Hevosenhoitajaksi

...

Haluaisin kouluttautua hevosenhoitajaksi, kannattaako hakea nimenomaan hevosenhoitolinjalle johonkin toiseen kouluun vai riittääkö Ahlmanin ammattiopiston "maaseutuyrittäjälinja"(ks.koulussa ei ole "hevosenhoitajalinjaa),jos otan valinnaisaineissa hevosyrittäjyyden?...Asiasta jotain tietävät/vastaavia kouluja käyneet,help!

5

858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muija

      No mä ainakin suosittelisin ihan sitä hevosenhoitaja-linjaa jos kuitenkin ne hevoset on se sun juttu mitä haluat opiskella ja mikä kiinnostaa.
      Itselleni kävi nimittäin niin, että hain maatalousyrittä-linjalle vaikka oikeestaan ne muut maatalouteen liittyvät asiat ei kiinnostanu, vaan siis pelkästään hevosiin liityvät.
      Ajattelin että kyllä ne muutkin menee siinä sivussa... Mutta koska siihen tutkintoon kuuluu kauheesti just esim. lehmien kanssa työskentelyä, osaamista pelloilla jne., mitä nyt voit kuvitella että maatalousyrittäjän pitäis osata, niin se hevosten kanssa oleminen jäi loppujen lopuks aika vähäseks. Meillä oli niin, että esim. yks päivä viikosta oli hevostaloutta, puolet teoriaa ja puolet esim. ratsastusta, mutta muuten lukujärjestys täytty aika lailla muista hommista.
      Tietenki ois ollu sitten välillä aina niitä tallipäivystysviikkoja, mutta niittenkin aikana piti käydä tunneilla jne., eli siinä tuli taas niitä muita asioita. Pienenä lohtuna ois ollu semmonen, että kaikki työssäoppimiset ois saanu suorittaa hevosten parissa.

      En sitten tiiä kiinnostaako sua oikeesti hevosten lisäks ne muut hommat, mutta mua ei todellakaan kiinostanu, joten senpä takia lopetin kyseisellä linjalla ja toivon että nyt ens syksynä pääsisin ihan hevosenhoitaja-linjalle :).
      Oon kuullu ja ottanu selvää, että sillä linjalla tosiaankin ollaan PALJON hevosten kanssa.

    • Katarica

      Ei millään pahalla, mutta mieti vielä kaksi kertaa haluatko todella hevosenhoitajaksi ammatiltasi. Täällä pohjois-suomessa on hevosenhoitaja linjoja ja niihin hakee vuosittain kauhean paljon nuoria tyttöjä. Ystäväni Johanna valmistui hevosenhoitajaksi ja yritti päästä töihin. Mutta ei ollut,ainut vaihtoehto olisi ollut perustaa oma talli. Johanna käy nyt toista ammattia itselleen, jossa saattaisi päästä töihin. Ja on sanonut että jos oli kannattanut käydä heti sellainen linja jolla saattaisi olla jonkun laista tulevaisuutta, ja käydä hevosenhoito kursseja.
      Mieti tarkkaan haluatko tehdä koko päiväisesti ja aina hevosten kanssa vai onko se sinulle vain harrastus?

      • muija

        Tuo mitä kirjotit on kyllä ihan totta.
        Suomessa kuulemani ja lukemani mukaan eniten työpaikkoja hevosenhoitajille löytyy etelä-Suomesta.
        Hevosiahan osaa hoitaa muutkin kuin ne, jotka on käyny sen alan koulun, ja vaikka harrastajalla ei varmaankaan oo ihan niin hyvä osaaminen jne., niin kyllä talliyrittäjät ottaa ennemmin semmosia hoitajiksi hevosilleen kun ei tarvi maksaa työstä rahana. Monethan hoitaa hevosia ratsastus-palkalla ja monet myös ilman sitäkin...

        Mutta jos ei esim. tiedä mikä on se ala mihin haluais työllistyä, siis on vielä hakusessa se "oma juttu" ja tykkää hevosista niin sillon kyllä ainakin omasta mielestäni hevosenhoitaja-linja voi olla ihan hyvä vaihtoehto.
        Tai sitten jos tosiaan on joskus suunnitelmissa
        perustaa oma talli, niin ilman muuta kannattaa hakee kyseiselle alalle opiskelemaan.
        Monet kuitenkin haluaa siitä ihan myös kokopäiväsen ammatin :).


      • nobody
        muija kirjoitti:

        Tuo mitä kirjotit on kyllä ihan totta.
        Suomessa kuulemani ja lukemani mukaan eniten työpaikkoja hevosenhoitajille löytyy etelä-Suomesta.
        Hevosiahan osaa hoitaa muutkin kuin ne, jotka on käyny sen alan koulun, ja vaikka harrastajalla ei varmaankaan oo ihan niin hyvä osaaminen jne., niin kyllä talliyrittäjät ottaa ennemmin semmosia hoitajiksi hevosilleen kun ei tarvi maksaa työstä rahana. Monethan hoitaa hevosia ratsastus-palkalla ja monet myös ilman sitäkin...

        Mutta jos ei esim. tiedä mikä on se ala mihin haluais työllistyä, siis on vielä hakusessa se "oma juttu" ja tykkää hevosista niin sillon kyllä ainakin omasta mielestäni hevosenhoitaja-linja voi olla ihan hyvä vaihtoehto.
        Tai sitten jos tosiaan on joskus suunnitelmissa
        perustaa oma talli, niin ilman muuta kannattaa hakee kyseiselle alalle opiskelemaan.
        Monet kuitenkin haluaa siitä ihan myös kokopäiväsen ammatin :).

        minäkin olin pitkään menossa hevosen hoitaja linjalle,mutta sitte yhtenä päivänä vaan heitin meiän äitille et "mä taidan sittenkii opiskella lähihoitajaks ja siitä sitte ammattikorkeen kauttaa sairaanhoitajaksi"se oli lähinnä vitsi,mut sitte tajusin et mä oon aina halunnu asuu helsingissä(ja sinne yös muutan kun valmistun)enkä haluu mitää ihan surkeepalkkasta työtä(jos siltä alata nyt ees töitä löytyy).joten nyt olen suuntaamassa lähihoitaja linjalle!hevoset pysykööt hyvänä harrastuksena jos enää kauan niinäkään.:)


    • tiesitkö2018

      hevostenhoitajan työ ei ole pelkkää heppojen harjaamista. Hevostenhoitaja siivoaa karsinat, huolehtii ruokinnasta ja hoitaa haavat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2609
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      208
      2374
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2292
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      184
      1782
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1298
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe