Tulehdus pakaravaossa?

Ihmettelijä

Minulla on nyt noin viikon verran ollut kipua pakaravaossa. Se on punainen ja jotenkin oudon kostea kaiken aikaa. Istuminen ei oikein miellytä, kun se tuottaa kipua. Vessassa käydessä pyyhkiessä koskee ja tulee olo, että koko vakoa on pakko pyyhkiä vaikka kuinka kauan. Myös peräaukko on kosketusarka, mutta se ei vaivaa kuin veskissä. Mitähän ihmettä tää nyt sitten on?

4

11291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mattim

sinus pilonidalis, eli tulehtunut paise pakaravaossa suomeksi ns "tulehtunut karvapoukama."
      Jos tulehtuu pahasti voidaan joutua puhkaisemaan terveyskeskuksessa ja lisäksi antibiootti kuuri.Kokemuksesta tiedän, että vaiva on hirveän kivulias. Itselläni puhkaistu kaksi kertaa.

Tämä ei kuitenkaan poista vaivaa lopullisesti, vaan voidaan joutua suorittamaan leikkaus kirurgin tekemänä selkäydinpuudutuksessa tai nukutuksessa. Kyseistä leikkausta voidaan joutua uusimaan ja usein joutuu olemaan melko pitkään sairaslomalla, sillä istuminen on kiellettyä leikkauksen jälkeen.
      Vaivaan herkistäviä ominaisuuksia on mm sukupuoli, miehillä hiukan yleisempi tosin naisillakin esiintyy, syvä pakaravako, ylipaino, takapuolen muoto, istuminen etenkin jos istuu paino häntäluun päällä, karvoitusalueella, hygienia, yleiskunto, perimä jne.

lisää www.pilonidal.org

• auttaa

Itselläni vaiva on tuttu. Varsinkin jos hikoilen, hiki vakuu selkää pitkin "pakaravakoon" ja seisova kosteus ärsyttää ihon, yleensä nostaa paiseen Nyt kun olen tiedostanut vaivan laitan heti kun oireita ilmaantuu talkkia ärsyyntyneeseen kohtaan. Pahemmin ärtyneeseen kohtaan voin laittaa kortisonia ennen talkkia.(Samoin joudun myös varpaitteni väleihin laittamaan talkkia koska nekin aukeaa jos onkosteudesta). Olen herkkä ihoinen.

• ......

Ja jumalauta sitä mätää tuli sieltä kun oli joskus samanlainen. Oli vähän ikävä olla semmonen persiissä sit puhkasin sen itse, koska en kehdannu mennä terveyskeskukseen puhkomaan.

• Ida

Kuulostaa kyllä mielestäni hiivasienitulehdukselta. Jos on punoittava, kostea ja kertyy sellaista vaaleaa töhkää poimuihin, olet mitä todennäköisimmin saanut hiivan. Häätämään vois rueta esim: Canesten voiteella / daktarinvoiteella/ talkilla ja pitämällä urheilukaupoista saatavia Coolmax-kankaisia alupöksyjä ja pesemään puuvillaset pökät kuudessakympissä ja silittämääm, jotta sienirihmasto tuhoutuu, eikä vaiva uusiudu.Samoin kehottaisin tekemään pyyhkeille, jne, koska sieni tarttuu helposti märän pyyhkeen kautta muualle kehoon...Tässäpä näin aluksi, jos ei onnistu parissa viikossa, ni lääkäriin....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1749
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      241
      1579
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1356
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1025
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      36
      842
    Aihe