Suzuki dt30c tuorevoitelu problem

Anonyymi

Päivää! Onko täällä kokemusta kyseisestä moottorista? Toimiiko ilman tuorevoitelua? Eli saako laakerit voitelun pelkällä seos bensalla? Kone on vm -90

27

1954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä toimii. Niinkuin kaikki tuoreöljyvoidellut.

    • Anonyymi

      Miksiköhän se moottori on suunniteltu ja valmistettu ns. tuoreöljyvoitelevaksi, olisiko siinä tarkoitus että se myös tarvitsee juuri sellaisen voitelun???

      • Anonyymi

        Ei se välttämättä tarvitse juuri sellaista voitelua. Toimii ihan hyvin seosbensalla myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se välttämättä tarvitse juuri sellaista voitelua. Toimii ihan hyvin seosbensalla myös.

        Jätät kertomatta mikä siinä ns. tuorevoitelussa sitten on se kaiken ydin ja idea...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätät kertomatta mikä siinä ns. tuorevoitelussa sitten on se kaiken ydin ja idea...?

        Automaattinen sekoitus, pidät vain huolta öljyn riittävyydestä ja tankkaat ilman sekoitusläträilyjä. Sekoitussuhde ei muutu koneen kierroksista tms rasituksesta johtuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Automaattinen sekoitus, pidät vain huolta öljyn riittävyydestä ja tankkaat ilman sekoitusläträilyjä. Sekoitussuhde ei muutu koneen kierroksista tms rasituksesta johtuen.

        Kun öljy syötetään erillään polttoaineesta, ei yksinkertaisesti ole mitään sekoitussuhdetta! Tuoreöljyvoitelulla on ihan simppeli tarkoitus, siis on jokin tarkoitus minkä takia valmistajat ovat suunnitelleet ja valmistaneet sellaisia koneita vaikka ylimääräiset osat jopa pikkuisen lisäävät painoa: Kun seosvoitelussa polttoaine ja sen seassa oleva voiteluöljy menee palotilaan, osa voiteluöljystä palaa polttoaineen mukana voitelematta yhtään mitään. Ns. tuoreöljyvoitelussa öljy johdetaan mahdollisimman tarkoin suoraan voideltaviin kohteisiin ja öljyn tarve pienenee olennaisesti kun lisäksi määrää säädellään kierrosten ja kuormaan mukaan, seosvoitelupoltossahan määrää voi säädellä vain suora suhde polttoaineen määrään, ei minkään muun seikan huomioiminen. Molemmissa tapauksissa öljy lopulta poistuu palokaasujen mukana enemmän tai vähemmän hyvin palaen ympäristöön. Mikään hyvä polttoaine ympäristön kannalta poltettu voiteluöljy ei kylläkään ole eikä se moottorissakaan juuri tehoja anna, kunhan jotenkin käryää mukana.
        Ns. tuoreöljyvoitelukoneita olivat oikeastaan jo vanhat Wikströmit, Androkset ja Olympiatkin, niissä oli kyljessä voiteluöljyastia laseineen ja oli huolehdittava että siinä oli aina öljyä, öljyä siis kului eli lopulta pääsi palotilan yhteyteen ja paloi miten paloi ja poistui sieltä, näin siis myös noissa 4- tahtikoneissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun öljy syötetään erillään polttoaineesta, ei yksinkertaisesti ole mitään sekoitussuhdetta! Tuoreöljyvoitelulla on ihan simppeli tarkoitus, siis on jokin tarkoitus minkä takia valmistajat ovat suunnitelleet ja valmistaneet sellaisia koneita vaikka ylimääräiset osat jopa pikkuisen lisäävät painoa: Kun seosvoitelussa polttoaine ja sen seassa oleva voiteluöljy menee palotilaan, osa voiteluöljystä palaa polttoaineen mukana voitelematta yhtään mitään. Ns. tuoreöljyvoitelussa öljy johdetaan mahdollisimman tarkoin suoraan voideltaviin kohteisiin ja öljyn tarve pienenee olennaisesti kun lisäksi määrää säädellään kierrosten ja kuormaan mukaan, seosvoitelupoltossahan määrää voi säädellä vain suora suhde polttoaineen määrään, ei minkään muun seikan huomioiminen. Molemmissa tapauksissa öljy lopulta poistuu palokaasujen mukana enemmän tai vähemmän hyvin palaen ympäristöön. Mikään hyvä polttoaine ympäristön kannalta poltettu voiteluöljy ei kylläkään ole eikä se moottorissakaan juuri tehoja anna, kunhan jotenkin käryää mukana.
        Ns. tuoreöljyvoitelukoneita olivat oikeastaan jo vanhat Wikströmit, Androkset ja Olympiatkin, niissä oli kyljessä voiteluöljyastia laseineen ja oli huolehdittava että siinä oli aina öljyä, öljyä siis kului eli lopulta pääsi palotilan yhteyteen ja paloi miten paloi ja poistui sieltä, näin siis myös noissa 4- tahtikoneissa.

        No ei kyllä yleensä johdeta mihinkään muualle kuin bensaletkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kyllä yleensä johdeta mihinkään muualle kuin bensaletkuun.

        Voiteluöljy bensaletkuun, siis ns. tuoreöljyvoitelussa, kerrotko vielä samalla mikä on sitten ollenkaan sen tuoreöljyvoitelun ajatus ja idea? Mistä esim. siihen on kyhätty se sana "tuoreöljy"?, mitä sillä ikään kuin tarkoitetaan?


    • Anonyymi

      Olen ymmärtänyt että tuorevoitelu säätelee kierrosluvun mukaan tarvittavaa öljyn määrää.

      • Anonyymi

        Lähinnä säätää öljyn kulutusta polttoaineen kulutuksen mukaan mutta silti toimii seosbensalla myös.


      • Anonyymi

        Polttoaineen määrä pitkälti säätelee kierroslukua, jookos, enemmän polttoainetta, enemmän kierroksia ja kun enemmän seospolttoainetta, enemmän myös voiteluöljyä, eikö vain? Mihin siis tarvitaan ns. tuoreöljyvoitelun "säätöä" kun se säätö seospolttoaineella tulee siinä ihan kylkiäisenä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoaineen määrä pitkälti säätelee kierroslukua, jookos, enemmän polttoainetta, enemmän kierroksia ja kun enemmän seospolttoainetta, enemmän myös voiteluöljyä, eikö vain? Mihin siis tarvitaan ns. tuoreöljyvoitelun "säätöä" kun se säätö seospolttoaineella tulee siinä ihan kylkiäisenä?

        Ei kaikki vaikka suzuki 30 koneet käy samoilla kierroksilla vaikka polttoainetta menisi sama määrä tunnissa, eikös niin.
        Yleensä jos polttoaineen kulutus on pieni on kuormituskin vähäisempi niin öljy pumppu antaa vähemmän öljyä suhteessa kun hanat auki. Seosbensa pitäisi olla sekoitettu suurimman öljyn tarpeen mukaan jolloin pienellä kuormituksella öljyä menee "hukkaan" mutta kone kyllä toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähinnä säätää öljyn kulutusta polttoaineen kulutuksen mukaan mutta silti toimii seosbensalla myös.

        Jos haluat ajaa ns. tuoreöljyvoitelulla varustetulla koneella vain seosbensaa käyttämällä, ilmoittaako valmistaja paljonko öljyä laitetaan? Joudutko kuitenkin arvailemaan ja laittamaan varmuuden vuoksi aika paljon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos haluat ajaa ns. tuoreöljyvoitelulla varustetulla koneella vain seosbensaa käyttämällä, ilmoittaako valmistaja paljonko öljyä laitetaan? Joudutko kuitenkin arvailemaan ja laittamaan varmuuden vuoksi aika paljon?

        No katso ohjekirjasta tai soita maahantuojalle! Tai aloita 2,5% seoksella jos savuttaa ja mustaa tulpat niin pienennä seosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No katso ohjekirjasta tai soita maahantuojalle! Tai aloita 2,5% seoksella jos savuttaa ja mustaa tulpat niin pienennä seosta.

        Mutta kuule kun valmistajan ohjekirja ei ota kantaa siihen, miten ajan tuoreöljyvoitelukonetta seospolttoainevoitelulla, apuaaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kuule kun valmistajan ohjekirja ei ota kantaa siihen, miten ajan tuoreöljyvoitelukonetta seospolttoainevoitelulla, apuaaa...

        No sitten pistät sen 2,5% aluksi tai korjaat sen tuoreöljyvoitelusysteemin.


    • Anonyymi

      Käytännössä paaliin...

      • Anonyymi

        Noinko valmistaja ilmoittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinko valmistaja ilmoittaa?

        Valmistaja kyllä mielellään myy uuden 4-tahtimoottorin...


    • Anonyymi

      Suzukin ja Yamahan seossuhde on on ollut 1% yli 30 vuotta.

    • Anonyymi

      Näköjään lauma idiootteja käynyt äitinsä nännien imemisen välissä kirjoittelemassa tänne viisauksiaan? Hyppäisivät pää edellä kaivoon, niin tekisivät palveluksen tällekkin palstalle kun eivät osaa edes aloitukseen vastata.
      Katso meneekö öljypumpulta letkut pelkästään kaasuttimen imukauloihin, vaiko myös letkut kampikammiolle? Mikäli menee myös kampikammiolle, niin kyseessä on erikseen kampiakselin laakerit voiteleva kone, joka ei välttämättä kauaa toimi pelkällä seosbensalla?

      • Anonyymi

        sanos muuta, kannattaa katsoa onko koneessa lubrikaattorit?


      • Anonyymi

        Letkut menee imukauloille sekä kampikammioille. Eli ei taida kestää ajella pelkällä seos bensalla? T:AP


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Toimii myös seosbensalla (1:50 seos).

      Mutta tuo Suzukin tuoreöljyvoitelusysteemi on käytännössä osoittautunut hyvin luotettavaksi, niin miksi? Helpompi käsitellä pelkkää bensiiniä ja täyttää vaan säiliön ja antaa koneen hoitaa homman. OMC VRO ensimmäinen versio oli epäluotettava, mutta Suzuki kyllä toimii.

      Tuo systeemi toimii siten, että sen öljypumppu (Mikuni) pumppaa öljyä tarvittavan määrän öljylinjaan, josta se kampikammion paineen avulla puhalletaan imukaulaan. Ei suoraan laakereille. Linjassa on takaiskuventtiili sekä kampikammion kyljessä toinen. Tuo pumppu toimii suoraan kampiakselin pyörittämänä (akselissa ratas) ja sen lisäksi kaasuläpän asento vaikuttaa paljonko öljyä annostellaan. Tyhjäkäynnillä (kaasuläppä kiinni) se on 1:150 ja täyskaasulla 1:50.

      Varmista kuitenkin ensin öljypumpun toiminta siten, että tee tankillinen 1:50 seosbensaa, täytä öljysäiliö tuoreöljyvoiteluun soveltuvalla öljyllä ja tarkista, että ajossa öljyn pinta laskeutuu (eli pumppu annostelee sitä ja letkut tai takaiskuventtiili eivät ole tukossa/jumissa. Nuo saa jumiin kun suomalaiskansalliseen tapaan käyttää mitä tahansa muuta kuin oikeaa öljyä. Ei se kunnon öljy niin kallista ole, että sillä itsensä maksukyvyttömäksi ajaa. Tuon kokeen ajan kone savuttaa tietysti enemmän, mutta ei siitä varsinaisesti muuta haittaa ole.

      98E5 toimii paremmin kuin 95E10, koska etanoli huonontaa öljyn toimintaa. Puristuskestävyyden kannalta jo 92 oktaaninen riittäisi.

      Synteettinen 2-t öljy toimii lisäksi etanolin kanssa paremmin kuin mineraali.

      • Anonyymi

        Moottorista poistettu tuorevoitelu edellisen omistajan toimesta joten ei voi toimintaa testata. Kiitoksia asiallisista vastauksista. T: AP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottorista poistettu tuorevoitelu edellisen omistajan toimesta joten ei voi toimintaa testata. Kiitoksia asiallisista vastauksista. T: AP

        Ilmeisesti se toimi hänelläkin sitten ilman sitä, miksei sinullakin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe