Hei ruoansulatusongelmaiset ja mahavaivaiset !

Anonyymi

Onko tullut uusia keinoja tai aineita ? Millä olette saaneet mahanne paremmin toimivaksi ja päässeet erilaisista kivuista ja ongelmista eroon ? Yhtenä apukeinona sain 7 vuotta sitten Somac-reseptin arvauskeskuslääkäriltä. Yritän nyt päästä Somacista eroon, koska se ei ainakaan ole parantanut mahaani eikä vähentänyt ongelmiani. Aina on ähky, mahaa turvottaa, röyhtäisyttää
ja sekä mahalaukku että suolisto on enemmän tai vähemmän kipeä.
Syöpää ei ole, on tutkittu. Eikä ole tyrää. Eikä ole ärtyneen suolen oireyhtymä, ei laktoosi-intoleranssia, ei kelikiaa. Kohta ei voi syödä enää mitään.
Lääkäreiltä en apua ole saanut.

3

107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Itse olen ollut aina herkkävatsainen. Närästyslääkkeitä hain jo lapsena itse apteekista. Ajoittain on häiritsevän täyteläisyyden tunne ylävatsalla. Eli mahalaukku tuntuu tyhjenevän liian hitaasti. Välillä siitä kuuluu hidas pulputuskin, ja lähes henkeä ahdistaa, ja saattaa tehdä kipeääkin. Kausittain myös on runsaita ilmavaivoja.

Tällä hetkellä mahani on varsin hyvässä kunnossa. Käytän paljon tehosekoittimella tehtyä ruokaa, eli hyvin sileiksi jauhettuja keittoja ja smoothieita. Samoin puuroja saatan syödä. Itselleni ne sopivat paremmin kuin runsas kiinteä ruoka. Varmaan etenevät mahasta nopeammin pois kuin karkea ruoka. Pidän myös pitkän yöpaaston, eli syön viimeisen aterian mieluiten ennen iltakuutta. Olen kokenut tämän systeemin itselleni parhaaksi. Yöllä on kevyt ja mukava olo, ja aamulla maistuu aamupala. Teen myös kävelylenkkejä silloinkin, jos on ähkyn tunne. Vaikkei kävely silloin mukavaa ole, niin helpottaa kuitenkin oloa, ainakin vähän.

Mahaoireiluihin vaikuttaa myös stressi, eli jos elämäntilanne on kauhean hektinen, niin voi olla vaikeaa saada mahaa kuntoon. Ruuansulatuskanavassa on paljon hermokudosta, joten kaikki, mikä stressaa aivoja, stressaa mahaakin.

• Anonyymi

Kiitos vastauksestasi !
        Soseruokia minäkin voin vain enimmäkseen syödä ja joskus varovaisesti ihan vähän muuta, vaikka 50 g kalaa ja yhden pienen keitetyn perunan.
        Olen menettänyt yöunenikin vaivojen takia jo vuosia sitten.
        En haluaisi syödä yöllä mitään, että vatsa rauhoittuisi, mutta kun en millään saa unta,
        pari kauraleivän palaa auttaa saamaan unenpäästä kiinni. Leivän hiilihydraatti ehkä "tehoaa".

Voin syödä aamulla yhden leipäpalan tai karjalanpiirakan ilman mitään päällä,
        lounaaksi miniannoksen soseruokaa ja proteiinijuomaa,
        illalla proteiinijuoma ja muutama rkl kauravelliä/puuroa
        tai jotain sosesoppaa, bataattia tms.

Lihaa en voi syödä ollenkaan, en juustoa, en mitään makkaraa,
        ilman että maha tulee tuskallisen kipeäksi.

Syön liian vähän, mutta en pysty enempää ja menen yhä huonompaan kuntoon.
        Onneksi pääsin eläkkeelle.
        Yhtäkään päivää en ole voinut eläkkeellä viettää normaalielämää.
        Elämästä ei ole mitään iloa ja niin paljon kun odotin, että eläkkeellä on "vapaus"
        tehdä mitä vain yli 40 vuoden työputken jälkeen.
        Aika lohduton olo juuri nyt. Eihän huomaa :)))) ?

• Anonyymi

Oma tapaukseni: En voi syödä juuri mitään vatsaongelmien takia.
      Antibioottikuurit on tuhonneet suolistobakteeriston.

Koska en sairaalloisemmaksi mahaltani voi tulla,
      uskaltauduin tekemään sellaisen tempun, että aloin syödä pikku annoksina
      vähän kaikkea missä ajattelen olevan paljon erilaisia bakteereja
      esim. hitusen sinihomejuustoa, valkohomejuustoa, AB-piimää pikkuannoksina
      ja lusikallisen sitä sun tätä mitä mahani ei yleensä kestä.
      Survottua puolukkaakin 1 tlk päivässä, vaikka mahani ei kestä mitään hapanta,
      piimänkin kanssa on vaikeaa.

Mahani on saanut päivittäin "cocktalin" mitä erilaisempia aineksia hyvin pieninä annoksina, että se tottuisi vähitellen, että bakteerikanta elpyisi,
      niin kuvittelen ainakin.....

En tiedä kuvittelenko nyt tai onko sattuma,
      mutta mahaoireeni ovat vähän lieventyneet,
      maha ei ole ihan niin tulehtuneen turvoksissakaan
      ja on mennyt kaksi viikkoa vasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      21
      2217
    2. Vieläkö odotat että

Näkisitte hänen kanssaan?
      Ikävä
      65
      1050
    3. Kuinka paljon

Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      107
      960
    4. Nainen sä olet

arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      70
      903
    5. Jos olisin

Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p
      Ikävä
      54
      885
    6. Haluan sinun kanssa sänkyyn

Ja läheisyyttä, koska rakastan sinua mies.
      Ikävä
      43
      873
    7. Minun on niin vaikeaa uskoa, että

todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.
      Ikävä
      55
      848
    8. Luotathan?

Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na
      Ikävä
      30
      838
    9. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      9
      828
    10. Voi kun pian voisi varmuudella sanoa

mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(
      Ikävä
      46
      779
    Aihe