Pahoinvointi + Kuukautiset

Mari

Hei!
Minun vatsaani on tutkittu vuosia mm. tähystyksellä, eikä mitää onneksi poikkeavaa ole löytynyt. Mietin tässä, että voivatko kaikki vaivani ollakkin hormonaalisia. Minulla on pari-kolme päivää ennen kuukautisia koko vatsan seutu kipeä, suolet mylläävät, on kuvottava oksettava olo ja jopa ripulia. Tämä on kamalaa koska olen lähestulkoon kuin vatsataudissa kerran kuukaudessa. Etova olo vähän helpottaa kun vuodot alkavat, mutta alavatsa on todella kipeä vuodon pari ensimmäistä päivää. Tuskat ovat melkein yhtä kovat kuin synnytyksessä. Kuukautiseni ovat todella runsaat. Kokeilin hormoonmikierukkaa joka tuli parin päivän päästä pois. Pillereitä en enää halua syödä koska sain niistä päänsärkyä. Kuinkahan helposti kohdunpoiston saisi? Riittääkö ikäni kun olen 37 vuotta ja kahden lapsen äiti? Lapsia emme enää halua. Jos nämä oireeni johtuvat hormooneista haluaisin ehdottomasti kohdunpoiston.

8

15615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirjami

      että ottaisit pahoinvointilääkettä ja särkylääkettä tuon pari-kolme päivää ennenkuin menkat alkaa ?
      Mulla ei ole tuota pahoinvointia mutta kovat säryt ja ripulia. Aloitan ripulilääkkeen oton ja särkylääkkeen nauttimisen kaksi päivää ennen menkkojen ekaa vuotopäivää. Ripulilääkettä otan vain puolet normaalimäärästä koska en halua että vatsa menee ummelle ja särkylääkettä yleensä tarvitsen ekan ja tokan vuotopäivän ?

      • Mari

        Kiitos neuvoista! Herkkävatsaisena en voi kauheasti käyttää särkylääkkeitä, ripulilääkettä tulee otettua joka kerta. Pahoinvointiin olen ottanut matkapahoinvointilääkettä "Merzine" nimistä joka auttaakin suht hyvin. Olen vain niin lopen kyllästynyt tähän vaivaan joka tuntuu pahenevan kerta kerralla. Tämä vaiva on alkanut minulla oikestaan lasten syntymän jälkeen eli yli 10 vuotta sitten. En vain ole ennen älynnyt yhdistää näitä kuukautisiin.


    • Täti

      Tuo tuollainen pahoinvointi ja ripuli ennen kuukautisia on melko normaalia. Itse kärsin siitä toisinaan myös. Ripuli johtuu kuulema kohdun supisteluista ja krampeista joita tulee ennen kuukautisia. Joillain naisilla myös ennen synnytystä menee maha ihan sekaisin supisteluiden takia, sama homma. Pahoinvoinnin taas aiheuttaa hormonit. Ikäväähän se toki on.

    • kans

      sinä päivänä kun menkkakivut on pahimmillaan(sietämättömät) eli yleensä toinen päivä menkoista niin tulee ripulia kun kohtu niin kauheesti supistelee...ei mukavaa. myöskin pahoinvointia on ennen menkkoja ja niiden aikana. Mulla on myös tutkittu vuosia mahaa koska pahoinvointia on aina sekä ihmeellisiä vatsaoireita. toivottavasti jaksetaan tsempata! :)

      • Mari

        Juu kiitos yritetään jaksaa. Synnytys voi tuoda helpotusta tähän vaivaan, mutta minulla kävi toisin päin ja aina vaan pahenee. Sen vuoksi voisin luopua jo koko kohdusta... Tsemppiä sulle myös:)


    • eikiitoss

      Itse keskustelu jo aika vanha mutta oireet mitä luettelit kuullostaa ihan samoilta kun mulla. Yleensä pahoinvointi itsellä helpottaa sen jälkeen kun olen oksentanut, en kyllä ymmärrä miksi, Oksennus ei tule kuitenkaan heti vaan 2-4 tuntia aina joutuu kärsimään. Maha kipeä myös aina, päänsärkyä ja kaiken "oikean ruuan" ruokahaluttomuutta, mutta makeanhimo. On nää kuukautiset vaikeita.

    • Vhffyhbkk

      Vanha aihe mutta itselleni ajankohtainen. Olen 37v, saanut lapsen 35v. Synbytyksen jälkeen alkoi kuukautisia edeltävä pahoinvointj, vatsa nyt on aina ollut enemmän tai vähemmän sekaisin, nykyään myös. Aiemmin havaitsin että liikunta auttoi jonkin verran tuohon vatsan oireiluun, mutta nyt lapsen saannin jälkeen en ole juuri ehtinyt/jaksanut/kiinnostanut liikkua ja olo on ihan läskipösilö (paino n. 6kg ennen raskautta olevasta painosta). Mutta siis mukaan tullut pahoinvointi ja tämä on aivan hirveää. Pahoinvointi loppuu aina kun kuukautiset alkavat. En käytä e-pillereitä tms sillä toiveissa olisi toinen raskaus, mutta sitä on nyt yritetty tuloksetta kohta 2v. Mietinkin siis että jos heittäisi hanskat tiskiin ja ottaisi e-pillerit takaisin niin onko kenelläkään loppunut pahoinvointi siihen?

    • Oksuolli

      Hei, mullakin alkoi pahoinvointi ennen kuukautisia vasta synnytyksen jälkeen (synnytin 35v). Imetin 3-4kk jolloin kuukautisia ei tullut mutta sitten kun alkoivat niin myös alkoi ikävät oireet n.1vko ennen kuukautisia ja päättyivät päivän kaksi siihen kun kuukautiset alkoi. Ensimmäisen 1,5-2v ajan etoi, huippasi, heikotti, väsytti erityisesti. Veriarvot ja kilppari tutkittiin, arvot ok. Lasta on yritetty koko ajan tuloksetta. N. 10kk sitten aliitettiin hoidot, olen siis käyttänyt pääsääntöisesti letrozolia alkukierrossa tuottamaan ovulaatiota. Ja nyt voin todeta että on jäänyt nuo oireet pois ennen kuukautisia. Kohta taitaa kuitenkin tulla siihen loppu ja saa nähdä palaavatko nämä oireet myös. Itselläni siis ainakin tuo hormonitoiminnan tasaaminen on auttanut, tai aika. Loppukierron keltarauhashormonia ei ole mitattu, kierto ollut ja vahvistettu vain alkukierrosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1282
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1227
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1106
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1076
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe