Nivelten yliliikkuvuus ilman Beightonin kriteerien täyttymyistä

Anonyymi

Mulla on jo ainakin esiteini-iästä lähtien ollut nivelkipuja erityisesti rasitukseen liittyen. Jonkinlaista yliliikkuvuutta on ja samoin löysyyttä. Oon koittanu arvioida tätä itse Beightonin pisteytyksellä, mutta sen perusteella kriteerit ei välttämättä täyttyis tai monet kohdat on siinä rajalla. Polvet on selkeästi yliliikkuvat ja ne aiheuttaakin eniten ongelmia. Nykyään ne kipeytyy tosi helposti lyhyemmästäkin kävelystä ja kyykistelykin aiheuttaa kipua. Joskus jos oon paljon kyykyssä tai joudun kyykistelemään niin siihen polven päälle/yläosaan tulee kipeä kohta ja joskus jopa mustelma. Nilkat ja lonkat kipeytyy kävelystä myös. Makuullaan lonkka muljahtaa helposti osittain pois nivelkuopasta. Sormissa Beightonin kriteerien täyttyminen on vähän siinä rajalla. Muissa sormien nivelissä on hieman yliliikkuvuutta ja peukalon saan muljautettua helposti osittain pois nivelkuopasta. Sormet kipeytyy helposti kun joudun tekemään jotain pientä näperrystä, puristamaan jotain kovasti tai esim. avaamaan purkkeja. Jos avaan jotain lasipurkkia niin tuntuu, että sormien, ranteen ja kyynärpään nivelet venyy pois paikoiltaan ja se sattuu. Lapaluun saan ilmeisesti myös muljautettua osittain pois paikaltaan. Kyynärpäiden yliliikkuvuutta en oikein osaa arvioida, sekin saattaa olla siinä rajoilla. Pohkeet ja takareidet on tosi jäykät, en saa edes sormia maahan. Peukaloa en saa kiinni ranteeseen, mutta aika lähelle. Nilkat, ranteet, niska, olkapäät ja lapaluun alue rutisee ja naksuu. Välillä myös polvet ja muut paikat (sormet ja varpaat saan naksautettua, mutta se nyt kai on ihan normaalia) naksuu. Kivun lisäksi reumaan viittaavia oireita ei ole. Eniten huolestuttaa noi jalkojen kivut kun ne vaikuttaa jo nyt liikkumiseen ja oon vasta 20v. Luuletteko, että tähän on mahdollista saada jotain apua terveyskeskuksesta tai pääsiskö sitä kautta esim. johonkin fysioterapiaan ym.? Fysioterapeutti osais ehkä ohjeistaa jotain liikkeitä/harjotuksia joiden avulla vois vahvistaa nivelten ympärillä olevia lihaksia niin, että ne tukis sitä niveltä enemmän. Myös polvi- ja/tai nilkkatukien ym. hankkimista oon miettiny, mutta en tiiä viitinkö omin päin mennä hankkimaan mahdollisesti vääränlaisia. Onko kellään kokemusta vastaavasta tilanteesta tai tietoa siitä miten tässä kannattais edetä? Huolestuttaa vähän se, että jos lääkäri ei ota tosissaan tai en saa apua just sen takia, että noi Beightonin kriteerit ei täyty.

0

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Ole rohkeampi kuin koskaan

        ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
        Ikävä
        90
        1831
      2. Oulussa puukotettu lasta

        Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
        Perussuomalaiset
        409
        1466
      3. Mitä tekisit jos

        täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
        Ikävä
        90
        1260
      4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

        Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
        Tv-sarjat
        13
        1039
      5. Milloin olet viimeksi nähnyt

        Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
        Ikävä
        66
        959
      6. Ääripersu puukotti taas.

        Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
        Oulu
        179
        943
      7. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

        Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
        Suomalaiset julkkikset
        10
        936
      8. Miten ihmeessä

        on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
        Ikävä
        48
        913
      9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

        😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
        Luterilaisuus
        239
        884
      10. Pelkäätkö että olisin

        Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
        Ikävä
        74
        827
      Aihe