ikäihmiset eivät kai vähällä valita

Anonyymi

Kun lukee tätä palstaa, niin huomaa, ettei täällä paljoakaan vaivoista eikä sairauksista kerrota. Ainoana poikkeuksena on viime aikoina ollut pissan pidätystä koskeva ketju.

Kiinnitti huomiota eräs äskettäinen iltapäivälehden artikkeli, jossa käsiteltiin seksin ongelma. Toiveita ja näkemyksiä oli monelta suunnalta, mutta eipä juuri yli 60-vuotiailta .

Kaipa ikäihmiset ovat yleensä tyytyväisiä elämäänsä eivätkä helpolla valita..

Täälläkin ne valittavat enimmäkseen vain kahdesta asiasta: ikätoverien kirjoittelusta tälle palstalle ja joskus ani harvoin palstan aiheista.

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse koen valittamiset niin fyysiset kuin psyykkiset huomionhakuisuutena. Tai kun mitään muuta keskustelun aihetta ei äkikseltään löydä.

      Näinhän käy livessäkin kun tapaa entisen työkaverin tai sukulaisen usein keskustelu alkaa vaivojen vaihdosta joka ikäänkuin avaa jutustelun, jatkuen sitten keveämpiin aiheisiin.

      Postasin eilen tavoistani poiketen faceen mökkitöiden raskauden aiheuttamasta väsymisestä, tietty huumorin höystämänä.

      Olen huomannut, että täällä vaivoista valittaminen kerää selkään taputtelua ja myötäelämisen surkuttelua.

      Kevät tuo paljon ilon aiheuta. Kevyitä aloituksia on kivempi lukea ja kommentoida.

      Korppis

      • Anonyymi

        Asia on niin, että kukaan ei ilman vaivoja ole selviytynyt 80 vuoden ikään. Kyllä elämän varrelle paljon mahtuu ja mukana kulkee verenpaineet ja diapeetekset. Mitäs niistä puhumaan, jollei jotain hurjaa koe yht¨äkkisesti.
        Joitakin vuosi sitten meitä mummaikäisiä kokoontui kerran kuussa kortinpeluuseen. Nauratti, kun se ensimmäinen puolituntinen meni lääkkeiden vertailussa ja terveyskeskuskäyntien kuvaamisessa. Kun emäntä sai kahvin pöytään ja korttipakan esiin, loppui sitten tämä keskustelu. Ilmeisesti oli tärkeää, että asiasta kerrottiin ja kokemuksia vaihdettiin, mutta ei niitä vatkattu eikä myötätuntoa kerjätty. Arkipäiväähän se oli kaikille.
        "Ken vaivojansa valittaa, on vaivojensa vanki."
        Mkr.


    • Anonyymi

      Valittaminen voi tulla tavaksi.

    • Anonyymi

      Meikä ainaki sanoo rehellisesti ettei voi hyvin,
      kuka yli kahdeksankymppinen on täysin terve,
      on teeskentelyä väittää ettei mua mikään vaivaa hah,,
      nooh, niitä tekopirteitä ja täysin teko terveitä on tällä palstalla enemmän kuin vailttajia,
      se on heidän onni ja autuus näytellä kaikki tietävää tekotervettä,

      • En väitä, että olisin terve, en todellakaan. Selkä on paskana eikä parane, mutta ei kivut valittamallakaan helpota. Raihnaisuutensa unohtaa kun touhuilee itselleen mielekästä.
        Illalla kun päivän työt on putkessa, fysioterapeutin antama voimisteluohjelma laukaisee lihasjännitteet ja uni maistuu.

        Tänä keväänä raskaimmat mökkityöt delekoin ammattilaisille. Huomenna tulee pölkkyjen pieniä, viime kesänä käytin itse klapikonetta, saunapuiden tekoon. Nyt luovun siitä hommasta.

        Huuskankin tuotokset menee tänä keväänä jäteauton nieluun🥴 Ei mopolla mahdottomia.

        Ylipirteys ei ole mun juttu, voi kai joillekin olla, en tiedä.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        En väitä, että olisin terve, en todellakaan. Selkä on paskana eikä parane, mutta ei kivut valittamallakaan helpota. Raihnaisuutensa unohtaa kun touhuilee itselleen mielekästä.
        Illalla kun päivän työt on putkessa, fysioterapeutin antama voimisteluohjelma laukaisee lihasjännitteet ja uni maistuu.

        Tänä keväänä raskaimmat mökkityöt delekoin ammattilaisille. Huomenna tulee pölkkyjen pieniä, viime kesänä käytin itse klapikonetta, saunapuiden tekoon. Nyt luovun siitä hommasta.

        Huuskankin tuotokset menee tänä keväänä jäteauton nieluun🥴 Ei mopolla mahdottomia.

        Ylipirteys ei ole mun juttu, voi kai joillekin olla, en tiedä.

        No kukahan se selostaa aina selkäänsä ja on ne divertikkelitkin tarkkaan selostettu. Muitten kohdalla vaivoista puhuminen on valitusta, miksi se sinun kohdallasi olisi muuta? Jaa että ylipirteys ja aito pirteys, miten ne pystyt erottamaan? Aina siitä positiivisesta asenteesta niin puhutaan, eikö se enää olekkaa hyvä juttu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kukahan se selostaa aina selkäänsä ja on ne divertikkelitkin tarkkaan selostettu. Muitten kohdalla vaivoista puhuminen on valitusta, miksi se sinun kohdallasi olisi muuta? Jaa että ylipirteys ja aito pirteys, miten ne pystyt erottamaan? Aina siitä positiivisesta asenteesta niin puhutaan, eikö se enää olekkaa hyvä juttu?

        Huomenta kauniista aurinkoisesta korvesta, tulossa kukkasipuleiden istusta ja pientä ulkojumppaa, picnikkiä sekä D-vitamiinia.

        Muistapä ohjeeni...

        1. Älä AINA valita.

        2. Opettele keskustelemaan.

        Korppis 🌞


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomenta kauniista aurinkoisesta korvesta, tulossa kukkasipuleiden istusta ja pientä ulkojumppaa, picnikkiä sekä D-vitamiinia.

        Muistapä ohjeeni...

        1. Älä AINA valita.

        2. Opettele keskustelemaan.

        Korppis 🌞

        Kaksinaamainen ihminen sanoo:
        Tee niinkuin minä ohjeistan, äläkä niinkuin minä teen.
        Oma valitus ja pirteys on sopivaa, muiden menee yli.
        Opettele ensin itse keskustelemaan ennen kuin muita tulet pomottamaan!!!!


    • Anonyymi

      Joku korostaa vaikenemista sairauksien tapaisista vaivoista. Haluaa vahvistaa näkemystään vielä tuntemillaan runonsäkeillä:

      ”Ken vaivojansa vaikertaa,
      On vaivojensa vanki,"

      Runohan on Kaarlo Kramsun Ilkka. Runon teksti jatkuu seuraavasti:

      "Ei oikeutta maassa saa
      Ken itse sit’ ei hanki.”

      Runo kuvaa yhteiskunnallista tilannetta senaikaisen Ruotsin itäosassa.

      Tekstillä ei ole mitään tekemistä terveyden ja sairauden kanssa. On suoraan sanoen epäonnistunut lainaus.

      • Hyvä sinä, Ano 10.46, joka tiesit mistä tuo, joskus lyömäaseenakin käytetty säe on peräisin.

        Vanhuus ei ole kovin trendikästä ja kun siihen yleensä liitetään raihnaisuutta, niin kuka sitä nyt tahtoo alleviivata ? Nuorempien seurassa.

        Keskenään vanhat kyllä puhuvat vaivoistaan. Kuten sanottu, ne käsitellään ensin ja sitten vasta muuta..)) Hyviä vinkkejä ja vertaistukea voivat ikäihmiset tarjota toisilleen - jos hyväksyvät oman tilanteensa ja kyky tuntea empatiaa on tallella.


    • Anonyymi

      ikä-ihmiset on hullua sakkia,

      ovat epäluuloisia ,
      varkaita näkyy kaikkialla,
      moititaan muita,
      muissa ihmisissä on aina vika,
      itse ollaan niin mahtavia, tavallista parempia ihmisiä,
      on vara moittia ja ohjeistaa muita,

      sori mutta menee jo yli ymmärryksen, missä on ihmisyys,
      sympatia, inhimillisyys,
      sitä ei näytä näissä mummelissa vanhoissa itseriitoisissa homekorvissa olevan,
      on vain minä minä minä mahtava tyyppi, hah , ja pyh, teille,

      • Kurjassa seurassa tunnut viihtyvän. Johtuuko se siitä, että tunnet olosi paremmaksi, kun ympärillä on pelkkiä itseriittoisia homekorvia?
        Sinulla sympatiaa ja inhimillisyyttä löytyy, mutta et suo sitä palstalaisille.


      • Mikset pysy ikäistesi joukossa, kun et yhtään meistä tykkää?
        Missä sinun ihmisyytesi, sympatiasi ja inhimillisyytesi näkyy?


    • Olemme alkaneet katsomaan muutaman vuoden takaista menestyssarjaa "Orjattaren tarina" juuri ennen nukkumaanmenoa. Tässä dystopiassa on kerätty joka jaksoon niin paljon ahdistavaa, raakaa, epäoikeudenmukaista, hirmuista jne. tulevaisuudenkuvaa että siinä omat krempat unohtuu ja painajaisissa alkaa huutaa äitiä apuun.

      Vanheneminen on prosessi jonka olisin halunnut mieluimmin välttää. Kaikenlaista harmia terveydestä ja lihaskunnosta ja silleen, mutta kun ei ne valittamalla muutu miksikään. Merete Mazzarellan kirjat, tai esseekokoelmat jotka käsittelevät vanhenemisen ongelmia ovat auttaneet osittain ymmärtämään tilannetta.

      Mutta nyt paistaa aurinko ja lämpötilat ovat kohoamassa Dalajoen alajuoksullakin, pyykit koneessa ja kohta narulla ja suraavaksi kasvihuonetta kunnostamaan. Puuttuvat vielä multasäkit, lannoitus ja pari nurkkahyllyä. Pääsiäisliljat ovat nupussa, tulppaanit työntävät vartta, pionit pilkistävät maasta ja linnunlaulu täyttää ilman.

      • Anonyymi

        Onko Dalajoen alajuoksulla edes terveyskeskusta lähistöllä, jossa voisi päivittäin vaikka käydä mittauttamassa verenpaineensa muutaman kerran, ja samalla levittää paikalliset juorut?


      • Anonyymi

        Eikö se avioon astuminen tuonutkaan nuorikon onnea ja hehkeyttä? Vanheneminenko rupsahtamisineen sairauksineenko tuli jotenkin yllätyksenä? Mozzarella siis auttaa sen ymmärtämisessä??!!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se avioon astuminen tuonutkaan nuorikon onnea ja hehkeyttä? Vanheneminenko rupsahtamisineen sairauksineenko tuli jotenkin yllätyksenä? Mozzarella siis auttaa sen ymmärtämisessä??!!!

        Heh, Ano 20.38, kai se Mozzarellakin voi auttaa vanhuuden ymmärtämisessä, minäkin kyllä luotan enemmän Mazzarellaan...)) Hän on tosiaan kirjoittanut ikääntymisestä paljon ja auttanut ainakin minua ymmärtämään niitä muutoksia, mitä ikääntyminen tuo tullessaan ja luultavasti myös hyväksymään ne paremmin.
        Kai sekin on jonkinlaista taakanjakoa kun tajuaa, ettei ole tässä prosessissa yksin, muut kokevat samaa tai sitten heille riittää se, miten vanhuuden itse kokevat. Ei kai kaikilla sitten ole jakamisen tarvetta ja hyvä niin jos omillaan pärjää.
        Eikä aina ole kyse pärjäämisestäkään vaan kiinnostuksesta. Ainakin minulla on luontainen tarve jakaa, ottaa selvää ja vuorovaikutuksessa sen voi tehdä.


      • demeter1 kirjoitti:

        Heh, Ano 20.38, kai se Mozzarellakin voi auttaa vanhuuden ymmärtämisessä, minäkin kyllä luotan enemmän Mazzarellaan...)) Hän on tosiaan kirjoittanut ikääntymisestä paljon ja auttanut ainakin minua ymmärtämään niitä muutoksia, mitä ikääntyminen tuo tullessaan ja luultavasti myös hyväksymään ne paremmin.
        Kai sekin on jonkinlaista taakanjakoa kun tajuaa, ettei ole tässä prosessissa yksin, muut kokevat samaa tai sitten heille riittää se, miten vanhuuden itse kokevat. Ei kai kaikilla sitten ole jakamisen tarvetta ja hyvä niin jos omillaan pärjää.
        Eikä aina ole kyse pärjäämisestäkään vaan kiinnostuksesta. Ainakin minulla on luontainen tarve jakaa, ottaa selvää ja vuorovaikutuksessa sen voi tehdä.

        Mozzarella on muuten paras juusto pizzaan. Gran Padano ja Parmigiano taas pastaruokiin ja Mazzarella kirjoittaa ihan mukavasti vanhenevan naisen sielunmaailmasta. Olen samaistunut paljolti hänen ajatuksiinsa, vaikka tietenkin hänen suomenruotsalainen ja kansainvälinen taustansa tuo uusia näkökulmia, mutta Uppsala on tutumpi minulle kuin Tammisaari. Nyt olisi valittava uusi kirja luettavaksi. Mitä suosittelet demeter1 hänen laajasta tuotannostaan, mieluummin ei kovin vanhaa?


      • Paloma01 kirjoitti:

        Mozzarella on muuten paras juusto pizzaan. Gran Padano ja Parmigiano taas pastaruokiin ja Mazzarella kirjoittaa ihan mukavasti vanhenevan naisen sielunmaailmasta. Olen samaistunut paljolti hänen ajatuksiinsa, vaikka tietenkin hänen suomenruotsalainen ja kansainvälinen taustansa tuo uusia näkökulmia, mutta Uppsala on tutumpi minulle kuin Tammisaari. Nyt olisi valittava uusi kirja luettavaksi. Mitä suosittelet demeter1 hänen laajasta tuotannostaan, mieluummin ei kovin vanhaa?

        Minä alan kerrata "Ainoat todelliset asiat"- kirjaa, Paloma, vuodelta 2012. Rakkaus ja työ ovat ovat teoksen keskeisiä teemoja ja niistä uskoakseni meillä kaikilla on jonkinlaista kokemusta.

        Aikuisen valheellinen elämä (Ferrante) on kohta luettu..))


    • Verenpaineen mittaan kotona ja juoruileminen ei ole mun kupponen pontikkaa.
      Ei kai avioon meneminen pysähdytä ikääntymisprosessia, mutta ei se kyllä kiihdytäkään sitä. Päivääkään en ole katunut :)

    • Anonyymi

      En ole koskaan aiemmin ollut vanha. Tämä vanhuuden olotila on tuonut mukanaan ennenkokemattomia kiputiloja ja muutoksia niin kroppaan kuin mieleenkin. Aina en ymmärrä onko joku kolotus iän mukanaan tuomaa ja olkaa kohauttamalla vaan hyväksyttävä.
      Kun mainitsen kivun tai oireen, se tulee todeksi itselle. On purettava se, selvitettävä vaatiiko enemmän huomiota vai ei.
      Kertomalla saatan saada kokemusvertaisuutta ja apua miten tuota "ongelmaa" voisi selvittämää.

      Ei ne "vaivat" katoa maton alle lakaisemalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe