Olenko muuttumassa mieheksi?

Anonyymi

Olen 26-vuotias nainen ja kärsinyt kaljuuntumisesta 8-vuotta ja loppu lähenee... Mitä tässä tekisi!? saako tämän mitenkään loppumaan ja saanko omat kauniit hiukset takaisin? Olen kärsinyt hiustenlähdöstä jo ennen 18v ikää, teini-iässä oli paljon stressiä kiusaamisen takia ja sen takia alkoi hiustenlähtö ja myöhemmin myös kaljuuntuminen... enää ei oo kyllä ollut stressiä niin paljon vuosiin mutta kaljuuntuminen silti jatkuu... Joudun kasvoista ajamaan pois myös vaalean parran ja viikset, alapäästä ylöspäin kasvaa napaa kohti pitkiä tummia karvoja, nänneistä kasvaa muutama tumma pitkä karva... kuukautisten kanssa ollut häiriöitä jo vuosia... Mulla on paljon muutakin terveyskremppaa, mutta yritän mahdollisimman hyvin pitää itsestäni huolta perus terveellisillä elämäntavoilla

11

515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin ja hiukset harvenee ohimoilta ja otsan kohdalta ylöspäin... että se kohta mikä tässä näyttäisi ensimmäiseksi kaljuksi tulevan niin pään etuosa... takana ja sivuilla enemmän hiuksia... ja aina kun hius irtoaa niin hiuksen päässä on semmonen nyppylä, ilmeisesti hiustuppi!? tarkoittaako tämä ettei mulla oo koskaan mahdollista saada hiuksiani takaisin?

      • Anonyymi

        Sinulla on ilmeisesti tavallista suurempi testosteronintuotanto ja estrogeenikin ehkä vähissä. Kannattaa käydä gynellä jotta tutkittaisiin hormonituotanto. Yksinkertaisinta on hoitaa oireita erityisillä e-pillereillä (mm. Diane Nova) tai tarvittaessa voimakkaammat antiandrogeenit käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on ilmeisesti tavallista suurempi testosteronintuotanto ja estrogeenikin ehkä vähissä. Kannattaa käydä gynellä jotta tutkittaisiin hormonituotanto. Yksinkertaisinta on hoitaa oireita erityisillä e-pillereillä (mm. Diane Nova) tai tarvittaessa voimakkaammat antiandrogeenit käyttöön.

        Eli olen muuttumassa mieheksi. Mutta mistä tämä johtuu!? E-pillereitä en saa syödä koska aurallinen migreeni ja äiti, mummo ovat kaljuuntuneet vasta vaihdevuosi iässä tai myöhemmin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli olen muuttumassa mieheksi. Mutta mistä tämä johtuu!? E-pillereitä en saa syödä koska aurallinen migreeni ja äiti, mummo ovat kaljuuntuneet vasta vaihdevuosi iässä tai myöhemmin...

        Ja testoon kyllä viittaisi sekin että seksihaluni ovat kasvaneet... Kuukautiset tulee kyllä säännöllisesti, mutta niiden välissä vuotaa vähän verta ja sitä etenkin tulee itsetyydytyksen jälkeen!?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli olen muuttumassa mieheksi. Mutta mistä tämä johtuu!? E-pillereitä en saa syödä koska aurallinen migreeni ja äiti, mummo ovat kaljuuntuneet vasta vaihdevuosi iässä tai myöhemmin...

        Mä kaljuunnuin lähes kokonaan jo nelikymppisenä, enkä ole edelleenkään muuttunut mieheksi. Tiedän myös, että en muutukaan.

        Mun kaljuuntumisen syytä ei ole ikinä selvitetty, paitsi silloin kun se alkoi, katsottiin testosteronit, ja ne oli ihan alhaalla, eli siitä ei ainakaan johdu.

        Eihän tää kivaa ole, mutta tämänkin kanssa on vain elettävä.
        Jonkun aikaa odottelin, josko hiukset kasvaisivat takaisin, mutta eipä taida enää toivoa olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä kaljuunnuin lähes kokonaan jo nelikymppisenä, enkä ole edelleenkään muuttunut mieheksi. Tiedän myös, että en muutukaan.

        Mun kaljuuntumisen syytä ei ole ikinä selvitetty, paitsi silloin kun se alkoi, katsottiin testosteronit, ja ne oli ihan alhaalla, eli siitä ei ainakaan johdu.

        Eihän tää kivaa ole, mutta tämänkin kanssa on vain elettävä.
        Jonkun aikaa odottelin, josko hiukset kasvaisivat takaisin, mutta eipä taida enää toivoa olla.

        Miestyyppinen kaljuuntuminen kuitenkin? Naisilla ja miehillä erot kaljuuntumisessa johtuvat siitä, että naisilla on kaksi X-kromosomia, miehillä vain yksi. Eli naisilla voi olla toisessa X-kromosomissa kaljuuntumisgeeni ja toinen olla terve, jolloin hiukset pysyvät päässä. Jos on saanut molempiin kromosomeihinsa kaljuuntumisgeenin, niin kaljuuntuu miesten tapaan. Miehillä on vain yksi X-kromosomi, joten kaljuuntumisgeeni johtaa automaattisesti kaljuuntumiseen, koska toista suojaavaa geenimuotoa ei ole. (Miehillä toisen X-kromosomin sijaan on pienempi Y-kromosomi).


    • Anonyymi

      Oletko käynyt gynekologilla? Jos olet julkisen terveydenhuollon asiakas, pyydä lähete julkisen puolen gynelle. Hirsutismin eli liikakarvoituksen (vartalolla) syynä on todennäköisesti polykystiset ovariot (PCOS). Tila itsessään altistaa joillekin muille häiriöille, kuten diabetekselle tai sydän- ja verisuonisairauksille. Koska terveytesi remppaa muutenkin, olisi asiallista tutkia gynekologinen puoli. Asiaa voidaan hoitaa, kuten joku jo mainitsi. Joillekin PCOS-potilaille on määrätty lisänä myös esim. metformiinia (diabeteslääke). Kuulemma saattaa auttaa painon hallinnassa.

      Kannattaa myös kokeilla, saisitko maksusitoumuksen peruukkia varten. Riippuu varmaan kunnasta, miten asennoituvat. Sinänsähän muutkin syyt kuin syöpä oikeuttavat peruukkiin. Kuten alopecia. En osaa arvioida, parantuuko pitkälle edistynyt kaljuuntuminen enää perussairauksien hyvällä hoidolla. Väittäisin, että ei, nimittäin kaljuuntuminen taitaa sinulla johtua samoista syistä kuin miehillä, ja heilläkin kaljuuntumisen hoito on aika haastavaa.

      https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00686

    • Anonyymi

      Mitä järkeä tässä mun elämässä on, kysympähän vaan?

    • Anonyymi

      Miksen mä saa olla kaunis, terve ja onnellinen? Mitä niin väärää oon tehnyt ihmisille? Miks elämä kiduttaa mua jatkuvasti kiusaamisen tai terveyden hajoamisen muodossa? Mitä varten olen täällä? emmä näe elämässä läheskään enää mitään hyvää... Sitten mulle sanotaan että mun pitäis elää näiden kanssa, vaikka mun elämä on jatkuvaa kitumista, ei sitä miksikään elämiseksi voi kutsua, elämän kuuluis olla enimmäkseen nautinnollista jotta elämänhalu säilyy! Sitten jos saa takkiinsa monin eri tavoin, oppii näkemään ihmisten todellisen luonnon, että jopa syöpäpotilasta kiusataan hautaan asti (Janita), niin emmä näe tässä elämässä mitään järkeä... tämä on enimmäkseen pahaa ja sitä pahan tunnetta on niin paljon ettei sitä poista täysin edes aurinko, liikunta, ystävät, ei mikään... Mä oon täysin murskattu ihminen! Hyi vee mikä maailma!

    • Anonyymi

      Ja kun mä oon kasvanut aikuiseksi, oon oppinut sen että joidenkin elämä voi olla kärsimystä alusta loppuun... kaikille ei oo todellakaan varattu onnellisia loppuja... hyvä asenne on välillä vaan enemmän teeskentelyä... ei oo olemassa mitään oikeutta ja kohtuutta

    • Anonyymi

      Hei!
      Tosi paskaa että yhdelle ihmiselle on kertynyt noin paljon paskaa elämän aikana.
      Itse kärsin myös selittämättömästä hiusten lähdöstä joten tiedän kuinka ahdistavaa ja itsetunnon musertavaa se voi olla..
      Mutta kannattaa kyllä ottaa yhteyttä gynekologiin ja tutkituttaa onko sulla sitä munasarjojen monirakkula oireyhtymää (vai mikälie nyt oli) ku mun mielestä ainakin osa nuista sun oireista passais siihen.

      En oikeen muuten osaa auttaa, mutta hirveästi tsemppiä sinne ja toivon että syy sun oireille löytyy! Elä anna sen nujertaa sun itsetuntoa täysin!❤️

      T. Toinen saman ikäinen nainen jota kaljuuntuminen pelottaa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1970
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1539
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      140
      1387
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1240
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1047
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      992
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      957
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      118
      954
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      49
      777
    Aihe