Millainen ajovalo moottoriveneeseen?

Anonyymi

35

188

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pölhö! Ei veneeseen saa ajovaloa laittaa. Tai saa laittaa, mutta sakot tulee jos käytät. Hetkellisesti käytettävä hakuvalo tai rantautumisvalo on eri juttu. Sumuvalot on autossakin ajovaloja alempana ja syystä.

      • Anonyymi

        Minkä pykälän mukaan muut kuin navigointivalot ovat kiellettyjä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä pykälän mukaan muut kuin navigointivalot ovat kiellettyjä?

        Ei kukaan ole niin väittänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan ole niin väittänyt.

        Joku kirjoitti ettei saa. Luulin, että olisi joku kielto...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku kirjoitti ettei saa. Luulin, että olisi joku kielto...

        Kuka missä niin kirjoitti?


    • Anonyymi

      Rantautuessa sitä valoa eniten kaipaakin. Mutta onko tosiaan niin, ettei minkäänlaista valoa saa käyttää? Jos on ihan umpipimeää pilvisenä yönä, niin ei esim. verkon kohoja näe vaikka ajaisi kuinka hiljaa.

      • Anonyymi

        Ei se täysin kiellettyä ole, mutta hankala toteuttaa laillisesti. Rantautumisvalo on ok.

        Valoja koskevia sääntöjä on noudatettava auringonlaskusta auringonnousuun, eikä sinä aikana saa näyttää muita valoja, paitsi sellaisia, joita ei voida erehtyä käsittämään säännöissä määrätyiksi valoiksi tai jotka eivät heikennä niiden näkyvyyttä tai tunnusten selvyyttä eivätkä haittaa asianmukaista tähystystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se täysin kiellettyä ole, mutta hankala toteuttaa laillisesti. Rantautumisvalo on ok.

        Valoja koskevia sääntöjä on noudatettava auringonlaskusta auringonnousuun, eikä sinä aikana saa näyttää muita valoja, paitsi sellaisia, joita ei voida erehtyä käsittämään säännöissä määrätyiksi valoiksi tai jotka eivät heikennä niiden näkyvyyttä tai tunnusten selvyyttä eivätkä haittaa asianmukaista tähystystä.

        Matkustajalaivan valaistusta suunnitellessani törmäsin juuri näihin ongelmiin!
        onneksi matkustajat oppivat kulkemaan ulkona pimeässä ja käyttämään sisällä pimennysverhoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matkustajalaivan valaistusta suunnitellessani törmäsin juuri näihin ongelmiin!
        onneksi matkustajat oppivat kulkemaan ulkona pimeässä ja käyttämään sisällä pimennysverhoja.

        Asiansa osaavat matkustajalaivojen suunnittelijat ovat ratkaisseet ongelman toisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiansa osaavat matkustajalaivojen suunnittelijat ovat ratkaisseet ongelman toisin.

        Eli siis asentamalla tuhansia valoja täkille jotka palaa aina pimeällä? Myös monenlaiset eri väriset "vilkkuvalot" loistavat niin sisällä kuin ulkonakin tämäkö on se ratkaisu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli siis asentamalla tuhansia valoja täkille jotka palaa aina pimeällä? Myös monenlaiset eri väriset "vilkkuvalot" loistavat niin sisällä kuin ulkonakin tämäkö on se ratkaisu?

        On se silloin kun ei ole vaaraa siitä, että voi erehtyä käsittämään niitä säännöissä määrätyiksi valoiksi tai jotka eivät heikennä sääntöjen mukaisten valojen näkyvyyttä tai tunnusten selvyyttä eivätkä haittaa asianmukaista tähystystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se silloin kun ei ole vaaraa siitä, että voi erehtyä käsittämään niitä säännöissä määrätyiksi valoiksi tai jotka eivät heikennä sääntöjen mukaisten valojen näkyvyyttä tai tunnusten selvyyttä eivätkä haittaa asianmukaista tähystystä.

        No mikset busteri mies sitten saisi käyttää työ valoa eikai kukaan kulkuvalot valonheittäjään sekoita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mikset busteri mies sitten saisi käyttää työ valoa eikai kukaan kulkuvalot valonheittäjään sekoita?

        Yksittäisen kiinteän eteenpäin näyttävän valon voi sekoittaa kulkuvaloon kun etäisyyden hahmottaminen valopisteeseen pimeässä on hankalaa. Kirkkaampi valopiste kauempana voi näyttää samalta kuin himmeämpi lähempänä. Kunnon valonheitinpatteristo joka ei jätä mitään epäselväksi häikäisee ja haittaa muiden vesillä liikkujien pimeännäköä ja häiritsee siten navigointia. Työvalo on eri asia kuin ajovalo jota busterimies suunnittelee. Ohi lipuvassa valaistussa kerrostalossa ei ole mitään epäselvää. En minä niitä sääntöjä ole keksinyt, mutta ymmärrän ne ongelmitta. Kulkuvalojenkin sektoreita pilkutetaan aika tarkkaan ja syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksittäisen kiinteän eteenpäin näyttävän valon voi sekoittaa kulkuvaloon kun etäisyyden hahmottaminen valopisteeseen pimeässä on hankalaa. Kirkkaampi valopiste kauempana voi näyttää samalta kuin himmeämpi lähempänä. Kunnon valonheitinpatteristo joka ei jätä mitään epäselväksi häikäisee ja haittaa muiden vesillä liikkujien pimeännäköä ja häiritsee siten navigointia. Työvalo on eri asia kuin ajovalo jota busterimies suunnittelee. Ohi lipuvassa valaistussa kerrostalossa ei ole mitään epäselvää. En minä niitä sääntöjä ole keksinyt, mutta ymmärrän ne ongelmitta. Kulkuvalojenkin sektoreita pilkutetaan aika tarkkaan ja syystä.

        Voi hyvänen aika sentään!
        Kaupunkienkin pitää varmaan nyt rajoittaa valaistustaan että et häikäisy ja erotat loistot ym. ongelmitta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hyvänen aika sentään!
        Kaupunkienkin pitää varmaan nyt rajoittaa valaistustaan että et häikäisy ja erotat loistot ym. ongelmitta?

        Eihän kaupunkien lähettyvillä koskaan pimeä olekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kaupunkien lähettyvillä koskaan pimeä olekaan.

        Ei kaupunkien lähellä merellä paistaa aina aurinko!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaupunkien lähellä merellä paistaa aina aurinko!

        Katuvalot ja muu valosaaste siellä valaisee.


    • Anonyymi

      Tosi väsynyt trolli.
      Peruutusvalo olisi ollut hauskempi.

    • Anonyymi

      Hakuvaloa tarvitaan rantautumiseen pimeässä esim. mökkilaituriin sekä myös merimerkkien etsintään ajettaessa ilman karttaplotteria. Lisäksi myös ajettaessa plotterin avustuksella kapeita väyliä, joissa merimerkit ovat aika lähekkäin. Olen muutaman kerran huomannut, että plotterin tarkkuus ei aivan riitä, vaikka zoomaa kuinka lähelle. Tutka auttaa tuohon, mutta niitä on veneissä aika vähän, ja käytön osaamista vielä vähemmän. Plotterin mukaan ajaessa olen varmistanut hakuvalolla hitaasti ajaen viittojen sijainnit. Hakuvalo tai hakuvaloja ei ole tarkoitus pitää päällä jatkuvasti ajaessa pimeässä. Lyhyt valaisu viitan ja väylän varmistamiseksi riittää. Jokaisen vesillä liikkuvan aluksen päällikön tulisi suoriutua navigoinnista ja ohjailusta myös ilman plottereita ja myös pimeässä. Tuo on tietysti perusperiaate, mutta parempi virsta väärään kuin vaaksa vaaraan.

    • Anonyymi

      Kyllä tuolla valaisee kipparin oikein hyvin. Varmasti näkyy.

      • Anonyymi

        Siis häikäistyy, kai tarkoitit....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis häikäistyy, kai tarkoitit....

        Ei kun kippari näkyy, se kai tässä tarkoitus oli, kun pimeässä ei näy.


    • Anonyymi

      Merilainsäädäntö on luotu aikana, kun pimeällä ei turhaan ajeltu ja jos ajeltiin mentiin mateluvauhtia toisten alusten kulkuvaloja tähystellen ja niitten määriä, värejä, tähystyskulmaa ja sijainteja tulkiten.

      Uusissa isohkoissa veneissä alkaa olla kajuutan katoilla melkoisia kaukovalopattereita (joita ei siis saa laillisesti käyttää kulun aikana). Niitä on vaikea mieltää hakuvaloiksi, kun ne on asennettu kiinteästi.

      Syitä lienee parikin. Ensinnäkin nykyiset valot ovat pirun tehokkaita ja suhteellisen halpoja (ensin ksenon, nyt LED). Toisekseen veneet ovat suurentuneet ja tulleet nopeammiksi, ja kuskit eivät malta ajaa pimeällä hitaasti, eivät osaa, eikä pysty ajamaan turvallisesti lujaa ilman lisävaloja. Ei kukaan pysty mutkaisella saaristoväylällä vetämään Targaxoparilla 35 solmua mökille ja siltä pois säkkipimeässä yössä*. Valopatteri päälle ja kyllä lähtee. Mitä sillä on väliä vaikka se onkin laitonta kun muita kulkijoita ei ole, eikä valvontaa?

      Aloittajalle sanoisin että laita pois, mutta asennus pitää tehdä siten, että valo ei osu veneeseen juuri ollenkaan. Jos ei ole ajohyttiä jonka katto varjostaisi keulakannen niin pitää värkätä lippa valon alle tätä varten.

      Sumussa tuo ei sitten toimi ollenkaan, veneeseen on aika vaikeaa järjestää tehokasta valoa lähelle veden pintaa, kastuu ja kolhiintuu ja valo pitäisi pystyä rajaamaan tässä tapauksessa valaisemaan vain alas ja enintään vaakasuoraan.

      *) Mahdollista tutulla reitillä, jos on erikseen tutkatähystäjä joka huutelee kuskille suuntia, ja kummallakin riittävästi kokemusta.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko, että laivat ajettiin yöksi aina satamaan?
        heh heh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko, että laivat ajettiin yöksi aina satamaan?
        heh heh

        Ymmärrettiin, että pimeässäkin näkee kun ei ole turhaa valonlähdettä joka häiritsee pimeännäköä. Plotteriin kansi päälle niin pimeässä näkee paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko, että laivat ajettiin yöksi aina satamaan?
        heh heh

        Laivat ajavat hieman avarammilla väylillä kuin mökkiläiset väylien ulkopuolella saarten väleissä. Ja ovat ammattilaisia.


    • Anonyymi

      Tietääkö joku koskevatko samat lait valoista myös sisävesiä? Kun on tuttu paikka, niin lähes umpipimeässä pystyy kyllä vesillä liikkumaan, mutta pahimmillaan pienessä veneessä se pakollinen takavalo haittaa näkemistä eteenpäin, kun se valaisee venettä. Ei tuollaista eteenpäin suunnattua valoa oikeasti voi sekottaa takavaloon, mutta tulkitseeko viranomainen niin, jos sen sattuisi näkemään järvellä syksyisenä yönä?

      • Anonyymi

        Pienessä veneessä riittää ympäri näyttävä valkoinen valo.


      • Anonyymi

        Samat säännöt. Ei syksyisellä järvellä ole yöaikaan viranomaisia, ellei virkaintoisella poliisilla ole siellä kesämökkiä, ja tuskin siltikään.


    • Anonyymi

      Kannattaa olla tosi kirkas koska se on järkevää.

    • Anonyymi

      Kannattaa ampua valosoihtuja taivaalle.

    • Anonyymi

      Se valojen käyttö veneessä riippuu siitä, minkälainen vene on. Jos se sellainen myös rannikolle sekä saaristoon soveltuva iso hytillinen paatti, niin siinä on lain mukaan oltava ainakin huomiovalo katolla. Ja tuon logiikan mukaan huomiovalo on laillinen myös pienemmissäkin veneissä, ettei tule haveria pimeällä toisten veneilijöiden kanssa mahdollisella yhteentörmäyskurssilla seilatessa.

      Myös metsästyslaissa on määritelty, minkälaista valoa saa metsästysaikana käyttää. Jotenka sen on asiassa huomionarvoista, minkälaisessa tilanteessa auton kaukovalopaneelia käyttää.

    • Anonyymi

      Nonniin, eilen sitten Näsijärvellä illan hämärässä oli paatti valopatteri päällä... Veikkaan että näitä näkee tänä kesänä poikkeuksellisen paljon.

      • Anonyymi

        Meinasitko törmätä siihen kun et hahmottanut kulkuvaloista mihin päin se menee? Vai häikäistyitkö?


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Wau! Seksikäs Diili-Sointu poseeraa nahkarotsi auki: "Eka työviikko purkissa ja heti..."

      Uhkea Sointu Borg poseeraa ekan työviikon kunniaksi nahkarotsissa ja revityissä farkuissa - toki tyylilleen uskollisena nahkarotsi paljastavasti auki.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      6122
    Aihe