Päivää! Onko täällä kokemusta kyseisestä moottorista? Toimiiko ilman tuorevoitelua? Eli saako laakerit voitelun pelkällä seos bensalla? Kone on vm -90
Suzuki dt30c tuorevoitelu problem
27
1774
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä toimii. Niinkuin kaikki tuoreöljyvoidellut.
- Anonyymi
Miksiköhän se moottori on suunniteltu ja valmistettu ns. tuoreöljyvoitelevaksi, olisiko siinä tarkoitus että se myös tarvitsee juuri sellaisen voitelun???
- Anonyymi
Ei se välttämättä tarvitse juuri sellaista voitelua. Toimii ihan hyvin seosbensalla myös.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se välttämättä tarvitse juuri sellaista voitelua. Toimii ihan hyvin seosbensalla myös.
Jätät kertomatta mikä siinä ns. tuorevoitelussa sitten on se kaiken ydin ja idea...?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jätät kertomatta mikä siinä ns. tuorevoitelussa sitten on se kaiken ydin ja idea...?
Automaattinen sekoitus, pidät vain huolta öljyn riittävyydestä ja tankkaat ilman sekoitusläträilyjä. Sekoitussuhde ei muutu koneen kierroksista tms rasituksesta johtuen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Automaattinen sekoitus, pidät vain huolta öljyn riittävyydestä ja tankkaat ilman sekoitusläträilyjä. Sekoitussuhde ei muutu koneen kierroksista tms rasituksesta johtuen.
Kun öljy syötetään erillään polttoaineesta, ei yksinkertaisesti ole mitään sekoitussuhdetta! Tuoreöljyvoitelulla on ihan simppeli tarkoitus, siis on jokin tarkoitus minkä takia valmistajat ovat suunnitelleet ja valmistaneet sellaisia koneita vaikka ylimääräiset osat jopa pikkuisen lisäävät painoa: Kun seosvoitelussa polttoaine ja sen seassa oleva voiteluöljy menee palotilaan, osa voiteluöljystä palaa polttoaineen mukana voitelematta yhtään mitään. Ns. tuoreöljyvoitelussa öljy johdetaan mahdollisimman tarkoin suoraan voideltaviin kohteisiin ja öljyn tarve pienenee olennaisesti kun lisäksi määrää säädellään kierrosten ja kuormaan mukaan, seosvoitelupoltossahan määrää voi säädellä vain suora suhde polttoaineen määrään, ei minkään muun seikan huomioiminen. Molemmissa tapauksissa öljy lopulta poistuu palokaasujen mukana enemmän tai vähemmän hyvin palaen ympäristöön. Mikään hyvä polttoaine ympäristön kannalta poltettu voiteluöljy ei kylläkään ole eikä se moottorissakaan juuri tehoja anna, kunhan jotenkin käryää mukana.
Ns. tuoreöljyvoitelukoneita olivat oikeastaan jo vanhat Wikströmit, Androkset ja Olympiatkin, niissä oli kyljessä voiteluöljyastia laseineen ja oli huolehdittava että siinä oli aina öljyä, öljyä siis kului eli lopulta pääsi palotilan yhteyteen ja paloi miten paloi ja poistui sieltä, näin siis myös noissa 4- tahtikoneissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun öljy syötetään erillään polttoaineesta, ei yksinkertaisesti ole mitään sekoitussuhdetta! Tuoreöljyvoitelulla on ihan simppeli tarkoitus, siis on jokin tarkoitus minkä takia valmistajat ovat suunnitelleet ja valmistaneet sellaisia koneita vaikka ylimääräiset osat jopa pikkuisen lisäävät painoa: Kun seosvoitelussa polttoaine ja sen seassa oleva voiteluöljy menee palotilaan, osa voiteluöljystä palaa polttoaineen mukana voitelematta yhtään mitään. Ns. tuoreöljyvoitelussa öljy johdetaan mahdollisimman tarkoin suoraan voideltaviin kohteisiin ja öljyn tarve pienenee olennaisesti kun lisäksi määrää säädellään kierrosten ja kuormaan mukaan, seosvoitelupoltossahan määrää voi säädellä vain suora suhde polttoaineen määrään, ei minkään muun seikan huomioiminen. Molemmissa tapauksissa öljy lopulta poistuu palokaasujen mukana enemmän tai vähemmän hyvin palaen ympäristöön. Mikään hyvä polttoaine ympäristön kannalta poltettu voiteluöljy ei kylläkään ole eikä se moottorissakaan juuri tehoja anna, kunhan jotenkin käryää mukana.
Ns. tuoreöljyvoitelukoneita olivat oikeastaan jo vanhat Wikströmit, Androkset ja Olympiatkin, niissä oli kyljessä voiteluöljyastia laseineen ja oli huolehdittava että siinä oli aina öljyä, öljyä siis kului eli lopulta pääsi palotilan yhteyteen ja paloi miten paloi ja poistui sieltä, näin siis myös noissa 4- tahtikoneissa.No ei kyllä yleensä johdeta mihinkään muualle kuin bensaletkuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei kyllä yleensä johdeta mihinkään muualle kuin bensaletkuun.
Voiteluöljy bensaletkuun, siis ns. tuoreöljyvoitelussa, kerrotko vielä samalla mikä on sitten ollenkaan sen tuoreöljyvoitelun ajatus ja idea? Mistä esim. siihen on kyhätty se sana "tuoreöljy"?, mitä sillä ikään kuin tarkoitetaan?
- Anonyymi
Olen ymmärtänyt että tuorevoitelu säätelee kierrosluvun mukaan tarvittavaa öljyn määrää.
- Anonyymi
Lähinnä säätää öljyn kulutusta polttoaineen kulutuksen mukaan mutta silti toimii seosbensalla myös.
- Anonyymi
Polttoaineen määrä pitkälti säätelee kierroslukua, jookos, enemmän polttoainetta, enemmän kierroksia ja kun enemmän seospolttoainetta, enemmän myös voiteluöljyä, eikö vain? Mihin siis tarvitaan ns. tuoreöljyvoitelun "säätöä" kun se säätö seospolttoaineella tulee siinä ihan kylkiäisenä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttoaineen määrä pitkälti säätelee kierroslukua, jookos, enemmän polttoainetta, enemmän kierroksia ja kun enemmän seospolttoainetta, enemmän myös voiteluöljyä, eikö vain? Mihin siis tarvitaan ns. tuoreöljyvoitelun "säätöä" kun se säätö seospolttoaineella tulee siinä ihan kylkiäisenä?
Ei kaikki vaikka suzuki 30 koneet käy samoilla kierroksilla vaikka polttoainetta menisi sama määrä tunnissa, eikös niin.
Yleensä jos polttoaineen kulutus on pieni on kuormituskin vähäisempi niin öljy pumppu antaa vähemmän öljyä suhteessa kun hanat auki. Seosbensa pitäisi olla sekoitettu suurimman öljyn tarpeen mukaan jolloin pienellä kuormituksella öljyä menee "hukkaan" mutta kone kyllä toimii. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähinnä säätää öljyn kulutusta polttoaineen kulutuksen mukaan mutta silti toimii seosbensalla myös.
Jos haluat ajaa ns. tuoreöljyvoitelulla varustetulla koneella vain seosbensaa käyttämällä, ilmoittaako valmistaja paljonko öljyä laitetaan? Joudutko kuitenkin arvailemaan ja laittamaan varmuuden vuoksi aika paljon?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos haluat ajaa ns. tuoreöljyvoitelulla varustetulla koneella vain seosbensaa käyttämällä, ilmoittaako valmistaja paljonko öljyä laitetaan? Joudutko kuitenkin arvailemaan ja laittamaan varmuuden vuoksi aika paljon?
No katso ohjekirjasta tai soita maahantuojalle! Tai aloita 2,5% seoksella jos savuttaa ja mustaa tulpat niin pienennä seosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No katso ohjekirjasta tai soita maahantuojalle! Tai aloita 2,5% seoksella jos savuttaa ja mustaa tulpat niin pienennä seosta.
Mutta kuule kun valmistajan ohjekirja ei ota kantaa siihen, miten ajan tuoreöljyvoitelukonetta seospolttoainevoitelulla, apuaaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kuule kun valmistajan ohjekirja ei ota kantaa siihen, miten ajan tuoreöljyvoitelukonetta seospolttoainevoitelulla, apuaaa...
No sitten pistät sen 2,5% aluksi tai korjaat sen tuoreöljyvoitelusysteemin.
- Anonyymi
Käytännössä paaliin...
- Anonyymi
Noinko valmistaja ilmoittaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noinko valmistaja ilmoittaa?
Valmistaja kyllä mielellään myy uuden 4-tahtimoottorin...
- Anonyymi
Suzukin ja Yamahan seossuhde on on ollut 1% yli 30 vuotta.
- Anonyymi
Näköjään lauma idiootteja käynyt äitinsä nännien imemisen välissä kirjoittelemassa tänne viisauksiaan? Hyppäisivät pää edellä kaivoon, niin tekisivät palveluksen tällekkin palstalle kun eivät osaa edes aloitukseen vastata.
Katso meneekö öljypumpulta letkut pelkästään kaasuttimen imukauloihin, vaiko myös letkut kampikammiolle? Mikäli menee myös kampikammiolle, niin kyseessä on erikseen kampiakselin laakerit voiteleva kone, joka ei välttämättä kauaa toimi pelkällä seosbensalla?- Anonyymi
sanos muuta, kannattaa katsoa onko koneessa lubrikaattorit?
- Anonyymi
Letkut menee imukauloille sekä kampikammioille. Eli ei taida kestää ajella pelkällä seos bensalla? T:AP
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Letkut menee imukauloille sekä kampikammioille. Eli ei taida kestää ajella pelkällä seos bensalla? T:AP
Voi olla https://www.youtube.com/watch?v=lR307HH9xTQ Ei tolla tyypilläkään kyllä ole tuorevoitelu käytössä? Mikä siinä tuorevoitelussa sitten on vikana?
- Anonyymi
Toimii myös seosbensalla (1:50 seos).
Mutta tuo Suzukin tuoreöljyvoitelusysteemi on käytännössä osoittautunut hyvin luotettavaksi, niin miksi? Helpompi käsitellä pelkkää bensiiniä ja täyttää vaan säiliön ja antaa koneen hoitaa homman. OMC VRO ensimmäinen versio oli epäluotettava, mutta Suzuki kyllä toimii.
Tuo systeemi toimii siten, että sen öljypumppu (Mikuni) pumppaa öljyä tarvittavan määrän öljylinjaan, josta se kampikammion paineen avulla puhalletaan imukaulaan. Ei suoraan laakereille. Linjassa on takaiskuventtiili sekä kampikammion kyljessä toinen. Tuo pumppu toimii suoraan kampiakselin pyörittämänä (akselissa ratas) ja sen lisäksi kaasuläpän asento vaikuttaa paljonko öljyä annostellaan. Tyhjäkäynnillä (kaasuläppä kiinni) se on 1:150 ja täyskaasulla 1:50.
Varmista kuitenkin ensin öljypumpun toiminta siten, että tee tankillinen 1:50 seosbensaa, täytä öljysäiliö tuoreöljyvoiteluun soveltuvalla öljyllä ja tarkista, että ajossa öljyn pinta laskeutuu (eli pumppu annostelee sitä ja letkut tai takaiskuventtiili eivät ole tukossa/jumissa. Nuo saa jumiin kun suomalaiskansalliseen tapaan käyttää mitä tahansa muuta kuin oikeaa öljyä. Ei se kunnon öljy niin kallista ole, että sillä itsensä maksukyvyttömäksi ajaa. Tuon kokeen ajan kone savuttaa tietysti enemmän, mutta ei siitä varsinaisesti muuta haittaa ole.
98E5 toimii paremmin kuin 95E10, koska etanoli huonontaa öljyn toimintaa. Puristuskestävyyden kannalta jo 92 oktaaninen riittäisi.
Synteettinen 2-t öljy toimii lisäksi etanolin kanssa paremmin kuin mineraali.- Anonyymi
Moottorista poistettu tuorevoitelu edellisen omistajan toimesta joten ei voi toimintaa testata. Kiitoksia asiallisista vastauksista. T: AP
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottorista poistettu tuorevoitelu edellisen omistajan toimesta joten ei voi toimintaa testata. Kiitoksia asiallisista vastauksista. T: AP
Ilmeisesti se toimi hänelläkin sitten ilman sitä, miksei sinullakin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa
Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu867414Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö2227275K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon1355000Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1154647PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *394530Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin
Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko824236Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt
viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta1084027- 1581667
Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää
Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.91429Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen
Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell2201276