Eturistiside ja kierukka korjattu. Tikit poistettu, mut yhden arven kohdalla on ihon sisällä patti joka on arka. Tietääköhön kukaan mitä/mikä se on?
Epigriisin sain, mut leikkaavaa lääkäriä en tavannut ollenkaan, joten en tiedä mitä siellä on oikein tehty.
Polvileikkauksesta toipuminen
34
24109
Vastaukset
- 3kk.ta sitten
samoin, 3 kk:ta sitten operaatio, ja löysä patti siäsivulla tähystysreiässä.
Kai siinä epikriisissä lukee, mitä on tehty????
Katsele jokunen sivu taaksepäin, on iso viestijono eturistisideoperaatiosta toipumisesta.- PotilasHki
Kyllähän siinä lukee, mut ikävä kyllä en ymmärrä lääketieteen fraaseja:(
Ja luin kyllä muita vastauksia, mut en löytänyt ko. aiheesta mitään. - edi
PotilasHki kirjoitti:
Kyllähän siinä lukee, mut ikävä kyllä en ymmärrä lääketieteen fraaseja:(
Ja luin kyllä muita vastauksia, mut en löytänyt ko. aiheesta mitään.onko se edes kipeä se patti, ei siitä kannata välittää, taitaa olla normaalia kudosreaktiota kun siitä on läpi menty, arpea joka pienenee ajallaan ja paranee....
- tyttönen
saanko pistää tänne oman kysymyksen? no pistän kuiteskin. oma polveni tähystettiin noin kuukausi sitten ja kaikki meni ihan hyvi, kierukkan pieniä repeytymiä hiottiin. No nyt sitten pariviikkoa sitten sain keuhkokuumeen mikä ei ole hellittänyt, joten liikuntaa en ole voinut harrastaa. polveni on uudestaan kipeytynyt, ja on itseasiassa kipeämpi kuin ennen tähystystä. Kävin lääkärissä (en leikanneella) joka epäili jotain lihakiinnikeitä?. Varsinainen kysymys on et mitä ne on ja miten niistä pääsee eroon?
- 3 kk:ta sitten
lukeeko jotain tuollaista???
Täytyyhän jonkun sinulle selvittää, mitä on tehty!
Laita vaikka diagnoosi tänne, yritän kertoa, mitä se tarkoittaa...tai joku viisaampi sitten.- PotilasHki
Toimenpide oli nge35,ngd05 arthroscopia genu l.sin., reconstructio ACL cum STG Transfix, resecrio menisci medialis partialis genu i.sin.
Tiedän vaan, että magneettikuvauksessa todettiin eturistisiteen täydellinen repeämä ja jonkin asteinen kierukka vaurio.
Selviäähän asia sitten toukokuun lopussa kun pitäisi tavata tämä leikkaava lääkäri. - PotilasHki
Unohtui kysäistä, että olitkos kauan sairaslomalla?
- 3kk:ta sitten
PotilasHki kirjoitti:
Unohtui kysäistä, että olitkos kauan sairaslomalla?
juu, olin eturistisideoperaation jälkeen sairiksella 2 kk:ta.
arthroscopia genu l.sin., reconstructio ACL cum STG Transfix, resecrio menisci medialis partialis genu i.sin = vas. polven tähystys, eturistisiteen korjaus ed menetelmällä, sisemmän nivelkierukan osittainen poisto vas. polvesta.
oletko katsonut sen acl operaation netistä??
http://www.sportsknee.com/aclhamstring.htm - 3kk:ta sitten
3kk:ta sitten kirjoitti:
arthroscopia genu l.sin., reconstructio ACL cum STG Transfix, resecrio menisci medialis partialis genu i.sin = vas. polven tähystys, eturistisiteen korjaus ed menetelmällä, sisemmän nivelkierukan osittainen poisto vas. polvesta.
http://www.sportsknee.com/aclhamstring.htm....kopioitu Vesa Arvelen tekstistä seur:
sairaalassa eturistisiteen korjauksessa olen pääasiassa käyttänyt reiden koukistajajänteistä (STG) muodostettua siirrettä. Tämä ei jätä kipeää polvea, kuten aikaisemmin yleisesti käytetty polvilumpiojännesiirre (B-T-B). Kiinnitysmateriaalina yläpäässä käytän sulavia maitohapposauvoja (Rigifix) ja alapäässä titaaniruuvia (RCI). Leikkaus tehdään päiväkirurgisesti nukutuksessa. Kotiutuminen onnistuu 5-6 tuntia leikkauksen jälkeen. Raajaan ei laiteta mitään kipsiä tai tukea ja kivun myötä sallitaan täysi varaus. Sauvoja tarvitaan yleensä pari viikkoa. Hoitoon kuuluu olennaisesti jälkikuntoutus. Urheiluun palaaminen riippuu lajista ja tasosta myös - PotilasHki
3kk:ta sitten kirjoitti:
http://www.sportsknee.com/aclhamstring.htmKiitos tiedosta:)
Ja potilas käyn muiden kokemuksia:) - edi
PotilasHki kirjoitti:
Toimenpide oli nge35,ngd05 arthroscopia genu l.sin., reconstructio ACL cum STG Transfix, resecrio menisci medialis partialis genu i.sin.
Tiedän vaan, että magneettikuvauksessa todettiin eturistisiteen täydellinen repeämä ja jonkin asteinen kierukka vaurio.
Selviäähän asia sitten toukokuun lopussa kun pitäisi tavata tämä leikkaava lääkäri.voi voi kun on ollut taas liukuhihnatyötä kun ei edes leikkaava lääkäri ehdi selittämäänkään mitään...
sinulle on tehty uusi eturistiside kahden eri lihaksen jänteet yhdistämällä, eli yhdestä polven koukistajalihaksesta ja lonkan lähentäjälihaksesta, ja koska ne on jänteitä eikä nivelsiteitä niin muutos uudeksi nivelsiteeksi vie kokonaisuudessaan 1-2 vuotta, kypsyminen on tosi hidasta, sen mukaan pitää polvea varoa, mitään voimakkaita säären kiertoliikkeitä pitää varoa puoli vuotta, sairasloma vähintään 2 kk ja ruumiillisessa työssä enemmänkin,
lisäksi sinulta on sisäpuolen nivelkierukkaa poistettu sen revenneen osan verran eli palanen vain otettu pois, se ei vaatisi mitään erityistä varovaisuutta vaan heti saisi vapaasti polvea käyttää, mutta eturistisiteen operaatio määrää nyt etenemisesi, ja toivottavasti sait ohjeita polven jumppaamiseksi heti alusta lähtien, jos et niin onpas älytöntä toimintaa ortopedilta, ja fysioterapiaan pitäisi olla lähete joka alkaa 2-3 viikon päästä operaatiosta jossa viimeistään pitäisi jumppia aloitella ettei polvi jäykisty toimimattomaksi... - PotilasHki
edi kirjoitti:
voi voi kun on ollut taas liukuhihnatyötä kun ei edes leikkaava lääkäri ehdi selittämäänkään mitään...
sinulle on tehty uusi eturistiside kahden eri lihaksen jänteet yhdistämällä, eli yhdestä polven koukistajalihaksesta ja lonkan lähentäjälihaksesta, ja koska ne on jänteitä eikä nivelsiteitä niin muutos uudeksi nivelsiteeksi vie kokonaisuudessaan 1-2 vuotta, kypsyminen on tosi hidasta, sen mukaan pitää polvea varoa, mitään voimakkaita säären kiertoliikkeitä pitää varoa puoli vuotta, sairasloma vähintään 2 kk ja ruumiillisessa työssä enemmänkin,
lisäksi sinulta on sisäpuolen nivelkierukkaa poistettu sen revenneen osan verran eli palanen vain otettu pois, se ei vaatisi mitään erityistä varovaisuutta vaan heti saisi vapaasti polvea käyttää, mutta eturistisiteen operaatio määrää nyt etenemisesi, ja toivottavasti sait ohjeita polven jumppaamiseksi heti alusta lähtien, jos et niin onpas älytöntä toimintaa ortopedilta, ja fysioterapiaan pitäisi olla lähete joka alkaa 2-3 viikon päästä operaatiosta jossa viimeistään pitäisi jumppia aloitella ettei polvi jäykisty toimimattomaksi...Oli kyllä liukuhihna touhua. Tää on näitä hussin juttuja kun leikkausjonoa puretaan.
Kiitos sulle hyvästä selvennyksestä.
Sairaslomaa sain 1kk. Ihmettelin tätä kun toinen ortopedi kertoi, että sairaslomaa on 2kk kun kyselin tietoa, että voin alustavasti ilmoittaa töihin. Ja lääkärille on kontrolli vasta 25.5 ja fysioterapiaan on aika 29.4 eli kuukausi leikkauksesta.
Mut jumpparin tapasin ja sain häneltä ohjeet. - edu75
edi kirjoitti:
voi voi kun on ollut taas liukuhihnatyötä kun ei edes leikkaava lääkäri ehdi selittämäänkään mitään...
lisäksi sinulta on sisäpuolen nivelkierukkaa poistettu sen revenneen osan verran eli palanen vain otettu pois, se ei vaatisi mitään erityistä varovaisuutta vaan heti saisi vapaasti polvea käyttää, mutta eturistisiteen operaatio määrää nyt etenemisesi, ja toivottavasti sait ohjeita polven jumppaamiseksi heti alusta lähtien, jos et niin onpas älytöntä toimintaa ortopedilta, ja fysioterapiaan pitäisi olla lähete joka alkaa 2-3 viikon päästä operaatiosta jossa viimeistään pitäisi jumppia aloitella ettei polvi jäykisty toimimattomaksi...mulla ittellä eturistiside laukes 90-luvun puolivälis ja kuntoutus oli tosi hepposella pohjalla ja jäi hepposeksi.(vaatii myös potilaalta aktiivisuutta näin jälkeenpäin ajatellen)
En osaa sanoo johtuuko tosta samasta mut sen jälkeen seuras kierukka vammat ja ny menos seittämänteen polvioperaatioon.
Suuri kiitos että polvi on näinkin hyvä kuuluu tampereella vaikuttavalle Heikki Aholle.
- potilas.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000470&posting=22000000005987913
tuossa olen minä ja muut edm leikkauksen kokeneet vaihtaneet kuulumisia ja tuntemuksia.
tsemppiä!!- Liina Linkkaaja
Hei Jopi Jalkapuoli ja muut polvileikkauksesta toipuvat. Onko jollakulla osoitetta mistä löytyisi kuntoutusohjeet? Mulla on ACL & kierukka menossa leikkauspöydälle kk:n kuluttua enkä halua olla poissa töistä 2 kk. Haluan päästä arvioimaan milloin voin jatkaa töitä, ekaksi etäyhdeydellä ja sitten paikan päälä, ja mitä omia harrasteita uskallan suunnitella kesän varalle. Paljonko aikaa te ootte käyttäny treenaamiseen, venyttelyyn, kuntoutukseen ja muuhun päivässä leikkauksen jälkeen? Ajattelin että 5 vkoa voisin olla kotona adsln päässä, mun sen jälkeen tarvis kyllä päästä takaisin toimistolle ettei naama unohdu ja pelata pelistä pois. Neuvoja & jos on ne ohjeet sähköisessä muodossa jossain niin kiitollisuudella otan vastaan.
- edi
Liina Linkkaaja kirjoitti:
Hei Jopi Jalkapuoli ja muut polvileikkauksesta toipuvat. Onko jollakulla osoitetta mistä löytyisi kuntoutusohjeet? Mulla on ACL & kierukka menossa leikkauspöydälle kk:n kuluttua enkä halua olla poissa töistä 2 kk. Haluan päästä arvioimaan milloin voin jatkaa töitä, ekaksi etäyhdeydellä ja sitten paikan päälä, ja mitä omia harrasteita uskallan suunnitella kesän varalle. Paljonko aikaa te ootte käyttäny treenaamiseen, venyttelyyn, kuntoutukseen ja muuhun päivässä leikkauksen jälkeen? Ajattelin että 5 vkoa voisin olla kotona adsln päässä, mun sen jälkeen tarvis kyllä päästä takaisin toimistolle ettei naama unohdu ja pelata pelistä pois. Neuvoja & jos on ne ohjeet sähköisessä muodossa jossain niin kiitollisuudella otan vastaan.
googleta ja hae ohjeita, taitavat vain olla yleisiä suuntalinjoja ne ohjeet, tarkemmat ohjeet saa aina leikkauksen yhteydessä ortopedilta tai fysioterapeutilta, tai pitäisi ainakin saada, JOS kierukasta vain osa poistetaan niin heti sen jälkeen saat normaalisti alkaa liikkumaan, eturistisiteen kuntoutumisen mukaan on edettävä, ja kun on sinulla istumatyö joten ajattelemasi 5 viikkoa voi olla ihan riittävä aika että saat kävelysi riittävään kuntoon ja polven taipumaan, turvotus voi kylläkin lisääntyä jos päivän istut,yleensä kyynärsauvoja joudut käyttämään max. 3 vko jos ohjeet ortopedilta on sellaiset ja osavarauksella saat vain astua, jotkut antaa jo heti täyden varauksen luvan kipujen mukaan,
kuukauden päästä operaatiosta kävely alkaa jo onnistua hyvin, siitä lähtee etenemään, pyöräily on hyvä kun polvi taipuu siihen, uinti hyvä ilman rintauintipotkua, juoksu vasta n.2-3 kk päästä, mitään rajuja ei kannata edes yrittää puoleen vuoteen... - Liina Linkkaaja
edi kirjoitti:
googleta ja hae ohjeita, taitavat vain olla yleisiä suuntalinjoja ne ohjeet, tarkemmat ohjeet saa aina leikkauksen yhteydessä ortopedilta tai fysioterapeutilta, tai pitäisi ainakin saada, JOS kierukasta vain osa poistetaan niin heti sen jälkeen saat normaalisti alkaa liikkumaan, eturistisiteen kuntoutumisen mukaan on edettävä, ja kun on sinulla istumatyö joten ajattelemasi 5 viikkoa voi olla ihan riittävä aika että saat kävelysi riittävään kuntoon ja polven taipumaan, turvotus voi kylläkin lisääntyä jos päivän istut,yleensä kyynärsauvoja joudut käyttämään max. 3 vko jos ohjeet ortopedilta on sellaiset ja osavarauksella saat vain astua, jotkut antaa jo heti täyden varauksen luvan kipujen mukaan,
kuukauden päästä operaatiosta kävely alkaa jo onnistua hyvin, siitä lähtee etenemään, pyöräily on hyvä kun polvi taipuu siihen, uinti hyvä ilman rintauintipotkua, juoksu vasta n.2-3 kk päästä, mitään rajuja ei kannata edes yrittää puoleen vuoteen...Kiitos Edi vastauksesta. Mä yritin googleta mut en tosiaan löytäny kuin yleislunotoisia.
Lähinnä mua kiinnostaa se että kuinka paljon aikaa näihin polvitreeneihin kuluu, montako kertaa kannattaa päivässä tehdä harjoituksia ja paljon siihen menee aikaa. Mietin että pystynkö järkkäämään mulle tänne ohviisiin paikan missä treenaan vai laitanko vaan huoneen oven lukkoon ja sälekaihtimet kiinni ja jumppamaton lattialle.. Mähän teen kaikkeni että ensi talvena voin lautailla ilman että saa pelätä lisävaurioita ja kipuja. Eli treenaan niin hyvin kun pystyn. Mutta en haluais luopua normaalista elämästi ihan hirveen pitkäksi aikaa jos se vaan on mahdollista. - Jopi jalkapuoli
Kiitos Edi vastauksesta. Mä yritin googleta mut en tosiaan löytäny kuin yleislunotoisia.
Lähinnä mua kiinnostaa se että kuinka paljon aikaa näihin polvitreeneihin kuluu, montako kertaa kannattaa päivässä tehdä harjoituksia ja paljon siihen menee aikaa. Mietin että pystynkö järkkäämään mulle tänne ohviisiin paikan missä treenaan vai laitanko vaan huoneen oven lukkoon ja sälekaihtimet kiinni ja jumppamaton lattialle.. Mähän teen kaikkeni että ensi talvena voin lautailla ilman että saa pelätä lisävaurioita ja kipuja. Eli treenaan niin hyvin kun pystyn. Mutta en haluais luopua normaalista elämästi ihan hirveen pitkäksi aikaa jos se vaan on mahdollista.Moro,
treenaus on nyt itselläni jäänyt hyvin vähälle, josta onkin pieni "morkkis". Toisaalta se on ymmärrettävää, kun koipi on kävelykunnossa ja eikä oireile kohtuuttomasti niin kaikki ylimääräinen vatkaaminen voi tuntua kiireessä tarpeettomalta.
Itse palasin konttoritöihin n. 5 viikon sairasloman jälkeen. Jalkaa tuolloin vielä turvotti, mutta sen kanssa pystyi elämään=> välillä koipi ylös pöydälle pomotyyliin : )
Sain fysioterapiasta sellaisen kuminauhan, joka on hyvä ja yksinkertainen/helposti toteutettavissa oleva kuntoutusväline mm. työpaikalle. Lenkki vaan kiinni pöydänjalkaan ja eikun jumppaamaan!
Aivan alkuun (sairasloman aikana) tuli siis jumpattua useasti päivään. Nykyisin 0...2krt päivään, riippuen työ/kotikiireistä. Hyvä juttu on myös tuo kevään ja sulan maan tulo. Voi fillaroida työmatkat, joten siis kuntoutus ja muu hyöty tulee samalla kertaa. Kyllä se siitä lähtee, aikaahan se ottaa kuten monesti on täällä todettukin.
Jumppaohjeet on minulla vaan paperilla, ei sähköisessä muodossa. - Liina Linkkaaja
Jopi jalkapuoli kirjoitti:
Moro,
treenaus on nyt itselläni jäänyt hyvin vähälle, josta onkin pieni "morkkis". Toisaalta se on ymmärrettävää, kun koipi on kävelykunnossa ja eikä oireile kohtuuttomasti niin kaikki ylimääräinen vatkaaminen voi tuntua kiireessä tarpeettomalta.
Itse palasin konttoritöihin n. 5 viikon sairasloman jälkeen. Jalkaa tuolloin vielä turvotti, mutta sen kanssa pystyi elämään=> välillä koipi ylös pöydälle pomotyyliin : )
Sain fysioterapiasta sellaisen kuminauhan, joka on hyvä ja yksinkertainen/helposti toteutettavissa oleva kuntoutusväline mm. työpaikalle. Lenkki vaan kiinni pöydänjalkaan ja eikun jumppaamaan!
Aivan alkuun (sairasloman aikana) tuli siis jumpattua useasti päivään. Nykyisin 0...2krt päivään, riippuen työ/kotikiireistä. Hyvä juttu on myös tuo kevään ja sulan maan tulo. Voi fillaroida työmatkat, joten siis kuntoutus ja muu hyöty tulee samalla kertaa. Kyllä se siitä lähtee, aikaahan se ottaa kuten monesti on täällä todettukin.
Jumppaohjeet on minulla vaan paperilla, ei sähköisessä muodossa.Kiitos Jopi! Tuo kuulostaa hyvältä, jos hyvin menee niin pääsen varmaan samaan aikatauluun. Kuminauha oli hyvä vinkki. Mulla on pienet nilkkapainot joiden kanssa oon heilunu töissä jo monet kokoukset sen jälkeen kun vamman laatu selvisi. Pöydän alla on hyvä treenata reisiä eikä tylsienkään agendan kohtien aikana pääse nukahtamaan : )
Milloin se sun leikkaus oli ja monenko viikon päästä polvi taipui fillarin pyöritykseen? Mieluiten kyllä rullaluistelisin työmatkat mutta ehkä se on jätettävä loppukesään, siinä on enemmän mahdollisuuksia tyriä leikkauksen tulokset. - Jopi jalkapuoli
Kiitos Jopi! Tuo kuulostaa hyvältä, jos hyvin menee niin pääsen varmaan samaan aikatauluun. Kuminauha oli hyvä vinkki. Mulla on pienet nilkkapainot joiden kanssa oon heilunu töissä jo monet kokoukset sen jälkeen kun vamman laatu selvisi. Pöydän alla on hyvä treenata reisiä eikä tylsienkään agendan kohtien aikana pääse nukahtamaan : )
Milloin se sun leikkaus oli ja monenko viikon päästä polvi taipui fillarin pyöritykseen? Mieluiten kyllä rullaluistelisin työmatkat mutta ehkä se on jätettävä loppukesään, siinä on enemmän mahdollisuuksia tyriä leikkauksen tulokset.Juu, eli leikkaus oli 27.1 kuluvaa vuotta. Kuntopyörälle olisin kait taipunut n. 3...4 viikon kuluttua leikkauksesta, mutta kun en tuota paikallaan ajoa tykkää harrastaa, maiseman pitää vaihtua! Otin siis oikean pyörän esille pari viikkoa sitten.
Kuukauden päivät menee alkuun lähinnä turvotuksen ehdoilla liikkumiseen. Ja koipi kyllä muistuttaa, jos jokin liike ei sovellu tai jos on tullut tehtyä liikaa. Rullille ja ylipäätään luistimille (kiertoliike vaara) ei ole asiaa kuuteen kuukauteen leikkauksesta. - edi
Kiitos Edi vastauksesta. Mä yritin googleta mut en tosiaan löytäny kuin yleislunotoisia.
Lähinnä mua kiinnostaa se että kuinka paljon aikaa näihin polvitreeneihin kuluu, montako kertaa kannattaa päivässä tehdä harjoituksia ja paljon siihen menee aikaa. Mietin että pystynkö järkkäämään mulle tänne ohviisiin paikan missä treenaan vai laitanko vaan huoneen oven lukkoon ja sälekaihtimet kiinni ja jumppamaton lattialle.. Mähän teen kaikkeni että ensi talvena voin lautailla ilman että saa pelätä lisävaurioita ja kipuja. Eli treenaan niin hyvin kun pystyn. Mutta en haluais luopua normaalista elämästi ihan hirveen pitkäksi aikaa jos se vaan on mahdollista.niin, yleisluonteisia ohjeita ne taitaa vain olla mutta nekin pitää sisäistää ja oppia hahmottamaan kokonaisuus ja ne rajoitukset mitä uuden ristisiteen kypsyminen riittävän vahvaksi asettaa, n. 3 kuukauden kohdalla se on heikoimmillaan ja silloin ei kannata riskeerata yhtään, ei mitään voimakkaita kiertoja ym. rasitusta siirteelle ettei se napsahda poikki ja venyty liian löysäksi jolloin polvi jää väljäksi, puoli vuotta pitää malttaa vaikka kuin tekisi mieli, vaarallista on se kun polvi tuntuu jo hyvältä 3 kuukauden kohdalla vaikka onkin silloin heikoimmillaan,
ja kyllä se on itse kuulosteltava se oikean treenin määrä, ei sitä kukaan voi sanoa että kuinka monta toistoa jne., eteneminen tapahtuu kipujen ja turvotuksen rajoissa niitä tarkkaillen ylirasitusta välttäen, olipa harjoituksia päivässä vaikka 1 tai 4 kertaa, lihasten vahvistaminen yleisten vahvistamisen periaatteiden mukaan nousujohteisesti, harjoittelun jälkeen kylmällä turvotuksen ehkäisyä ja kohoasentoa joutuu tekemään monta viikkoa,
kyllähän sinä jo talvella lautailet hyvinkin mutta muista että se ristiside ei ole vieläkään täysin kypsynyt, siihen menee 1-2 vuotta kokonaisuudessaan, jotenkin sinulla tuntuu olevan kiire joten malttia ja kärsivällisyyttä sulle toivotan... - Liina Linkkaaja
edi kirjoitti:
niin, yleisluonteisia ohjeita ne taitaa vain olla mutta nekin pitää sisäistää ja oppia hahmottamaan kokonaisuus ja ne rajoitukset mitä uuden ristisiteen kypsyminen riittävän vahvaksi asettaa, n. 3 kuukauden kohdalla se on heikoimmillaan ja silloin ei kannata riskeerata yhtään, ei mitään voimakkaita kiertoja ym. rasitusta siirteelle ettei se napsahda poikki ja venyty liian löysäksi jolloin polvi jää väljäksi, puoli vuotta pitää malttaa vaikka kuin tekisi mieli, vaarallista on se kun polvi tuntuu jo hyvältä 3 kuukauden kohdalla vaikka onkin silloin heikoimmillaan,
ja kyllä se on itse kuulosteltava se oikean treenin määrä, ei sitä kukaan voi sanoa että kuinka monta toistoa jne., eteneminen tapahtuu kipujen ja turvotuksen rajoissa niitä tarkkaillen ylirasitusta välttäen, olipa harjoituksia päivässä vaikka 1 tai 4 kertaa, lihasten vahvistaminen yleisten vahvistamisen periaatteiden mukaan nousujohteisesti, harjoittelun jälkeen kylmällä turvotuksen ehkäisyä ja kohoasentoa joutuu tekemään monta viikkoa,
kyllähän sinä jo talvella lautailet hyvinkin mutta muista että se ristiside ei ole vieläkään täysin kypsynyt, siihen menee 1-2 vuotta kokonaisuudessaan, jotenkin sinulla tuntuu olevan kiire joten malttia ja kärsivällisyyttä sulle toivotan...Taidan tosiaan olla kärsimätön. Mun on vaikea ymmärtää tuota että se heikkenee alkuun. Ehkä tämä mun ymmärtämättömyys johtuu siitä logiikasta että olen menestyksellisesti elänyt yhdellä ristisiteellä kuukausia. En tiedä milloin se ACL meni lopullisesti poikki, mutta nuljahduksia on ollut parin vuoden sisään niin monta. Viimeinen jonka jälkeen magneettikuvattiin ja vamman laatu selvisi, oli lokakuun alussa. Ja olen kuitenkin 2-4 viikon jälkeen joka vammasta päässyt taas harrastamaan. Viime talvena olin yli 30 kertaa laudan kanssa rinteessä, aerobiccasin, salsasin ja kaikkea muuta paitsi sählyn, kuntonyrkkeilyn ja luistelun olen jättäny pois. Kyllähän se välillä turpoaa eikä tykkää kaikista liikeistä. Mutta, tuntuu hassulta että yhdellä siteellä pärjään kohtuullisen hyvin mutta sitten kun on yksi ehjä ja toinen korjattu, mun polvi olisikin jotenkin huonompi kuin kokonaan ilman toista ristisidettä. Joo, kyllä mä haluan siitä hyvän enkä halua sitä vaarantaa. 2004 vammoista 2 viimeistä kävi viikonloppuriennoissa eikä urheillessa. Mut pitää siis köyttää baarissa kiinni tuoliin. Ja hankkia henkilökohtainen hidastaja kaikille kodin ulkopuolisille liikkeille. Itse asiassa meinasin kerran talvella nuljauttaa polven kun kävin parvekkeella ja astuin lumisella tossulla kynnykselle. Muistan myös lukeneeni jutun että joku on saanut eturistisiteen poikki aamulla potkaisemalla peiton päältään pois. Ehkä mä luen ens kesän runoja ja virkkaan pannulappuja. Ja ainahan sitä voi keskittyä pelkkään työntekoon : ( Toimistotuolissa ei pysty hirveesti ottamaan riskejä. (Tässä kohtaa Liina kieriskelee jo syvässä itsesäälissä.)
- edi
Taidan tosiaan olla kärsimätön. Mun on vaikea ymmärtää tuota että se heikkenee alkuun. Ehkä tämä mun ymmärtämättömyys johtuu siitä logiikasta että olen menestyksellisesti elänyt yhdellä ristisiteellä kuukausia. En tiedä milloin se ACL meni lopullisesti poikki, mutta nuljahduksia on ollut parin vuoden sisään niin monta. Viimeinen jonka jälkeen magneettikuvattiin ja vamman laatu selvisi, oli lokakuun alussa. Ja olen kuitenkin 2-4 viikon jälkeen joka vammasta päässyt taas harrastamaan. Viime talvena olin yli 30 kertaa laudan kanssa rinteessä, aerobiccasin, salsasin ja kaikkea muuta paitsi sählyn, kuntonyrkkeilyn ja luistelun olen jättäny pois. Kyllähän se välillä turpoaa eikä tykkää kaikista liikeistä. Mutta, tuntuu hassulta että yhdellä siteellä pärjään kohtuullisen hyvin mutta sitten kun on yksi ehjä ja toinen korjattu, mun polvi olisikin jotenkin huonompi kuin kokonaan ilman toista ristisidettä. Joo, kyllä mä haluan siitä hyvän enkä halua sitä vaarantaa. 2004 vammoista 2 viimeistä kävi viikonloppuriennoissa eikä urheillessa. Mut pitää siis köyttää baarissa kiinni tuoliin. Ja hankkia henkilökohtainen hidastaja kaikille kodin ulkopuolisille liikkeille. Itse asiassa meinasin kerran talvella nuljauttaa polven kun kävin parvekkeella ja astuin lumisella tossulla kynnykselle. Muistan myös lukeneeni jutun että joku on saanut eturistisiteen poikki aamulla potkaisemalla peiton päältään pois. Ehkä mä luen ens kesän runoja ja virkkaan pannulappuja. Ja ainahan sitä voi keskittyä pelkkään työntekoon : ( Toimistotuolissa ei pysty hirveesti ottamaan riskejä. (Tässä kohtaa Liina kieriskelee jo syvässä itsesäälissä.)
se siirre heikkenee aluksi koska sille ei heti kehity omaa verenkiertoa vaan se vie kuukausia, kun se laitetaan polven sisälle niin se alkaa heti mennä kuolioon jolloin se alkaa heiketä tilapäisesti, siirrettyjen jänteiden muotoutuminen ja vaihtuminen uudeksi nivelsiteeksi vie aikansa ja tällöin kannattaa olla rasittamatta sitä liikaa...
niin, olet urheillut väljällä polvella jo pitkään kun ristiside on ollut poikki, oletko ajatellut että se nivelkierukkakin on luultavasti revennyt juuri sen vuoksi kun polvi on ollut löysä, eli väljyys pikkuhiljaa rikkoo muitakin paikkoja siellä nivelessä, siksi se kannattaa korjata... - potilas.
edi kirjoitti:
se siirre heikkenee aluksi koska sille ei heti kehity omaa verenkiertoa vaan se vie kuukausia, kun se laitetaan polven sisälle niin se alkaa heti mennä kuolioon jolloin se alkaa heiketä tilapäisesti, siirrettyjen jänteiden muotoutuminen ja vaihtuminen uudeksi nivelsiteeksi vie aikansa ja tällöin kannattaa olla rasittamatta sitä liikaa...
niin, olet urheillut väljällä polvella jo pitkään kun ristiside on ollut poikki, oletko ajatellut että se nivelkierukkakin on luultavasti revennyt juuri sen vuoksi kun polvi on ollut löysä, eli väljyys pikkuhiljaa rikkoo muitakin paikkoja siellä nivelessä, siksi se kannattaa korjata.....juuri noin on minulle käynyt.
Aktiivista liikuntaa, ja salamannopeasti olinkin raajarikkoinen, ensin lumpio pois paikoiltaan, ja operaatioon, ja siitä sitten ACL-operaatioon ( 2 isoa polvileikkausta vuoden sisällä), ja nyt polvi edell. huono ja kulumat. - Liina Linkkaaja
potilas. kirjoitti:
..juuri noin on minulle käynyt.
Aktiivista liikuntaa, ja salamannopeasti olinkin raajarikkoinen, ensin lumpio pois paikoiltaan, ja operaatioon, ja siitä sitten ACL-operaatioon ( 2 isoa polvileikkausta vuoden sisällä), ja nyt polvi edell. huono ja kulumat.Kiitos Edi vastauksesta.
Mulle selvisi vasta viime syksynä että eturistiside on hävinnyt ja kierukassa on palkeenkieli. Siihen asti kaikkien nuljahdusten jälkeisissä yleislääkärikonsultaatioissa ja fysioterapeutin tutkimuksissa minulle sanottiin että patellan jänne on väljä, treenaa vaan lihakset kuntoon. Kun en vielä ole ehtinyt ortopediksi opiskella eikä aiempia kokemuksia ollut niin vaikea sitä on mennä ammattilaisen mielipidettä kyseenalaistamaan. Ja minähän olen treenannut. Jätin sählyn pelaamisen ja kuntonyrkkeilyn ja vaihdoin kevyempiin lajeihin, aloitin käymään punttisalilla treenaamassa pelkkiä reisilihaksia ja tekemässä tasapainoharjoituksia. Viimeinen urheillessa tapahtunut nuljahdus kävi jo reilusti yli vuosi sitten, sen jälkeen polvi on nuljunut tilanteissa joiden välttäminen tavallisessa elämässä vaatisi uuden luonteen asentamista. Vaikka vaihtaisi urheiluvälineet einoleinoon ja virkkuukoukkuun niin jos ei siirry istumaan pyörätuoliin niin kyllä polvi voi nuljahtaa missä vaan. Ja tuon leikkausjonoon pääsyn jälkeen mitään muuta kuin turpoamista silloin tällöin ei ole tapahtunut. Luulen että mun reisilihakset on nyt kohtuullisen hyvässä kunnossa ja kun tiedän että niitä pitää skarpata aina urheillessa niin pystyn niillä aika hyvin pitämään polven kasassa.
Siinä vaiheessa kun kuulin magneettikuvien tulokset, olin varannut 5 laskettelureissua. Omatoimimatkoja, itse varatut lennot, majoitukset, autovuoraukset. 2 niistä olin itse järjestänyt. Niistä olisi ollut vaikea saada rahoja takaisin tai sitten ystävät olisi joutunu maksamaan mun osuuksia. Joten kyllä mua jännitti joulukuussa kun ekan kerran menin laudan kanssa rinteeseen. Suksilla en uskalla enää laskea. Laudan kanssa polvet ei pääse nuljumaan jos ne on molemmat kiinni ja tukee toisiaan. Eli aina muulloin kuin hissiin mennessä ja poistuessa, jos ei saa mennä jalat laudassa kiinni ylös. Hankin myös sellasen sivuraudoitetun Rehbandin polvituen mutta sen tuki on mielestäni henkistä. Maaliskuussa kävi kerran niin että mun tavarat ei saapunu Rovaniemelle ajoissa ja menin lainavaatteissa vuokralaudan kanssa rinteeseen. Kävin lainaamassa pakkausteippiä jolla teippasin polven tiukaksi ja se itse asiassa tuntui paljon tukevammalta kuin oma polvituki, kun teipin sai vedettyä niin lähelle polven luita ja tiukalle.
Olen tosi iloinen että mulla on nyt leikkaus tulossa näin pian ja olen myös motivoitunut polven kuntouttamiseen. Mun ongelma varmasti on se että maltan ottaa tarpeeksi rauhallisesti tuon seuraavat puoli vuotta.
Edi, tarkoitatko että osaan niistä siirretyistä jänteenkappaleista kehittyy verenkierto tai soluaineenvaihdunta, vai kuoleeko ne kaikki sen 3 kk:n aikana pois? Ja sitten sen siirrännäisen ympärille alkaa kehittyä uutta sidekudosta?
Potilas, minkä takia sulle tehtiin se eka leikkaus? Eikö silloin sitten ollut selvillä se ACL? Millä lailla sun polvi on huono? Tuntuuko se väljältä vai turpoaa, on kipeä vai mitä? Missä sut on leikattu? Mitä ne kulumat on? Missä siis ja mitä ne aiheuttaa? - potilas.
Kiitos Edi vastauksesta.
Mulle selvisi vasta viime syksynä että eturistiside on hävinnyt ja kierukassa on palkeenkieli. Siihen asti kaikkien nuljahdusten jälkeisissä yleislääkärikonsultaatioissa ja fysioterapeutin tutkimuksissa minulle sanottiin että patellan jänne on väljä, treenaa vaan lihakset kuntoon. Kun en vielä ole ehtinyt ortopediksi opiskella eikä aiempia kokemuksia ollut niin vaikea sitä on mennä ammattilaisen mielipidettä kyseenalaistamaan. Ja minähän olen treenannut. Jätin sählyn pelaamisen ja kuntonyrkkeilyn ja vaihdoin kevyempiin lajeihin, aloitin käymään punttisalilla treenaamassa pelkkiä reisilihaksia ja tekemässä tasapainoharjoituksia. Viimeinen urheillessa tapahtunut nuljahdus kävi jo reilusti yli vuosi sitten, sen jälkeen polvi on nuljunut tilanteissa joiden välttäminen tavallisessa elämässä vaatisi uuden luonteen asentamista. Vaikka vaihtaisi urheiluvälineet einoleinoon ja virkkuukoukkuun niin jos ei siirry istumaan pyörätuoliin niin kyllä polvi voi nuljahtaa missä vaan. Ja tuon leikkausjonoon pääsyn jälkeen mitään muuta kuin turpoamista silloin tällöin ei ole tapahtunut. Luulen että mun reisilihakset on nyt kohtuullisen hyvässä kunnossa ja kun tiedän että niitä pitää skarpata aina urheillessa niin pystyn niillä aika hyvin pitämään polven kasassa.
Siinä vaiheessa kun kuulin magneettikuvien tulokset, olin varannut 5 laskettelureissua. Omatoimimatkoja, itse varatut lennot, majoitukset, autovuoraukset. 2 niistä olin itse järjestänyt. Niistä olisi ollut vaikea saada rahoja takaisin tai sitten ystävät olisi joutunu maksamaan mun osuuksia. Joten kyllä mua jännitti joulukuussa kun ekan kerran menin laudan kanssa rinteeseen. Suksilla en uskalla enää laskea. Laudan kanssa polvet ei pääse nuljumaan jos ne on molemmat kiinni ja tukee toisiaan. Eli aina muulloin kuin hissiin mennessä ja poistuessa, jos ei saa mennä jalat laudassa kiinni ylös. Hankin myös sellasen sivuraudoitetun Rehbandin polvituen mutta sen tuki on mielestäni henkistä. Maaliskuussa kävi kerran niin että mun tavarat ei saapunu Rovaniemelle ajoissa ja menin lainavaatteissa vuokralaudan kanssa rinteeseen. Kävin lainaamassa pakkausteippiä jolla teippasin polven tiukaksi ja se itse asiassa tuntui paljon tukevammalta kuin oma polvituki, kun teipin sai vedettyä niin lähelle polven luita ja tiukalle.
Olen tosi iloinen että mulla on nyt leikkaus tulossa näin pian ja olen myös motivoitunut polven kuntouttamiseen. Mun ongelma varmasti on se että maltan ottaa tarpeeksi rauhallisesti tuon seuraavat puoli vuotta.
Edi, tarkoitatko että osaan niistä siirretyistä jänteenkappaleista kehittyy verenkierto tai soluaineenvaihdunta, vai kuoleeko ne kaikki sen 3 kk:n aikana pois? Ja sitten sen siirrännäisen ympärille alkaa kehittyä uutta sidekudosta?
Potilas, minkä takia sulle tehtiin se eka leikkaus? Eikö silloin sitten ollut selvillä se ACL? Millä lailla sun polvi on huono? Tuntuuko se väljältä vai turpoaa, on kipeä vai mitä? Missä sut on leikattu? Mitä ne kulumat on? Missä siis ja mitä ne aiheuttaa?Aerobicissa ihan äkkiarvaamatta sivulaukassa petti polvi alta, ja niin lähti lumpio pois paikoiltaan. Pari päivää lääkärit kävi kädenvääntöä siitä, onko lumpoi pois paikoiltaan ja onko acl poikki tms. Mä tiesin kyllä heti, että lumpio pois paikoiltaan, johan sen näki silmillään! Lumpio laitettiin paikoilleen 2/04, ja operaatiopn jälkeen oli ns. Donjoy-tuki 4vk:a, joka esti polven taivutuksen. Sitten alkoi fysioterapia, huh, huh. Ei sitten millään polvi taipunut 80astetta enempää, joten jouduin narkoosimanipulaatioon. Narkoosimanipulaation jälkeen polvi oli helvetillisen kipeä 2 viikkoa, joten en voinut yhtään treenata, vain syödä kipulääkkeitä. Sairaslomaa pidin yht. 3,5 kk:ta, ja puolikuntoisena menin töihin.
Koko ajan polvi vaan oli jotenkin löysä, en voinut ponnistaa rappuja ylös, ja muutenkin liikkuminen oli epävarmaa, ja treenaaminen ei onnistunut.
lääkäreille ehdottelin, että jokin on häikkänä.....
Lopulta pääsin MRI kuvaukseen, jossa selvisi,. että on ACL vaurio, athroosia ja meniskivammaa.Kaikki ed oli sattunut jo vuosi sitten trauman seurauksena, mutta niitä ei huomattu operaation aikana, kun oli niin paljon turvotusta, ja epäiltiin vaan, että mulla on ns. löysä polvi.
1/05 operoitiin ACL hastringin mukaan. ACL oli revennyt kokonaan irti. No, nyt yritän pikkuhiljaa toipua taas.......
Huonolla polvella vuoden verran harjoittelu, liikkuminen yms. on tehnyt tehtävänsä, rusto on kulunut, ja kulumia syntynyt sen seurauksena. Polvi turpoilee rasituksen myötä, rutisee, ratisee, narisee....ja ei kestä rasitusta. Polvi jotenkin vaan yrittää mennä ns.pihtipolveksi........
Treeniä, treeniä, lepoa, lepoa, kipulääkettä jne, siinä hoito, ja lopulta polviproteesi. - Liina Linkkaaja
potilas. kirjoitti:
Aerobicissa ihan äkkiarvaamatta sivulaukassa petti polvi alta, ja niin lähti lumpio pois paikoiltaan. Pari päivää lääkärit kävi kädenvääntöä siitä, onko lumpoi pois paikoiltaan ja onko acl poikki tms. Mä tiesin kyllä heti, että lumpio pois paikoiltaan, johan sen näki silmillään! Lumpio laitettiin paikoilleen 2/04, ja operaatiopn jälkeen oli ns. Donjoy-tuki 4vk:a, joka esti polven taivutuksen. Sitten alkoi fysioterapia, huh, huh. Ei sitten millään polvi taipunut 80astetta enempää, joten jouduin narkoosimanipulaatioon. Narkoosimanipulaation jälkeen polvi oli helvetillisen kipeä 2 viikkoa, joten en voinut yhtään treenata, vain syödä kipulääkkeitä. Sairaslomaa pidin yht. 3,5 kk:ta, ja puolikuntoisena menin töihin.
Koko ajan polvi vaan oli jotenkin löysä, en voinut ponnistaa rappuja ylös, ja muutenkin liikkuminen oli epävarmaa, ja treenaaminen ei onnistunut.
lääkäreille ehdottelin, että jokin on häikkänä.....
Lopulta pääsin MRI kuvaukseen, jossa selvisi,. että on ACL vaurio, athroosia ja meniskivammaa.Kaikki ed oli sattunut jo vuosi sitten trauman seurauksena, mutta niitä ei huomattu operaation aikana, kun oli niin paljon turvotusta, ja epäiltiin vaan, että mulla on ns. löysä polvi.
1/05 operoitiin ACL hastringin mukaan. ACL oli revennyt kokonaan irti. No, nyt yritän pikkuhiljaa toipua taas.......
Huonolla polvella vuoden verran harjoittelu, liikkuminen yms. on tehnyt tehtävänsä, rusto on kulunut, ja kulumia syntynyt sen seurauksena. Polvi turpoilee rasituksen myötä, rutisee, ratisee, narisee....ja ei kestä rasitusta. Polvi jotenkin vaan yrittää mennä ns.pihtipolveksi........
Treeniä, treeniä, lepoa, lepoa, kipulääkettä jne, siinä hoito, ja lopulta polviproteesi.Kuulostaa rajulta. Miten se lumpio laitettiin takasin? Mulla kai eka vamma oli myös lumpion paikaltaan meno mutta se palasi paikalleen saman tien. Tosin se oli lääkärin arvio, vähän vaikea on itse sanoa että mitä tapahtui kun kaikki kävi niin äkkiä sählykentällä eikä osaa tapahtumia polven sisäkalujen suhteen itse arvioida. Nyt sun leikkauksesta on 3 kk. Miten sun polvi nyt toimii? Pystyt siis kävelemään, sattuuko? Mitä muuta pystyt tekemään tällä hetkellä? Onko joku ennuste sen perusteella miten nyt olet toipunu? Kuinka paljon aikaa sä käytit treeneihin päivässä? Luin se edellisen keskusteluketjun ja jossakin vaiheessa olit aika kypsänä treenaamiseen. Mä yritän treenata lihaksia nyt etukäteen ettei jalkalihasten kunnon pudotus ekojen viikkojen aikana veisi ihan hepposeksi. Vaikka kai se 3 viikkoo kepitystä heikentää aika lailla. Varmaan niitä lihaksia voi sinäkin aikana jännitellä jos ei muuta pysty. Että tajuuvat vielä olevansa olemassa.
- edi
Kiitos Edi vastauksesta.
Potilas, minkä takia sulle tehtiin se eka leikkaus? Eikö silloin sitten ollut selvillä se ACL? Millä lailla sun polvi on huono? Tuntuuko se väljältä vai turpoaa, on kipeä vai mitä? Missä sut on leikattu? Mitä ne kulumat on? Missä siis ja mitä ne aiheuttaa?"Edi, tarkoitatko että osaan niistä siirretyistä jänteenkappaleista kehittyy verenkierto tai soluaineenvaihdunta, vai kuoleeko ne kaikki sen 3 kk:n aikana pois? Ja sitten sen siirrännäisen ympärille alkaa kehittyä uutta sidekudosta?"
Niin, käsittääkseni ortopedi tekee kahdesta jänteestä nelinkertaisen siirteen taittamalla tai punomalla tai jotenkin, ja kun ne siirretään polveen niin eihän niissä mitään verenkiertoa voi vielä olla joten alkavat mennä kuolioon, mutta samanaikaisesti tietysti alkaa jänteiden muuttuminen nivelsiteeksi, niihin kehittyy verenkiertoa ja huoltosysteemi ja solut muuttuvat oikeanlaiseksi, tämä prosessi heikentää siirrettä väliaikaisesti ja on heikoimmillaan siinä 2-3 kuukauden kuluttua ja kypsyminen etenee sitten pikku hiljaa kestäen jopa parikin vuotta, alkuviikkoina siis tulehdus jyllää polvessa ja turvottaa ja kuumottaa, hyvä ois kuitenkin saada polvi mahdollisimman nopeasti liikkeelle ja liikeradat auki koska liike on hyväksi koko nivelelle ja siirrekin saa oikeanlaista ärsykettä jolloin se kypsyy paremman laatuiseksi kuin jos se ei saisi mitään ärsykettä, mutta liikarasitus on aina liikaa ja ylimääräistä venytystä ei kannata siihen kohdistaa eli liian voimakkaita kiertoja/taivutuksia ym. ettei se venyty löysäksi eli varovaisesti liikkeelle mutta kuitenkin paikalleenkaan ei saa jäädä, siis aluksi polveen on hyvä hakea vain liikettä ja palauttaa lihakset toimintaan ja myöhemmin vasta enemmänkin voimaa.... - potilas.
Kuulostaa rajulta. Miten se lumpio laitettiin takasin? Mulla kai eka vamma oli myös lumpion paikaltaan meno mutta se palasi paikalleen saman tien. Tosin se oli lääkärin arvio, vähän vaikea on itse sanoa että mitä tapahtui kun kaikki kävi niin äkkiä sählykentällä eikä osaa tapahtumia polven sisäkalujen suhteen itse arvioida. Nyt sun leikkauksesta on 3 kk. Miten sun polvi nyt toimii? Pystyt siis kävelemään, sattuuko? Mitä muuta pystyt tekemään tällä hetkellä? Onko joku ennuste sen perusteella miten nyt olet toipunu? Kuinka paljon aikaa sä käytit treeneihin päivässä? Luin se edellisen keskusteluketjun ja jossakin vaiheessa olit aika kypsänä treenaamiseen. Mä yritän treenata lihaksia nyt etukäteen ettei jalkalihasten kunnon pudotus ekojen viikkojen aikana veisi ihan hepposeksi. Vaikka kai se 3 viikkoo kepitystä heikentää aika lailla. Varmaan niitä lihaksia voi sinäkin aikana jännitellä jos ei muuta pysty. Että tajuuvat vielä olevansa olemassa.
Polvilumpio lähti pois paikoiltaan aivan totaalisesti, sen näki selvästi, että lumpio oli jonnekkin kadonnut vaikka olikin turvoksissa koko polvi. Tehtiin lumpion paikalleen asennut ja kiristys.
Kuten ed kerroin, treenaaminen oli huonoa ensimmäisen operaation jälkeen, koska voima poissa, ja löysä polvi.
ACL-operaation jälkeen treenasin paljon;jalan nostoa ylös 100-150 x 2-3 /pv, sivunostoa, reiden jännittämistä yms, mitä oli lupa tehdä ensimmäisten 3:n viikon aikana. Siitä pidin huolen, että polvi taipuu nopeasti 90 astetta tai enemmän.
3viikon jälkeen aloitin varovasti kuntopyöräilyn ilman vastusta ym harjoitteet, joita oli lupa tehdä.
Sairasloman ajan treenasin joka päivä, mutta sitten tuli työ, ja muut kiireet......olen kyllä yrittänyt käydä kuntosalilla x 1-2 /vk, kevyillä painoilla, kuntopyöräilyä, kävelyä.
Polvi turpoilee rasituksen myötä, ratisee, narisee..iltaa kohden jäykkä.
Pystyn kävelemään, kuntopyöräilemään... , mutta tasapaino vähän heikko, ja leikatun jalan lihakset vielä aika "löllöt". Kai mä olen vähän kyllästynyt tähän ns. toipilaan rooliin, ja haluaisin jo olla kunnossa, vaikka tiedän, että toipuminen kestää 1-2 vuotta, ja vaatii malttia.
Treenin jälkeen kylmää polvelle, että nivelsiteet palautuisivat takaisin, eivätkä venyttyisi liikaa.
Lepoa ja särkylääkettä, siinäpä lääkärin neuvot, niin ja rasituksen välttäminen, ja mm. sähly, sulkis, tennis, laskettelu, vapaantyylin hiihto kielletty 8 kk:ta oper. jälkeen.
- utelias
Juuso, aloitit ed viestiketjun noin puoli vuotta sitten.
Miten sinun tilanne nyt?????- leikattu kanssa
Tosin mulla oli kierukka ehjä. Tämä oli jo toinen leikkaus samaan polveen (ensimmäinen kerta 10 v sitten) Mulla on nyt 5 viikkoa kulunut ja kävin juuri vetämässä sauvakävelylenkin (30 min) ei kyynärsauvoilla ja hyvältä tuntuu.
Olenko yli-innokas treenaaja? Jalka turpoaa, mutta sitä hoidetetaan kylmällä ja välipäivinä vaan venyttelyä. Tasapainolautaa, kuntopyörälämmittelyä. Tavoite olisi pelata jalkapalloa loppukesästä.
Optimistiko oon? :)
-P
- zox
Kävin tähystys leikauksessa 2009 ja siinä kierukaa siivotiin piti olla hyvät mahdollisuudet. Toisin kävi olen potenut suunnatonta kipua ajotain toisinaa vähemmän polvi on ollut turvoksissa siinä on nyt kuulema kystämainen rakenne. eli ei parane ilman leikausta. nyt syön usein bancodia ja burana 800x 3. olen leikausjonossa eivät laitaneet kiireeliseksi vaikka en meinaa kestää tätä kipua näin kauan. polvi on turvoksissa ja iso patti sisä syrjäkkä valilla kipu ihan oksttaa. Kylmä keeli pussilla myös hoitelen sitä. Mietin voiko noin kipeetä leikata miksi tulehdusta ei hoideta on kuin hammassärky.
- Nivelkierukka
Moi,
Epikriisi, eli leikkauskertomus kannattaa aina pyytää mukaan sairaalasta. Epikriisin voi pyytää printtaamaan vaikka sairaanhoitajalta.
Tässä eräs hyväksi kokemani kuntoutusohje polvileikkauksen jälkeen -> http://www.relaa.com/keskustelu/index.php?topic=2963.150 .- Malla
Minulle tehtiin polvinivel leikkaus 1.2.2012, molempiin polviin laitettiin kokonivelet.
Leikkauksesta tulee nyt kuluneeksi 3 kk. Kävelen ilman kyynärsauvoja kotona, ( olen kävellyt jo n.1,5 kk ) haen postin n. 100 m ja muuallakin olen kulkenut ilman sauvoja n. 300 m matkoja.Fysioterapiassa vas. polveni taittui 105 cm kulmaan ja oik. alunperin huonompi polvi 103. Suurin ongelma on, kun polvet mielestäni liian kankeat ja kipeytyvät/turpovat jos innostuu touhumaan liikaa töitä.Olen jumpannut ahkerasti ohjeiden mukaan ja polkenut kuntopyörää...mutta siitä huolimatta ei kankeus tahdo hävitä. Kipulääkkeenä joudun vieläkin ottamaan Paratabs 1 g tabletteja 2x pv:ssä.Kertokaa hyvät ihmiset koska tämä kankeus häviää...vai häviääkö koskaan. Kertokaa kokemuksistanne miten teillä on mennyt. Please!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832