Pitääkö multa aina kostuttaa istuttaessa?

Anonyymi

En tätäkään tiennyt ja Kekkilä neuvoi istuttamaan näin:

1. Valitse sopiva multa
2. Laita Ruukkusoraa pohjalle
3. Lisää multa
4. Istuta kasvi
5. Asettele kasvi ruukkuun
6. Kastele

Kastele, niin että multa kastuu kokonaan. Näin multa vielä tiivistyy juurten ympärille ja täyttää pienetkin kolot."
https://www.kekkila.fi/artikkeli/viherkasvien-istuttaminen-ja-mullanvaihto/
--------------------------------------------
Täällä neuvotaan kostuttamaan multa ensin:
https://www.suomela.fi/piha-puutarhaviherkasvitmaistiainen-vihervinkeista-nain-kukkamulta-muhevoituu-42996/
"Muista aina esikostuttaa

Multaa on syytä käsitellä oikein istutuksen yhteydessä, jotta kasvualustaan muodostuu kestävä ja hyvä rakenne. Tärkeintä on kostuttaa multa etukäteen ja sekoittaa se tasaisen kosteaksi ennen istutusta.

Odota, että mullanpinta kuivahtaa ennen seuraavaa kastelua. Varo ylikastelua ja kastele hiljalleen, sillä runsas kastelu kovettaa kasvualustan tiiviiksi. Kun kasvi on juurtunut keskimäärin parin viikon kuluttua, voit lisätä kastelumäärää.

Jos ruukun täyttää kuivalla mullalla ja kastelee perään reilusti heti mullanvaihdon jälkeen, pinta liettyy ja kovettuu kovaksi kanneksi. Kun multa kastuu äkkiä, vesi tiivistää mullan. Kuivuessaan tiivistynyt multa kutistuu eikä ime vettä. Tällöin kasteluvesi solahtaa saman tien lautaselle."
--------------------

Ottaa kyllä päähän jos kasvini nyt nuupahtaa väärien neuvojen takia. Ei se mielestäni ole ihan kuiva koppurakaan, mutta jotenkin imee huonommin vettä kuin aluksi.
Haarukalla koitin möyhentää pintaa, toivottavasti en rikkonut juuria. :(

1

609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen tehnyt aina kaiken väärin ja kasvini voi erinomaisesti. Kyllä se siitä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      118
      5806
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4281
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      49
      2613
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2458
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1855
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1514
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      33
      1362
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      21
      1245
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      26
      1137
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1091
    Aihe