Luento 2. Itsetunto

Anonyymi

"Hyvä itsetunto on ihmisellä, jonka minäkäsityksessä ovat voitolla positiiviset ominaisuudet. Hän korostaa hyviä ominaisuuksiaan ja näkee ne huonoja tärkeämmiksi. Hänen minäkuvansa on kuitenkin ”totuudenmukainen”, sillä hän tunnistaa rehellisesti myös heikkoutensa. Se ei kuitenkaan vie hänen itsekunnioitustaan vaan voi merkitä pyrkimystä päästä huonoista piirteistään eroon.

Huonolla itsetunnolla varustettu ihminen näkee itsessään enemmän negatiivista kuin positiivista.

Ihminen, jolla on hyvä itsetunto, kykenee näkemään oman elämänsä ainutkertaisuuden. Hän myös ymmärtää olevansa tärkeä sinänsä, ilman että hänen tarvitsee sitä osoittaa erityisin suorituksin tai onnistumisin. Hän ei tarvitse ulkopuolisten hänelle antamaa arvostusta nähdäkseen oman elämänsä arvo

Hyvä itsetunto saa ihmisen näkemään elämässään hyviä puolia. Hyvään itsetuntoon liittyy positiivisia tunteita, kun huonoon itsetuntoon liittyy negatiivisia tunteita kuten kateus ja pahansuopuus. Jos ihmisellä on hyvä itsetunto, hän selviytyy pettymyksistä ja epäonnistumisista paremmin kuin jos hänellä on huono itsetunto. Mielialan vaihtelut vaikuttavat voimakkaimmin ihmiseen, jolla on huono itsetunto.

Hyvä itsetunto antaa ihmiselle tunteen, että hän pystyy riittävästi vaikuttamaan omaan elämäänsä. Hän tuntee määräävänsä elämäänsä ja olemaan vastuussa siitä mitä hänelle tapahtuu. Sen ansiosta hän kykenee tekemään omaa elämäänsä haluamaansa suuntaan ohjaavia päätöksiä ja ratkaisuja. Matalaan itsetuntoon liittyy tunne hallinnan puuttumisesta. Tällöin ihminen kokee oman elämänsä olevan kiinni sattumista tai muiden tekemistä päätöksistä.

Hyvään itsetuntoon liittyy sosiaalisia taitoja ja kykyä tulla toimeen muiden ihmisten kanssa. Huono itsetunto sen sijaan aiheuttaa sen, että ihmisten kanssa oleminen kasvattaa omaa huonommuudentunnetta.

Kun ihmisellä on korkea itseluottamus, hänellä on rohkeutta asettaa vaatimustasonsa korkealle sekä ottaa vastaan haasteita ja vaativia tehtäviä. Toisaalta jos hyvä itsetunto aiheuttaa riippumattomuutta yleisistä arvostuksista, henkilöstä voi tulla elämästä nautiskelija. Itsetunnoltaan heikot ihmiset jäävät usein alisuoriutujiksi, jotka jättävät yrittämättä odottaessaan varmaa epäonnistumista. Toisaalta huono itsetunto voi aiheuttaa näyttämisenhalua, joka ajaa ihmistä jatkuviin suorituksiin.

Hyvä itsetunto on yhteydessä vakaaseen itselle asetettuun vaatimustasoon, jota satunnaiset epäonnistumiset eivät heilauta. Matala itsetunto taas johtaa itselle asetetun vaatimustason suureen vaihteluun onnistumisten ja epäonnistumisten mukaan.

Hyvä itsetunto on yksi koulumenestyksen tärkeimpiä selittäjiä. Maailmanlaajuisesti vaikutus on sitä suurempi, mitä ylemmällä luokka-asteella oppilas on, ja tytöillä yhteys on voimakkaampi kuin pojilla"

Wikipedia -> itsetunto

Kyssärit:

Millaisia vaikeuksia huono itsetunto teille on teettänyt ikävänne kohteeseenne kontaktin otossa?

Entäpä millai hyvä itsetunto on auttanut teitä menneissä parisuhteissanne? taikka lähestyessänne ikävöimäänne ihmistä?

Koetteko te kelpaavanne muille ihmisille tai ikävöimällenne itsenänne vai yritättekö esittää jotain parempaa?

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä hemmettiä? Onko joku saanut auringonpistoksen?

    • Anonyymi

      Olen aina ymmärtänyt sen, jo nuoresta asti, että toisen ihmisen mieltymyksiin ei voi puuttua eli jos ei tykkää niin ei tykkää. Eikä itsetuntoni ole siitä saanut kolausta, tosin surua on joskus tullut. Elämässä tapahtuvat asiat ei aina miellytä, mutta sinänsä elämä on mukavaa. Itsetuntoni on kouliintunut ja elän nykyään melko rauhallisin mielin nauttien siitä mitä on.

    • Anonyymi

      Jostain luin että itsetunto, vaikuttaa myös siihen että millaiseen suhteeseen suostuu jäämään. Hyvä itsetuntoiset ei suostu jäämään suhteisiin joissa heitä kohdellaan väärin ja taas huono itsetuntoiset jää ja antaa luvan toisen kohdella itseään huonosti.

      • Anonyymi

        Joo suhteessa voi myös nähdä toisen vaillinnaisena ja itse on vahva. On ihmisiä jotka hyväksyy toisen huonot puolet kärsimättä siitä itse. Yleensä suhteessa on aina enemmän hyviä puolia jos siihen jäädään. Hyvä itsetuntoinen siis myöntää ne heikot kohdat itsessään ja kehittää niitä. Mutta mutta hyvä itsetuntoinen antaa toisille paljon anteeksi, koska hän ei vähästä hätkähdä eikä hänen minuun peilaa toiseen vaan hän seisoo omilla jaloillaan.


      • Anonyymi

        Itsetunto ei nyt kylläkään millään tavalla vaikuta suhteisiin. Tilanne voi olla joko työpaikan tai lasten takia sellainen että on pakko olla suhteessa ja toki vastapuolikin voi kiristää jollain tavalla. Jos on ase ohimolla niin mitenkäs sinä hyvällä itsetunnolla varustettu toimisit?


    • Anonyymi

      Taas tätä itsetuntopropagandaa. Kukaan ihminen ei ole täydellinen. Jokainen voi tietysti työstää itseään paremmaksi ihmiseksi, mutta itsetuntoa ei niin vain korjata. Se on monien tekijöiden seikka.

    • Anonyymi

      Hyvä itsetunto auttanut ylittään itsensä ja vaikka asiat jännittää ja pelottaa niin niitä silti tehny. Se on myös auttanu tekeen isoja ratkaisuja suhteen kohtalosta, luottaen siihen että vaikka vähän kirpasee ero niin hyvin se päättyy. Kyllä mä selviän.

      Suhteissa se hyvä itsetunto on näkyny niin että luottaa toisen pitävän vaikka olen meikitön, hiukset sekaisin, vaikka paino vaihtelee ja vaikka välillä on huono päivä ja kiukuttaa tai on eri mieltä asioista. Myöskin siinä että uskaltaa sanoa ei suhteen isojen päätösten taikka seksin saralla jos se tuntuu väärältä eikä tee asioita jotka tuntuu epämukavalta.

      Parasta suhteessa on kun tuntee että kyllä tuo mua rakastaa vaikka en aina ookkaan parhaimmillaan.

      Joskus ex-avomieheni kanssa juteltiin aiheesta kun mulla oli vielä nuoruusiän depression viimeiset sairausvuodet menossa ja itsetunto ajoittain todella matalalla jos depressiossa huonompi vaihe.

      Se sanoi mulle näin: En olisi tässä, sun kanssa jos en rakastaisi ja haluaisi olla. Usko tai älä mut et sä helpoimmasta päästä ton sairautes kanssa oo, mut silti saan tästä suhteesta enemmän hyvää kuin huonoa ja haluan olla tässä. Eikö se ole riittävä näyttö siitä että rakastan sua, haluan olla tässä ja sä kelpaat itsenäsi sairautes kanssa?

      • Anonyymi

        Onpas ollut hyvä mies! Kauniisti sanottu. Kultakimpale!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas ollut hyvä mies! Kauniisti sanottu. Kultakimpale!

        Sillä oli omat tähtihetkensä. Osasi se myös vetää hommat niin pöpelikköön, että mulla oli tekemistä sitten depression kanssa, sillä kun niin tiivis suhde ja asutaan vielä yhdessä, niin toisen tapa elää ja käyttäytyä heitteli pahimmillaan depression syöksykierteeseen.. mut ei se pahalla. Se oli vaan liian nuori. Masentuneen kanssa elämiseen vaaditaan samaa tasapainoisuutta ja harkinnallisuutta teoissaan kuin mitä lapsen kanssa. Masentuneen mieliala on niin herkkä reagoimaan epävakauteen asuinolosuhteissa

        Mut kyllä se siinä loistava oli ettei se vahingoittanu mun itsetuntoo joka kiikkui koko ajan kallistuen enemmän huonoon itsetuntoon

        Parhaimpina vuosinamme hän opetti mua rakastaan itseäni ja huolehtiin itsestäni. Arvostamaan sitä kuka ja millainen olen.


    • Anonyymi

      Tuon luettua koen itseni vieläkin huonommaksi ja paskemmaksi, luusereitten luuseriksi. Ei kaikki ole noin yksoikoista ja simppeliä, elämä heittää joskus itsekullekin kapuloita rattaisiin, on vastoinkäymisiä vähän liikaakin, siinä ei hyvä itsetunto auta pätkän vertaa. Itsetunto voi karista, kun itsestä riippumattomista syistä saa potkut tai hakee töitä ja ei tule valituksi, kun niitä muitakin hakijoita saattaa olla sadottain. Huono koulumenestys ei johdu huonosta itsetunnosta, taustalla voi olla oppimishäiriöitäkin, joita ei ole diagnosoitu, ne saa ihmisen luulemaan olevansa muita tyhmempi, mikä ei pidä paikkaansa. Epäonnistumiset itsessään aiheuttaa huonoa itsetuntoa, jos niitä tulee liikaa, lakkaa yrittämättä, antaa periksi mieluummin kuin hakkaa päätänsä samaa puuhun yhä uudestaan. Mä tiedän jo omien kokemusten perusteella etten kelpaa muille vaikka mitä tekisin. Mua ei ole kukaan noteerannut ikinä, siksi en ole lähestynyt ketään ja mun kustannuksella on pelleiltykin, senkään takia en lähesty ketään, koska en usko kenenkään voivan kiinnostua musta, mussa ei ole mitään kiinnostavaa. Mun ei hyödytä esittää olevani muita parempi tai luulla olevani samalla tasolla muiden kanssa, silloin on eniten tultu ottamaan kuviteltuja luuloja pois, on näytetty paikkaa jossain nurkassa. Ehkä ärsytän siksi muutamia, kun en yritä olla mieliksi, palvele heitä, nöyristele...miks tekisin noin, kun kyseinen henkilö ei mun pomo ole ollut, ei mun tarvi häntä totella, palvella, tehdä hänen puolesta hommia. Itsetuntoni voi olla huono, mutt nöyristelemäänkään en rupea.

    • Anonyymi

      Aloitus on mielipidekirjoitus eikä mikään luento.

    • Anonyymi

      Mindfullness, tietoisuustaito, ajattelevaisuus, hyväksyvä tietoinen läsnäolo
      Kehitettiin buddhalaisen meditaation, intialaisen joogan ja akateemisen psykologian pohjalta tukemaan mielen terveyttä
      Taustalla buddhalainen oppi pysymättömyydestä ja itseydettömyydestä, joka vastakohta länsimaiselle itsetunnon käsitteelle.
      Päämäärä kärsimyksen käsittely rakentavalla tavalla
      Koko olemusta koskeva tietoisuus nykyhetkestä
      Mielen ja kehon kokemusten todellinen luonto esiin irrottautumalla ehdollistuneista reaktioista.
      Viisaus intuitiivisesti koettuna
      "Jämäkkä kädenpuristus jokaisen havainto kenttään tulevan vieraan kanssa vuorollaan"
      Vain tietoisuus, jossa tapahtuu jotain, ei minuutta paikalla.
      Itsen tutkiminen aina terapeuttinen prosessi, ja askel kohti todellisuuden puhaltamista
      Esim. Jon Kabat-Zinn: buddhalaisuus todellisuuden puolueeton kuvaus pikemmin kuin uskonto
      Minuus käsitys kuitenkin huomattavasti eroaa kristillisessä ja buddhalaisessa uskonnossa
      Kristinuskossa sielu, jonka kautta ihminen on Jumalalle yksilö. Sielun hoidosta puhutaan, pysyvä sielu
      Buddhaisuudessa ihminen ykseyden osa vailla itseyttä
      OLENKO vai VIRTAANKO ?
      Länsimaiden lumoutuminen ja itämaistuminen jo 60- luvulta alkanut
      Lähde Olenko vai virtaanko? Mindfulness keskuudessamme
      Kotimaa/Raimo Kuismanen

      Itsetunto? Jos ihminen asuu esim. Mökissä metsän keskellä, mitä on itsetunto? Selviytymistä luonnonoloissa? Onko itsetunto käsite olennaisesti kytkeytynyt vuorovaikutukseen toisten kanssa?

      • Anonyymi

        Todellisuuden oivaltamista siis


      • Anonyymi

        Suurin osa ihmisen soluista uusiutuu 10 vuodessa, miten pysyvänä itseyttä voi pitää. Toki pieni määrä soluista säilyy läpi elämän, aivoissa esim. näitä. Muttei ihminen ole sama kuin aiemmin, jos koostuu lähes kokonaan uudesta.


    • Aloitus on myös luettavissa: jokainen on oman onnensa seppä. On vain psykologismin satumaassa.

      • Anonyymi

        Oman onnensa seppä voi olla vain jos syntyy yksin sellaiseen maailmaan jonka on itse suunnitellut. Tämä maailma on selkeästi metsästäjien maailma.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe