Suzuki dt30c tuorevoitelu problem

Anonyymi

Päivää! Onko täällä kokemusta kyseisestä moottorista? Toimiiko ilman tuorevoitelua? Eli saako laakerit voitelun pelkällä seos bensalla? Kone on vm -90

27

1469

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä toimii. Niinkuin kaikki tuoreöljyvoidellut.

    • Anonyymi

      Miksiköhän se moottori on suunniteltu ja valmistettu ns. tuoreöljyvoitelevaksi, olisiko siinä tarkoitus että se myös tarvitsee juuri sellaisen voitelun???

      • Anonyymi

        Ei se välttämättä tarvitse juuri sellaista voitelua. Toimii ihan hyvin seosbensalla myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se välttämättä tarvitse juuri sellaista voitelua. Toimii ihan hyvin seosbensalla myös.

        Jätät kertomatta mikä siinä ns. tuorevoitelussa sitten on se kaiken ydin ja idea...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätät kertomatta mikä siinä ns. tuorevoitelussa sitten on se kaiken ydin ja idea...?

        Automaattinen sekoitus, pidät vain huolta öljyn riittävyydestä ja tankkaat ilman sekoitusläträilyjä. Sekoitussuhde ei muutu koneen kierroksista tms rasituksesta johtuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Automaattinen sekoitus, pidät vain huolta öljyn riittävyydestä ja tankkaat ilman sekoitusläträilyjä. Sekoitussuhde ei muutu koneen kierroksista tms rasituksesta johtuen.

        Kun öljy syötetään erillään polttoaineesta, ei yksinkertaisesti ole mitään sekoitussuhdetta! Tuoreöljyvoitelulla on ihan simppeli tarkoitus, siis on jokin tarkoitus minkä takia valmistajat ovat suunnitelleet ja valmistaneet sellaisia koneita vaikka ylimääräiset osat jopa pikkuisen lisäävät painoa: Kun seosvoitelussa polttoaine ja sen seassa oleva voiteluöljy menee palotilaan, osa voiteluöljystä palaa polttoaineen mukana voitelematta yhtään mitään. Ns. tuoreöljyvoitelussa öljy johdetaan mahdollisimman tarkoin suoraan voideltaviin kohteisiin ja öljyn tarve pienenee olennaisesti kun lisäksi määrää säädellään kierrosten ja kuormaan mukaan, seosvoitelupoltossahan määrää voi säädellä vain suora suhde polttoaineen määrään, ei minkään muun seikan huomioiminen. Molemmissa tapauksissa öljy lopulta poistuu palokaasujen mukana enemmän tai vähemmän hyvin palaen ympäristöön. Mikään hyvä polttoaine ympäristön kannalta poltettu voiteluöljy ei kylläkään ole eikä se moottorissakaan juuri tehoja anna, kunhan jotenkin käryää mukana.
        Ns. tuoreöljyvoitelukoneita olivat oikeastaan jo vanhat Wikströmit, Androkset ja Olympiatkin, niissä oli kyljessä voiteluöljyastia laseineen ja oli huolehdittava että siinä oli aina öljyä, öljyä siis kului eli lopulta pääsi palotilan yhteyteen ja paloi miten paloi ja poistui sieltä, näin siis myös noissa 4- tahtikoneissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun öljy syötetään erillään polttoaineesta, ei yksinkertaisesti ole mitään sekoitussuhdetta! Tuoreöljyvoitelulla on ihan simppeli tarkoitus, siis on jokin tarkoitus minkä takia valmistajat ovat suunnitelleet ja valmistaneet sellaisia koneita vaikka ylimääräiset osat jopa pikkuisen lisäävät painoa: Kun seosvoitelussa polttoaine ja sen seassa oleva voiteluöljy menee palotilaan, osa voiteluöljystä palaa polttoaineen mukana voitelematta yhtään mitään. Ns. tuoreöljyvoitelussa öljy johdetaan mahdollisimman tarkoin suoraan voideltaviin kohteisiin ja öljyn tarve pienenee olennaisesti kun lisäksi määrää säädellään kierrosten ja kuormaan mukaan, seosvoitelupoltossahan määrää voi säädellä vain suora suhde polttoaineen määrään, ei minkään muun seikan huomioiminen. Molemmissa tapauksissa öljy lopulta poistuu palokaasujen mukana enemmän tai vähemmän hyvin palaen ympäristöön. Mikään hyvä polttoaine ympäristön kannalta poltettu voiteluöljy ei kylläkään ole eikä se moottorissakaan juuri tehoja anna, kunhan jotenkin käryää mukana.
        Ns. tuoreöljyvoitelukoneita olivat oikeastaan jo vanhat Wikströmit, Androkset ja Olympiatkin, niissä oli kyljessä voiteluöljyastia laseineen ja oli huolehdittava että siinä oli aina öljyä, öljyä siis kului eli lopulta pääsi palotilan yhteyteen ja paloi miten paloi ja poistui sieltä, näin siis myös noissa 4- tahtikoneissa.

        No ei kyllä yleensä johdeta mihinkään muualle kuin bensaletkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kyllä yleensä johdeta mihinkään muualle kuin bensaletkuun.

        Voiteluöljy bensaletkuun, siis ns. tuoreöljyvoitelussa, kerrotko vielä samalla mikä on sitten ollenkaan sen tuoreöljyvoitelun ajatus ja idea? Mistä esim. siihen on kyhätty se sana "tuoreöljy"?, mitä sillä ikään kuin tarkoitetaan?


    • Anonyymi

      Olen ymmärtänyt että tuorevoitelu säätelee kierrosluvun mukaan tarvittavaa öljyn määrää.

      • Anonyymi

        Lähinnä säätää öljyn kulutusta polttoaineen kulutuksen mukaan mutta silti toimii seosbensalla myös.


      • Anonyymi

        Polttoaineen määrä pitkälti säätelee kierroslukua, jookos, enemmän polttoainetta, enemmän kierroksia ja kun enemmän seospolttoainetta, enemmän myös voiteluöljyä, eikö vain? Mihin siis tarvitaan ns. tuoreöljyvoitelun "säätöä" kun se säätö seospolttoaineella tulee siinä ihan kylkiäisenä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoaineen määrä pitkälti säätelee kierroslukua, jookos, enemmän polttoainetta, enemmän kierroksia ja kun enemmän seospolttoainetta, enemmän myös voiteluöljyä, eikö vain? Mihin siis tarvitaan ns. tuoreöljyvoitelun "säätöä" kun se säätö seospolttoaineella tulee siinä ihan kylkiäisenä?

        Ei kaikki vaikka suzuki 30 koneet käy samoilla kierroksilla vaikka polttoainetta menisi sama määrä tunnissa, eikös niin.
        Yleensä jos polttoaineen kulutus on pieni on kuormituskin vähäisempi niin öljy pumppu antaa vähemmän öljyä suhteessa kun hanat auki. Seosbensa pitäisi olla sekoitettu suurimman öljyn tarpeen mukaan jolloin pienellä kuormituksella öljyä menee "hukkaan" mutta kone kyllä toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähinnä säätää öljyn kulutusta polttoaineen kulutuksen mukaan mutta silti toimii seosbensalla myös.

        Jos haluat ajaa ns. tuoreöljyvoitelulla varustetulla koneella vain seosbensaa käyttämällä, ilmoittaako valmistaja paljonko öljyä laitetaan? Joudutko kuitenkin arvailemaan ja laittamaan varmuuden vuoksi aika paljon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos haluat ajaa ns. tuoreöljyvoitelulla varustetulla koneella vain seosbensaa käyttämällä, ilmoittaako valmistaja paljonko öljyä laitetaan? Joudutko kuitenkin arvailemaan ja laittamaan varmuuden vuoksi aika paljon?

        No katso ohjekirjasta tai soita maahantuojalle! Tai aloita 2,5% seoksella jos savuttaa ja mustaa tulpat niin pienennä seosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No katso ohjekirjasta tai soita maahantuojalle! Tai aloita 2,5% seoksella jos savuttaa ja mustaa tulpat niin pienennä seosta.

        Mutta kuule kun valmistajan ohjekirja ei ota kantaa siihen, miten ajan tuoreöljyvoitelukonetta seospolttoainevoitelulla, apuaaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kuule kun valmistajan ohjekirja ei ota kantaa siihen, miten ajan tuoreöljyvoitelukonetta seospolttoainevoitelulla, apuaaa...

        No sitten pistät sen 2,5% aluksi tai korjaat sen tuoreöljyvoitelusysteemin.


    • Anonyymi

      Käytännössä paaliin...

      • Anonyymi

        Noinko valmistaja ilmoittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinko valmistaja ilmoittaa?

        Valmistaja kyllä mielellään myy uuden 4-tahtimoottorin...


    • Anonyymi

      Suzukin ja Yamahan seossuhde on on ollut 1% yli 30 vuotta.

    • Anonyymi

      Näköjään lauma idiootteja käynyt äitinsä nännien imemisen välissä kirjoittelemassa tänne viisauksiaan? Hyppäisivät pää edellä kaivoon, niin tekisivät palveluksen tällekkin palstalle kun eivät osaa edes aloitukseen vastata.
      Katso meneekö öljypumpulta letkut pelkästään kaasuttimen imukauloihin, vaiko myös letkut kampikammiolle? Mikäli menee myös kampikammiolle, niin kyseessä on erikseen kampiakselin laakerit voiteleva kone, joka ei välttämättä kauaa toimi pelkällä seosbensalla?

      • Anonyymi

        sanos muuta, kannattaa katsoa onko koneessa lubrikaattorit?


      • Anonyymi

        Letkut menee imukauloille sekä kampikammioille. Eli ei taida kestää ajella pelkällä seos bensalla? T:AP


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Toimii myös seosbensalla (1:50 seos).

      Mutta tuo Suzukin tuoreöljyvoitelusysteemi on käytännössä osoittautunut hyvin luotettavaksi, niin miksi? Helpompi käsitellä pelkkää bensiiniä ja täyttää vaan säiliön ja antaa koneen hoitaa homman. OMC VRO ensimmäinen versio oli epäluotettava, mutta Suzuki kyllä toimii.

      Tuo systeemi toimii siten, että sen öljypumppu (Mikuni) pumppaa öljyä tarvittavan määrän öljylinjaan, josta se kampikammion paineen avulla puhalletaan imukaulaan. Ei suoraan laakereille. Linjassa on takaiskuventtiili sekä kampikammion kyljessä toinen. Tuo pumppu toimii suoraan kampiakselin pyörittämänä (akselissa ratas) ja sen lisäksi kaasuläpän asento vaikuttaa paljonko öljyä annostellaan. Tyhjäkäynnillä (kaasuläppä kiinni) se on 1:150 ja täyskaasulla 1:50.

      Varmista kuitenkin ensin öljypumpun toiminta siten, että tee tankillinen 1:50 seosbensaa, täytä öljysäiliö tuoreöljyvoiteluun soveltuvalla öljyllä ja tarkista, että ajossa öljyn pinta laskeutuu (eli pumppu annostelee sitä ja letkut tai takaiskuventtiili eivät ole tukossa/jumissa. Nuo saa jumiin kun suomalaiskansalliseen tapaan käyttää mitä tahansa muuta kuin oikeaa öljyä. Ei se kunnon öljy niin kallista ole, että sillä itsensä maksukyvyttömäksi ajaa. Tuon kokeen ajan kone savuttaa tietysti enemmän, mutta ei siitä varsinaisesti muuta haittaa ole.

      98E5 toimii paremmin kuin 95E10, koska etanoli huonontaa öljyn toimintaa. Puristuskestävyyden kannalta jo 92 oktaaninen riittäisi.

      Synteettinen 2-t öljy toimii lisäksi etanolin kanssa paremmin kuin mineraali.

      • Anonyymi

        Moottorista poistettu tuorevoitelu edellisen omistajan toimesta joten ei voi toimintaa testata. Kiitoksia asiallisista vastauksista. T: AP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottorista poistettu tuorevoitelu edellisen omistajan toimesta joten ei voi toimintaa testata. Kiitoksia asiallisista vastauksista. T: AP

        Ilmeisesti se toimi hänelläkin sitten ilman sitä, miksei sinullakin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      31
      5723
    2. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

      Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      13
      4503
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      196
      2399
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      166
      1790
    5. Yh:n pihalla aina eri auto

      Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      79
      1736
    6. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

      Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      35
      1497
    7. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      74
      1385
    8. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1385
    9. viekää miehet naiset kunnon treffeille

      Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      224
      1214
    10. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      94
      1205
    Aihe