Painoraja anoreksia

Anonyymi

Voiko mulla olla anoreksia jos oon 165/48? Vai onks se sillon epätyypillinen koska en oo tarpeeks laiha?

5

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voi olla jos elintapasi on anorektikon eli et syö ja harrastat liikuntaa jatkuvasti. Et ole vielä vaarallisen alipainoinen,mutta kuitenkin alipainon puolella.

    • Anonyymi

      Laihuushäiriön (anorexia nervosa) (F50.0) diagnostiset kriteerit ICD-10-tautiluokituksen mukaan
      1) BMI lasketaan paino kiloina jaettuna pituuden neliöllä metreinä. Tätä käytetään 16 vuoden iästä lähtien.
      A Potilaan paino on vähintään 15 % alle pituuden mukaisen keskipainon tai BMI1) on korkeintaan 17,5 kg/m2. Esimurrosikäisten potilaiden paino saattaa kasvun aikana jäädä pituuden mukaisesta keskipainosta ilman, että paino varsinaisesti laskee. Vanhemmilla potilailla tulee tapahtua painon laskua.
      B Painon lasku on aiheutettu itse välttämällä ”lihottavia” ruokia. Lisäksi saattaa esiintyä liiallista liikuntaa, itse aiheutettua oksentelua sekä ulostuslääkkeiden, nestettä poistavien tai ruokahalua hillitsevien lääkkeiden käyttöä.
      C Potilas on mielestään liian lihava ja pelkää lihomista. Kyseessä on ruumiinkuvan vääristymä. Potilas asettaa itselleen alhaisen painotavoitteen.
      D Todetaan laaja-alainen hypotalamus-aivolisäke-sukupuolirauhasakselin endokriininen häiriö, joka ilmenee naisilla kuukautisten puuttumisena ja miehillä seksuaalisen mielenkiinnon ja potenssin heikkenemisenä. Jos häiriö alkaa ennen murrosikää, kasvu ja murrosiän fyysiset muutokset viivästyvät tai pysähtyvät. Potilaan toipuessa murrosiän kehitys jatkuu usein normaalisti, mutta tavallista myöhempään. Lisäksi kasvuhormonin ja kortisolin pitoisuudet saattavat olla suurentuneet, kilpirauhashormonin aineenvaihdunta elimistössä saattaa olla muuttunut ja insuliinieritys voi olla poikkeavaa.
      E Ahmimishäiriön kriteerit eivät täyty.

      Painoindeksisi on 17,8 joka on merkittävä alipaino.
      Muitten kriteerien tulee myös täyttyä anorexia diagnoosiin.

      Onko sinulle jotenkin tärkeää että diagnoosisi olisi anoreksia eikä esim. epätyypillinen? Olisiko se jotenkin "hienompaa"? Entä jos et saisikaan anoreksia diagnoosia koska joku kriteereistä puuttuisi? Olisiko se pettymys?
      Mietipä tätä jos tavoitteesi todella on saada anoreksiadiagnoosi.

      Minulla se on ollut, nyt epätyypillinen koska painon olen vuosien taistelujen jälkeen saanut normaalipainin alarajalle. Sairastin kauan, eikä se todellakaan ollut alun kuherruskuukautta muuta kuin helvettiä sanan varsinaisessa merkityksessä.
      Näistä "ihanista" vuosista minulla on muistona osteoporoosi ja katkonut useamman luun kropassani. Tällä hetkellä vas. käden pikkusormen luu murtunut tyvinivelen kohdalta.

      Tiedän että mikään puhe ei tehoa eikä mene perille. Aivot eivät kykene ottamaan sitä vastaan, kaikki pyörii vain sen jumalaisen anoreksian ympärillä. Kunnes on kunnolla koukussa eikä enää olekaan ihanaa!
      Jos siis sairastat tai olet sairastumassa toivon totisesti että vielä sen verran järjenhiventä löytyy että haet apua.

    • Anonyymi

      Anoreksia ei ole ainoa syömishäiriö. Syömishäiriökäyttäytymistä voi olla kaiken painoisilla ihmisillä. Kun tällaisia juttuja lukee, niin useammankin kerran on letkuruokintaan laitettu ihminen, joka on normaalipainoinen, ei painon perusteella mikään anorektikko. Siinä on katsottu lähtöpainoa ja ajateltu, että ihminen on laihtunut jo liian paljon. Itse pidän moraalittomana normaalipainoisen ihmisen pakkoruokintaa.

      • Anonyymi

        Ketjun aloittaja on alipainoinen eikä normaalipainoinen.Missä hän sanoi että hän on letkuruokinnassa?voisitko kertoa sen.


    • Anonyymi

      moikka! :) halusin kertoa että anoreksiaa ilmentyy kaiken kokoisilla ja se on psyykkinen sairaus, joten pelkästä painosta ei voi päätellä. myös ylipainoisille pystyy diagnosoimaan "tyypillisen anoreksian", vaikkakin kriteereihin taitaa kuulua nopea painonlasku. jos olet kouluikäinen, kannattaa puhua tästä esim. koulupsykologille jolla on vaitiolovelvollisuus (voit lopettaa siellä käynnin milloin vain haluat!)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2413
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1824
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1545
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      174
      1534
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1075
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      85
      958
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      790
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      206
      745
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe