Liikumme järvellä harvoin pimeällä, ja tutuilla vesillä mennään, mutta joskus kaipaisi valoa. Toimisiko Buster L HT:n katolla esim. tällainen autojen kaukovalopaneeli järvellä? https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kinwons-120w-kaukovalopaneeli-parkkivalolla
Tai onko vinkkiä mikä toimisi? Auttaako katolle laitettu valo sumussa?
Millainen ajovalo moottoriveneeseen?
62
916
Vastaukset
- Anonyymi
Pölhö! Ei veneeseen saa ajovaloa laittaa. Tai saa laittaa, mutta sakot tulee jos käytät. Hetkellisesti käytettävä hakuvalo tai rantautumisvalo on eri juttu. Sumuvalot on autossakin ajovaloja alempana ja syystä.
- Anonyymi
Minkä pykälän mukaan muut kuin navigointivalot ovat kiellettyjä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä pykälän mukaan muut kuin navigointivalot ovat kiellettyjä?
Ei kukaan ole niin väittänyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kukaan ole niin väittänyt.
Joku kirjoitti ettei saa. Luulin, että olisi joku kielto...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku kirjoitti ettei saa. Luulin, että olisi joku kielto...
Kuka missä niin kirjoitti?
- Anonyymi
Rantautuessa sitä valoa eniten kaipaakin. Mutta onko tosiaan niin, ettei minkäänlaista valoa saa käyttää? Jos on ihan umpipimeää pilvisenä yönä, niin ei esim. verkon kohoja näe vaikka ajaisi kuinka hiljaa.
- Anonyymi
Ei se täysin kiellettyä ole, mutta hankala toteuttaa laillisesti. Rantautumisvalo on ok.
Valoja koskevia sääntöjä on noudatettava auringonlaskusta auringonnousuun, eikä sinä aikana saa näyttää muita valoja, paitsi sellaisia, joita ei voida erehtyä käsittämään säännöissä määrätyiksi valoiksi tai jotka eivät heikennä niiden näkyvyyttä tai tunnusten selvyyttä eivätkä haittaa asianmukaista tähystystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se täysin kiellettyä ole, mutta hankala toteuttaa laillisesti. Rantautumisvalo on ok.
Valoja koskevia sääntöjä on noudatettava auringonlaskusta auringonnousuun, eikä sinä aikana saa näyttää muita valoja, paitsi sellaisia, joita ei voida erehtyä käsittämään säännöissä määrätyiksi valoiksi tai jotka eivät heikennä niiden näkyvyyttä tai tunnusten selvyyttä eivätkä haittaa asianmukaista tähystystä.Matkustajalaivan valaistusta suunnitellessani törmäsin juuri näihin ongelmiin!
onneksi matkustajat oppivat kulkemaan ulkona pimeässä ja käyttämään sisällä pimennysverhoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matkustajalaivan valaistusta suunnitellessani törmäsin juuri näihin ongelmiin!
onneksi matkustajat oppivat kulkemaan ulkona pimeässä ja käyttämään sisällä pimennysverhoja.Asiansa osaavat matkustajalaivojen suunnittelijat ovat ratkaisseet ongelman toisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asiansa osaavat matkustajalaivojen suunnittelijat ovat ratkaisseet ongelman toisin.
Eli siis asentamalla tuhansia valoja täkille jotka palaa aina pimeällä? Myös monenlaiset eri väriset "vilkkuvalot" loistavat niin sisällä kuin ulkonakin tämäkö on se ratkaisu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli siis asentamalla tuhansia valoja täkille jotka palaa aina pimeällä? Myös monenlaiset eri väriset "vilkkuvalot" loistavat niin sisällä kuin ulkonakin tämäkö on se ratkaisu?
On se silloin kun ei ole vaaraa siitä, että voi erehtyä käsittämään niitä säännöissä määrätyiksi valoiksi tai jotka eivät heikennä sääntöjen mukaisten valojen näkyvyyttä tai tunnusten selvyyttä eivätkä haittaa asianmukaista tähystystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se silloin kun ei ole vaaraa siitä, että voi erehtyä käsittämään niitä säännöissä määrätyiksi valoiksi tai jotka eivät heikennä sääntöjen mukaisten valojen näkyvyyttä tai tunnusten selvyyttä eivätkä haittaa asianmukaista tähystystä.
No mikset busteri mies sitten saisi käyttää työ valoa eikai kukaan kulkuvalot valonheittäjään sekoita?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mikset busteri mies sitten saisi käyttää työ valoa eikai kukaan kulkuvalot valonheittäjään sekoita?
Yksittäisen kiinteän eteenpäin näyttävän valon voi sekoittaa kulkuvaloon kun etäisyyden hahmottaminen valopisteeseen pimeässä on hankalaa. Kirkkaampi valopiste kauempana voi näyttää samalta kuin himmeämpi lähempänä. Kunnon valonheitinpatteristo joka ei jätä mitään epäselväksi häikäisee ja haittaa muiden vesillä liikkujien pimeännäköä ja häiritsee siten navigointia. Työvalo on eri asia kuin ajovalo jota busterimies suunnittelee. Ohi lipuvassa valaistussa kerrostalossa ei ole mitään epäselvää. En minä niitä sääntöjä ole keksinyt, mutta ymmärrän ne ongelmitta. Kulkuvalojenkin sektoreita pilkutetaan aika tarkkaan ja syystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksittäisen kiinteän eteenpäin näyttävän valon voi sekoittaa kulkuvaloon kun etäisyyden hahmottaminen valopisteeseen pimeässä on hankalaa. Kirkkaampi valopiste kauempana voi näyttää samalta kuin himmeämpi lähempänä. Kunnon valonheitinpatteristo joka ei jätä mitään epäselväksi häikäisee ja haittaa muiden vesillä liikkujien pimeännäköä ja häiritsee siten navigointia. Työvalo on eri asia kuin ajovalo jota busterimies suunnittelee. Ohi lipuvassa valaistussa kerrostalossa ei ole mitään epäselvää. En minä niitä sääntöjä ole keksinyt, mutta ymmärrän ne ongelmitta. Kulkuvalojenkin sektoreita pilkutetaan aika tarkkaan ja syystä.
Voi hyvänen aika sentään!
Kaupunkienkin pitää varmaan nyt rajoittaa valaistustaan että et häikäisy ja erotat loistot ym. ongelmitta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi hyvänen aika sentään!
Kaupunkienkin pitää varmaan nyt rajoittaa valaistustaan että et häikäisy ja erotat loistot ym. ongelmitta?Eihän kaupunkien lähettyvillä koskaan pimeä olekaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän kaupunkien lähettyvillä koskaan pimeä olekaan.
Ei kaupunkien lähellä merellä paistaa aina aurinko!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kaupunkien lähellä merellä paistaa aina aurinko!
Katuvalot ja muu valosaaste siellä valaisee.
- Anonyymi
Tosi väsynyt trolli.
Peruutusvalo olisi ollut hauskempi. - Anonyymi
Hakuvaloa tarvitaan rantautumiseen pimeässä esim. mökkilaituriin sekä myös merimerkkien etsintään ajettaessa ilman karttaplotteria. Lisäksi myös ajettaessa plotterin avustuksella kapeita väyliä, joissa merimerkit ovat aika lähekkäin. Olen muutaman kerran huomannut, että plotterin tarkkuus ei aivan riitä, vaikka zoomaa kuinka lähelle. Tutka auttaa tuohon, mutta niitä on veneissä aika vähän, ja käytön osaamista vielä vähemmän. Plotterin mukaan ajaessa olen varmistanut hakuvalolla hitaasti ajaen viittojen sijainnit. Hakuvalo tai hakuvaloja ei ole tarkoitus pitää päällä jatkuvasti ajaessa pimeässä. Lyhyt valaisu viitan ja väylän varmistamiseksi riittää. Jokaisen vesillä liikkuvan aluksen päällikön tulisi suoriutua navigoinnista ja ohjailusta myös ilman plottereita ja myös pimeässä. Tuo on tietysti perusperiaate, mutta parempi virsta väärään kuin vaaksa vaaraan.
- Anonyymi
Kyllä tuolla valaisee kipparin oikein hyvin. Varmasti näkyy.
- Anonyymi
Siis häikäistyy, kai tarkoitit....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis häikäistyy, kai tarkoitit....
Ei kun kippari näkyy, se kai tässä tarkoitus oli, kun pimeässä ei näy.
- Anonyymi
Merilainsäädäntö on luotu aikana, kun pimeällä ei turhaan ajeltu ja jos ajeltiin mentiin mateluvauhtia toisten alusten kulkuvaloja tähystellen ja niitten määriä, värejä, tähystyskulmaa ja sijainteja tulkiten.
Uusissa isohkoissa veneissä alkaa olla kajuutan katoilla melkoisia kaukovalopattereita (joita ei siis saa laillisesti käyttää kulun aikana). Niitä on vaikea mieltää hakuvaloiksi, kun ne on asennettu kiinteästi.
Syitä lienee parikin. Ensinnäkin nykyiset valot ovat pirun tehokkaita ja suhteellisen halpoja (ensin ksenon, nyt LED). Toisekseen veneet ovat suurentuneet ja tulleet nopeammiksi, ja kuskit eivät malta ajaa pimeällä hitaasti, eivät osaa, eikä pysty ajamaan turvallisesti lujaa ilman lisävaloja. Ei kukaan pysty mutkaisella saaristoväylällä vetämään Targaxoparilla 35 solmua mökille ja siltä pois säkkipimeässä yössä*. Valopatteri päälle ja kyllä lähtee. Mitä sillä on väliä vaikka se onkin laitonta kun muita kulkijoita ei ole, eikä valvontaa?
Aloittajalle sanoisin että laita pois, mutta asennus pitää tehdä siten, että valo ei osu veneeseen juuri ollenkaan. Jos ei ole ajohyttiä jonka katto varjostaisi keulakannen niin pitää värkätä lippa valon alle tätä varten.
Sumussa tuo ei sitten toimi ollenkaan, veneeseen on aika vaikeaa järjestää tehokasta valoa lähelle veden pintaa, kastuu ja kolhiintuu ja valo pitäisi pystyä rajaamaan tässä tapauksessa valaisemaan vain alas ja enintään vaakasuoraan.
*) Mahdollista tutulla reitillä, jos on erikseen tutkatähystäjä joka huutelee kuskille suuntia, ja kummallakin riittävästi kokemusta.- Anonyymi
Tarkoitatko, että laivat ajettiin yöksi aina satamaan?
heh heh - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitatko, että laivat ajettiin yöksi aina satamaan?
heh hehYmmärrettiin, että pimeässäkin näkee kun ei ole turhaa valonlähdettä joka häiritsee pimeännäköä. Plotteriin kansi päälle niin pimeässä näkee paremmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitatko, että laivat ajettiin yöksi aina satamaan?
heh hehLaivat ajavat hieman avarammilla väylillä kuin mökkiläiset väylien ulkopuolella saarten väleissä. Ja ovat ammattilaisia.
- Anonyymi
Tietääkö joku koskevatko samat lait valoista myös sisävesiä? Kun on tuttu paikka, niin lähes umpipimeässä pystyy kyllä vesillä liikkumaan, mutta pahimmillaan pienessä veneessä se pakollinen takavalo haittaa näkemistä eteenpäin, kun se valaisee venettä. Ei tuollaista eteenpäin suunnattua valoa oikeasti voi sekottaa takavaloon, mutta tulkitseeko viranomainen niin, jos sen sattuisi näkemään järvellä syksyisenä yönä?
- Anonyymi
Pienessä veneessä riittää ympäri näyttävä valkoinen valo.
- Anonyymi
Samat säännöt. Ei syksyisellä järvellä ole yöaikaan viranomaisia, ellei virkaintoisella poliisilla ole siellä kesämökkiä, ja tuskin siltikään.
- Anonyymi
Kannattaa olla tosi kirkas koska se on järkevää.
- Anonyymi
Kannattaa ampua valosoihtuja taivaalle.
- Anonyymi
Se valojen käyttö veneessä riippuu siitä, minkälainen vene on. Jos se sellainen myös rannikolle sekä saaristoon soveltuva iso hytillinen paatti, niin siinä on lain mukaan oltava ainakin huomiovalo katolla. Ja tuon logiikan mukaan huomiovalo on laillinen myös pienemmissäkin veneissä, ettei tule haveria pimeällä toisten veneilijöiden kanssa mahdollisella yhteentörmäyskurssilla seilatessa.
Myös metsästyslaissa on määritelty, minkälaista valoa saa metsästysaikana käyttää. Jotenka sen on asiassa huomionarvoista, minkälaisessa tilanteessa auton kaukovalopaneelia käyttää. - Anonyymi
Nonniin, eilen sitten Näsijärvellä illan hämärässä oli paatti valopatteri päällä... Veikkaan että näitä näkee tänä kesänä poikkeuksellisen paljon.
- Anonyymi
Meinasitko törmätä siihen kun et hahmottanut kulkuvaloista mihin päin se menee? Vai häikäistyitkö?
- Anonyymi
Toimii tuo paneeli, mutta miten kauas pitää nähdä?
Ja tarkasti?
Kunnon valonheitin on kutakuinkin saman hintainen ja "pistemäisempi" esim kohdetta etsittäessä, tosin tämän kantamaa en tiedä,
https://www.marinea.fi/hellamarine_12_v_valonheitin - Anonyymi
Joku sotkee autoilun ja veneilyn. Veneessä ei saa käyttää mitään valonheittimiä lainkaan, se on todella vastuutonta muita veneilijöitä kohtaan. Ja ankarasti laissa kielletty. Pysähtyneenä saat käyttää hakuvaloa.
Kun käytöt voimakasta valonheitintä pimeällä, et näe mitään valokeilan ulkopuolelta joten et pysty tähystämään. Häikäiset myös kaikki muut. Kovaa vauhtia tuleva valopatterivene on hengenvaarallinen itselle ja muille. Jokainen joka on joskus veneillyt pimeällä ymmärtää sen.- Anonyymi
Koskeeko siis vain veneilijöitä?
Ammattimerenkulussa käytetään paljonkin valonheittimiä ihan kulussa ollessa.
Taitaa olla ihan vaatimuksiakin eri tilanteisiin minkä tasoisia pitää olla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koskeeko siis vain veneilijöitä?
Ammattimerenkulussa käytetään paljonkin valonheittimiä ihan kulussa ollessa.
Taitaa olla ihan vaatimuksiakin eri tilanteisiin minkä tasoisia pitää olla.Ei todellakaan käytetä ammattimerenkulussa. Ammattilaiset eivät riko lakia. Työvalot ovat eri asia esim. kalastuksessa. Ajovalot ovat kiellettyjä. Muutenhan meriteiden säännöissä olisi ohjeet esim. siitä milloin pitää vaihtaa lähivalot kohdatessa. Pimeällä tärkeintä on 1) tulla havaituksi, sitä varten on heikohko kulkuvalo ja 2) nähdä itse toiset, juuri sitäkin varten oman kulkuvalon pitää olla heikko että hämäränäkökyky säilyy ja myöskään toisten alusten valosta ei saa häikäistyä. Hakuvaloa saa käyttää kun halutaan valaista hetkellisesti merimerkkejä tai linjatauluja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan käytetä ammattimerenkulussa. Ammattilaiset eivät riko lakia. Työvalot ovat eri asia esim. kalastuksessa. Ajovalot ovat kiellettyjä. Muutenhan meriteiden säännöissä olisi ohjeet esim. siitä milloin pitää vaihtaa lähivalot kohdatessa. Pimeällä tärkeintä on 1) tulla havaituksi, sitä varten on heikohko kulkuvalo ja 2) nähdä itse toiset, juuri sitäkin varten oman kulkuvalon pitää olla heikko että hämäränäkökyky säilyy ja myöskään toisten alusten valosta ei saa häikäistyä. Hakuvaloa saa käyttää kun halutaan valaista hetkellisesti merimerkkejä tai linjatauluja.
Et ole sitten nähnyt esimerkiksi jäissä ajavaa laivaa tai jäänmurtajaa? Tai kun pimeässä otetaan luotsi kyytiin jne.?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ole sitten nähnyt esimerkiksi jäissä ajavaa laivaa tai jäänmurtajaa? Tai kun pimeässä otetaan luotsi kyytiin jne.?
Pistä mitkä valot haluat mutta älä tule itkemään kun saat sakot laittomista valoista. Työvalot niillä jäänmurtajilla ja luotseillakin tietenkin on mutta ei ne ole ajovaloja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pistä mitkä valot haluat mutta älä tule itkemään kun saat sakot laittomista valoista. Työvalot niillä jäänmurtajilla ja luotseillakin tietenkin on mutta ei ne ole ajovaloja.
No ei ole ehkä ajovaloja. Valonheittimiä ovat ja hakuvaloja joita käytetään esimerkiksi jääränniä seuratessa ihan kuin autot maantiellä pimeässä. Laivojen "hakuvalojen" kantama on kilometrejä. Mitään sakkoja ei ole tullut vuosikymmenien aikana! Luotsi kin on talvella melko pahoillaan jos valot ei toimi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei ole ehkä ajovaloja. Valonheittimiä ovat ja hakuvaloja joita käytetään esimerkiksi jääränniä seuratessa ihan kuin autot maantiellä pimeässä. Laivojen "hakuvalojen" kantama on kilometrejä. Mitään sakkoja ei ole tullut vuosikymmenien aikana! Luotsi kin on talvella melko pahoillaan jos valot ei toimi.
Oletko täysi idiootti? Siellä jäiden keskellä olevan laivan brygalla kyllä tiedetään, jos siellä joku pilkkijä tai huviveneilijä sattuu sektorissa olemaan. Yleensä ei ole.
Ei ne laivat tuolla avovesillä tohota valonheittimillä menemään pitkin väyliä sokaisemassa vastaantulijoita.
Haluatko vielä lisää mainostaa tyhmyyttäsi täällä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei ole ehkä ajovaloja. Valonheittimiä ovat ja hakuvaloja joita käytetään esimerkiksi jääränniä seuratessa ihan kuin autot maantiellä pimeässä. Laivojen "hakuvalojen" kantama on kilometrejä. Mitään sakkoja ei ole tullut vuosikymmenien aikana! Luotsi kin on talvella melko pahoillaan jos valot ei toimi.
Oletko täysi idiootti? Siellä jäiden keskellä olevan laivan brygalla kyllä tiedetään, jos siellä joku pilkkijä tai huviveneilijä sattuu sektorissa olemaan. Yleensä ei ole.
Ei ne laivat tuolla avovesillä tohota valonheittimillä menemään pitkin väyliä sokaisemassa vastaantulijoita.
Haluatko vielä lisää mainostaa tyhmyyttäsi täällä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko täysi idiootti? Siellä jäiden keskellä olevan laivan brygalla kyllä tiedetään, jos siellä joku pilkkijä tai huviveneilijä sattuu sektorissa olemaan. Yleensä ei ole.
Ei ne laivat tuolla avovesillä tohota valonheittimillä menemään pitkin väyliä sokaisemassa vastaantulijoita.
Haluatko vielä lisää mainostaa tyhmyyttäsi täällä?Ai nytkö niitä saakin käyttää jos ei sokaise pilkkijöitä?
No minä olen siellä ollut talvella ja pimeässä, sinä et.
Ajelet vaan varovasti nyt ettet häikäisty! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ole sitten nähnyt esimerkiksi jäissä ajavaa laivaa tai jäänmurtajaa? Tai kun pimeässä otetaan luotsi kyytiin jne.?
Jos et ymmärrä mikä ero on jäänmurtajan työvalolla ja liukuvan huviveneen ”ajovaloilla” suosittelen että pysyt pois vesiltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos et ymmärrä mikä ero on jäänmurtajan työvalolla ja liukuvan huviveneen ”ajovaloilla” suosittelen että pysyt pois vesiltä.
Ylinopeutta ajelevien "muskeliveneilijöiden" ja laittomia valoja virittelevien olisi syytä pysyä poissa järviltä. Lopulta poliisi kuitenkin lopettaa toimintanne. Sitä ennen tietenkin ehditte hukuttamaan muita veneilijöitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai nytkö niitä saakin käyttää jos ei sokaise pilkkijöitä?
No minä olen siellä ollut talvella ja pimeässä, sinä et.
Ajelet vaan varovasti nyt ettet häikäisty!En minä niin sanonut. Opettele lukemaan, juntti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minä niin sanonut. Opettele lukemaan, juntti.
Kyllä sanoit!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos et ymmärrä mikä ero on jäänmurtajan työvalolla ja liukuvan huviveneen ”ajovaloilla” suosittelen että pysyt pois vesiltä.
Mä oon täällä töissä että vaikea pysyä pois vesiltä!
No ehkä sua pelottaa ja häikäsee sen verran että itse pysyt tämän jälkeen maissa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä oon täällä töissä että vaikea pysyä pois vesiltä!
No ehkä sua pelottaa ja häikäsee sen verran että itse pysyt tämän jälkeen maissa?Eli myönnät, ettet ymmärrä mikä ero on jäänmurtajan työvalolla ja liukuvan huviveneen "ajovalolla". :D
No, ehkei ruotsinlaivan hyttisiivoojan tarvitsekaan sitä ymmärtää joten jatka vaan "merellä töissä". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä oon täällä töissä että vaikea pysyä pois vesiltä!
No ehkä sua pelottaa ja häikäsee sen verran että itse pysyt tämän jälkeen maissa?Eli myönnät, ettet ymmärrä mikä ero on jäänmurtajan työvalolla ja liukuvan huviveneen "ajovalolla". :D
No, ehkei ruotsinlaivan hyttisiivoojan tarvitsekaan sitä ymmärtää joten jatka vaan "merellä töissä". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä oon täällä töissä että vaikea pysyä pois vesiltä!
No ehkä sua pelottaa ja häikäsee sen verran että itse pysyt tämän jälkeen maissa?Eli myönnät, ettet ymmärrä mikä ero on jäänmurtajan työvalolla ja liukuvan huviveneen "ajovalolla". :D
No, ehkei ruotsinlaivan hyttisiivoojan tarvitsekaan sitä ymmärtää joten jatka vaan "merellä töissä". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä oon täällä töissä että vaikea pysyä pois vesiltä!
No ehkä sua pelottaa ja häikäsee sen verran että itse pysyt tämän jälkeen maissa?Eli myönnät, ettet ymmärrä mikä ero on jäänmurtajan työvalolla ja liukuvan huviveneen "ajovalolla". :D
No, ehkei ruotsinlaivan hyttisiivoojan tarvitsekaan sitä ymmärtää joten jatka vaan "merellä töissä". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli myönnät, ettet ymmärrä mikä ero on jäänmurtajan työvalolla ja liukuvan huviveneen "ajovalolla". :D
No, ehkei ruotsinlaivan hyttisiivoojan tarvitsekaan sitä ymmärtää joten jatka vaan "merellä töissä".En oo koskaan ollu "ruotsin laivalla" töissä, päässyt kyllä olisin mutta en halunnut.
Minähän kirjoitinkin tuossa yhdessä vaiheessa että taitaa koskea vain veneitä kun käytäntö on laivoilla ihan erilainen kuin mitä sinä sallisi.
Sun kannattaa joskus kokeilla oikeaa merenkulkua niin nuo viisastelut jäisi vähän vähemmälle.
"jäänmurtajan työvalo" voi kiesus noita sun juttuja! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En oo koskaan ollu "ruotsin laivalla" töissä, päässyt kyllä olisin mutta en halunnut.
Minähän kirjoitinkin tuossa yhdessä vaiheessa että taitaa koskea vain veneitä kun käytäntö on laivoilla ihan erilainen kuin mitä sinä sallisi.
Sun kannattaa joskus kokeilla oikeaa merenkulkua niin nuo viisastelut jäisi vähän vähemmälle.
"jäänmurtajan työvalo" voi kiesus noita sun juttuja!Ei siellä edelleenkään ole ajovaloja. On kulkuvaloja, hakuvaloja ja työvaloja. Säännöt on ihan selkeitä. Ammattimerenkulku niitä sääntöjä yleensä noudattaa ja huviveneilijät kun huvittaa, mutta samoja pykäliä pitäisi soveltaa. Maantieliikenteeseen verrattavat ajovalot on kielletty, sen tietää jokainen merenkulun ammattilainen. Sinä et selvästikään ole merenkulun ammattilainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siellä edelleenkään ole ajovaloja. On kulkuvaloja, hakuvaloja ja työvaloja. Säännöt on ihan selkeitä. Ammattimerenkulku niitä sääntöjä yleensä noudattaa ja huviveneilijät kun huvittaa, mutta samoja pykäliä pitäisi soveltaa. Maantieliikenteeseen verrattavat ajovalot on kielletty, sen tietää jokainen merenkulun ammattilainen. Sinä et selvästikään ole merenkulun ammattilainen.
Saivartele nyt sitten millä nimellä niitä kutsutaan. Käytetään kyllä aina tarvittaessa ajovalon kaltaisesti näitä valonheittimiä joita myös hakuvaloiksi kutsutaan.
Millä lompetenssilla sinä voit määrittää kuka on merenkulun ammattilainen ja kuka ei. Työväenopiston laivurikurssilta hankitulla pätevyydellä ja venesataman parlamentissa besservisseröimällä hankitulla itsevarmuudellako? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saivartele nyt sitten millä nimellä niitä kutsutaan. Käytetään kyllä aina tarvittaessa ajovalon kaltaisesti näitä valonheittimiä joita myös hakuvaloiksi kutsutaan.
Millä lompetenssilla sinä voit määrittää kuka on merenkulun ammattilainen ja kuka ei. Työväenopiston laivurikurssilta hankitulla pätevyydellä ja venesataman parlamentissa besservisseröimällä hankitulla itsevarmuudellako?Nyt et edes tiedä miten ammattilaisuus määritellään? Yritä keksiä parempia provoja, jos pystyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saivartele nyt sitten millä nimellä niitä kutsutaan. Käytetään kyllä aina tarvittaessa ajovalon kaltaisesti näitä valonheittimiä joita myös hakuvaloiksi kutsutaan.
Millä lompetenssilla sinä voit määrittää kuka on merenkulun ammattilainen ja kuka ei. Työväenopiston laivurikurssilta hankitulla pätevyydellä ja venesataman parlamentissa besservisseröimällä hankitulla itsevarmuudellako?Muhah! Nyt et edes tiedä ammattilaisen määritelmää? Todella huono provo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt et edes tiedä miten ammattilaisuus määritellään? Yritä keksiä parempia provoja, jos pystyt.
???
Mulla on pätevyyskirja. Se nyt on ensimmäinen edellytys ammattimerenkulkijalle.
Sulla ei ole!
- Anonyymi
Veneessä ei saa olla häikäiseviä valoja, eikä suuntavaloja. Veneen "mastovalon" pitää näyttää valoa 225 kulmassa.
https://finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030- Anonyymi
Jottei jää epäselväksi.
Mainitaan "Asetus kansainvälisistä säännöistä yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi merellä vuonna 1972 tehdyn yleissopimuksen voimaansaattamisesta" jonka mukaan lainmukaisten valojenkin osalta on voimassa sääntö "(Meren)kulkuvalojen maksimivalovoimaa olisi rajoitettava tarpeettoman häikäisyn välttämiseksi", lisäksi vesiliikennelain 23 § "Vesikulkuneuvossa on käytettävä meriteiden sääntöjen osan C mukaisia valoja auringonlaskusta auringonnousuun tai näkyvyyden ollessa rajoitettu".
- Anonyymi
Joo kyl huomautus tulee jos poliisin nähden käyttää muuten kun hetkellisesti valonheitintä. Turussa vuosia sitten linnan aukon kohdalla ajaessani pidin meriläisessä yöllä 00.00 aikoihin syyspimeällä 55 w valonheitintä ja minun tuurilla poliisivene tuli tietenkin laivaväylältä päin, pysäytti samantien, selvisin ärtyneen sekaisella huomautuksella, hyvä kun ei sakkoja lätkäisseet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi942410Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap212300Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen191898Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771532- 1061497
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1611258Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571062- 70981
- 78929
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174903