Nivelten yliliikkuvuus ilman Beightonin kriteerien täyttymyistä

Anonyymi

Mulla on jo ainakin esiteini-iästä lähtien ollut nivelkipuja erityisesti rasitukseen liittyen. Jonkinlaista yliliikkuvuutta on ja samoin löysyyttä. Oon koittanu arvioida tätä itse Beightonin pisteytyksellä, mutta sen perusteella kriteerit ei välttämättä täyttyis tai monet kohdat on siinä rajalla. Polvet on selkeästi yliliikkuvat ja ne aiheuttaakin eniten ongelmia. Nykyään ne kipeytyy tosi helposti lyhyemmästäkin kävelystä ja kyykistelykin aiheuttaa kipua. Joskus jos oon paljon kyykyssä tai joudun kyykistelemään niin siihen polven päälle/yläosaan tulee kipeä kohta ja joskus jopa mustelma. Nilkat ja lonkat kipeytyy kävelystä myös. Makuullaan lonkka muljahtaa helposti osittain pois nivelkuopasta. Sormissa Beightonin kriteerien täyttyminen on vähän siinä rajalla. Muissa sormien nivelissä on hieman yliliikkuvuutta ja peukalon saan muljautettua helposti osittain pois nivelkuopasta. Sormet kipeytyy helposti kun joudun tekemään jotain pientä näperrystä, puristamaan jotain kovasti tai esim. avaamaan purkkeja. Jos avaan jotain lasipurkkia niin tuntuu, että sormien, ranteen ja kyynärpään nivelet venyy pois paikoiltaan ja se sattuu. Lapaluun saan ilmeisesti myös muljautettua osittain pois paikaltaan. Kyynärpäiden yliliikkuvuutta en oikein osaa arvioida, sekin saattaa olla siinä rajoilla. Pohkeet ja takareidet on tosi jäykät, en saa edes sormia maahan. Peukaloa en saa kiinni ranteeseen, mutta aika lähelle. Nilkat, ranteet, niska, olkapäät ja lapaluun alue rutisee ja naksuu. Välillä myös polvet ja muut paikat (sormet ja varpaat saan naksautettua, mutta se nyt kai on ihan normaalia) naksuu. Kivun lisäksi reumaan viittaavia oireita ei ole. Eniten huolestuttaa noi jalkojen kivut kun ne vaikuttaa jo nyt liikkumiseen ja oon vasta 20v. Luuletteko, että tähän on mahdollista saada jotain apua terveyskeskuksesta tai pääsiskö sitä kautta esim. johonkin fysioterapiaan ym.? Fysioterapeutti osais ehkä ohjeistaa jotain liikkeitä/harjotuksia joiden avulla vois vahvistaa nivelten ympärillä olevia lihaksia niin, että ne tukis sitä niveltä enemmän. Myös polvi- ja/tai nilkkatukien ym. hankkimista oon miettiny, mutta en tiiä viitinkö omin päin mennä hankkimaan mahdollisesti vääränlaisia. Onko kellään kokemusta vastaavasta tilanteesta tai tietoa siitä miten tässä kannattais edetä? Huolestuttaa vähän se, että jos lääkäri ei ota tosissaan tai en saa apua just sen takia, että noi Beightonin kriteerit ei täyty.

0

103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
        Ikävä
        119
        2715
      2. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
        Ikävä
        70
        1121
      3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
        Ikävä
        215
        1119
      4. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
        Ikävä
        40
        1035
      5. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
        Oulainen
        6
        1001
      6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
        Sysmä
        38
        951
      7. 36
        926
      8. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
        Ikävä
        47
        904
      9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
        Lieksa
        123
        873
      10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
        Ikävä
        36
        837
      Aihe