Äitini ei ymmärrä

Anonyymi

Olen saanut asperger diagnoosin ja äitini ei tahdo hyväksyä sitä. Kun puhun hänelle aiheesta niin hän vaikenee ja ei puhu asiasta. Minusta se tuntuu pahalta.

Mitä voisin tehdä?

19

1075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varmaankin antaa ajan kulua. Psykologiassa puhutaan kieltämisestä. Kun joku asia on liian vaikea hyväksyttäväksi, niin se kielletään.

      • Anonyymi

        Jo sellainen kieltäjä on perusluonteeltaan usein sellainen joka luulee tietävänsä paremmin asiat kuten lääkärit, siihenkin on diagnoosi olemassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo sellainen kieltäjä on perusluonteeltaan usein sellainen joka luulee tietävänsä paremmin asiat kuten lääkärit, siihenkin on diagnoosi olemassa

        Kun oma lapsi sairastuu, tai hänellä todetaan jotakin, jota ei kaikilla ole, esim. autismi, niin vanhemman voi olla vaikeaa hyväksyä asia, ja se aiheuttaa sen kieltämisen.
        Vanhemman voi olla vaikeaa hyväksyä että " minunko lapsella olisi jotain ", vanhempi voi tuntea itsensä jotenkin vialliseksi tai huonoksi siitä syystä.
        Kun vanhempi saa ajan kanssa sulatella asioita, on helpompaa hyväksyä asioita ja kieltäminen varmasti loppuu.
        Silmiään ei voi pitää kiinni ikuisesti, ja kun ne aukeaa, näkee asiat valoisammin.

        Kenties samaa voisi ajatella sellaisten vanhempien kohdalla, joiden lapsi vaikkapa sairastuu psyykkisesti, alkaa käyttää huumeita tai alkoholia ongelmallisesti, syyllistyy rikokseen, tms.
        Varmaankin ensimmäinen ajatus on " eihän nyt minun lapseni noin..".
        Itsesyytökset ja " vikojen " etsiminen itsestä tulee vanhemmille eteen joka tapauksessa, alkuun ehkä tapahtuu asian kieltäminen.
        Ei se johdu siitä, että kuvittelisi itse tietävänsä paremmin kuin joku ammattilainen.


    • Aspergerin syndrooma omalla lapsella voi olla vanhemmille järkytys. Kuitenkin kyseinen syndrooma on luonteeltaan periytyvä, se periytyy hyvin monimutkaisia geeniyhdistelmiä pitkin mutta kuitenkin. Ei ole harvinaista, että vasta lapsen saatua AS-diagnoosin vanhemmat tai toinen heistä havahtuu tunnistamaan AS:n myös itsessään.

      Identiteetille AS:n löytyminen on suuri murros, suuri mahdollisuus. Se antaa ikään kuin entistä tarkemman kartan suunnistaa elämässään. AS:n löytymistä omalta lapselta pitäisi jokaisen isän ja äidin tervehtiä ilolla, sillä se syndrooma selittää sitä erityislaatuisuutta ja auttaa ymmärtämään hyvin paljon sitä erilaisuutta, erityisesti rajoitteita ja vahvuuksia, joita lapsella on.

      Siinä vaiheessa, kun vanhemmat vielä kokevat, että Aspergerin syndrooman löytyminen on huono uutinen, he eivät vielä alkuunkaan tiedä siitä oireyhtymästä tarpeeksi. Varsinkin siinä vaiheessa vanhemmilta useimmiten jäävät huomaamatta lapsen parhaat puolet: erityisvahvuudet, osaamisalueet ja kykyhuiput.

      • Anonyymi

        Ei ole kypsä vanhempi mitenkään kun kieltä. Asioita jotka ivat lapselle vaikeita .


    • Anonyymi

      Äidin tehtävä on huolehtia lapsestaan ei toisinpäin. Äitisi käsittelee asiaa vaikenemalla ja palaa asiaan kun on valmis.

      • Anonyymi

        Äidin tehtävä ei ollenkaan toteudu, jos hän ei hyväksy lapsella todettua Aspergerin syndroomaa, joka on elinikäinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äidin tehtävä ei ollenkaan toteudu, jos hän ei hyväksy lapsella todettua Aspergerin syndroomaa, joka on elinikäinen.

        Näin on. Mutta as voi olla peräisin äidiltäkin. Voi olla kyvytön käsittelemään koko asiaa.


      • Anonyymi

        Vaikea uskoa että tämä tulee palaamaan asiaan koskaan ! Jos ei aivot ylety jotain ymmärtämään , ja normaalisti sitä äiti jo tuntee lapsensa paljon ennen diagnoosia , niin epäkypsä ihminen jolla on vaan oma itse ja oma tietämys asioista pääasiana
        Joten usein näillä ihmisillä on muka häpeä jotenkin että ” ei minun lapseni ” siis hyväksyvät jos jonkun toisen lapsi saa saman diagnoosin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Mutta as voi olla peräisin äidiltäkin. Voi olla kyvytön käsittelemään koko asiaa.

        Ihan niin kyvytön käsittelemään oman lapsensa asiaa, mutta voisko olla että hänellä itsellään on sama syndrooma ja ollut sellainen jo lapsesta asti. Ei normaali äiti kiellä oman lapsensa diagnooseja vaan yrittää kaiki tavoin helpottaa ja tukea


    • Anonyymi

      Vanhemmat eivät ole täydellisiä. Olisihan se varmasti mukavaa jos äitisi pystyisi tukemaan sinua mutta äitisi ei taida olla kovin vakaa ihminen jos aspergerdiagnoosi saa hänet sulkeutumaan. Sinulle se suurempi asia on kuin äidillesi jonka pitäisi tukea sinua.

      Voi olla että hänen pitää vielä sulatella diagnoosiasi tai sitten äitisi ei pysty mielenheikkoutensa takia käsittelemään asiaa ollenkaan, ehkä tilanne siitä vielä aukeaa ajan kanssa.

    • Anonyymi

      Olen assina huomannut monta kertaa, miten suuria vaikeuksia AS:n ymmärtämisessä on niillä, joilla ei sitä ole. Heillä on voimakas taipumus TORJUA AS - aivan kuin se olisi torjuttavissa.

      Jos lapsella on AS, on yksi mahdollisuus, että myös hänen isällään on AS. Moni mies ei helposti tiedosta eikä tunnista omaa assiuttaan. Eikä moni nainenkaan.

    • Anonyymi

      minullakin on sama asperger.
      ja epäilen että lapsellani on mutta hän joutui lastenkotiin. minulla se huomattiin vanhempana kun menin muistitestiin.
      lapsi kävi psykologilla ennen minua
      mutta eivät löytäneet mitään.
      hän on kuiten ääni ,valo,ärsyke herkkä
      pienenä hällä oli risperit mutta ei ole
      nyt vuosiin ollut.
      olisin kaivannut parempia ohjeita lapsen.hoitoon kun hän oli vielä kotona.
      Hän ei käy missään terapiassa koska ei
      halua ja kun kysyin niin hän sanoi että se ahistaa häntä kun ihan pienenä oli
      käynyt.
      Hän ei saa mitään valmennusta yliherkkyyteensä ym.

      • Anonyymi

        Mikä on risperi? Asperger tuntuu olevan vaikea aihe asiantuntijoillekin, Osaajia on vähän. Psykologeilla, hoitajilla, sosiaaliohjaajilla osaaminen on pintapuolista, varmaan suhteellisen harvinaisuuden vuoksi. Tai sitten aspergerin ajatusmallit on normaalille koulutetullekin vaikea hahmottaa. Olen käynyt valmennuksessa ja on siitä jotakin apuakin ollut mutta sen kokonaismerkitys melko vähäinen. Suurin hyöty ollut diagnoosista. Valmennuksesta olisi ehkä parempi apu jos löytää oikean henkilön. En tullut juttuun omani kanssa.
        Lapsella asperger kannattaisi ottaa vakavasti, Antaisi ehkä mahdollisuuksia parempaan elämänlaatuun. Sain diagnoosin vasta aikuisiällä luultavasti juurisyynä muiden ongelmien yhteydessä . Usein mietin miten olisi vaikuttanut elämänvalintoihin jos nuorempana. Omille vanhemmille nuoruuden ongelmat oli ns. ylivoimainen este. Eikä ne aspergeria nykyäänkään ymmärrä kumpikaan vaikka selvästi on peritty ominaisuus toiselta vanhemmalta.


    • Anonyymi

      Ei munkaan äiti hyväksyny mua autistina vaan pahoinpiteli mua ja vihannu mua. Se syytti mua autismist ja huomautteli siitä eikä ikinä rakastunut mua ihmisenä. Ja heti autismi mulle todettiin se heti koitti työntää mut pois sen elämästä. Se ei koskaan oo rakastanut mua autismista huolimatta. Tunnen oloni ei toivotukse autistina.

    • Anonyymi

      Plus se on koko ajan ollut kiukkunen mulle ja se ei koskaan ole puolustanut mua kiusaajilta. Mun autismi sai hänet olemaan vihainen mulle. Sen mielestä autistiset on yhtä helvettiä ja vääriä lapsia. Se olis halunnu normaalin tyttären.
      Äiti pitää autistisii tyhminä, rasittavinta, inhottavina ja raivostuttavina ongelma lapsia. Hänen mielestä autistiset pilaa kaiken ja käyttäytyy koko ajan huonosti. Sen takia se ei halunnut koskaan saada autistista tytärtä. Tuntuu et hän kohteli mua kuin halpaa makkaraa. Meidän äiti on autismifoobikko ja vammaistenvihaaja. On parempi että katoan lopullisesti ihmisten keskuudessa ja kauas äidistä. Se sai tuntee mut oloni vihatuks. Mä lähden kauemmas ihmisistä ja oon yksin. Ikuisesti.

    • Anonyymi

      Jokainen normaali isä ja äiti haluaa, että heidän lapsensa
      on normaali.
      Jos kuitenkin lapsella diagnosoidaan Aspergerin syndrooma
      tai autismikirjon häiriö (jota nimitystä nykyään käytetään)
      niin onhan se normaaleina itseään pitäneille vanhemmille
      kriisin paikka. Identiteettikriisi!
      Pahinta on se, jos vanhemmat pitävät autismikirjoista lastaan
      normaalina diagnoosin jälkeenkin. Silloin he eivät rakasta
      lastaan sellaisena kuin hän on, vaan itserakkaasti
      ylläpitävät omaa egoistista kuvitelmaansa, joka ei
      kestä realiteettitarkistusta.

      Mulla oli onnea oman assiuteni suhteen.
      Vanhempani riittävästi antoivat minun olla
      oma itseni. Pidän heitä sivistyneinä. He olivat
      maanviljelijöitä ja ovat molemmat jo kuolleet.

      Vanhempien tulisi ymmärtää, miten valtava
      mielenterveyttä horjuttava asia autismikirjoiselle
      lapselle on se, jos vanhemmat eivät hyväksy
      hänen autismikirjoisuuttaan!

      • Anonyymi

        Sinulla on ollut rakastavat ja välittävät vanhemmat.


    • Anonyymi

      Näitä ihmisiä on jotka eivät kerta kaikkiaan hyväksy toisen tilannetta, he kieltävät asian , ja en ole koskaan ymmärtänyt miksi niin tekevät , sillä mielestäni juuri äiti on se jonka kanssa voisi asioista keskustella avoimesti.
      Itselläni oli myös sellainen äiti joka muka tiesi paremmin kun lääkärit kaikki asiat. Nyt ei minulla onneksi ollut samaa ongelmaa kun sinulla , mutta monta muuta juttua joissa olisi tarvinnut tukea, voisitko mennä terveysaisaren luokse puhumaan näistä asioista , tärkeää että jollekkin saa puhua tuntemuksistaan ja että ymmärretään .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe