Munasolujen kerääminen diabeetikkona

Anonyymi

Yritin etsiä jo aiemmin tietoa netistä saamatta selkeitä tuloksia, joten kysyn täältä. Jos täällä on terveyden ammattilaisia tai muita asian läpi käyneitä, niin arvostaisin näkemystänne.

Olen nuori lääketieteellisistä syistä steriloitu ykköstyypin diabeetikko. Ovulaatio toimii ja olisin itse pystynyt tulemaan raskaaksi ennen sterilisaatiota, mutta huonon diabeteksen vuoksi mulle ei olisi suositeltavaa kantaa oma lastani.

Olemme kumppanini kanssa harkinneet vuokrakohtua ulkomailta(Ukraina tai US). Haluamme meidän kummankin sukusolut muussa tapauksessa en itse henkilökohtaisesti suostuisi kasvattamaan toisen naisen lasta. Sama kuin mies olisi pettänyt mua.

Onko diabeetikolle suotavaa tällainen toimenpide kuin omien munasolujen keräys?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole terveydenhuollon ammattilainen mutta sijaissynnytys ja sen valmistelu on Suomessa laitonta eli sukusolujen kerääminen pitää myös tehdä ulkomailla. Tämmöinen tuli vastaan 'Sijaissynnytykset ulkomailla'. Täällä ei sallita linkkejä joten tuo Googleen.

      • Anonyymi

        Luulin jo kertaalleen selittääneeni sen tekstissäni, että ihan ulkomaille pitäisi mennä eikä missään vaiheessa puhuttu Suomessa suunnittelusta. Moni maa pitää sijaissynnytystä laittomana, mutta nuo kaksi, jotka mainitsin ovat olleet myös suomalaisten keskuudessa suosittuja. Käsittääkseni esim. Ukrainasta tuotuja vauvoja löytyy joitakin kymmeniä tästäkin maasta.

        Kysyin sen takia, koska haluan kerätä mahdollisimman paljon tietoa ennen mahdollista prosessin alkua. Munasolujen kerääminen oli se sitten missä vaiheessa tahansa elämää tai päin maailmaa on naiselle kuluttava operaatio.


    • Anonyymi

      Olettaisin, että diabeteksen pitäisi olla hyvässä hoitotasapainossa hoidon aloituksen aikaan. En tiedä, pystyykö verensokerinheittelyt mitenkään aiheuttamaan geenivaurioita munasoluihin. Epäilisin, että ei. Munasoluthan ovat tyttövauvalla valmiina jo syntyessään, eli niitä ei kasva lisää, ne vain kypsyvät. Eli diabeteksen riskit taitavat liittyä itsessään raskauteen, jolloin korkea verensokeritaso aiheuttaa kehityshäiriöitä. Siltä kannalta uskon, että munasolujasi on mahdollista kerätä. Joudut todennäköisesti käyttämään siinä yhteydessä hormonihoitoja, joten ne saattavat vaikuttaa verensokeritasoon. Huonolla tuurilla munasolujen keräyksestäkin voi koitua komplikaatioita.

      Jossain kotimaisessa julkisen puolen lapsettomuushoitoklinikassa sanottiin, että korona-aikaan ei aloiteta hoitoja riskiryhmillä, kuten diabeetikoilla. Nythän tilanne on varmasti jo erilainen, koska rokotukset ovat käynnissä. Matkustamisenkin on oltava sinulle turvallista, ja myös mahdollista. Mutta joka tapauksessa lapsettomuushoitoja tehdään diabetestä sairastaville, joten toimenpiteet ovat sinulle riittävän turvallisia, etenkin kun sinun ei ole tarkoitus itse tulla raskaaksi.

      Ukrainan vauvatehtailusta oli vähän aikaa sitten areenassa dokkari. Siinä käytettiin luovutettuja munasoluja ja isän siittiöitä. Eli synnyttäjä ei näissäkään tapauksissa ollut biologisesti vauvan äiti.

      Munasolujen kypsytys vie oman aikansa ja vaatii omat lääkehoitonsa. Jos homma tehdään ulkomailla, joudut olemaan siellä jopa useita viikkoja. Ja oman kuukautiskiertosikin vaiheella on todennäköisesti jotain merkitystä. Kannattaisi ainakin kysyä, voiko hoidot suorittaa jo Suomessa, eli voiko munasolut kuljettaa tavoitemaahan.

      Ja sitten tietysti tämän kirjoittamisen jälkeen sopivalla googletuksella sinulle löytyi suoraan hoitopaketti, joka vastaa kaikkiin kysymyksiisi:

      https://vittoriavita.fi/voitto/

      • Anonyymi

        Mulla on jo yksi lapsi aiemmasta suhteesta. Alkuraskaus oli normaalia, mutta loppuraskaus oli täynnä komplikaatioita, jolloin synnytin 3 viikkoa etuajassa.

        Aikoinaan ulkomailla asuessani lääkäri totesi, mitä ei suomalainen lääkäri tähän asti ole ikinä mitään sanonut, että mun kannattaisi välttää raskautta, sillä joko vauva tai me kumpikin saatetaan seuraavalla kerralla kuolla. Ymmärrän täysin sokereiden heittelyn hoidon ja operaation aikana, joten siksi varmistinkin täältä, että suositellaanko lainkaan omien sukusolujen talteen keräämistä.

        Talvi ja kevät ovat menneet erilaisiin klinikoihin tutustuessa ja itse sain vastikään ensimmäisen rokotuksen, joten jos koronan tilanteen kanssa menee hyvin, niin voisin kuvitella loppuvuodesta jotakin alkua prosessille. Olen lukenut, että monet klinikat Ukrainassa ottavat myös naisen omia sukusoluja, jos niitä vielä on ja ne toimivat eli ei välttämättä tarvita lahjoitettuja.

        Hedelmöityshoito ei ole mulle vaihtoehto, vaikka olen kuullut jonkun aiemmin mainitsevan, että sterilisaation saanut nainen sellaista voisi kokeilla saadakseen vauvan.

        Kiitos oikein paljon vastauksestasi ja linkistä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe