Veneen irrotus

Anonyymi

Onko tuossa tilanteessa muuta järkevää keinoa yrittää irrottaa vene kuin vetää sitä eri suuntiin ja kokeilla, lähtisikö se?

Onko olemassa kellukkeita, joilla venettä saisi kevennettyä ja nousemaan vähän ylöspäin?

https://youtu.be/ErEKdnyYOpA

15

208

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sen verran on aallokkoa, ettei pysty kallistamaan maston huipusta. Tyynellä se olisi vaihtoehto.

      • Olis kuitenkin kannattanut edes kokeilla kallistamista.


    • Anonyymi

      Onhan esim. niitä kellukkeita joilla sukeltajat nostavat hylkyjä pohjasta pintaan, ja niitä ilmapusseja joilla nostetaan ojiin kaatuneita rekkoja, mutta mistä niitä tuollaiseen tilanteeseen äkkiä saisi?

      • Anonyymi

        Tuossa veneessähän ei kait ollut vuotoja. Niitä pusseja käytetään yleensä uponneisiin veneisiin. Jos ne pitäs laittaa veneen ulkopuolelle niin aika homma saada sillä tavalla että tulisi nostettakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa veneessähän ei kait ollut vuotoja. Niitä pusseja käytetään yleensä uponneisiin veneisiin. Jos ne pitäs laittaa veneen ulkopuolelle niin aika homma saada sillä tavalla että tulisi nostettakin.

        Viedään lähes tyhjät pussit veneen alle, kiinnitetään ne remmein ja täytetään. Neljä pussia. Kaksi kummallekin puolelle kölin etu- ja takapuolelle. Remmit pussien väliin. Keulasta saisi yhden pussiparin uitettua paikoilleen veneen kannelta. Taakse olisi vaikeampaa koska peräsin ja potkuri ovat tiellä. Pussit täytetään, vene nousee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viedään lähes tyhjät pussit veneen alle, kiinnitetään ne remmein ja täytetään. Neljä pussia. Kaksi kummallekin puolelle kölin etu- ja takapuolelle. Remmit pussien väliin. Keulasta saisi yhden pussiparin uitettua paikoilleen veneen kannelta. Taakse olisi vaikeampaa koska peräsin ja potkuri ovat tiellä. Pussit täytetään, vene nousee.

        Helppoa kuin heinänteko. Jos pussit saadaan pysymään kokonaan veden alla, niin kuvassa oleva vene nousisi kokonaan ilmaan jo 9000 pussilitralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppoa kuin heinänteko. Jos pussit saadaan pysymään kokonaan veden alla, niin kuvassa oleva vene nousisi kokonaan ilmaan jo 9000 pussilitralla.

        Vähempikin riittää kun tarvii vaan keventää. Pusseihin pitää saada jotain ilmaa kevyempää jos se paatti pitää lentoon saada - helpommalla pääsee kun tilaa helikopterin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viedään lähes tyhjät pussit veneen alle, kiinnitetään ne remmein ja täytetään. Neljä pussia. Kaksi kummallekin puolelle kölin etu- ja takapuolelle. Remmit pussien väliin. Keulasta saisi yhden pussiparin uitettua paikoilleen veneen kannelta. Taakse olisi vaikeampaa koska peräsin ja potkuri ovat tiellä. Pussit täytetään, vene nousee.

        Niiden pussien kanssa kiroillessa on köli jo noussut kölitukkien yläpuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niiden pussien kanssa kiroillessa on köli jo noussut kölitukkien yläpuolelle.

        Riippuu olosuhteista, pohjasta, veneestä ja tekijöistä. Tipahteleehan niitä veneitä nosturienkin liinoista kun tunarit on asialla.


    • Anonyymi

      Kallistuisiko vene auttavasti, jos joka nostimeen vinssaisi esim. 30L vesikanisterit tms?

      Jotta kanistereista ei tulisi aallokon seurauksena purkupallon kaltaista heiluria, se vaatisi alhaalta kireän "ohjausköyden", mutta toisaalta aallokon aiheuttama heiluminen antaisi hyvän alkukallistuman mastopainoille.

      Tarpeeksi vaan toppiin taakkaa, niin voisi ajaa omalla koneella kiveltä pois :-)

      • Ei, vaan nuo auttavat veneet olisi vetäneet maston huipusta tulevista falleista suoraan sivulle vene riittävästi kallelleen. Sehän olisi vaan vetovoimasta kiinni. Veneen oma kone saisi irronneen veneen liikkeelle. Omin avuin vene olisi kiinni seuraanaan nousuveteen asti.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Ei, vaan nuo auttavat veneet olisi vetäneet maston huipusta tulevista falleista suoraan sivulle vene riittävästi kallelleen. Sehän olisi vaan vetovoimasta kiinni. Veneen oma kone saisi irronneen veneen liikkeelle. Omin avuin vene olisi kiinni seuraanaan nousuveteen asti.

        Juu. Kyllä kaikki on nähnyt youtubesta videoita, jossa purjevene vedetään maston päästä pois karilta.

        Kanisteripainot tuli vaan vaihtoehdoksi mieleen, kun sitä vetävää venettä ei välttämättä ole. Myös kovassa aallokossa, jollainen aloitusviestin videossakin on, maston päästä vetäminen voi olla aika brutaalia! Siinä touhussa masto vaakatasossa saattaa vanttien myötörajat ylittyä yms. mukavaa.

        Painovoimaa hyödyntämällä takilaan kohdistuvaa rasitusta ei voi samalla tavalla ylittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Kyllä kaikki on nähnyt youtubesta videoita, jossa purjevene vedetään maston päästä pois karilta.

        Kanisteripainot tuli vaan vaihtoehdoksi mieleen, kun sitä vetävää venettä ei välttämättä ole. Myös kovassa aallokossa, jollainen aloitusviestin videossakin on, maston päästä vetäminen voi olla aika brutaalia! Siinä touhussa masto vaakatasossa saattaa vanttien myötörajat ylittyä yms. mukavaa.

        Painovoimaa hyödyntämällä takilaan kohdistuvaa rasitusta ei voi samalla tavalla ylittää.

        "Masto vaakatasossa"? Köli on kylkeä ylempänä jo kauan ennen kuin masto on lähelläkään vaakatasoa, joten ei varmaan tarvitse, tai edes pysty, vetämään vaakatasoon.

        Osatakilalla varustettua venettä ei tietenkään kiskota maston päästä, vaan spinnunostimesta, joka lähtee suunnilleen vanttien kohdalta. Siitä masto kestää kovankin vedon. Onhan siinä kova veto myös purjehtiessa. Mastonhuipputakila taas kestää aivan hyvin kiskoa huipustakin.

        Painovoimassa on sellainen erikoisominaisuus, että se toimii pystysuunnassa. Nostimen päässä roikkuva paino siis kallistaa vasta, kun vene on jollain muulla saatu reilusti kallelleen, ja silloinkin suurin osa voimasta vaikuttaa väärään suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Masto vaakatasossa"? Köli on kylkeä ylempänä jo kauan ennen kuin masto on lähelläkään vaakatasoa, joten ei varmaan tarvitse, tai edes pysty, vetämään vaakatasoon.

        Osatakilalla varustettua venettä ei tietenkään kiskota maston päästä, vaan spinnunostimesta, joka lähtee suunnilleen vanttien kohdalta. Siitä masto kestää kovankin vedon. Onhan siinä kova veto myös purjehtiessa. Mastonhuipputakila taas kestää aivan hyvin kiskoa huipustakin.

        Painovoimassa on sellainen erikoisominaisuus, että se toimii pystysuunnassa. Nostimen päässä roikkuva paino siis kallistaa vasta, kun vene on jollain muulla saatu reilusti kallelleen, ja silloinkin suurin osa voimasta vaikuttaa väärään suuntaan.

        Tottakai laita on silloin köliä syvemmällä, jos vene on kyljellään, mutta nyt ei ollutkaan kyse siitä.

        Aloitusviestin videossa on matalalle nouseva epäsäännöllinen ja korkea aallokko. Noissa olosuhteissa toisella veneellä topista sivulle vetäminen ja samaan aikaan omalla koneella eteenpäin ajaminen on todella hallitsematon veto. Ollaan hyvin helposti tilanteessa, jossa vedettävä vene toimii hetken valtavana laahusankkurina jota kiskotaan osittain maston suuntaisesti. Aallokon seurauksena voimat on suuria ja nykyviä, ja topista vedettäessä ne ovat eri suuntaisia kuin purjeista tulevat.

        Onhan noita mastosta veto videoita netissä vaikka kuinka ja kyljellään ne perässä raahautuu.

        Enpä luottaisi enää vantteihin tuollaisen operaation jälkeen, jos se olisi tehty isossa aallokossa, vaan vaihtoon menisi.


    • Anonyymi

      Ihan komeasti näköjään kallistuu mastosta ripustetuilla painoillakin.

      https://youtu.be/CInYj5P4evA

      Hitausmomentin seurauksena korkeassa aallokossa vielä enemmänkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voi ei! Rita Niemi-Manninen avautuu Donna-tyttärestään: "Viime yönä ei sitten nukuttu juurikaan..."

      Niemi-Mannisen perheessä on juhlittu hulppeasti Donnan 2-vuotissynttäreitä prinsessa-teemalla. Mutta iän karttuessa joistain asioista pitää myös luopu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      7231
    2. Että osaa olla Suomalaisella mansikalla kova hiilijalanjälki

      kun poimijat lennätetään tänne kymmenillä matkustajakoneilla ja sitten aikanaan takaisin. En osta kotimaista mansikkaa enää koskaan. Sen verran luonn
      Maailman menoa
      433
      4745
    3. Stefu ja 56v. perhetuttu

      56v. perhetuttu veti pidemmän korren 💓Soffa jäi nuolemaan näppejään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      3037
    4. Sofian suurin järkytys

      On se kun hänet kerta toisensa jälkeen knepataan ulos parisuhteista kuin käytetty kondomi. Hän luulee olevansa täydellinen saalis. Hän kuvittelee olev
      Kotimaiset julkkisjuorut
      147
      2301
    5. Sofian huumeyhteydet. Taas uusi!

      Sofialla niitä riittää huumeyhteyksiä. Huomasin että hänhän on parasta kaveria FBI:n operaatiossa kiinni jääneen Jarnon vaimon Jennan kanssa. Jarno ja
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1953
    Aihe