Miksi jokainen palvelua tuottava firma vaatii kopion perukirjasta kun omainen haluaa lopettaa "palvelut" vainajalta?
Johonkin vakuutusfirmaan vielä asian ymmärtää mutta mitä joku teleoperaattori tekee luettelolla vainajan sukulaisista ja omaisuuksista. Perukirjassahan näkyy lasten osoitteet, henkilötunnukset, lesken omaisuus, vainajan omaisuus.
Miksi pitää puhelinfirmalke kertoa nämä?
Myykö firma tietoja eteenpäin ja mikä on laki henkilötietojen levityksistä?
Perukirja ja firmat
11
66
Vastaukset
- Anonyymi
Hehän eivät sitä todellisuudessa mihinkään tarvi, ellei juurikin syystä, että voivat tarjota omaa liittymäänsä perukirjassa mainituille.
Moni voi nykyaikana tehdä perukirjan koneella ja esittää sen katkaistakseen jonkun liittymän tahallaan.
Perukirja ei todista kuolemasta ollenkaan, vaan kuolintodistus taikka virkatodistus.
Mutta on tullut lakienvastaiseksi tavaksi pyytää kaikki mahdolliset paperit runsaine leimoineen joka paikassa kuin 60-luvun neuvostoliitossa (lue eurostoliitto), jotta asioita voi viedä eteen päin, mutta viittaa myös siihen, että voidaan oma peepiip todistaa puhtaaksi. - Anonyymi
Puhelinfirmat ja moni muukin, ainakin pankit ja vakuutusfirmat, saavat väestörekisteristä tiedon asiakkaansa kuolemasta. Minulla ainakin onnistui puhelinliittymän lakkauttaminen ilman ainuttakaan paperia puhelimitse mutta piti odottaa se että puhelinfirma sai tiedon kuolemasta väestörekisteristä jota hallinnoin Digi- ja viestintävirasto eli entinen maistraatti. Tarjosivat sitä puhelinliittymää minulle ja sen olisi voinut siirtää myös muille kuolinpesän osakkaille. Viikko tai pari piti odottaa eikä perukirjaa silloin vielä edes ollut.
Perukirja ei ole julkista tietoa joten sitä ei pidä lähetellä minne sattuu ilman selkeitä perusteita.- Anonyymi
Liittymän lakkautus onnistui kyllä mutta joku halusi siirtää viimeisen laskun eräpäivää ja se ei enää onnistunutkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liittymän lakkautus onnistui kyllä mutta joku halusi siirtää viimeisen laskun eräpäivää ja se ei enää onnistunutkaan.
Kuolinpesä voi jättää laskun maksamatta ellei eräpäivän siirto kelpaa operaattorille, tuon kun kertoo niin saattaa jopa onnistua.
- Anonyymi
No siksi pitää, että firma näkee sinun olevan yksi kuolinpesän osakkaista, jolla on oikeus tarkoitettuun toimeen.
Kopiota koko perukirjasta ei toki tähän tarvita, alku ja loppu riittävät. Henkilötunnukset voit muilta kuin vainajalta sutata.- Anonyymi
Kiitos tästä vihjeestä. Jos vielä lähetämme siitä johonkin kopion niin suttaan ylimääräiset tiedot.
- Anonyymi
Itse olen lähivuosina hoitanut useamman läheiseni perunkirjoituksen,enkä ole moiseen törmännyt.Puhelin liittymät on voinut lopettaa sanomalla että henkilö on kuollut.Se on syy irtisanoa liittymä.Mitään virkatodistuksia ei tarvitse näyttää kuin pankissa.Siellä ottavat kopion haltuunsa.
- Anonyymi
Firma ei kuitenkaan voi tietää, oletko ehkä joku kiusantekijä, joka lopettaa firman asiakkaan puhelinliittymän väittäen tämän kuolleen - vaikka tämä eläisi. Sellaisiakin on. Joten varmuus paras.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Firma ei kuitenkaan voi tietää, oletko ehkä joku kiusantekijä, joka lopettaa firman asiakkaan puhelinliittymän väittäen tämän kuolleen - vaikka tämä eläisi. Sellaisiakin on. Joten varmuus paras.
Operaattorit ja jotkin muutkin firmat saavat tiedot kuolleista väestörekisteristä säännöllisesti joten kiusanteko ei onnistu, samasta syystä vainajan kuolemaa ei erikseen tarvitse todistaa firmalle.
- Anonyymi
Älkää nyt herranjestas mitään kuolintodistusta lähettäkö millekkään teleoperaattorille ! Se sisältää potilastietoja, joita ei todellakaan kuulu levitellä mihinkään ulkopuoliselle taholle. Kyllä se liittymä katkeaa, kun operaattori saa tiedon kuolemasta.
- Anonyymi
Jos asioiden hoitaja on henkilö, joka on mainittuna vainajan virkatodistuksessa (esim. puolisona/lapsena) tai sukuselvityksessä, niin tuon paperin pitäisi kyllä piisata liki kaikkialle, missä kyse on vain jonkun tilauksen päättämisestä.
Suurimman osan "viihdetilauksista" saanee tosiaan poikki ihan puh.soitolla mut esim. vakuutusyhtiöt ovat "hankalampia tapauksia" ja vaativat ainakin jonkun syväluotaavamman tositteen...
Hieman hankalampaa voi olla, jos perikunnan asioiden hoitajalla ei ole mitään "verikytköstä" vainajaan.
Vakuutustapauksissahan esim. kotivakuutustahan ei välttämättä ees kantsi heti laittaa poikki, eikä tietenkään ajoneuvojen liikennevakuutuksia, jos vempeleet käytössä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391