B-autokortilla Kevaria Pitäisi Saada Ajaa.

Anonyymi

Suomessa on vallan hassua, kun B-autoajokortilla aikuinen yli 18 v.
ei saa ajaa kevaria alle 125 cm3.
Näin pärjäisimme perheessä yhdellä autolla.
Ei tarttisi ostaa vanhaa kesäautoa nuorisolle. .???
Tämä olisi hyvä ilmastoteko.
Euroopassa ja Aasiassa saadaan autokortilla kevaria ajaa.
Pieni lapsi 15 v. saa ajaa valtatiellä talonkorkuista traktoria. !

13

551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähkömopolla pikkulapsi ajoi ilman kypärää.
      Korttilaki bärseestä.

    • Sanon heti, että tähän käytäntöön on olemassa joku perusteltu syy.
      Edelleen sanon, etten tätä tiennyt, että näin on.
      Aikaisemminhan B-kortin omaava sai tuosta vaan ajaa minkälaista moottoripyörää tahansa.
      Itselläni on mottoripyörällä ajettu A-kortti jonka luokkaa myöhemmin nostettiin tasolle B.
      Eli saan nyt ajaa vaikka 1300cc Kawasakia, vaikka en vuoden 1964 jälkeen ole ollut minkään moottoripyörän selässä.

      • Anonyymi

        Minulla on päinvastoin. Olen hankkinut ajokorttini niin kauan sitten että siihen tuli automaattisesti myös A. En ole koskaan ajanut moottoripyörää, enkä edes uskaltaisi lähteä tuosta vaan tien päälle moottoripyörällä vaikka saankin ajaa sellaista ilman mitään rajoituksia.


    • Anonyymi

      Käsittelykoe voitaisiin mielestäni vaatia mutta pakollinen ajokoulutus, ajokoe ja teoriakoe aika turhia jos B-kortti löytyy. Käsittelykoe siksi että 2-pyöräistä ihan eri hallita kuin autoa, eikä ihan mopoon voi verrata.

      Nuorille/opiskelijoille olisi tosi kätevää jos edullisella kevarilla pääsisi kesätöihin, ei tarvisi niin moni hankkia kallista ja saastuttavaa autoa.

      • Anonyymi

        Tuo käsittelykoe kuulostaisi hyvältä, jonkinlainen näyttö siitä, että osaa kaksipyöräistä ohjastaa olisi hyvä.
        Mutta kenties jopa niin, että jos on ollut mopokortti ennestään niin se riittäisi. Kun se ero mopon ja kevarin välillä on olemattoman pieni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo käsittelykoe kuulostaisi hyvältä, jonkinlainen näyttö siitä, että osaa kaksipyöräistä ohjastaa olisi hyvä.
        Mutta kenties jopa niin, että jos on ollut mopokortti ennestään niin se riittäisi. Kun se ero mopon ja kevarin välillä on olemattoman pieni.

        juu, suurin osa mopoista on viritetty kevareiksi, joten voisi sen tietysti laillistaakin kun sitä ei kuitenkaan juuri valvota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juu, suurin osa mopoista on viritetty kevareiksi, joten voisi sen tietysti laillistaakin kun sitä ei kuitenkaan juuri valvota.

        Olisi todellakin hyvä uudistus ja vastaavaa on jo tehty. Kun kaikki kevytperäkärryn vetäjät ajoivat nopeammin kuin sallittu 80 km/h eikä sitä edes viitsitty valvoa, muutettiin rajoitukseksi 100 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi todellakin hyvä uudistus ja vastaavaa on jo tehty. Kun kaikki kevytperäkärryn vetäjät ajoivat nopeammin kuin sallittu 80 km/h eikä sitä edes viitsitty valvoa, muutettiin rajoitukseksi 100 km/h.

        Skootterirajoitus alle 125 cm3 on maakohtainen.
        Suomi itse, eduskunta, voi sen muuttaa.
        Olisi se hyvä ilmastoteko, tuo kaksipyöräisyys kesäisin.


    • Anonyymi

      Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara pitää merkittävimpänä syynä mopoautojen suosion laskuun hytillisiä mönkijöitä, jotka alkoivat yleistyä Suomessa muutama vuosi sitten. Mönkijää saa ajaa traktorikortilla, jonka voi saada 15-vuotiaana. Traktorikorttiin vaaditaan neljä tuntia teoriaopetusta ja teoriakoe, kun taas mopoautokorttiin vaaditaan näiden lisäksi ajokoe.

      Traktorit lapsille valtateille.

      • Anonyymi

        Trafi herätys !


    • Anonyymi

      Ilmastoteko liikkua kevarilla kesäisin.
      Vai vanhalla tiisselillä tai traktorilla kesätöihin ???

    • Anonyymi

      Lapsi 15 v. saa ajaa valtavalla traktorilla valtatiellä.
      Aikuinen 18 v. ei saa ajaa skootteria alle 125 cm3.

    • Anonyymi

      Minä olen jo 70 v ukko, joka saisin ajaa millaista monsteripyörää tahansa, vaikka kokemusta on vain mopoista 60- luvulta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1939
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1867
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1855
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe