Koronaviruksen leviäminen silmien kautta (ongelma silmälasien kanssa)

Anonyymi

Vaikka muuten olen yrittänyt tehdä omalta osaltani parhaani tartunnan välttämiseksi (joskin lähes mahdotonta se kait on), niin onnistun melkein joka päivä pyyhkäisemään silmien aluetta tai pahimmassa tapauksessa suoraan silmää likaisella kädellä yrittäessäni korjata silmälasien asentoa. Lasini ovat vanhat, niitä ei voi enää säätää ja ne valuvat/ovat pudota maahan koko ajan. Joudun siis työntämään laseja ylöspäin kädellä vähintään kerran viidessä minuutissa, mikä on rasittavaa ja koronan vuoksi riski.

Tänäänkin tökkäsin vahingossa sormellani suoraan silmääni kun nostin laseja ja olin juuri tullut ulos sairaalasta ja koskenut ovenkahvoihin. Tämä ahdistaa valtavasti ja rahoja uusiin laseihin ei ole, enkä voi myöskään käyttää piilareita äärimmäisen kuvien silmien vuoksi.

Onko kellään muulla vastaavaa ongelmaa, etenkin niillä, jotka käyttävät laseja?

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisko aika hankkia uudet silmälasit jos eivät pysy päässä.Mulla on silmälasit ja mun ei ole tavinnut niitä nostella takas nenälle.

    • Anonyymi

      Kela voi myöntää maksusitoumuksen silmälaseihin toimeentulotuessa.Joten hae toimeentulotukea ja siinä kerrot että tarvitset uudet silmälasit.

      • Anonyymi

        Eikä nuo tarjouslasitkaan ole kalliita, optikkoliikkeet kilpailevat tarjouksilla. Yksiteholaseja tarjotaan alle viidellä kympillä ja saa kahdet lasit. Moniteholasit maksaa jotain 150-200 euroa ja nekin voi saada tarjouksena kahtena (esimerkiksi toiset monitehoisina aurinkolaseina).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä nuo tarjouslasitkaan ole kalliita, optikkoliikkeet kilpailevat tarjouksilla. Yksiteholaseja tarjotaan alle viidellä kympillä ja saa kahdet lasit. Moniteholasit maksaa jotain 150-200 euroa ja nekin voi saada tarjouksena kahtena (esimerkiksi toiset monitehoisina aurinkolaseina).

        Tilanne on siis itselläni varsin vaikea (tai no pikemminkin sietämätön), mikä on estänyt uusien lasien hankkimisen, vaikka olisin tarvinnut jatkuvasti heikentyneen näön vuoksi sellaiset reippaasti yli vuosi sitten.

        Kärsin lukuisista vaikeista perussairauksista ja keskussairaalan laskuja on maksamatta edellisen vuoden lopusta n. 300e edestä, alkuvuoden osalta n. 600e edestä ja kun useiden hammaspäivystyskäyntien jälkeen minut lähetettiin hammas-, suu- ja leukakirurgian polille, niin edessä on entistä järkyttävämmät laskut. Erikoishammaslääkärin vastaanottojen lisäksi olisi maksettava purentakiskojen korjaus (200e) ja leuansiirtoleikkaus, johon en tosin suostu leikkauksen massiivisuuden, riskien, tuskallisuuden, huonon perusterveyden ja ulkonäön huomattavan muuttumisen (kasvojen leventyminen) vuoksi. Toisena vaihtoehtona on kylläkin lähestulkoon kaikkien hampaiden poisto, kun leuan rakennevirhe on niin huomattava ja viallinen purenta on rikkonut ja tulehduttanut hampaat.

        Näiden lisäksi on 20 000e opintolaina, jota en pysty maksamaan ja kaksi muutakin lainaa. Kela hylkäsi juuri kuntoutustuen jatkohakemuksen, joten mitään muutakaan tukea on tuskin turha odottaa. Olin joskus aiemmin vastaavassa tilanteessa, jossa sekä kuntoutustuki että toimeentulotuki hylättiin ja oli pakko lainata rahaa vuokraan. Nyt ei ole sitäkään vaihtoehtoa.

        En edes tiedä, miksi avauduin taloudellisista ongelmistani/katastrofistani, kun alunperin oli tarkoitus kysyä vain tuo aloitusviestin kysymys.

        -ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilanne on siis itselläni varsin vaikea (tai no pikemminkin sietämätön), mikä on estänyt uusien lasien hankkimisen, vaikka olisin tarvinnut jatkuvasti heikentyneen näön vuoksi sellaiset reippaasti yli vuosi sitten.

        Kärsin lukuisista vaikeista perussairauksista ja keskussairaalan laskuja on maksamatta edellisen vuoden lopusta n. 300e edestä, alkuvuoden osalta n. 600e edestä ja kun useiden hammaspäivystyskäyntien jälkeen minut lähetettiin hammas-, suu- ja leukakirurgian polille, niin edessä on entistä järkyttävämmät laskut. Erikoishammaslääkärin vastaanottojen lisäksi olisi maksettava purentakiskojen korjaus (200e) ja leuansiirtoleikkaus, johon en tosin suostu leikkauksen massiivisuuden, riskien, tuskallisuuden, huonon perusterveyden ja ulkonäön huomattavan muuttumisen (kasvojen leventyminen) vuoksi. Toisena vaihtoehtona on kylläkin lähestulkoon kaikkien hampaiden poisto, kun leuan rakennevirhe on niin huomattava ja viallinen purenta on rikkonut ja tulehduttanut hampaat.

        Näiden lisäksi on 20 000e opintolaina, jota en pysty maksamaan ja kaksi muutakin lainaa. Kela hylkäsi juuri kuntoutustuen jatkohakemuksen, joten mitään muutakaan tukea on tuskin turha odottaa. Olin joskus aiemmin vastaavassa tilanteessa, jossa sekä kuntoutustuki että toimeentulotuki hylättiin ja oli pakko lainata rahaa vuokraan. Nyt ei ole sitäkään vaihtoehtoa.

        En edes tiedä, miksi avauduin taloudellisista ongelmistani/katastrofistani, kun alunperin oli tarkoitus kysyä vain tuo aloitusviestin kysymys.

        -ap

        Ja ennen kuin kukaan ehtii kommentoida jotain spurguudesta tms, niin en käytä alkoholia tai muitakaan päihteitä ja perussairauteni ovat pitkälti synnynnäisiä ja räjähtäneet vähitellen käsiin sekä sairauksia, joihin lääkärit eivät ole reagoineet riittävän ajoissa. Opiskelut keskeytyivät mm. sokeuteen johtavan silmäsairauden ja yksinkertaisesti voimien loppumisen vuoksi. Kaikki rahani ovat oikeastaan menneetkin sairauksien tutkimiseen ja hoitoon, mikä selittää nuo muut lainat. Ystäviä tai muutakaan tukea minulla ei ole ollut vuosiin ja alan olla totaalisesti hukassa.

        -ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ennen kuin kukaan ehtii kommentoida jotain spurguudesta tms, niin en käytä alkoholia tai muitakaan päihteitä ja perussairauteni ovat pitkälti synnynnäisiä ja räjähtäneet vähitellen käsiin sekä sairauksia, joihin lääkärit eivät ole reagoineet riittävän ajoissa. Opiskelut keskeytyivät mm. sokeuteen johtavan silmäsairauden ja yksinkertaisesti voimien loppumisen vuoksi. Kaikki rahani ovat oikeastaan menneetkin sairauksien tutkimiseen ja hoitoon, mikä selittää nuo muut lainat. Ystäviä tai muutakaan tukea minulla ei ole ollut vuosiin ja alan olla totaalisesti hukassa.

        -ap

        Miksi et hakenut sairaalalaskuihin toimeentulotukea?Julkisen terveydenhuollon maksuihin myönnetään toimeentulotukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilanne on siis itselläni varsin vaikea (tai no pikemminkin sietämätön), mikä on estänyt uusien lasien hankkimisen, vaikka olisin tarvinnut jatkuvasti heikentyneen näön vuoksi sellaiset reippaasti yli vuosi sitten.

        Kärsin lukuisista vaikeista perussairauksista ja keskussairaalan laskuja on maksamatta edellisen vuoden lopusta n. 300e edestä, alkuvuoden osalta n. 600e edestä ja kun useiden hammaspäivystyskäyntien jälkeen minut lähetettiin hammas-, suu- ja leukakirurgian polille, niin edessä on entistä järkyttävämmät laskut. Erikoishammaslääkärin vastaanottojen lisäksi olisi maksettava purentakiskojen korjaus (200e) ja leuansiirtoleikkaus, johon en tosin suostu leikkauksen massiivisuuden, riskien, tuskallisuuden, huonon perusterveyden ja ulkonäön huomattavan muuttumisen (kasvojen leventyminen) vuoksi. Toisena vaihtoehtona on kylläkin lähestulkoon kaikkien hampaiden poisto, kun leuan rakennevirhe on niin huomattava ja viallinen purenta on rikkonut ja tulehduttanut hampaat.

        Näiden lisäksi on 20 000e opintolaina, jota en pysty maksamaan ja kaksi muutakin lainaa. Kela hylkäsi juuri kuntoutustuen jatkohakemuksen, joten mitään muutakaan tukea on tuskin turha odottaa. Olin joskus aiemmin vastaavassa tilanteessa, jossa sekä kuntoutustuki että toimeentulotuki hylättiin ja oli pakko lainata rahaa vuokraan. Nyt ei ole sitäkään vaihtoehtoa.

        En edes tiedä, miksi avauduin taloudellisista ongelmistani/katastrofistani, kun alunperin oli tarkoitus kysyä vain tuo aloitusviestin kysymys.

        -ap

        Ellei rahaa todellakaan ole uusiin silmälaseihin niin lasit pysyy paikallaan kun laittaa sangoista kuminauhan pään ympäri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi et hakenut sairaalalaskuihin toimeentulotukea?Julkisen terveydenhuollon maksuihin myönnetään toimeentulotukea.

        Joihinkin olen toki hakenut/yrittänyt hakea, mutta tukea ei ole monesti myönnetty. Ja yksityisen puolen käyntejä on myös runsaasti, n. 2000e edestä ja ne on ollut pakko ottaa luotolle.

        -ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilanne on siis itselläni varsin vaikea (tai no pikemminkin sietämätön), mikä on estänyt uusien lasien hankkimisen, vaikka olisin tarvinnut jatkuvasti heikentyneen näön vuoksi sellaiset reippaasti yli vuosi sitten.

        Kärsin lukuisista vaikeista perussairauksista ja keskussairaalan laskuja on maksamatta edellisen vuoden lopusta n. 300e edestä, alkuvuoden osalta n. 600e edestä ja kun useiden hammaspäivystyskäyntien jälkeen minut lähetettiin hammas-, suu- ja leukakirurgian polille, niin edessä on entistä järkyttävämmät laskut. Erikoishammaslääkärin vastaanottojen lisäksi olisi maksettava purentakiskojen korjaus (200e) ja leuansiirtoleikkaus, johon en tosin suostu leikkauksen massiivisuuden, riskien, tuskallisuuden, huonon perusterveyden ja ulkonäön huomattavan muuttumisen (kasvojen leventyminen) vuoksi. Toisena vaihtoehtona on kylläkin lähestulkoon kaikkien hampaiden poisto, kun leuan rakennevirhe on niin huomattava ja viallinen purenta on rikkonut ja tulehduttanut hampaat.

        Näiden lisäksi on 20 000e opintolaina, jota en pysty maksamaan ja kaksi muutakin lainaa. Kela hylkäsi juuri kuntoutustuen jatkohakemuksen, joten mitään muutakaan tukea on tuskin turha odottaa. Olin joskus aiemmin vastaavassa tilanteessa, jossa sekä kuntoutustuki että toimeentulotuki hylättiin ja oli pakko lainata rahaa vuokraan. Nyt ei ole sitäkään vaihtoehtoa.

        En edes tiedä, miksi avauduin taloudellisista ongelmistani/katastrofistani, kun alunperin oli tarkoitus kysyä vain tuo aloitusviestin kysymys.

        -ap

        voi Sinua ihmis parka ,todella surullista !
        JA meidän hallitus sitten syytää maailmalle miljardeja ja täällä sitten oman maan ihmiset monine ongelmineen ei saa apua !politikot pärjää hyvin pakoillaan ja etuisuuksilla .etuisuuuksista tavallinen pieni tuloinen ei tiedä mitään !on tämä suomikin ajautunut huonon hallinnan takia alas ja mäki jatkuu niin kauan tämän hallitus on saanut rahastot tuhottua ,sitten seuraavalle hallituksella onkin kova paikka korjata nykysen hallituksen suuria vahinkoja !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilanne on siis itselläni varsin vaikea (tai no pikemminkin sietämätön), mikä on estänyt uusien lasien hankkimisen, vaikka olisin tarvinnut jatkuvasti heikentyneen näön vuoksi sellaiset reippaasti yli vuosi sitten.

        Kärsin lukuisista vaikeista perussairauksista ja keskussairaalan laskuja on maksamatta edellisen vuoden lopusta n. 300e edestä, alkuvuoden osalta n. 600e edestä ja kun useiden hammaspäivystyskäyntien jälkeen minut lähetettiin hammas-, suu- ja leukakirurgian polille, niin edessä on entistä järkyttävämmät laskut. Erikoishammaslääkärin vastaanottojen lisäksi olisi maksettava purentakiskojen korjaus (200e) ja leuansiirtoleikkaus, johon en tosin suostu leikkauksen massiivisuuden, riskien, tuskallisuuden, huonon perusterveyden ja ulkonäön huomattavan muuttumisen (kasvojen leventyminen) vuoksi. Toisena vaihtoehtona on kylläkin lähestulkoon kaikkien hampaiden poisto, kun leuan rakennevirhe on niin huomattava ja viallinen purenta on rikkonut ja tulehduttanut hampaat.

        Näiden lisäksi on 20 000e opintolaina, jota en pysty maksamaan ja kaksi muutakin lainaa. Kela hylkäsi juuri kuntoutustuen jatkohakemuksen, joten mitään muutakaan tukea on tuskin turha odottaa. Olin joskus aiemmin vastaavassa tilanteessa, jossa sekä kuntoutustuki että toimeentulotuki hylättiin ja oli pakko lainata rahaa vuokraan. Nyt ei ole sitäkään vaihtoehtoa.

        En edes tiedä, miksi avauduin taloudellisista ongelmistani/katastrofistani, kun alunperin oli tarkoitus kysyä vain tuo aloitusviestin kysymys.

        -ap

        Minulla kyllä höyrystyy lasit ja joudun puhdistamaan sisäpintaa sormellani. Lasini ovat melko uudet ja monitehoiset erikoislasit. Pidän talvisin myssyä, joten päästä ne eivät putoa. Miten on silmälasiesi tehot? Voitko kaupassa ja matkalla käyttää nk. "maitokauppalaseja", joiden sangat vielä uutena pitävät ja pysyvät ? Hinnat muutamasta eurosta 15 euroon vahvuuksista riippuen. Optikot osaavat toisinaan kiristää sankoja ja maksaa muutaman euron.


    • Anonyymi

      Jos epäilet ja on oireita niin käyt koronatestissä.

    • Anonyymi

      Olet tainnut laihtua, ja kasvot ovat muuttaneet muotoaan? Kysy optikkoliikkeestä, jos laseja voisi edes vähän kiristää. Onnistuu kai paremmin metallisankaisiin laseihin. Muoviset kun uupuvat, niin ne ovat aikansa eläneet.

      Pienituloisen ihmisen pitäisi saada toimeentulotukea suuriin hoitomenoihin. Joten yritä silti saada toimeentulotukea. Vaikka saisit pelkän maksusitoumuksen silmälaseihin, se auttaa sinua eteenpäin.

      • Anonyymi

        Näissä on valitettavasti juurikin muoviset sangat ja ovat jo niin haurastuneet, ettei voi kuulemma enää taivuttaa lainkaan tai katkeavat väistämättä. Ja olen tosiaan myös laihtunut jo pitkän aikaa merkittävän alipainon puolelle ja kärsinyt muista klassisista vatsa- ja suolistosyövän oireista, joita julkisella puolella ei ole noteerattu (olen ravannut lääkäreillä pahenevien oireiden vuoksi puolentoista vuoden ajan saamatta apua).

        Tänään jouduin käymään gastroskopiassa yksityisellä puolella, kun terveyskeskus kieltäytyi ottamasta vastaan kovista vatsakivuista, verenvuodosta ja oksentelusta huolimatta. Tähystyksessä näkyikin useampi turvonnut alue, jossa on nodulaarista, mahasuolikanavan follikulaariseen lymfoomaan viittaavaa limakalvoa. Kirurgi (jonka olin tavannut aiemminkin) sanoi suoraan, että näytän totaalisen kuihtuneelta ja tulen kuihtumaan pois.

        Olen jotenkin lamaantunut tästä kaikesta.

        -ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näissä on valitettavasti juurikin muoviset sangat ja ovat jo niin haurastuneet, ettei voi kuulemma enää taivuttaa lainkaan tai katkeavat väistämättä. Ja olen tosiaan myös laihtunut jo pitkän aikaa merkittävän alipainon puolelle ja kärsinyt muista klassisista vatsa- ja suolistosyövän oireista, joita julkisella puolella ei ole noteerattu (olen ravannut lääkäreillä pahenevien oireiden vuoksi puolentoista vuoden ajan saamatta apua).

        Tänään jouduin käymään gastroskopiassa yksityisellä puolella, kun terveyskeskus kieltäytyi ottamasta vastaan kovista vatsakivuista, verenvuodosta ja oksentelusta huolimatta. Tähystyksessä näkyikin useampi turvonnut alue, jossa on nodulaarista, mahasuolikanavan follikulaariseen lymfoomaan viittaavaa limakalvoa. Kirurgi (jonka olin tavannut aiemminkin) sanoi suoraan, että näytän totaalisen kuihtuneelta ja tulen kuihtumaan pois.

        Olen jotenkin lamaantunut tästä kaikesta.

        -ap

        Ei muuta voi kuin toivoa sulle voimia.Tilanteesi on kyllä huono ja surullinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuta voi kuin toivoa sulle voimia.Tilanteesi on kyllä huono ja surullinen.

        kyllä pieni ihminen täällä suomessa on aivan heitteillä jos sairastuu eikä ole rahaa ja voimatonkin , heikommillaan ei jaksa juosta luukulta luukulle anomassa apua !
        eikö eliitistä jolla on vaikutusta voisi ottaa asian hoitaakseen .herätys politiikot !kuunnelkaa tavallista ihmistä ja hänen oikeita huoliaan auttakaa ! teillä on valtaa jos on halua.


    • Anonyymi

      Oiskohjan järkevintä poistattaa omat silmät ja laittaa tekolasisilmät tilalle. Lasisilmän kautti ei koronavitus tilisi. Tai ellei kumpaakin halua niin edes toisesta silmästä lasinen. Suurehkjo haita yksilölle mutta nyt on ajateltava massoja ja tehtävä kaikki ettei krona leviä itseen ja itsestä toisiin

      • Anonyymi

        Minkälainen ihminen kehtaa ehdottaa ratkaisuna jotain tällaista ja sokeuttamaan itsensä ennen aikojaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälainen ihminen kehtaa ehdottaa ratkaisuna jotain tällaista ja sokeuttamaan itsensä ennen aikojaan?

        Ja sen tähden, että "olisi ajateltava massoja", joista valtaosa ei todellisuudessa välitä muista ihmisistä paskaakaan. Koronaa huomattavasti pahempi sairaus on ihmisten loputon typeryys, jota tuokin ehdotus silmien poistattamisesta kuvastaa.

        Miettikää vähän ennen kuin kommentoitte jonkun ihmisen tilannetta tai pysykää hiljaa.


    • Anonyymi

      Anteeksi en lukenut kaikkia kirjoituksia. Tilanteesi on kyllä todella surkea, mutta olet kai jo saanut rokotuksen, joka tehoaa jo muutamassa viikossa siten että teho on noin 80%, Muut terveysongelmasi taitaa jo ylittää sen koronariskin joka suurenee, etenkin jos joudut juoksemaan paikasta toiseen apua pyytämässä,

      • Anonyymi

        En ole saanut rokotusta ja en ole sitä ottamassakaan. Olen kärsinyt kaiken muun ohella tukoksista (perinnöllinen taipumus) ja en halua ottaa riskiä. Joka tapauksessa elämäntilanne on niin paha ja voimat totaalisesti loppu, että aion lähteä oman käden kautta (ellen ehdi kuolla jo sitä ennen sydänkohtaukseen tai muuhun).

        -ap


    • Anonyymi

      Kyllä se korona virus pääsee silmään, vaikkei silmiä koskettaisi, jos kerran korona viruksia on ilmassa, niin pääsevät esteettä silmään.
      Mikähän käsitys ihmisillä on, että korona virus pääsee silmään vain silmiä koskettelemalla, kun kerran ilmassa on korona virusta aerosoleina.
      Pitääkö senkin asian hallitus sanoa, ennenkuin ihmiset uskovat.
      Korona virus pääsee silmään, vaikkei silmään sormella koskisi, kun viruksia on ilmassa.
      Jos näin ei ole, niin ei silloin maskin ulkopinnassakaan olisi yhtään korona virusta.
      Maskin ulkopinnalle korona virus tulee ympäröivästä ilmasta, jos ilmassa viruksia on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 140
      4001
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      110
      3619
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2555
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1513
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe