mistä löytyisi sulhanen madonna nöffille?

madonna

etsimme nöffiurosta pennutukseen. värillä ei väliä.kirjoita vastaus jos kiinnostaa.

28

2533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • max

      tervehdys! missäpäin madonna asustaa?? täällä olisi kohta 5v nöffiuros, joka etsiskelee "naisseuraa"... max asuu lapin läänissä.
      ei ole kummoisempia meriittejä, mutta mahtavan luonteinen ja näköinen on!
      vastausta odotellen...

      • mahtavat

        varmaan mahtavat kyynärpäät myös


      • ellu

        En etsi sulhasta vaan lenkkiseura kiinnostaisi,missäpäin asustatte ja kelpaisko nöffiseura?


      • ella

        ettei vaan maxin emännän nimi ala kans m kirjaimella?


    • muhkea uros

      olet liikenteessä madonna. Onko sinulla todellakin tarkoitus pennuttaa ja pennutatko siis rekisteröimättömiä koiria. Meillä olisi kyllä todella hieno nuori upea luonteinen vaikkakin värivirheellinen uros, mutta haluaisin olla varma et pennut myös menevät hyviin koteihin ja yleensäkin saavat kodin. Jos olet tosissasi voidaan asiasta keskustella enempi. Asustellaan keskellä suomea.

      • hulda73

        Toivottavasti löydät Madonna kamu pian sulhasen, kiimahan kohta parhaimmillaan. voi kun minä väärää rotua...sekaista sellaista ettei minusta ole sinulle kuin lenkkeily ja leikkikaveri seuraa... =)
        Mutta minä voin suositella sinua kaikille komeille nöffeille...Ottakaa pikaisesti yhteyttä tähän hurmaavaan neitiin, tosissaan on!
        TV: Poju-naapuri koira


      • hulda73

        Kirjoittelen Madonnan emännän pyynnöstä (heillä ei muuton takia ole vielä netti yhteys toiminnassa).
        Madonna siis tosissaan etsii sulhasta, asialla alkaa olla kiire sillä kiima parhaimmillaan viikon-kahden sisällä. Madonnan mahdollisille pennuille on jo useampi hyvä koti tarjolla. Madonna asustaa Kuopiossa ja sulhasta toivotaan täältä päin, mutta kauempaakin voi ottaa yhteyttä.
        Madonnan emännän känny numero:044-3648499
        jotta voi soitella ja sopia treffejä.
        Tai voit kysellä asiasta tarkemmin minun sähköpostin kautta (Olemme naapureita joten viesti menee heti perille)


      • muhkea uros
        hulda73 kirjoitti:

        Kirjoittelen Madonnan emännän pyynnöstä (heillä ei muuton takia ole vielä netti yhteys toiminnassa).
        Madonna siis tosissaan etsii sulhasta, asialla alkaa olla kiire sillä kiima parhaimmillaan viikon-kahden sisällä. Madonnan mahdollisille pennuille on jo useampi hyvä koti tarjolla. Madonna asustaa Kuopiossa ja sulhasta toivotaan täältä päin, mutta kauempaakin voi ottaa yhteyttä.
        Madonnan emännän känny numero:044-3648499
        jotta voi soitella ja sopia treffejä.
        Tai voit kysellä asiasta tarkemmin minun sähköpostin kautta (Olemme naapureita joten viesti menee heti perille)

        kuvia uroksesta ystävällesi, mutta kun en löytänyt sähköpostiosoitettasi. En oikein osaa tätä hommaa...


      • hulda73
        muhkea uros kirjoitti:

        kuvia uroksesta ystävällesi, mutta kun en löytänyt sähköpostiosoitettasi. En oikein osaa tätä hommaa...

        [email protected]


    • Siru

      Suosittelen miettimään tarkalleen, että mikä on kasvattajan vastuu kun pennut teettää ja jos kerran värillä ei ole väliä niin onko sitten millään muullakaan asialla siinä tapauksessa, miten lonkat, kyynäreet, allergiat, cystinuria, rodunomaisuus jne. Onko näitä tarpeeksi mietitty vaan päätetty että meidän koiralla tehdään pennut meni syteen tai saveen, järjen käyttö on sallittua. Ei jokaisella nartulla tartte pentuja tehdä, ei ne siitä kärsi vaikkei niitä piiperräkään ympärillä. Entäs jos pentuja onkin varattu jo kaksi tai kolme ja niitä tuleekin vaikka 10 niin mihin olet ne laittamassa ?!?!
      Ajattelua hieman mitä tekee.
      Ja tarkkaa miettimistä aina pitää tehdä uroksen valinnan suhteen, ei kaikki käy kaikille, lähisukulaisuus ym. otettava myös huomioon.

      • huh huh

        Kuten edellinen vastaaja jo fiksusti totesikin, moinen pennutus on vähintäänkin edesvastuutonta. Kyseessä on iso rotu, jolla on ison rodun ongelmat: eli jalostusyksilöillä tulee olla kuvatut lonkat ja kyynäreet, ja mieluusti tuloksetkin ihan ok:ta. Uutena ongelmana on tuo mainittu kystinuria, joka siis kannattaa tutkia ennen astutusta kummaltakin osapuolelta. Testi maksaa VetLabin kautta 65 euroa verikokeen maksu. Kantajia ei saa yhdistää ja sairaita ei saa käyttää jalostukseen.

        Eli jos noita juttuja ei ole testata, on edes turha toivoa, että pennuille löytyisi vastuuntuntoiset kodit, asiasta valveutuneet ostajat kyllä tutkivat rotujärjestön minimisuosttukset ja ottavat pennun vastuuntuntoiselta kasvattajalta. Aloittelevan kasvattaja kannattaa käyttää yhdistyksen jalostustoimikunnan asiantuntemusta hyväkseen, eikä haeskella uroksia hakuammunnalla netistä.


    • koirahullu

      Miksi koiranpennutus on noin hullua touhua, että kaikista koirista pitäisi tulla ns.muotovalioita. miksi tänne ei mahdu hyvistä vanhemmista olevia koiria ilman papereita?jos joku pennuttaa koiran ja etsii urosta mistä te tiedätte minkälaisesta nartusta on kyse, jos ette tunne sitä? kaikkien omakoira on paras koira. joku voi loukkaantua.

      • huh huh

        Koiraahan en haukkunut, enhän edes tiedä, mistä koirasta on kyse, mutta kritisoin sitä, että urosta etsitään netin kautta, kun käytössä on asiantuntevaa jalostusneuvontaakin.

        Kaikista ei tule eikä tarvitsekaan tulla muotovalioita, mutta tuo mainittu kystinuria on pahimmillaan kuolemaan johtava sairaus ja lievänä koiralle kivulias sairaus ja hoito rasittaa kivasit omistajankin kukkaroa. Jos edes uroksen värillä ei ole väliä (harmailla esim. riskejä ihosairauksiin), niin vaaditaanko silloin urokselta dna-testiä kystinuria varalta? Onko narttu testattu? Kun onnistuu yhdistämään kaksi kantajaa, niin hyvällä lykyllä kaikki pennut sairastavat kystinuriaa.

        "joku voi loukkaantua." -> tämäkö on siis pahempi asia kuin se että mahdollisesti tietämättään teettää pentueellisen sairaita pentuja?


      • lansuilija

        omistajn itse lansun ja lansuillahan on verenvuototautia. Kantajat ja kantajalinjat on aika lailla hyvin selvillä ja juuri vastaava jalostustoimikunta ylläpitää tietokantoja, joissa siis tiedossa eri puolila maailmaa ilmenneet verenvuototapaukset

        suositushan on etä missään nimessä ei saa yhdistää kahta sairasta tai kantajaa- pahimmillaan on tullut pentueita, joista 2 - 3 on sairastunut verenvuototautiin ja uskokaa pois, sairaus on tosi kamala niin koiralle kuin omistajalle.

        Jalostustoimikunta on käytössä juuri tuolla mainitulla postimaksulla pari kopiota täytyy ottaa sukutaulusta yms. Jos tämä on niin kohtuuton summa ja vaiva, että sen vuoksi ollaan valmiit kokeilemaan kepillä jäätä vuotavatko pennut kuoliaaksi vai ei, ihmettelen miten pennut on varaa ruokkia yms yms.

        en tiedä mitään tuosta nöffien sairausta, mutta samanlainen ajattelutapaa on näemmä osalla nöffin omistajiakin vallalla. Mitäpä sitä turhaa hyödyntää jalsotustoimikuntaa, ostajien ongelmahan sairaat pennut ovat


    • Nöffipojat

      Hetivalmis ja kokenut poika odottaa viestiäsi. :)

      • Nöffipojat

        Uros on kokenut, astutus siis onnistuu varmasti. Koira on vanhanakin edelleen hyvin terve - on astunut viimeksi kaksi viikkoa sitten. Nallukka on Bearwatch -kennelistä. :)


      • Bear Watch
        Nöffipojat kirjoitti:

        Uros on kokenut, astutus siis onnistuu varmasti. Koira on vanhanakin edelleen hyvin terve - on astunut viimeksi kaksi viikkoa sitten. Nallukka on Bearwatch -kennelistä. :)

        täällä kyselee, että kukahan kasvateistani mahtaa olla 'astunut viimeksi kaksi viikkoa sitten' ja kenetköhän ???
        Aika ikävää, että tällaista 'kasvotonta' partnerinetsintää harrastetaan netissä jo koirienkin kohdalla.
        - Olen kyllä samaa mieltä muutaman asiallisen henkilön vastauksista tänne palstalle, ettei chatin kautta pidä etsiä sulhasia koiralleen (eikä tarjota urosta mille tahansa nartulle), vaan jos tieto-taito riittää, seurata rotua ja sen jalostukseen soveltuvia yksilöitä esim. näyttelyissä ja rotuyhdistyksen lehden välityksellä, tai sitten todellakin hyödyntää yhdistyksen jalostusneuvontaa.
        'Madonna': mikäli harkitset oikeasti narttusi pennuttamista, niin pyri varmistumaan siitä, että pentusi olisivat mahdollisimman terveitä, rotutyypillisiä ja saisivat arvoisensa kodit - myöskin siksi, että sinulla pentujen myyjänä on aikamoinen vastuu kannettavanasi.

        kevätterveisin
        Tiina Kankkonen,yksi SNY:n jalostustoimikunnan jäsenistä


      • löytänyt
        Bear Watch kirjoitti:

        täällä kyselee, että kukahan kasvateistani mahtaa olla 'astunut viimeksi kaksi viikkoa sitten' ja kenetköhän ???
        Aika ikävää, että tällaista 'kasvotonta' partnerinetsintää harrastetaan netissä jo koirienkin kohdalla.
        - Olen kyllä samaa mieltä muutaman asiallisen henkilön vastauksista tänne palstalle, ettei chatin kautta pidä etsiä sulhasia koiralleen (eikä tarjota urosta mille tahansa nartulle), vaan jos tieto-taito riittää, seurata rotua ja sen jalostukseen soveltuvia yksilöitä esim. näyttelyissä ja rotuyhdistyksen lehden välityksellä, tai sitten todellakin hyödyntää yhdistyksen jalostusneuvontaa.
        'Madonna': mikäli harkitset oikeasti narttusi pennuttamista, niin pyri varmistumaan siitä, että pentusi olisivat mahdollisimman terveitä, rotutyypillisiä ja saisivat arvoisensa kodit - myöskin siksi, että sinulla pentujen myyjänä on aikamoinen vastuu kannettavanasi.

        kevätterveisin
        Tiina Kankkonen,yksi SNY:n jalostustoimikunnan jäsenistä

        tietääkseni erittäin hyvän testatun hyvä lonkkaisen sulhon, jolla on meriittejä riittävästi. Madonnan omistaja on muuten kysellyt sulhasta myös kennelliitosta, eli ei tässä mitään hölmöilyjä ole minun ymmärtääkseni kukaan ollut tekemässä. Iloista kevättä kaikille nöffi-immeisille ja koirille!


      • Minä
        Bear Watch kirjoitti:

        täällä kyselee, että kukahan kasvateistani mahtaa olla 'astunut viimeksi kaksi viikkoa sitten' ja kenetköhän ???
        Aika ikävää, että tällaista 'kasvotonta' partnerinetsintää harrastetaan netissä jo koirienkin kohdalla.
        - Olen kyllä samaa mieltä muutaman asiallisen henkilön vastauksista tänne palstalle, ettei chatin kautta pidä etsiä sulhasia koiralleen (eikä tarjota urosta mille tahansa nartulle), vaan jos tieto-taito riittää, seurata rotua ja sen jalostukseen soveltuvia yksilöitä esim. näyttelyissä ja rotuyhdistyksen lehden välityksellä, tai sitten todellakin hyödyntää yhdistyksen jalostusneuvontaa.
        'Madonna': mikäli harkitset oikeasti narttusi pennuttamista, niin pyri varmistumaan siitä, että pentusi olisivat mahdollisimman terveitä, rotutyypillisiä ja saisivat arvoisensa kodit - myöskin siksi, että sinulla pentujen myyjänä on aikamoinen vastuu kannettavanasi.

        kevätterveisin
        Tiina Kankkonen,yksi SNY:n jalostustoimikunnan jäsenistä

        Yritinkin soitella näissä asioissa asian ollessa vielä ajankohtainen, mutten tavoittanut teitä. Koska olisitte parhaiten tavoitettavissa puhelimitse? :)


      • ...
        Minä kirjoitti:

        Yritinkin soitella näissä asioissa asian ollessa vielä ajankohtainen, mutten tavoittanut teitä. Koska olisitte parhaiten tavoitettavissa puhelimitse? :)

        Edellisen kysymykseni kohdistin Bear Watch -kennelille. :)


      • Bear Watch
        ... kirjoitti:

        Edellisen kysymykseni kohdistin Bear Watch -kennelille. :)

        yleensä iltaisin klo 18:n jälkeen (paitsi sunnuntaisin ja tiistaisin siihen aikaan töissä), eli voisit soitella uudemman kerran. Pahoittelen pitkää vastausaikaa, kun en ole tällä sivustolla vieraillut viime aikoina.
        terv. Bear Watch-täti


    • vaan...

      hyvällä! Olen ollut yhteyksissä Madonnan omistajaan ja tiedän ettei hän ole pennuttamassa Madonnaa millä tahansa koiralla. Eikä tällä omistajalla ole tarkoitus pennuttaa rahankaan vuoksi eikä välttämättä kuin yhden kerran.
      Kystinuriasta puheen ollen. Minulla itselläni on kaksi kohtuu nuorta nöffiä eri kenneleistä ja kummankaan vanhempia ei ole kystinuria testattu. Tarkoitan vain sitä, ettei kaikki kasvattajatkaan testauta koiriaan. Edelleenkään en tarkoita et se välttämättä olisi hyvä juttu, sillä itse en tiennyt koiria hankkiessani edes tuollaisesta sairaudesta.
      Tiedän kasvattajia jotka pennuttavat mm. DD lonkkaisia koiria, enkä siltikään ensimmäisenä ajattele, et koiran pennuilla on automaattisesti DD lonkat, -eihän se näin menekään, vai mitä?
      Itse olen suunnitellut, et jos on mahdollista pennuttaisin koiran (tarkoitan mahdollisuuksilla sitä, et koira on testattu, kuvattu ja terve, sekä mahdollisesti vielä kaunis ja näyttelyissä menestynyt hieman), mutta vaikka itse olen tarkka näistä asioista oman narttuni kohdalla en kuitenkaan tyrmää toisten pennutus aikeita. Ei kaikki välttämättä halua näyttely ja kirjakoiria, vaan muuten hyviä koiria lemmikiksi.

      Onnea Madonnalle sulhasen hakuun!

      • niinnni

        Ei kaikki välttämättä halua näyttely ja kirjakoiria, vaan muuten hyviä koiria lemmikiksi.-> kaikki eivät haluakaan näyttely- tai kirjakoiria, mutta tämä näyttelys yms asia ei mitenkään liity kustinuriaa. Sairaus tosiaan pahimmillaan on tappava, ja lievissäkin muodissa koiralle kivulias. Tautia ei voi periytyvyydeltään verrata millään lailla lonkkia, sen nyt tietää jokainen.

        Sairauteen ja sen vakavuuteen yleisyyteen on herätty vajaan vuoden sisälle, jos siis omistat nuoren koiran, on ihan tavallista ettei sen vanhempia ole testattu.

        Tällä hetkellä on vaan aika lailla raaja fakta, että jos haluaa järkevät ja avstuuntuntoiset kodit pennuille (-> omistajat esim. tutustuvat rotuun etukäteen), niin ihan turha toivo ilman testausta.

        Siis edelleen korostan, että voihan ko. narttu olla testattu ja sille käytetään vain ja ainoastaan testattua urosta, mutta itse vain oletin että silloin urosta etstiään muutoin kun netin kautta. Esim. jalostustoimikunnan kautta urosta voi kysellä ilmaiseksi, maksaa toki postimaksun verran.


      • hyvällä
        niinnni kirjoitti:

        Ei kaikki välttämättä halua näyttely ja kirjakoiria, vaan muuten hyviä koiria lemmikiksi.-> kaikki eivät haluakaan näyttely- tai kirjakoiria, mutta tämä näyttelys yms asia ei mitenkään liity kustinuriaa. Sairaus tosiaan pahimmillaan on tappava, ja lievissäkin muodissa koiralle kivulias. Tautia ei voi periytyvyydeltään verrata millään lailla lonkkia, sen nyt tietää jokainen.

        Sairauteen ja sen vakavuuteen yleisyyteen on herätty vajaan vuoden sisälle, jos siis omistat nuoren koiran, on ihan tavallista ettei sen vanhempia ole testattu.

        Tällä hetkellä on vaan aika lailla raaja fakta, että jos haluaa järkevät ja avstuuntuntoiset kodit pennuille (-> omistajat esim. tutustuvat rotuun etukäteen), niin ihan turha toivo ilman testausta.

        Siis edelleen korostan, että voihan ko. narttu olla testattu ja sille käytetään vain ja ainoastaan testattua urosta, mutta itse vain oletin että silloin urosta etstiään muutoin kun netin kautta. Esim. jalostustoimikunnan kautta urosta voi kysellä ilmaiseksi, maksaa toki postimaksun verran.

        ...et kystinuriaa ei pitäisi ottaa tosissaa, vaan on todella tärkeää, että noinkin vakava asia otetaan tosissaan. Tarkoitin vain sitä, että ennenkin on pennutettu koiria ilman testauksia ja tietämättä koko asiasta. Jos nyt joku kasvattaja on tietämätön tästä asiasta ja haluaa kaikesta huolimatta pennuttaa koiransa, niin kun keikutaa tässä tiedon rajamailla (on siis uusi asia), niin vielä syntyy varmaan useitakin pentuja niin ettei niiden vanhempia ole testattu. En lähtisi sormellani osoittamaan pennuttajaa.
        Uskon Madonnan omistajan tarkoittaneen vain hyvää pennutus aikeillaan, eikä hän varmasti ole laskelmoiva persoona. "Värillä ei väliä" ei tarkoita, että olisi täysin vastuuton. Nöffejä muuten on sallituissa väreissä mustia, ruskeita ja valkomustia.
        Mutta olen itse aivan yhtä tiukka tässä testaus asiassa niinkuin sinäkin ja aivan oikein, en itsekään haluaisi menettää koiraani sen vuoksi, että se on sairas, niinpä itse aion jatkossa pitää huolen, et jos pennutan niin koirani on terve ja muuten mahdollisimman lähellä rotumääritelmää.
        Kiitos niille, jotka tekevät tätä tärkeätä työtä tämän ihanan rodun terveyden eteen!


      • nöffin omistaja
        hyvällä kirjoitti:

        ...et kystinuriaa ei pitäisi ottaa tosissaa, vaan on todella tärkeää, että noinkin vakava asia otetaan tosissaan. Tarkoitin vain sitä, että ennenkin on pennutettu koiria ilman testauksia ja tietämättä koko asiasta. Jos nyt joku kasvattaja on tietämätön tästä asiasta ja haluaa kaikesta huolimatta pennuttaa koiransa, niin kun keikutaa tässä tiedon rajamailla (on siis uusi asia), niin vielä syntyy varmaan useitakin pentuja niin ettei niiden vanhempia ole testattu. En lähtisi sormellani osoittamaan pennuttajaa.
        Uskon Madonnan omistajan tarkoittaneen vain hyvää pennutus aikeillaan, eikä hän varmasti ole laskelmoiva persoona. "Värillä ei väliä" ei tarkoita, että olisi täysin vastuuton. Nöffejä muuten on sallituissa väreissä mustia, ruskeita ja valkomustia.
        Mutta olen itse aivan yhtä tiukka tässä testaus asiassa niinkuin sinäkin ja aivan oikein, en itsekään haluaisi menettää koiraani sen vuoksi, että se on sairas, niinpä itse aion jatkossa pitää huolen, et jos pennutan niin koirani on terve ja muuten mahdollisimman lähellä rotumääritelmää.
        Kiitos niille, jotka tekevät tätä tärkeätä työtä tämän ihanan rodun terveyden eteen!

        Haluan vielä lisätä aiheeseen, että kystinuriatestaus tulee pakolliseksi elokuusta lähtien. Siis, ne jotka aikovat käyttää koiriaan jalostukseen, niillä TULEE testauttaa koiriltansa mahd. kystinuria jo aiempien juttujen lisäksi. Käykääpäs newfoundland-yhdistyksen sivulta tämä asia vaikka tarkistamassa.


      • auttaa
        nöffin omistaja kirjoitti:

        Haluan vielä lisätä aiheeseen, että kystinuriatestaus tulee pakolliseksi elokuusta lähtien. Siis, ne jotka aikovat käyttää koiriaan jalostukseen, niillä TULEE testauttaa koiriltansa mahd. kystinuria jo aiempien juttujen lisäksi. Käykääpäs newfoundland-yhdistyksen sivulta tämä asia vaikka tarkistamassa.

        voisko joku selvittää tässä ja nyt niinku ihmisten kielellä että mikä se kystinuria on???


      • kystinuria

      • pandora

        sellaista, että miten uroksenne muuuttuu ku saa astua nartun? Monelle urokselle käy nimittäin niin, et kun pääsee ns"nartun makuun", niin aina kun tienposkilla haistaa juoksusen nartun, niin se huuto-helvetti alkaa. Tiedän yhden hypänneen rintamamiestalon yläkerran ikkunasta, toinen tapaus meni ikkunan läpi, ja lukuisia muita, jotka yötä päivää huutaa nartun hajujen perään monta viikkoo, niin et on varotus lappuja sataa postiluukusta, saati millaista on tämmöistä yksilöö ulkoiluttaa... onnea ja menestystä vain niille jotka hommaan alkavat!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1605
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1273
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1090
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1047
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      936
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      868
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      861
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      63
      798
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      748
    Aihe