Voiko mulla olla anoreksia jos oon 165/48? Vai onks se sillon epätyypillinen koska en oo tarpeeks laiha?
Painoraja anoreksia
5
443
Vastaukset
- Anonyymi
Voi olla jos elintapasi on anorektikon eli et syö ja harrastat liikuntaa jatkuvasti. Et ole vielä vaarallisen alipainoinen,mutta kuitenkin alipainon puolella.
- Anonyymi
Laihuushäiriön (anorexia nervosa) (F50.0) diagnostiset kriteerit ICD-10-tautiluokituksen mukaan
1) BMI lasketaan paino kiloina jaettuna pituuden neliöllä metreinä. Tätä käytetään 16 vuoden iästä lähtien.
A Potilaan paino on vähintään 15 % alle pituuden mukaisen keskipainon tai BMI1) on korkeintaan 17,5 kg/m2. Esimurrosikäisten potilaiden paino saattaa kasvun aikana jäädä pituuden mukaisesta keskipainosta ilman, että paino varsinaisesti laskee. Vanhemmilla potilailla tulee tapahtua painon laskua.
B Painon lasku on aiheutettu itse välttämällä ”lihottavia” ruokia. Lisäksi saattaa esiintyä liiallista liikuntaa, itse aiheutettua oksentelua sekä ulostuslääkkeiden, nestettä poistavien tai ruokahalua hillitsevien lääkkeiden käyttöä.
C Potilas on mielestään liian lihava ja pelkää lihomista. Kyseessä on ruumiinkuvan vääristymä. Potilas asettaa itselleen alhaisen painotavoitteen.
D Todetaan laaja-alainen hypotalamus-aivolisäke-sukupuolirauhasakselin endokriininen häiriö, joka ilmenee naisilla kuukautisten puuttumisena ja miehillä seksuaalisen mielenkiinnon ja potenssin heikkenemisenä. Jos häiriö alkaa ennen murrosikää, kasvu ja murrosiän fyysiset muutokset viivästyvät tai pysähtyvät. Potilaan toipuessa murrosiän kehitys jatkuu usein normaalisti, mutta tavallista myöhempään. Lisäksi kasvuhormonin ja kortisolin pitoisuudet saattavat olla suurentuneet, kilpirauhashormonin aineenvaihdunta elimistössä saattaa olla muuttunut ja insuliinieritys voi olla poikkeavaa.
E Ahmimishäiriön kriteerit eivät täyty.
Painoindeksisi on 17,8 joka on merkittävä alipaino.
Muitten kriteerien tulee myös täyttyä anorexia diagnoosiin.
Onko sinulle jotenkin tärkeää että diagnoosisi olisi anoreksia eikä esim. epätyypillinen? Olisiko se jotenkin "hienompaa"? Entä jos et saisikaan anoreksia diagnoosia koska joku kriteereistä puuttuisi? Olisiko se pettymys?
Mietipä tätä jos tavoitteesi todella on saada anoreksiadiagnoosi.
Minulla se on ollut, nyt epätyypillinen koska painon olen vuosien taistelujen jälkeen saanut normaalipainin alarajalle. Sairastin kauan, eikä se todellakaan ollut alun kuherruskuukautta muuta kuin helvettiä sanan varsinaisessa merkityksessä.
Näistä "ihanista" vuosista minulla on muistona osteoporoosi ja katkonut useamman luun kropassani. Tällä hetkellä vas. käden pikkusormen luu murtunut tyvinivelen kohdalta.
Tiedän että mikään puhe ei tehoa eikä mene perille. Aivot eivät kykene ottamaan sitä vastaan, kaikki pyörii vain sen jumalaisen anoreksian ympärillä. Kunnes on kunnolla koukussa eikä enää olekaan ihanaa!
Jos siis sairastat tai olet sairastumassa toivon totisesti että vielä sen verran järjenhiventä löytyy että haet apua. - Anonyymi
Anoreksia ei ole ainoa syömishäiriö. Syömishäiriökäyttäytymistä voi olla kaiken painoisilla ihmisillä. Kun tällaisia juttuja lukee, niin useammankin kerran on letkuruokintaan laitettu ihminen, joka on normaalipainoinen, ei painon perusteella mikään anorektikko. Siinä on katsottu lähtöpainoa ja ajateltu, että ihminen on laihtunut jo liian paljon. Itse pidän moraalittomana normaalipainoisen ihmisen pakkoruokintaa.
- Anonyymi
Ketjun aloittaja on alipainoinen eikä normaalipainoinen.Missä hän sanoi että hän on letkuruokinnassa?voisitko kertoa sen.
- Anonyymi
moikka! :) halusin kertoa että anoreksiaa ilmentyy kaiken kokoisilla ja se on psyykkinen sairaus, joten pelkästä painosta ei voi päätellä. myös ylipainoisille pystyy diagnosoimaan "tyypillisen anoreksian", vaikkakin kriteereihin taitaa kuulua nopea painonlasku. jos olet kouluikäinen, kannattaa puhua tästä esim. koulupsykologille jolla on vaitiolovelvollisuus (voit lopettaa siellä käynnin milloin vain haluat!)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1508865Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492629Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282407- 462405
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1961833- 971817
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231713Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä421240Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61136