Millainen ajovalo moottoriveneeseen?

Anonyymi

Liikumme järvellä harvoin pimeällä, ja tutuilla vesillä mennään, mutta joskus kaipaisi valoa. Toimisiko Buster L HT:n katolla esim. tällainen autojen kaukovalopaneeli järvellä? https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kinwons-120w-kaukovalopaneeli-parkkivalolla
Tai onko vinkkiä mikä toimisi? Auttaako katolle laitettu valo sumussa?

62

458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pölhö! Ei veneeseen saa ajovaloa laittaa. Tai saa laittaa, mutta sakot tulee jos käytät. Hetkellisesti käytettävä hakuvalo tai rantautumisvalo on eri juttu. Sumuvalot on autossakin ajovaloja alempana ja syystä.

      • Anonyymi

        Minkä pykälän mukaan muut kuin navigointivalot ovat kiellettyjä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä pykälän mukaan muut kuin navigointivalot ovat kiellettyjä?

        Ei kukaan ole niin väittänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan ole niin väittänyt.

        Joku kirjoitti ettei saa. Luulin, että olisi joku kielto...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku kirjoitti ettei saa. Luulin, että olisi joku kielto...

        Kuka missä niin kirjoitti?


    • Anonyymi

      Rantautuessa sitä valoa eniten kaipaakin. Mutta onko tosiaan niin, ettei minkäänlaista valoa saa käyttää? Jos on ihan umpipimeää pilvisenä yönä, niin ei esim. verkon kohoja näe vaikka ajaisi kuinka hiljaa.

      • Anonyymi

        Ei se täysin kiellettyä ole, mutta hankala toteuttaa laillisesti. Rantautumisvalo on ok.

        Valoja koskevia sääntöjä on noudatettava auringonlaskusta auringonnousuun, eikä sinä aikana saa näyttää muita valoja, paitsi sellaisia, joita ei voida erehtyä käsittämään säännöissä määrätyiksi valoiksi tai jotka eivät heikennä niiden näkyvyyttä tai tunnusten selvyyttä eivätkä haittaa asianmukaista tähystystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se täysin kiellettyä ole, mutta hankala toteuttaa laillisesti. Rantautumisvalo on ok.

        Valoja koskevia sääntöjä on noudatettava auringonlaskusta auringonnousuun, eikä sinä aikana saa näyttää muita valoja, paitsi sellaisia, joita ei voida erehtyä käsittämään säännöissä määrätyiksi valoiksi tai jotka eivät heikennä niiden näkyvyyttä tai tunnusten selvyyttä eivätkä haittaa asianmukaista tähystystä.

        Matkustajalaivan valaistusta suunnitellessani törmäsin juuri näihin ongelmiin!
        onneksi matkustajat oppivat kulkemaan ulkona pimeässä ja käyttämään sisällä pimennysverhoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matkustajalaivan valaistusta suunnitellessani törmäsin juuri näihin ongelmiin!
        onneksi matkustajat oppivat kulkemaan ulkona pimeässä ja käyttämään sisällä pimennysverhoja.

        Asiansa osaavat matkustajalaivojen suunnittelijat ovat ratkaisseet ongelman toisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiansa osaavat matkustajalaivojen suunnittelijat ovat ratkaisseet ongelman toisin.

        Eli siis asentamalla tuhansia valoja täkille jotka palaa aina pimeällä? Myös monenlaiset eri väriset "vilkkuvalot" loistavat niin sisällä kuin ulkonakin tämäkö on se ratkaisu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli siis asentamalla tuhansia valoja täkille jotka palaa aina pimeällä? Myös monenlaiset eri väriset "vilkkuvalot" loistavat niin sisällä kuin ulkonakin tämäkö on se ratkaisu?

        On se silloin kun ei ole vaaraa siitä, että voi erehtyä käsittämään niitä säännöissä määrätyiksi valoiksi tai jotka eivät heikennä sääntöjen mukaisten valojen näkyvyyttä tai tunnusten selvyyttä eivätkä haittaa asianmukaista tähystystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se silloin kun ei ole vaaraa siitä, että voi erehtyä käsittämään niitä säännöissä määrätyiksi valoiksi tai jotka eivät heikennä sääntöjen mukaisten valojen näkyvyyttä tai tunnusten selvyyttä eivätkä haittaa asianmukaista tähystystä.

        No mikset busteri mies sitten saisi käyttää työ valoa eikai kukaan kulkuvalot valonheittäjään sekoita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mikset busteri mies sitten saisi käyttää työ valoa eikai kukaan kulkuvalot valonheittäjään sekoita?

        Yksittäisen kiinteän eteenpäin näyttävän valon voi sekoittaa kulkuvaloon kun etäisyyden hahmottaminen valopisteeseen pimeässä on hankalaa. Kirkkaampi valopiste kauempana voi näyttää samalta kuin himmeämpi lähempänä. Kunnon valonheitinpatteristo joka ei jätä mitään epäselväksi häikäisee ja haittaa muiden vesillä liikkujien pimeännäköä ja häiritsee siten navigointia. Työvalo on eri asia kuin ajovalo jota busterimies suunnittelee. Ohi lipuvassa valaistussa kerrostalossa ei ole mitään epäselvää. En minä niitä sääntöjä ole keksinyt, mutta ymmärrän ne ongelmitta. Kulkuvalojenkin sektoreita pilkutetaan aika tarkkaan ja syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksittäisen kiinteän eteenpäin näyttävän valon voi sekoittaa kulkuvaloon kun etäisyyden hahmottaminen valopisteeseen pimeässä on hankalaa. Kirkkaampi valopiste kauempana voi näyttää samalta kuin himmeämpi lähempänä. Kunnon valonheitinpatteristo joka ei jätä mitään epäselväksi häikäisee ja haittaa muiden vesillä liikkujien pimeännäköä ja häiritsee siten navigointia. Työvalo on eri asia kuin ajovalo jota busterimies suunnittelee. Ohi lipuvassa valaistussa kerrostalossa ei ole mitään epäselvää. En minä niitä sääntöjä ole keksinyt, mutta ymmärrän ne ongelmitta. Kulkuvalojenkin sektoreita pilkutetaan aika tarkkaan ja syystä.

        Voi hyvänen aika sentään!
        Kaupunkienkin pitää varmaan nyt rajoittaa valaistustaan että et häikäisy ja erotat loistot ym. ongelmitta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hyvänen aika sentään!
        Kaupunkienkin pitää varmaan nyt rajoittaa valaistustaan että et häikäisy ja erotat loistot ym. ongelmitta?

        Eihän kaupunkien lähettyvillä koskaan pimeä olekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kaupunkien lähettyvillä koskaan pimeä olekaan.

        Ei kaupunkien lähellä merellä paistaa aina aurinko!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaupunkien lähellä merellä paistaa aina aurinko!

        Katuvalot ja muu valosaaste siellä valaisee.


    • Anonyymi

      Tosi väsynyt trolli.
      Peruutusvalo olisi ollut hauskempi.

    • Anonyymi

      Hakuvaloa tarvitaan rantautumiseen pimeässä esim. mökkilaituriin sekä myös merimerkkien etsintään ajettaessa ilman karttaplotteria. Lisäksi myös ajettaessa plotterin avustuksella kapeita väyliä, joissa merimerkit ovat aika lähekkäin. Olen muutaman kerran huomannut, että plotterin tarkkuus ei aivan riitä, vaikka zoomaa kuinka lähelle. Tutka auttaa tuohon, mutta niitä on veneissä aika vähän, ja käytön osaamista vielä vähemmän. Plotterin mukaan ajaessa olen varmistanut hakuvalolla hitaasti ajaen viittojen sijainnit. Hakuvalo tai hakuvaloja ei ole tarkoitus pitää päällä jatkuvasti ajaessa pimeässä. Lyhyt valaisu viitan ja väylän varmistamiseksi riittää. Jokaisen vesillä liikkuvan aluksen päällikön tulisi suoriutua navigoinnista ja ohjailusta myös ilman plottereita ja myös pimeässä. Tuo on tietysti perusperiaate, mutta parempi virsta väärään kuin vaaksa vaaraan.

    • Anonyymi

      Kyllä tuolla valaisee kipparin oikein hyvin. Varmasti näkyy.

      • Anonyymi

        Siis häikäistyy, kai tarkoitit....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis häikäistyy, kai tarkoitit....

        Ei kun kippari näkyy, se kai tässä tarkoitus oli, kun pimeässä ei näy.


    • Anonyymi

      Merilainsäädäntö on luotu aikana, kun pimeällä ei turhaan ajeltu ja jos ajeltiin mentiin mateluvauhtia toisten alusten kulkuvaloja tähystellen ja niitten määriä, värejä, tähystyskulmaa ja sijainteja tulkiten.

      Uusissa isohkoissa veneissä alkaa olla kajuutan katoilla melkoisia kaukovalopattereita (joita ei siis saa laillisesti käyttää kulun aikana). Niitä on vaikea mieltää hakuvaloiksi, kun ne on asennettu kiinteästi.

      Syitä lienee parikin. Ensinnäkin nykyiset valot ovat pirun tehokkaita ja suhteellisen halpoja (ensin ksenon, nyt LED). Toisekseen veneet ovat suurentuneet ja tulleet nopeammiksi, ja kuskit eivät malta ajaa pimeällä hitaasti, eivät osaa, eikä pysty ajamaan turvallisesti lujaa ilman lisävaloja. Ei kukaan pysty mutkaisella saaristoväylällä vetämään Targaxoparilla 35 solmua mökille ja siltä pois säkkipimeässä yössä*. Valopatteri päälle ja kyllä lähtee. Mitä sillä on väliä vaikka se onkin laitonta kun muita kulkijoita ei ole, eikä valvontaa?

      Aloittajalle sanoisin että laita pois, mutta asennus pitää tehdä siten, että valo ei osu veneeseen juuri ollenkaan. Jos ei ole ajohyttiä jonka katto varjostaisi keulakannen niin pitää värkätä lippa valon alle tätä varten.

      Sumussa tuo ei sitten toimi ollenkaan, veneeseen on aika vaikeaa järjestää tehokasta valoa lähelle veden pintaa, kastuu ja kolhiintuu ja valo pitäisi pystyä rajaamaan tässä tapauksessa valaisemaan vain alas ja enintään vaakasuoraan.

      *) Mahdollista tutulla reitillä, jos on erikseen tutkatähystäjä joka huutelee kuskille suuntia, ja kummallakin riittävästi kokemusta.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko, että laivat ajettiin yöksi aina satamaan?
        heh heh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko, että laivat ajettiin yöksi aina satamaan?
        heh heh

        Ymmärrettiin, että pimeässäkin näkee kun ei ole turhaa valonlähdettä joka häiritsee pimeännäköä. Plotteriin kansi päälle niin pimeässä näkee paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko, että laivat ajettiin yöksi aina satamaan?
        heh heh

        Laivat ajavat hieman avarammilla väylillä kuin mökkiläiset väylien ulkopuolella saarten väleissä. Ja ovat ammattilaisia.


    • Anonyymi

      Tietääkö joku koskevatko samat lait valoista myös sisävesiä? Kun on tuttu paikka, niin lähes umpipimeässä pystyy kyllä vesillä liikkumaan, mutta pahimmillaan pienessä veneessä se pakollinen takavalo haittaa näkemistä eteenpäin, kun se valaisee venettä. Ei tuollaista eteenpäin suunnattua valoa oikeasti voi sekottaa takavaloon, mutta tulkitseeko viranomainen niin, jos sen sattuisi näkemään järvellä syksyisenä yönä?

      • Anonyymi

        Pienessä veneessä riittää ympäri näyttävä valkoinen valo.


      • Anonyymi

        Samat säännöt. Ei syksyisellä järvellä ole yöaikaan viranomaisia, ellei virkaintoisella poliisilla ole siellä kesämökkiä, ja tuskin siltikään.


    • Anonyymi

      Kannattaa olla tosi kirkas koska se on järkevää.

    • Anonyymi

      Kannattaa ampua valosoihtuja taivaalle.

    • Anonyymi

      Se valojen käyttö veneessä riippuu siitä, minkälainen vene on. Jos se sellainen myös rannikolle sekä saaristoon soveltuva iso hytillinen paatti, niin siinä on lain mukaan oltava ainakin huomiovalo katolla. Ja tuon logiikan mukaan huomiovalo on laillinen myös pienemmissäkin veneissä, ettei tule haveria pimeällä toisten veneilijöiden kanssa mahdollisella yhteentörmäyskurssilla seilatessa.

      Myös metsästyslaissa on määritelty, minkälaista valoa saa metsästysaikana käyttää. Jotenka sen on asiassa huomionarvoista, minkälaisessa tilanteessa auton kaukovalopaneelia käyttää.

    • Anonyymi

      Nonniin, eilen sitten Näsijärvellä illan hämärässä oli paatti valopatteri päällä... Veikkaan että näitä näkee tänä kesänä poikkeuksellisen paljon.

      • Anonyymi

        Meinasitko törmätä siihen kun et hahmottanut kulkuvaloista mihin päin se menee? Vai häikäistyitkö?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Joku sotkee autoilun ja veneilyn. Veneessä ei saa käyttää mitään valonheittimiä lainkaan, se on todella vastuutonta muita veneilijöitä kohtaan. Ja ankarasti laissa kielletty. Pysähtyneenä saat käyttää hakuvaloa.
      Kun käytöt voimakasta valonheitintä pimeällä, et näe mitään valokeilan ulkopuolelta joten et pysty tähystämään. Häikäiset myös kaikki muut. Kovaa vauhtia tuleva valopatterivene on hengenvaarallinen itselle ja muille. Jokainen joka on joskus veneillyt pimeällä ymmärtää sen.

      • Anonyymi

        Koskeeko siis vain veneilijöitä?
        Ammattimerenkulussa käytetään paljonkin valonheittimiä ihan kulussa ollessa.
        Taitaa olla ihan vaatimuksiakin eri tilanteisiin minkä tasoisia pitää olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskeeko siis vain veneilijöitä?
        Ammattimerenkulussa käytetään paljonkin valonheittimiä ihan kulussa ollessa.
        Taitaa olla ihan vaatimuksiakin eri tilanteisiin minkä tasoisia pitää olla.

        Ei todellakaan käytetä ammattimerenkulussa. Ammattilaiset eivät riko lakia. Työvalot ovat eri asia esim. kalastuksessa. Ajovalot ovat kiellettyjä. Muutenhan meriteiden säännöissä olisi ohjeet esim. siitä milloin pitää vaihtaa lähivalot kohdatessa. Pimeällä tärkeintä on 1) tulla havaituksi, sitä varten on heikohko kulkuvalo ja 2) nähdä itse toiset, juuri sitäkin varten oman kulkuvalon pitää olla heikko että hämäränäkökyky säilyy ja myöskään toisten alusten valosta ei saa häikäistyä. Hakuvaloa saa käyttää kun halutaan valaista hetkellisesti merimerkkejä tai linjatauluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan käytetä ammattimerenkulussa. Ammattilaiset eivät riko lakia. Työvalot ovat eri asia esim. kalastuksessa. Ajovalot ovat kiellettyjä. Muutenhan meriteiden säännöissä olisi ohjeet esim. siitä milloin pitää vaihtaa lähivalot kohdatessa. Pimeällä tärkeintä on 1) tulla havaituksi, sitä varten on heikohko kulkuvalo ja 2) nähdä itse toiset, juuri sitäkin varten oman kulkuvalon pitää olla heikko että hämäränäkökyky säilyy ja myöskään toisten alusten valosta ei saa häikäistyä. Hakuvaloa saa käyttää kun halutaan valaista hetkellisesti merimerkkejä tai linjatauluja.

        Et ole sitten nähnyt esimerkiksi jäissä ajavaa laivaa tai jäänmurtajaa? Tai kun pimeässä otetaan luotsi kyytiin jne.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole sitten nähnyt esimerkiksi jäissä ajavaa laivaa tai jäänmurtajaa? Tai kun pimeässä otetaan luotsi kyytiin jne.?

        Pistä mitkä valot haluat mutta älä tule itkemään kun saat sakot laittomista valoista. Työvalot niillä jäänmurtajilla ja luotseillakin tietenkin on mutta ei ne ole ajovaloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistä mitkä valot haluat mutta älä tule itkemään kun saat sakot laittomista valoista. Työvalot niillä jäänmurtajilla ja luotseillakin tietenkin on mutta ei ne ole ajovaloja.

        No ei ole ehkä ajovaloja. Valonheittimiä ovat ja hakuvaloja joita käytetään esimerkiksi jääränniä seuratessa ihan kuin autot maantiellä pimeässä. Laivojen "hakuvalojen" kantama on kilometrejä. Mitään sakkoja ei ole tullut vuosikymmenien aikana! Luotsi kin on talvella melko pahoillaan jos valot ei toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei ole ehkä ajovaloja. Valonheittimiä ovat ja hakuvaloja joita käytetään esimerkiksi jääränniä seuratessa ihan kuin autot maantiellä pimeässä. Laivojen "hakuvalojen" kantama on kilometrejä. Mitään sakkoja ei ole tullut vuosikymmenien aikana! Luotsi kin on talvella melko pahoillaan jos valot ei toimi.

        Oletko täysi idiootti? Siellä jäiden keskellä olevan laivan brygalla kyllä tiedetään, jos siellä joku pilkkijä tai huviveneilijä sattuu sektorissa olemaan. Yleensä ei ole.

        Ei ne laivat tuolla avovesillä tohota valonheittimillä menemään pitkin väyliä sokaisemassa vastaantulijoita.

        Haluatko vielä lisää mainostaa tyhmyyttäsi täällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei ole ehkä ajovaloja. Valonheittimiä ovat ja hakuvaloja joita käytetään esimerkiksi jääränniä seuratessa ihan kuin autot maantiellä pimeässä. Laivojen "hakuvalojen" kantama on kilometrejä. Mitään sakkoja ei ole tullut vuosikymmenien aikana! Luotsi kin on talvella melko pahoillaan jos valot ei toimi.

        Oletko täysi idiootti? Siellä jäiden keskellä olevan laivan brygalla kyllä tiedetään, jos siellä joku pilkkijä tai huviveneilijä sattuu sektorissa olemaan. Yleensä ei ole.

        Ei ne laivat tuolla avovesillä tohota valonheittimillä menemään pitkin väyliä sokaisemassa vastaantulijoita.

        Haluatko vielä lisää mainostaa tyhmyyttäsi täällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko täysi idiootti? Siellä jäiden keskellä olevan laivan brygalla kyllä tiedetään, jos siellä joku pilkkijä tai huviveneilijä sattuu sektorissa olemaan. Yleensä ei ole.

        Ei ne laivat tuolla avovesillä tohota valonheittimillä menemään pitkin väyliä sokaisemassa vastaantulijoita.

        Haluatko vielä lisää mainostaa tyhmyyttäsi täällä?

        Ai nytkö niitä saakin käyttää jos ei sokaise pilkkijöitä?
        No minä olen siellä ollut talvella ja pimeässä, sinä et.
        Ajelet vaan varovasti nyt ettet häikäisty!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole sitten nähnyt esimerkiksi jäissä ajavaa laivaa tai jäänmurtajaa? Tai kun pimeässä otetaan luotsi kyytiin jne.?

        Jos et ymmärrä mikä ero on jäänmurtajan työvalolla ja liukuvan huviveneen ”ajovaloilla” suosittelen että pysyt pois vesiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et ymmärrä mikä ero on jäänmurtajan työvalolla ja liukuvan huviveneen ”ajovaloilla” suosittelen että pysyt pois vesiltä.

        Ylinopeutta ajelevien "muskeliveneilijöiden" ja laittomia valoja virittelevien olisi syytä pysyä poissa järviltä. Lopulta poliisi kuitenkin lopettaa toimintanne. Sitä ennen tietenkin ehditte hukuttamaan muita veneilijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai nytkö niitä saakin käyttää jos ei sokaise pilkkijöitä?
        No minä olen siellä ollut talvella ja pimeässä, sinä et.
        Ajelet vaan varovasti nyt ettet häikäisty!

        En minä niin sanonut. Opettele lukemaan, juntti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä niin sanonut. Opettele lukemaan, juntti.

        Kyllä sanoit!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et ymmärrä mikä ero on jäänmurtajan työvalolla ja liukuvan huviveneen ”ajovaloilla” suosittelen että pysyt pois vesiltä.

        Mä oon täällä töissä että vaikea pysyä pois vesiltä!
        No ehkä sua pelottaa ja häikäsee sen verran että itse pysyt tämän jälkeen maissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon täällä töissä että vaikea pysyä pois vesiltä!
        No ehkä sua pelottaa ja häikäsee sen verran että itse pysyt tämän jälkeen maissa?

        Eli myönnät, ettet ymmärrä mikä ero on jäänmurtajan työvalolla ja liukuvan huviveneen "ajovalolla". :D

        No, ehkei ruotsinlaivan hyttisiivoojan tarvitsekaan sitä ymmärtää joten jatka vaan "merellä töissä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon täällä töissä että vaikea pysyä pois vesiltä!
        No ehkä sua pelottaa ja häikäsee sen verran että itse pysyt tämän jälkeen maissa?

        Eli myönnät, ettet ymmärrä mikä ero on jäänmurtajan työvalolla ja liukuvan huviveneen "ajovalolla". :D

        No, ehkei ruotsinlaivan hyttisiivoojan tarvitsekaan sitä ymmärtää joten jatka vaan "merellä töissä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon täällä töissä että vaikea pysyä pois vesiltä!
        No ehkä sua pelottaa ja häikäsee sen verran että itse pysyt tämän jälkeen maissa?

        Eli myönnät, ettet ymmärrä mikä ero on jäänmurtajan työvalolla ja liukuvan huviveneen "ajovalolla". :D

        No, ehkei ruotsinlaivan hyttisiivoojan tarvitsekaan sitä ymmärtää joten jatka vaan "merellä töissä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon täällä töissä että vaikea pysyä pois vesiltä!
        No ehkä sua pelottaa ja häikäsee sen verran että itse pysyt tämän jälkeen maissa?

        Eli myönnät, ettet ymmärrä mikä ero on jäänmurtajan työvalolla ja liukuvan huviveneen "ajovalolla". :D

        No, ehkei ruotsinlaivan hyttisiivoojan tarvitsekaan sitä ymmärtää joten jatka vaan "merellä töissä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli myönnät, ettet ymmärrä mikä ero on jäänmurtajan työvalolla ja liukuvan huviveneen "ajovalolla". :D

        No, ehkei ruotsinlaivan hyttisiivoojan tarvitsekaan sitä ymmärtää joten jatka vaan "merellä töissä".

        En oo koskaan ollu "ruotsin laivalla" töissä, päässyt kyllä olisin mutta en halunnut.
        Minähän kirjoitinkin tuossa yhdessä vaiheessa että taitaa koskea vain veneitä kun käytäntö on laivoilla ihan erilainen kuin mitä sinä sallisi.
        Sun kannattaa joskus kokeilla oikeaa merenkulkua niin nuo viisastelut jäisi vähän vähemmälle.
        "jäänmurtajan työvalo" voi kiesus noita sun juttuja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En oo koskaan ollu "ruotsin laivalla" töissä, päässyt kyllä olisin mutta en halunnut.
        Minähän kirjoitinkin tuossa yhdessä vaiheessa että taitaa koskea vain veneitä kun käytäntö on laivoilla ihan erilainen kuin mitä sinä sallisi.
        Sun kannattaa joskus kokeilla oikeaa merenkulkua niin nuo viisastelut jäisi vähän vähemmälle.
        "jäänmurtajan työvalo" voi kiesus noita sun juttuja!

        Ei siellä edelleenkään ole ajovaloja. On kulkuvaloja, hakuvaloja ja työvaloja. Säännöt on ihan selkeitä. Ammattimerenkulku niitä sääntöjä yleensä noudattaa ja huviveneilijät kun huvittaa, mutta samoja pykäliä pitäisi soveltaa. Maantieliikenteeseen verrattavat ajovalot on kielletty, sen tietää jokainen merenkulun ammattilainen. Sinä et selvästikään ole merenkulun ammattilainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siellä edelleenkään ole ajovaloja. On kulkuvaloja, hakuvaloja ja työvaloja. Säännöt on ihan selkeitä. Ammattimerenkulku niitä sääntöjä yleensä noudattaa ja huviveneilijät kun huvittaa, mutta samoja pykäliä pitäisi soveltaa. Maantieliikenteeseen verrattavat ajovalot on kielletty, sen tietää jokainen merenkulun ammattilainen. Sinä et selvästikään ole merenkulun ammattilainen.

        Saivartele nyt sitten millä nimellä niitä kutsutaan. Käytetään kyllä aina tarvittaessa ajovalon kaltaisesti näitä valonheittimiä joita myös hakuvaloiksi kutsutaan.
        Millä lompetenssilla sinä voit määrittää kuka on merenkulun ammattilainen ja kuka ei. Työväenopiston laivurikurssilta hankitulla pätevyydellä ja venesataman parlamentissa besservisseröimällä hankitulla itsevarmuudellako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saivartele nyt sitten millä nimellä niitä kutsutaan. Käytetään kyllä aina tarvittaessa ajovalon kaltaisesti näitä valonheittimiä joita myös hakuvaloiksi kutsutaan.
        Millä lompetenssilla sinä voit määrittää kuka on merenkulun ammattilainen ja kuka ei. Työväenopiston laivurikurssilta hankitulla pätevyydellä ja venesataman parlamentissa besservisseröimällä hankitulla itsevarmuudellako?

        Nyt et edes tiedä miten ammattilaisuus määritellään? Yritä keksiä parempia provoja, jos pystyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saivartele nyt sitten millä nimellä niitä kutsutaan. Käytetään kyllä aina tarvittaessa ajovalon kaltaisesti näitä valonheittimiä joita myös hakuvaloiksi kutsutaan.
        Millä lompetenssilla sinä voit määrittää kuka on merenkulun ammattilainen ja kuka ei. Työväenopiston laivurikurssilta hankitulla pätevyydellä ja venesataman parlamentissa besservisseröimällä hankitulla itsevarmuudellako?

        Muhah! Nyt et edes tiedä ammattilaisen määritelmää? Todella huono provo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt et edes tiedä miten ammattilaisuus määritellään? Yritä keksiä parempia provoja, jos pystyt.

        ???
        Mulla on pätevyyskirja. Se nyt on ensimmäinen edellytys ammattimerenkulkijalle.
        Sulla ei ole!


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jottei jää epäselväksi.

        Mainitaan "Asetus kansainvälisistä säännöistä yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi merellä vuonna 1972 tehdyn yleissopimuksen voimaansaattamisesta" jonka mukaan lainmukaisten valojenkin osalta on voimassa sääntö "(Meren)kulkuvalojen maksimivalovoimaa olisi rajoitettava tarpeettoman häikäisyn välttämiseksi", lisäksi vesiliikennelain 23 § "Vesikulkuneuvossa on käytettävä meriteiden sääntöjen osan C mukaisia valoja auringonlaskusta auringonnousuun tai näkyvyyden ollessa rajoitettu".


    • Anonyymi

      Joo kyl huomautus tulee jos poliisin nähden käyttää muuten kun hetkellisesti valonheitintä. Turussa vuosia sitten linnan aukon kohdalla ajaessani pidin meriläisessä yöllä 00.00 aikoihin syyspimeällä 55 w valonheitintä ja minun tuurilla poliisivene tuli tietenkin laivaväylältä päin, pysäytti samantien, selvisin ärtyneen sekaisella huomautuksella, hyvä kun ei sakkoja lätkäisseet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1173
    Aihe