Tulehdus pakaravaossa?

Ihmettelijä

Minulla on nyt noin viikon verran ollut kipua pakaravaossa. Se on punainen ja jotenkin oudon kostea kaiken aikaa. Istuminen ei oikein miellytä, kun se tuottaa kipua. Vessassa käydessä pyyhkiessä koskee ja tulee olo, että koko vakoa on pakko pyyhkiä vaikka kuinka kauan. Myös peräaukko on kosketusarka, mutta se ei vaivaa kuin veskissä. Mitähän ihmettä tää nyt sitten on?

4

11465

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mattim

sinus pilonidalis, eli tulehtunut paise pakaravaossa suomeksi ns "tulehtunut karvapoukama."
      Jos tulehtuu pahasti voidaan joutua puhkaisemaan terveyskeskuksessa ja lisäksi antibiootti kuuri.Kokemuksesta tiedän, että vaiva on hirveän kivulias. Itselläni puhkaistu kaksi kertaa.

Tämä ei kuitenkaan poista vaivaa lopullisesti, vaan voidaan joutua suorittamaan leikkaus kirurgin tekemänä selkäydinpuudutuksessa tai nukutuksessa. Kyseistä leikkausta voidaan joutua uusimaan ja usein joutuu olemaan melko pitkään sairaslomalla, sillä istuminen on kiellettyä leikkauksen jälkeen.
      Vaivaan herkistäviä ominaisuuksia on mm sukupuoli, miehillä hiukan yleisempi tosin naisillakin esiintyy, syvä pakaravako, ylipaino, takapuolen muoto, istuminen etenkin jos istuu paino häntäluun päällä, karvoitusalueella, hygienia, yleiskunto, perimä jne.

lisää www.pilonidal.org

• auttaa

Itselläni vaiva on tuttu. Varsinkin jos hikoilen, hiki vakuu selkää pitkin "pakaravakoon" ja seisova kosteus ärsyttää ihon, yleensä nostaa paiseen Nyt kun olen tiedostanut vaivan laitan heti kun oireita ilmaantuu talkkia ärsyyntyneeseen kohtaan. Pahemmin ärtyneeseen kohtaan voin laittaa kortisonia ennen talkkia.(Samoin joudun myös varpaitteni väleihin laittamaan talkkia koska nekin aukeaa jos onkosteudesta). Olen herkkä ihoinen.

• ......

Ja jumalauta sitä mätää tuli sieltä kun oli joskus samanlainen. Oli vähän ikävä olla semmonen persiissä sit puhkasin sen itse, koska en kehdannu mennä terveyskeskukseen puhkomaan.

• Ida

Kuulostaa kyllä mielestäni hiivasienitulehdukselta. Jos on punoittava, kostea ja kertyy sellaista vaaleaa töhkää poimuihin, olet mitä todennäköisimmin saanut hiivan. Häätämään vois rueta esim: Canesten voiteella / daktarinvoiteella/ talkilla ja pitämällä urheilukaupoista saatavia Coolmax-kankaisia alupöksyjä ja pesemään puuvillaset pökät kuudessakympissä ja silittämääm, jotta sienirihmasto tuhoutuu, eikä vaiva uusiudu.Samoin kehottaisin tekemään pyyhkeille, jne, koska sieni tarttuu helposti märän pyyhkeen kautta muualle kehoon...Tässäpä näin aluksi, jos ei onnistu parissa viikossa, ni lääkäriin....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      156
      3420
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      60
      2695
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      33
      2100
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      130
      1687
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      78
      1544
    6. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      83
      1544
    7. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      368
      1462
    8. Kerro mulle mitä pitäs tehdä

Sun mielestä? Anna neuvo?
      Ikävä
      97
      1205
    9. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1125
    10. On tullut aika lukita kaupunginjohtajan ovi, ja hlö pihalle

Ei kahta eikä yhtäkään selitystä, ylimielisyys on kääntyi varomattomuudeksi, ja kaupungin jo ennestään kuihtuva talou
      Pyhäjärvi
      195
      1096
    Aihe