soittaa hätäpuhelun ja paikkatiedot välittyvät hätäkesklukseen.

        Jos minulla olisi ollut joku hätä Luirojärvellä, niin minua olisi etsitty Lokan altaan itäpuolelta - ei Luirojärveltä. Tuskin olisi löydetty.

        Koolostaa siltä, että puhelimesi ei käyttänyt gps:ää, ei ollut päällä tai ei kerennyt vielä tarkentaa.


    • Anonyymi

      Onko 100 % varmaa, että hätäpuhelimen 112-sovelluksen paikannus tapahtuu gps-mukaisesti satelliiteista eikä laisinkaan puhelinoperaattorien tukiasemista?

      Itse olen sitä mieltä, että paikantaminen tapahtuu vain ja ainoastaan tukiasemien avulla.

      Siis kuka tietää satavarmasti?

      • Anonyymi

        Mitä väliä. Jos ei ole verkkoyhteyttä niin koko sovellus on tarpeeton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä väliä. Jos ei ole verkkoyhteyttä niin koko sovellus on tarpeeton.

        Olen yrittänyt selvittää mahdollisuutta, että jos hätäpuhelusovellus 112:n paikannus tapahtuu operaattorien tukiasemien avulla, niin saattaa käydä niin että sijaintikoordinaateiksi tulevst yllättäen tukiaseman koordinaatit.

        Silloin paikannus voi erehtyä 25 km kuten minun kokeilussani kävi.


    • Anonyymi

      Kännykkä pystyy paikantamaan sijainnin myös sisätiloissa. Esimerkiksi 112-sovellus onnistuu tässä vallan mainiosti.

      Sen sijaan normaali GPS-laite ei tähän kykene. Se johtuu siitä, että satelliittien signaalit eivät yllä sisätiloihin.

      Kaippa sitten kännykän paikannus perustuu operaattorien tukiasemiin.´ja mahdollisesti jopa wifi-kenttiin. Mutta jos tukiasemia ei ole, miten käy paikannuksen?

    • Anonyymi

      Jos kännykkäsi ei käytä GPS'ää niin paikannus on mitä milloinkin sattuu.

      Sovellus käyttää
      Sijainti
      approximate location (network-based)
      precise location (GPS and network-based)
      access extra location provider commands

      • Anonyymi

        Siis kun 112-sovelluksen asentaa, niin miksi se ei kerro, mitä pitäisi tehdä, että paikantaminen onnistuu.

        Vaikeata on uskoa, että sovellus olisi näinkin paljon lastenkengissä.


    • Anonyymi

      112 käyttää kaikkia keinoja mitä puhelimesta löytyy, gps-käyttö pitää olla päällä jos haluaa saada ihan tarkan salolla, taajamissa verkkopaikannuskin on aika tarkka

      • Anonyymi

        Paikallistin itseni kännykässäni olevalla Merellä 0100100- sovelluksella "Man over board" samassa paikassa UK-puiston Luirojärvellä. Sain tarkat koordinaatit. Mutta minuuttia aikaisemmin tekemäni paikannus 112-sovelluksella kertoi sijainnikseni reilu 20 km etelään.
        Kyllä kai kännykässäni oli gps-käyttö päällä? Ja tuskin kännykässäni mitään vikaa oli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikallistin itseni kännykässäni olevalla Merellä 0100100- sovelluksella "Man over board" samassa paikassa UK-puiston Luirojärvellä. Sain tarkat koordinaatit. Mutta minuuttia aikaisemmin tekemäni paikannus 112-sovelluksella kertoi sijainnikseni reilu 20 km etelään.
        Kyllä kai kännykässäni oli gps-käyttö päällä? Ja tuskin kännykässäni mitään vikaa oli?

        Hanki kännykkääsi semmoinen sovellus joka näyttää suoraan GPS-koordinaatit niin ei tarvitse ihmetellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hanki kännykkääsi semmoinen sovellus joka näyttää suoraan GPS-koordinaatit niin ei tarvitse ihmetellä.

        Hätäkeskukseen olin asiasta yhteydessä jo viikko sitten. Sieltä ilmoitettiin tänään, että 112-sovelluksessa on virhe. Uusi päivitys tulee pikapuoliin. Eli kohta homma kunnossa. Hieno juttu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hätäkeskukseen olin asiasta yhteydessä jo viikko sitten. Sieltä ilmoitettiin tänään, että 112-sovelluksessa on virhe. Uusi päivitys tulee pikapuoliin. Eli kohta homma kunnossa. Hieno juttu!

        Aloituksessa kerrottiin että " mikäli kännykkäyhteyttä ei ole?"
        Osaako tuo uusi versio hoitaa asian?


    • Anonyymi

      Hätäkeskuksen mukaan: "Vikatilanne on koskenut sijainnin tarkastamista ilman soittoa. Hätänumeroon soitettaessa sovellus on kuitenkin koko ajan käynyt hakemassa uusimman saatavilla olevan sijaintitiedon. "

      Ilmeisesti uusi päivitys korjaa sitten tilanteen.

    • Anonyymi

      Mutta jos mitään yhteyttä ei ole, eihän mitään soittoa mihinkään keskukseenkaan ikinä lähde. Miksi tätä asiaa vatvotaan ja vatvotaan?

    • Anonyymi

      Tämä on vaellus-sivusto. Vaeltaja saattaa joutua vaikuksiin reissullaan. Jos sattuu olemaan kaveri mukana, niin kaveri voi lähteä etsimään paikkaa, mistä yhteyden saisi. Ja jos lähin paikka on esimerkiksi viiden kilometrin päässä, mistä yhteyden saa, niin lienee järkevämpää antaa hätäkeskukselle koordinaatit, missä apua tarvitaan.

      Talvella omat jäljet saattavat peittyä kokonaan. Palaaminen takaisin on täysin onnen varassa, ellei ole koordinaatteja tai sitten varmaa paikkaa, minkä löytää kartan ja kompassin avulla.

    • Anonyymi

      Viime viikolla Kiilopään lähellä olevan Ahopään ylittävältä hiihtoreitiltä löytyi lumessa sikiöasennossa oleva nainen, joka oli soittanut hätäkeskukseen apua saadakseen. Nainen paikallistettiin Rumakuruun. Joten häntä etsittiin ensin väärästä paikasta - kolmisen kilometriä.
      Hienoa, että löydettiin kuitenkin.

    • Anonyymi

      Varmaan kyllä jos sovelluksessa on off-line kartat valmiina. Muutenhan se lataa kartat kännykkäyhteyden kautta.

    • Anonyymi

      Käsittääkseni 112-sovellus antaa sijaintipaikan koordinaatit. Niiden perusteella pelastuspartio suorittaa etsintänsä.
      Voiko puhelimen asetukset olla sellaiset ettei 112-sovellus onnistu paikallistamaan hätään joutunutta?

      • Anonyymi

        Ihanko pakko on jauhaa samaa jaskaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1148
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1089
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1086
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1068
    6. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1065
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    8. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1062
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1055
    Aihe