Suzuki dt30c tuorevoitelu problem

Anonyymi

Päivää! Onko täällä kokemusta kyseisestä moottorista? Toimiiko ilman tuorevoitelua? Eli saako laakerit voitelun pelkällä seos bensalla? Kone on vm -90

27

228

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä toimii. Niinkuin kaikki tuoreöljyvoidellut.

    • Anonyymi

      Miksiköhän se moottori on suunniteltu ja valmistettu ns. tuoreöljyvoitelevaksi, olisiko siinä tarkoitus että se myös tarvitsee juuri sellaisen voitelun???

      • Anonyymi

        Ei se välttämättä tarvitse juuri sellaista voitelua. Toimii ihan hyvin seosbensalla myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se välttämättä tarvitse juuri sellaista voitelua. Toimii ihan hyvin seosbensalla myös.

        Jätät kertomatta mikä siinä ns. tuorevoitelussa sitten on se kaiken ydin ja idea...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätät kertomatta mikä siinä ns. tuorevoitelussa sitten on se kaiken ydin ja idea...?

        Automaattinen sekoitus, pidät vain huolta öljyn riittävyydestä ja tankkaat ilman sekoitusläträilyjä. Sekoitussuhde ei muutu koneen kierroksista tms rasituksesta johtuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Automaattinen sekoitus, pidät vain huolta öljyn riittävyydestä ja tankkaat ilman sekoitusläträilyjä. Sekoitussuhde ei muutu koneen kierroksista tms rasituksesta johtuen.

        Kun öljy syötetään erillään polttoaineesta, ei yksinkertaisesti ole mitään sekoitussuhdetta! Tuoreöljyvoitelulla on ihan simppeli tarkoitus, siis on jokin tarkoitus minkä takia valmistajat ovat suunnitelleet ja valmistaneet sellaisia koneita vaikka ylimääräiset osat jopa pikkuisen lisäävät painoa: Kun seosvoitelussa polttoaine ja sen seassa oleva voiteluöljy menee palotilaan, osa voiteluöljystä palaa polttoaineen mukana voitelematta yhtään mitään. Ns. tuoreöljyvoitelussa öljy johdetaan mahdollisimman tarkoin suoraan voideltaviin kohteisiin ja öljyn tarve pienenee olennaisesti kun lisäksi määrää säädellään kierrosten ja kuormaan mukaan, seosvoitelupoltossahan määrää voi säädellä vain suora suhde polttoaineen määrään, ei minkään muun seikan huomioiminen. Molemmissa tapauksissa öljy lopulta poistuu palokaasujen mukana enemmän tai vähemmän hyvin palaen ympäristöön. Mikään hyvä polttoaine ympäristön kannalta poltettu voiteluöljy ei kylläkään ole eikä se moottorissakaan juuri tehoja anna, kunhan jotenkin käryää mukana.
        Ns. tuoreöljyvoitelukoneita olivat oikeastaan jo vanhat Wikströmit, Androkset ja Olympiatkin, niissä oli kyljessä voiteluöljyastia laseineen ja oli huolehdittava että siinä oli aina öljyä, öljyä siis kului eli lopulta pääsi palotilan yhteyteen ja paloi miten paloi ja poistui sieltä, näin siis myös noissa 4- tahtikoneissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun öljy syötetään erillään polttoaineesta, ei yksinkertaisesti ole mitään sekoitussuhdetta! Tuoreöljyvoitelulla on ihan simppeli tarkoitus, siis on jokin tarkoitus minkä takia valmistajat ovat suunnitelleet ja valmistaneet sellaisia koneita vaikka ylimääräiset osat jopa pikkuisen lisäävät painoa: Kun seosvoitelussa polttoaine ja sen seassa oleva voiteluöljy menee palotilaan, osa voiteluöljystä palaa polttoaineen mukana voitelematta yhtään mitään. Ns. tuoreöljyvoitelussa öljy johdetaan mahdollisimman tarkoin suoraan voideltaviin kohteisiin ja öljyn tarve pienenee olennaisesti kun lisäksi määrää säädellään kierrosten ja kuormaan mukaan, seosvoitelupoltossahan määrää voi säädellä vain suora suhde polttoaineen määrään, ei minkään muun seikan huomioiminen. Molemmissa tapauksissa öljy lopulta poistuu palokaasujen mukana enemmän tai vähemmän hyvin palaen ympäristöön. Mikään hyvä polttoaine ympäristön kannalta poltettu voiteluöljy ei kylläkään ole eikä se moottorissakaan juuri tehoja anna, kunhan jotenkin käryää mukana.
        Ns. tuoreöljyvoitelukoneita olivat oikeastaan jo vanhat Wikströmit, Androkset ja Olympiatkin, niissä oli kyljessä voiteluöljyastia laseineen ja oli huolehdittava että siinä oli aina öljyä, öljyä siis kului eli lopulta pääsi palotilan yhteyteen ja paloi miten paloi ja poistui sieltä, näin siis myös noissa 4- tahtikoneissa.

        No ei kyllä yleensä johdeta mihinkään muualle kuin bensaletkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kyllä yleensä johdeta mihinkään muualle kuin bensaletkuun.

        Voiteluöljy bensaletkuun, siis ns. tuoreöljyvoitelussa, kerrotko vielä samalla mikä on sitten ollenkaan sen tuoreöljyvoitelun ajatus ja idea? Mistä esim. siihen on kyhätty se sana "tuoreöljy"?, mitä sillä ikään kuin tarkoitetaan?


    • Anonyymi

      Olen ymmärtänyt että tuorevoitelu säätelee kierrosluvun mukaan tarvittavaa öljyn määrää.

      • Anonyymi

        Lähinnä säätää öljyn kulutusta polttoaineen kulutuksen mukaan mutta silti toimii seosbensalla myös.


      • Anonyymi

        Polttoaineen määrä pitkälti säätelee kierroslukua, jookos, enemmän polttoainetta, enemmän kierroksia ja kun enemmän seospolttoainetta, enemmän myös voiteluöljyä, eikö vain? Mihin siis tarvitaan ns. tuoreöljyvoitelun "säätöä" kun se säätö seospolttoaineella tulee siinä ihan kylkiäisenä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoaineen määrä pitkälti säätelee kierroslukua, jookos, enemmän polttoainetta, enemmän kierroksia ja kun enemmän seospolttoainetta, enemmän myös voiteluöljyä, eikö vain? Mihin siis tarvitaan ns. tuoreöljyvoitelun "säätöä" kun se säätö seospolttoaineella tulee siinä ihan kylkiäisenä?

        Ei kaikki vaikka suzuki 30 koneet käy samoilla kierroksilla vaikka polttoainetta menisi sama määrä tunnissa, eikös niin.
        Yleensä jos polttoaineen kulutus on pieni on kuormituskin vähäisempi niin öljy pumppu antaa vähemmän öljyä suhteessa kun hanat auki. Seosbensa pitäisi olla sekoitettu suurimman öljyn tarpeen mukaan jolloin pienellä kuormituksella öljyä menee "hukkaan" mutta kone kyllä toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähinnä säätää öljyn kulutusta polttoaineen kulutuksen mukaan mutta silti toimii seosbensalla myös.

        Jos haluat ajaa ns. tuoreöljyvoitelulla varustetulla koneella vain seosbensaa käyttämällä, ilmoittaako valmistaja paljonko öljyä laitetaan? Joudutko kuitenkin arvailemaan ja laittamaan varmuuden vuoksi aika paljon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos haluat ajaa ns. tuoreöljyvoitelulla varustetulla koneella vain seosbensaa käyttämällä, ilmoittaako valmistaja paljonko öljyä laitetaan? Joudutko kuitenkin arvailemaan ja laittamaan varmuuden vuoksi aika paljon?

        No katso ohjekirjasta tai soita maahantuojalle! Tai aloita 2,5% seoksella jos savuttaa ja mustaa tulpat niin pienennä seosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No katso ohjekirjasta tai soita maahantuojalle! Tai aloita 2,5% seoksella jos savuttaa ja mustaa tulpat niin pienennä seosta.

        Mutta kuule kun valmistajan ohjekirja ei ota kantaa siihen, miten ajan tuoreöljyvoitelukonetta seospolttoainevoitelulla, apuaaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kuule kun valmistajan ohjekirja ei ota kantaa siihen, miten ajan tuoreöljyvoitelukonetta seospolttoainevoitelulla, apuaaa...

        No sitten pistät sen 2,5% aluksi tai korjaat sen tuoreöljyvoitelusysteemin.


    • Anonyymi

      Käytännössä paaliin...

      • Anonyymi

        Noinko valmistaja ilmoittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinko valmistaja ilmoittaa?

        Valmistaja kyllä mielellään myy uuden 4-tahtimoottorin...


    • Anonyymi

      Suzukin ja Yamahan seossuhde on on ollut 1% yli 30 vuotta.

    • Anonyymi

      Näköjään lauma idiootteja käynyt äitinsä nännien imemisen välissä kirjoittelemassa tänne viisauksiaan? Hyppäisivät pää edellä kaivoon, niin tekisivät palveluksen tällekkin palstalle kun eivät osaa edes aloitukseen vastata.
      Katso meneekö öljypumpulta letkut pelkästään kaasuttimen imukauloihin, vaiko myös letkut kampikammiolle? Mikäli menee myös kampikammiolle, niin kyseessä on erikseen kampiakselin laakerit voiteleva kone, joka ei välttämättä kauaa toimi pelkällä seosbensalla?

      • Anonyymi

        sanos muuta, kannattaa katsoa onko koneessa lubrikaattorit?


      • Anonyymi

        Letkut menee imukauloille sekä kampikammioille. Eli ei taida kestää ajella pelkällä seos bensalla? T:AP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Letkut menee imukauloille sekä kampikammioille. Eli ei taida kestää ajella pelkällä seos bensalla? T:AP

        Voi olla https://www.youtube.com/watch?v=lR307HH9xTQ Ei tolla tyypilläkään kyllä ole tuorevoitelu käytössä? Mikä siinä tuorevoitelussa sitten on vikana?


    • Anonyymi

      Toimii myös seosbensalla (1:50 seos).

      Mutta tuo Suzukin tuoreöljyvoitelusysteemi on käytännössä osoittautunut hyvin luotettavaksi, niin miksi? Helpompi käsitellä pelkkää bensiiniä ja täyttää vaan säiliön ja antaa koneen hoitaa homman. OMC VRO ensimmäinen versio oli epäluotettava, mutta Suzuki kyllä toimii.

      Tuo systeemi toimii siten, että sen öljypumppu (Mikuni) pumppaa öljyä tarvittavan määrän öljylinjaan, josta se kampikammion paineen avulla puhalletaan imukaulaan. Ei suoraan laakereille. Linjassa on takaiskuventtiili sekä kampikammion kyljessä toinen. Tuo pumppu toimii suoraan kampiakselin pyörittämänä (akselissa ratas) ja sen lisäksi kaasuläpän asento vaikuttaa paljonko öljyä annostellaan. Tyhjäkäynnillä (kaasuläppä kiinni) se on 1:150 ja täyskaasulla 1:50.

      Varmista kuitenkin ensin öljypumpun toiminta siten, että tee tankillinen 1:50 seosbensaa, täytä öljysäiliö tuoreöljyvoiteluun soveltuvalla öljyllä ja tarkista, että ajossa öljyn pinta laskeutuu (eli pumppu annostelee sitä ja letkut tai takaiskuventtiili eivät ole tukossa/jumissa. Nuo saa jumiin kun suomalaiskansalliseen tapaan käyttää mitä tahansa muuta kuin oikeaa öljyä. Ei se kunnon öljy niin kallista ole, että sillä itsensä maksukyvyttömäksi ajaa. Tuon kokeen ajan kone savuttaa tietysti enemmän, mutta ei siitä varsinaisesti muuta haittaa ole.

      98E5 toimii paremmin kuin 95E10, koska etanoli huonontaa öljyn toimintaa. Puristuskestävyyden kannalta jo 92 oktaaninen riittäisi.

      Synteettinen 2-t öljy toimii lisäksi etanolin kanssa paremmin kuin mineraali.

      • Anonyymi

        Moottorista poistettu tuorevoitelu edellisen omistajan toimesta joten ei voi toimintaa testata. Kiitoksia asiallisista vastauksista. T: AP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottorista poistettu tuorevoitelu edellisen omistajan toimesta joten ei voi toimintaa testata. Kiitoksia asiallisista vastauksista. T: AP

        Ilmeisesti se toimi hänelläkin sitten ilman sitä, miksei sinullakin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koronan levittäminen kapakoissa on perusoikeus ja rokotus&rokotepassi on pian pakko, hienoa Hjallis!

      Nyt Suomeen puuhataan rokotepassipakkoa - Hjallis Harkimo: sanktiot käyttöön rokottamattomille https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfdb73b1-d86e-481
      Maailman menoa
      306
      4325
    2. Sofia ja Stefan kihloissa

      Sormus on kuvissa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      2504
    3. Hyvinvointivalmentaja voi pahoin

      Kyllä niin kaikesta näkee että hyvin ei mene. Ktuota juoksua ja menoa on nyt jo liikaa . Miten käy kisojen. Keskeyttää tietenkin . Mitä sen jälkeen ..
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      2100
    4. "Marbella tuntuu niin kodilta, on aina tuntunut" sanoo Martina.

      Jep, nainen ei osaa edes vähän maan kieltä ja elää siellä turistielämää, urheilee ja syö dinnereitä. Ei mitään tekemistä oikean arjen kanssa kun pitää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      135
      1874
    5. Tuomo Ylipulli on kuollut

      Olympiavoittaja Tuomo Ylipulli on kuollut tänään perjantaina sairauskohtaukseen kotonaan Rovaniemellä. Tuomo oli kuollessaan vasta 56-vuotias.
      Rovaniemi
      30
      1666
    6. Sofia ja Stefan yhdessä!

      Tämä tieto henkilöllr, joka kyselee Sofian hinnastoa päivät. Ei ole sinkku, vaan lähes 2v parisuhteessa. Ei ole ollut Sofialla vuodessa 3 eri miestä!!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      1382
    7. Monen päivän Marttiinan ja Hannun erospekulaatiot meni hukkaan

      Tunnen suurta vahingoniloa että te suurimmat ja fanaattisimmat Mara vihaajat olette täällä antikliimaksissa viettäneet monta kesäpäivää iloiten heidän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      1318
    8. Tarvitsen sinua

      Mies. Ja sinä tiedät sen.
      Ikävä
      73
      855
    9. Atlantis FC:n pelaajia syytetään lapsiin

      kohdistuneista raiskauksista ja seksuaalisista hyväksikäytöistä.
      Maailman menoa
      43
      852
    10. Cowboy Pikkarainen

      Mitä toi sen cowboy insta video tarkoittaa..
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      815
    Aihe