Evinrude 60 vro ei käynnisty

Anonyymi

Ostin syksyllä veneen otsikon moottorilla, ja nyt keväällä käynnistin sen kerran pienen huollon jälkeen (tulppien ja peräöljyjen vaihto), ja kone hörähti ensimmäisellä käyntiin. Hetken aikaa sitä siinä kokeilin, ja kävi siististi tyhjäkäynnillä ja otti kaasua.

Kun laitoin veneen nyt vesille, ei kone enää käynnistykään. Sähköinen startti kyllä pyörii, mutta ei pienintäkään hörähdystä eli tuntuu, ettei yritäkään käynnistyä. Bensa haisee ja valuu veteen asti, eli sitä ainakin johonkin asti liikkuu. Olen täysin noviisi moottoreiden kanssa, eli täysin kuutamolla siitä, mistä vikaa voisi lähteä etsimään.. Kaikki vinkit otetaan siis vastaan!

P.S. Kun avasin kopan, huomasin tuosta ylimmän sytytystulpan vierestä tulevan jonkun sähköjohdon, joka ei ole kiinni missään.

https://axxell-my.sharepoint.com/:i:/g/personal/antonstutzle_axxell_fi/EQDLiBe4tRhImpxraVbJuxQBAjnf9pB0MTfKhynr7JV6fw?e=IzMs25

Yritin löytää sinne vastakappaletta, mutta en siinä onnistunut. En muista, oliko johto alunperin näin. Osaako joku sanoa, mikä johto on, ja pitäisikö olla jossain kiinni?

Kaikesta avusta kiitollinen 🙏🏼

29

1754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vesi kiertää hyvin, eli siinä käynnistyksen aikana jo jäähdytysvesi ruiskuaa. Siitä ei siis pitäisi olla kiinni!

    • Anonyymi

      Tuleeko kipinät tulpille?

      • Anonyymi

        Tuo onkin niitä ensimmäisiä asioita mitä maallikko heti osaa tarkistaa...Luitko aloitusta alkuunkaan?


      • Anonyymi

        Mikäs nyt on helpoin tapa varmistaa vielä tämä?


    • Anonyymi

      Tuo piuha on lämpötila anturin, ollut tod näk jossain vaiheessa lämpö ongelmaa. Mutta ei pitäisi vaikuttaa käynnistymiseen.
      Onhan hätäseis kiinni? tulpat pitää olla Champion QL77JC4, vaihde vapaalla?
      CD-poksi ehjä? se voi mennä rikki jos moottoria pyörittää startilla ilman tulppia ja/tai tulpat eivät ole maadoitettu,
      Kipinä tulee tulpille?
      Puristukset kunnossa? voi käydä maalla mutta ei jaksa vedessä.
      Virtalukon johdotukset ok, hapettumaa jossain (suht harvoin tosin mutta mahdollista)
      Kaukosäätimen mikrokytkimen toiminta.
      Samoin tarkista kaukosäätimen ja koneen välisen ns. multiliittimen kunto (hapettumaa johdin vika yms.)
      Polltoaine kunnollista?
      Tuossa nyt jotain.. moteurman.

      • Anonyymi

        Unohtu, koneen sulake onko ehyt?


      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta!
        Käyn tarkistamassa, mitkä tulpat siellä on, tulivat vanhan omistajan jättämänä, eli syytä tarkistaa.
        Mistäs mä ton CD-boksin löydän, jos tulpat vaikka ovat olleet maadoittamattomat?
        Johdatuksen ovat mun silmään kunnossa, mutta tarkastaa vielä.
        Milläs mä noista puristuksista tiedän? Saanko sitä jotenkin selville?
        Hätäseis on siis sama kun tappokytkin? Näyttää olevan kiinni kunnolla, mutta renkslaan sitäkin!

        Kaikki käytännön vinkit, miten näitä asioita voisin tarkastaa, olis upeita! Yritän nyt ensiksi kovasti googlettaa ohjeita :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!
        Käyn tarkistamassa, mitkä tulpat siellä on, tulivat vanhan omistajan jättämänä, eli syytä tarkistaa.
        Mistäs mä ton CD-boksin löydän, jos tulpat vaikka ovat olleet maadoittamattomat?
        Johdatuksen ovat mun silmään kunnossa, mutta tarkastaa vielä.
        Milläs mä noista puristuksista tiedän? Saanko sitä jotenkin selville?
        Hätäseis on siis sama kun tappokytkin? Näyttää olevan kiinni kunnolla, mutta renkslaan sitäkin!

        Kaikki käytännön vinkit, miten näitä asioita voisin tarkastaa, olis upeita! Yritän nyt ensiksi kovasti googlettaa ohjeita :)

        Puristuksista saa jonkinlaisen käsityksen kun ihan vaan käsin pyörittää vauhtipyörästä myötäpäivään, pitää tuntua vastusta.
        Toimiihan ryyppy solenoidi? kun virta avainta painaa sisäänpäin pitää kuulua "naks" ääni solenoidilta. Ja sen punainen vipu osoittaa taaksepäin. Jos vivun kääntää eteen ja starttaa bensan pitäisi mennä kokoajan kampikammioon ja imuläpille jne. Antaa siis rikkaan seoksen, tätä ominaisuutta käytetään käsin käynnistettäessä. (ja miksei myös sähköllä, vipu pitää vaan sit kääntää taaksepäin kun kone käy).
        Kovettuuko bensaletkun pallukka? Jos ei niin kaasarit ultrapesuun ja varaosa palikkaa sisään.
        Vanhanliiton kaksari vaatii oman opettelunsa, mutta on mielestäni vaivan arvoista.
        Moteurman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puristuksista saa jonkinlaisen käsityksen kun ihan vaan käsin pyörittää vauhtipyörästä myötäpäivään, pitää tuntua vastusta.
        Toimiihan ryyppy solenoidi? kun virta avainta painaa sisäänpäin pitää kuulua "naks" ääni solenoidilta. Ja sen punainen vipu osoittaa taaksepäin. Jos vivun kääntää eteen ja starttaa bensan pitäisi mennä kokoajan kampikammioon ja imuläpille jne. Antaa siis rikkaan seoksen, tätä ominaisuutta käytetään käsin käynnistettäessä. (ja miksei myös sähköllä, vipu pitää vaan sit kääntää taaksepäin kun kone käy).
        Kovettuuko bensaletkun pallukka? Jos ei niin kaasarit ultrapesuun ja varaosa palikkaa sisään.
        Vanhanliiton kaksari vaatii oman opettelunsa, mutta on mielestäni vaivan arvoista.
        Moteurman.

        Mistäköhän yritän etsiä tätä ryypyn solenoidia? Ei nimittäin mielestäni kuulu naksahdusta avainta painaessa, eli siellä voisi olla vika.

        Tässäpä tätä oppia tulee roppakaupalla. Kiitos vielä, kun jaksat jeesata! Ansaitsisi kyllä muutaman tuopin tästä hyvästä, kun jaksat noviisia neuvoa :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puristuksista saa jonkinlaisen käsityksen kun ihan vaan käsin pyörittää vauhtipyörästä myötäpäivään, pitää tuntua vastusta.
        Toimiihan ryyppy solenoidi? kun virta avainta painaa sisäänpäin pitää kuulua "naks" ääni solenoidilta. Ja sen punainen vipu osoittaa taaksepäin. Jos vivun kääntää eteen ja starttaa bensan pitäisi mennä kokoajan kampikammioon ja imuläpille jne. Antaa siis rikkaan seoksen, tätä ominaisuutta käytetään käsin käynnistettäessä. (ja miksei myös sähköllä, vipu pitää vaan sit kääntää taaksepäin kun kone käy).
        Kovettuuko bensaletkun pallukka? Jos ei niin kaasarit ultrapesuun ja varaosa palikkaa sisään.
        Vanhanliiton kaksari vaatii oman opettelunsa, mutta on mielestäni vaivan arvoista.
        Moteurman.

        Ja pallukka kovettuu kyllä kovaksi, eli siellä ei liene vian piilevän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistäköhän yritän etsiä tätä ryypyn solenoidia? Ei nimittäin mielestäni kuulu naksahdusta avainta painaessa, eli siellä voisi olla vika.

        Tässäpä tätä oppia tulee roppakaupalla. Kiitos vielä, kun jaksat jeesata! Ansaitsisi kyllä muutaman tuopin tästä hyvästä, kun jaksat noviisia neuvoa :)

        Tattis otetaan virtuaali stobet.
        Hae google kuvahaulla: omc primer solenoid
        Ja voi se vika olla virtalukossakin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tattis otetaan virtuaali stobet.
        Hae google kuvahaulla: omc primer solenoid
        Ja voi se vika olla virtalukossakin...

        Oon yrittänyt näillä kahdella eri tulppamallilla, minkä oon luullut olevan sopivia
        https://axxell-my.sharepoint.com/:i:/g/personal/antonstutzle_axxell_fi/Eb4vCumMT8BNoE7oEofNRjQBhcOZublv6fSciwN2YeuWCA?e=DISO87

        Eli toiset Denso SF-50 ja toiset Bosh platinum

        Lähdenkö siis tulppaostoksille?

        Solenoidi ei kyllä naksahda mihinkään. Kannattaako se irrottaa ja vaihtaa? Ei muuttanut tilannetta, kun käänsin vipua.

        Virtalukon ja kaukosäätimen johdatuksen mun silmään tosi hyvässä kunnossa.
        Puristukset sanoisin olevan tallessa.
        Sulakkeet ehjät.

        Tulpat vai solenoidi? CD-boksi on mulle vielä arvoitus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oon yrittänyt näillä kahdella eri tulppamallilla, minkä oon luullut olevan sopivia
        https://axxell-my.sharepoint.com/:i:/g/personal/antonstutzle_axxell_fi/Eb4vCumMT8BNoE7oEofNRjQBhcOZublv6fSciwN2YeuWCA?e=DISO87

        Eli toiset Denso SF-50 ja toiset Bosh platinum

        Lähdenkö siis tulppaostoksille?

        Solenoidi ei kyllä naksahda mihinkään. Kannattaako se irrottaa ja vaihtaa? Ei muuttanut tilannetta, kun käänsin vipua.

        Virtalukon ja kaukosäätimen johdatuksen mun silmään tosi hyvässä kunnossa.
        Puristukset sanoisin olevan tallessa.
        Sulakkeet ehjät.

        Tulpat vai solenoidi? CD-boksi on mulle vielä arvoitus!

        Ok, kokeile vielä niin: pallukka kovaks, sit se solenoidin vipu eteen, tyhjäkäynti vipua vähän ylös ja starttaa.
        Jos ei käynnisty tulpat pois ja tutki ovatko ne bensasta märät jos on bensaa tulee jos ei, ei saa bensaa.
        Sitten on syytä tutkia tuleeko tulpille kipinää . Eli tulpst irti koneesta laitat ne tulpan hatut kiinni ja katsot, että tulpppien metalliosat koskettaa moottorin runkoon eli " maihin"
        Sit starttaus jos näkyy kipinä hyvä, jos ei niin paha. Sit tarvitaan tod näk toinen cdi poksi.
        Enempää en pysty näin etänä auttamaan.
        Moteurman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, kokeile vielä niin: pallukka kovaks, sit se solenoidin vipu eteen, tyhjäkäynti vipua vähän ylös ja starttaa.
        Jos ei käynnisty tulpat pois ja tutki ovatko ne bensasta märät jos on bensaa tulee jos ei, ei saa bensaa.
        Sitten on syytä tutkia tuleeko tulpille kipinää . Eli tulpst irti koneesta laitat ne tulpan hatut kiinni ja katsot, että tulpppien metalliosat koskettaa moottorin runkoon eli " maihin"
        Sit starttaus jos näkyy kipinä hyvä, jos ei niin paha. Sit tarvitaan tod näk toinen cdi poksi.
        Enempää en pysty näin etänä auttamaan.
        Moteurman.

        Jes. Teen näin. Nyt löysinkin sen cdi-boksin. Mutta eipä siitä paljoa päällepäin näy onko kunnossa vai ei. Kokeilen tuota sun vinkkiä niin katsotaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, kokeile vielä niin: pallukka kovaks, sit se solenoidin vipu eteen, tyhjäkäynti vipua vähän ylös ja starttaa.
        Jos ei käynnisty tulpat pois ja tutki ovatko ne bensasta märät jos on bensaa tulee jos ei, ei saa bensaa.
        Sitten on syytä tutkia tuleeko tulpille kipinää . Eli tulpst irti koneesta laitat ne tulpan hatut kiinni ja katsot, että tulpppien metalliosat koskettaa moottorin runkoon eli " maihin"
        Sit starttaus jos näkyy kipinä hyvä, jos ei niin paha. Sit tarvitaan tod näk toinen cdi poksi.
        Enempää en pysty näin etänä auttamaan.
        Moteurman.

        Bensaa tuli kyllä tulpille, mutta ei kipinää. Voisi siis olla tuo CDI-boksi. Pitää yrittää löytää varaosa jostain.

        Tuli sellainen mieleen, että sen jälkeen kun pihassa konetta käytin ja se toimi, niin nykäisin tappokytkimen irti, joka oli ollut ns. vakiona paikallaan, eli ei varmaan oltu irroitettu aikoihin. Voisikohan vika kuitenkin olla siinä? Miten ihmeessä saisin sen kokeiltua, ja mitä tuollaiselle kytkimelle voi tehdä, että ongelma korjaantuisi, jos vika tosiaan on siinä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensaa tuli kyllä tulpille, mutta ei kipinää. Voisi siis olla tuo CDI-boksi. Pitää yrittää löytää varaosa jostain.

        Tuli sellainen mieleen, että sen jälkeen kun pihassa konetta käytin ja se toimi, niin nykäisin tappokytkimen irti, joka oli ollut ns. vakiona paikallaan, eli ei varmaan oltu irroitettu aikoihin. Voisikohan vika kuitenkin olla siinä? Miten ihmeessä saisin sen kokeiltua, ja mitä tuollaiselle kytkimelle voi tehdä, että ongelma korjaantuisi, jos vika tosiaan on siinä?

        No niin alkaa polttaa, se vika voi hyvinkin olla siinä tappokytkimessä. Sen voi suht helposti ohittaa liittämällä johtimet yhteen, vaatii tietysti kaukon avaamisen.
        Toki crc tms ruiskuttelu ja kytkimen herkistely /painelu saattaa auttaa.
        Etsi wiring diagram, alkaa paremmin sielunelämä aukeamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin alkaa polttaa, se vika voi hyvinkin olla siinä tappokytkimessä. Sen voi suht helposti ohittaa liittämällä johtimet yhteen, vaatii tietysti kaukon avaamisen.
        Toki crc tms ruiskuttelu ja kytkimen herkistely /painelu saattaa auttaa.
        Etsi wiring diagram, alkaa paremmin sielunelämä aukeamaan.

        Kaukon jo tänään käytinkin auki, niin on tuttua puuhaa. Yritän huomenna uudestaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaukon jo tänään käytinkin auki, niin on tuttua puuhaa. Yritän huomenna uudestaan!

        Käväisin veneellä, ja suihkin crctä tappokytkimeen. Ei vaikutusta. Avasin kaukon, ja totesin, että ei ole mitään hajua mitkä johdot siellä pitäisi yhdistää! Kytkimen kohdalla sisäpuolella oli musta möntti, johon ei päässyt käsiksi, ja siitä lähti kaksi johtoa -toinen musta toinen musta-keltainen. Luikertelivat eri paikkoihin. Saankohan tuota ohitusta aikaiseksi näillä sähkötaidoilla? Yritin katsella tuota wiring diagramia, mutta eipä se meikäläistä jeesannut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käväisin veneellä, ja suihkin crctä tappokytkimeen. Ei vaikutusta. Avasin kaukon, ja totesin, että ei ole mitään hajua mitkä johdot siellä pitäisi yhdistää! Kytkimen kohdalla sisäpuolella oli musta möntti, johon ei päässyt käsiksi, ja siitä lähti kaksi johtoa -toinen musta toinen musta-keltainen. Luikertelivat eri paikkoihin. Saankohan tuota ohitusta aikaiseksi näillä sähkötaidoilla? Yritin katsella tuota wiring diagramia, mutta eipä se meikäläistä jeesannut!

        Irroita se kelta-musta piuha virtalukosta siis se joka menee tappokytkimel.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Irroita se kelta-musta piuha virtalukosta siis se joka menee tappokytkimel.

        En ny muista sen kytkimen toimintaa avaako vai pitäiskö sulkea virtapiirin sillon ku se on toiminnsssa, yleismittarilla tietty saa selville mitä siinä tapahtuu tai tapahtuuko mitän ku kytkintä renklaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!
        Käyn tarkistamassa, mitkä tulpat siellä on, tulivat vanhan omistajan jättämänä, eli syytä tarkistaa.
        Mistäs mä ton CD-boksin löydän, jos tulpat vaikka ovat olleet maadoittamattomat?
        Johdatuksen ovat mun silmään kunnossa, mutta tarkastaa vielä.
        Milläs mä noista puristuksista tiedän? Saanko sitä jotenkin selville?
        Hätäseis on siis sama kun tappokytkin? Näyttää olevan kiinni kunnolla, mutta renkslaan sitäkin!

        Kaikki käytännön vinkit, miten näitä asioita voisin tarkastaa, olis upeita! Yritän nyt ensiksi kovasti googlettaa ohjeita :)

        Ei se vika puristuksissa ole jos on jo kerran tänä vuonna kone käynyt. Ei ne yhtäkkiä sieltä katoa. Eikä se onko kone maalla vai vedessä siihen vaikuta. Bensan tulviminen, mikäli se valuu pakoputkesta viittaisi siihen, että tulpat eivät anna kipinää. Ota yksi tulppa irti, laita tulpan hattu paikalleen ja tulppa niin että sen jenga tai Kuusio osa osuu tulpan reiän ympärillä olevaan metalliin. Älä pidä käsin kiinni tulpasta tai johdosta. Kun starttaa pitäisi tulpan päästä tulla kipinää. Jos kipinä näkyy on sytytys kunnossa


    • Anonyymi

      Kipinä! Mutta ei kuitenkaan käynnisty kone. Ensimmäisellä yrittämällä ihan pienenpieni hörähdys, mutta tukehtui saman tien. Sen jälkeen samanlaista jurnutusta kuin aikaisemmin. Mutta kipinä siellä nyt todistetusti on. Ja tulpille tulee bensaa. Mistäs mä lähden seuraavaksi etsimään vikaa? Tämä muuttaa varmaan suuntaa aika paljon, kun kipinää kuitenkin tulee.

    • Anonyymi

      Onko se irrallaan törröttäneen johdon tarkoitus selvinnyt, joku maadoitusko?

    • Anonyymi

      Kokeiles vielä näin: kuivaa tulpat ja lämmitä niitä vaikka sytkärillä, kärkiväli 0.7mm.
      Sit pallukka kovaks, tyhjäkäyntivipua joku 30- 40mm ylös, virta päälle, paina avainta sisään ja starttaa sellasen lyhkäsen pyrähdyksen kuvittele ,että joudut vetokäynnistämään niin samalla tavalla starttailet. Pieni tauko starttusten välillä.
      Jos ei herää niin sitten se puristusten mittaus, vähän syvempää koneen kunnon tutkimista. Vuotaako kampiakselin tiivisteet paineet pihalle jne. Ilmavuoto jossain tms.
      Moteurman.

      • Anonyymi

        Mutta eikö puristus tapahdu sylinterissä, ei kai kampikammiossa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eikö puristus tapahdu sylinterissä, ei kai kampikammiossa...

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_engine

        Tuota kun tavailee niin keksii minkä takia kampikammion pitää olla tiivis.
        Ja toki sylinterin puristus paine on erijuttu.


    • Anonyymi

      Nuo koneet on varsin varmoja, eli todennäköisesti siinä ei ole varsinaisesti mitään isoa vikaa.

      Tee seuraava testi: Suihkuta starttisprayta reilusti imukanavaan ja starttaa. Kyllä kone sen kestää, vaikka siinä ei öljyä olekaan. Jos hörähtää, mutta ei jää käymään, on ongelma bensan saannissa, eli kaasari puhdistukseen tai sitten ryyppyläppä ei ole kiinni startatessa. Nuo koneet tarvitsee kylmänä ryyppyä. Tai voi olla molemmat. Yleisin vika keväällä on tukossa oleva kaasari.

      Lisäksi - et kai purkanut kaukosäätimen vaijereita tässä välissä? Jos niiden säätö ei ole oikein, voi sytytysennakko olla pielessä eikö starttaa. Kaasuvaijeri kääntää ennakkoa (magneeton sisällä oleva levy, jossa on käämit ja pickup kääntyy) samalla kuin avaa kaasuläppää.

    • Anonyymi

      Mitäs tälle kuuluu? Joko kone lähti käyntiin?
      Vai onko tilalle tullu johnson jossa on samatyyppinen vika?

    • Anonyymi

      älä paina avainta pohjaan kun starttaat, vanha virhe itse kullakin :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe