Munasolujen kerääminen diabeetikkona

Anonyymi

Yritin etsiä jo aiemmin tietoa netistä saamatta selkeitä tuloksia, joten kysyn täältä. Jos täällä on terveyden ammattilaisia tai muita asian läpi käyneitä, niin arvostaisin näkemystänne.

Olen nuori lääketieteellisistä syistä steriloitu ykköstyypin diabeetikko. Ovulaatio toimii ja olisin itse pystynyt tulemaan raskaaksi ennen sterilisaatiota, mutta huonon diabeteksen vuoksi mulle ei olisi suositeltavaa kantaa oma lastani.

Olemme kumppanini kanssa harkinneet vuokrakohtua ulkomailta(Ukraina tai US). Haluamme meidän kummankin sukusolut muussa tapauksessa en itse henkilökohtaisesti suostuisi kasvattamaan toisen naisen lasta. Sama kuin mies olisi pettänyt mua.

Onko diabeetikolle suotavaa tällainen toimenpide kuin omien munasolujen keräys?

4

138

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole terveydenhuollon ammattilainen mutta sijaissynnytys ja sen valmistelu on Suomessa laitonta eli sukusolujen kerääminen pitää myös tehdä ulkomailla. Tämmöinen tuli vastaan 'Sijaissynnytykset ulkomailla'. Täällä ei sallita linkkejä joten tuo Googleen.

• Anonyymi

Luulin jo kertaalleen selittääneeni sen tekstissäni, että ihan ulkomaille pitäisi mennä eikä missään vaiheessa puhuttu Suomessa suunnittelusta. Moni maa pitää sijaissynnytystä laittomana, mutta nuo kaksi, jotka mainitsin ovat olleet myös suomalaisten keskuudessa suosittuja. Käsittääkseni esim. Ukrainasta tuotuja vauvoja löytyy joitakin kymmeniä tästäkin maasta.

Kysyin sen takia, koska haluan kerätä mahdollisimman paljon tietoa ennen mahdollista prosessin alkua. Munasolujen kerääminen oli se sitten missä vaiheessa tahansa elämää tai päin maailmaa on naiselle kuluttava operaatio.

• Anonyymi

Olettaisin, että diabeteksen pitäisi olla hyvässä hoitotasapainossa hoidon aloituksen aikaan. En tiedä, pystyykö verensokerinheittelyt mitenkään aiheuttamaan geenivaurioita munasoluihin. Epäilisin, että ei. Munasoluthan ovat tyttövauvalla valmiina jo syntyessään, eli niitä ei kasva lisää, ne vain kypsyvät. Eli diabeteksen riskit taitavat liittyä itsessään raskauteen, jolloin korkea verensokeritaso aiheuttaa kehityshäiriöitä. Siltä kannalta uskon, että munasolujasi on mahdollista kerätä. Joudut todennäköisesti käyttämään siinä yhteydessä hormonihoitoja, joten ne saattavat vaikuttaa verensokeritasoon. Huonolla tuurilla munasolujen keräyksestäkin voi koitua komplikaatioita.

Jossain kotimaisessa julkisen puolen lapsettomuushoitoklinikassa sanottiin, että korona-aikaan ei aloiteta hoitoja riskiryhmillä, kuten diabeetikoilla. Nythän tilanne on varmasti jo erilainen, koska rokotukset ovat käynnissä. Matkustamisenkin on oltava sinulle turvallista, ja myös mahdollista. Mutta joka tapauksessa lapsettomuushoitoja tehdään diabetestä sairastaville, joten toimenpiteet ovat sinulle riittävän turvallisia, etenkin kun sinun ei ole tarkoitus itse tulla raskaaksi.

Ukrainan vauvatehtailusta oli vähän aikaa sitten areenassa dokkari. Siinä käytettiin luovutettuja munasoluja ja isän siittiöitä. Eli synnyttäjä ei näissäkään tapauksissa ollut biologisesti vauvan äiti.

Munasolujen kypsytys vie oman aikansa ja vaatii omat lääkehoitonsa. Jos homma tehdään ulkomailla, joudut olemaan siellä jopa useita viikkoja. Ja oman kuukautiskiertosikin vaiheella on todennäköisesti jotain merkitystä. Kannattaisi ainakin kysyä, voiko hoidot suorittaa jo Suomessa, eli voiko munasolut kuljettaa tavoitemaahan.

Ja sitten tietysti tämän kirjoittamisen jälkeen sopivalla googletuksella sinulle löytyi suoraan hoitopaketti, joka vastaa kaikkiin kysymyksiisi:

https://vittoriavita.fi/voitto/

• Anonyymi

Mulla on jo yksi lapsi aiemmasta suhteesta. Alkuraskaus oli normaalia, mutta loppuraskaus oli täynnä komplikaatioita, jolloin synnytin 3 viikkoa etuajassa.

Aikoinaan ulkomailla asuessani lääkäri totesi, mitä ei suomalainen lääkäri tähän asti ole ikinä mitään sanonut, että mun kannattaisi välttää raskautta, sillä joko vauva tai me kumpikin saatetaan seuraavalla kerralla kuolla. Ymmärrän täysin sokereiden heittelyn hoidon ja operaation aikana, joten siksi varmistinkin täältä, että suositellaanko lainkaan omien sukusolujen talteen keräämistä.

Talvi ja kevät ovat menneet erilaisiin klinikoihin tutustuessa ja itse sain vastikään ensimmäisen rokotuksen, joten jos koronan tilanteen kanssa menee hyvin, niin voisin kuvitella loppuvuodesta jotakin alkua prosessille. Olen lukenut, että monet klinikat Ukrainassa ottavat myös naisen omia sukusoluja, jos niitä vielä on ja ne toimivat eli ei välttämättä tarvita lahjoitettuja.

Hedelmöityshoito ei ole mulle vaihtoehto, vaikka olen kuullut jonkun aiemmin mainitsevan, että sterilisaation saanut nainen sellaista voisi kokeilla saadakseen vauvan.

Kiitos oikein paljon vastauksestasi ja linkistä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      9
      1024
    2. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      125
      976
    3. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      949
    4. 56
      935
    5. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      85
      822
    6. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      43
      779
    7. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      160
      727
    8. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      721
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      66
      697
    10. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      45
      596
    11. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      586
    12. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      95
      561
    13. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      52
      531
    14. Teini kuolema

Jatketaan uudestaan kun poistettu eka aloitus.
      Kajaani
      22
      526
    15. Kumpi tästä nyt

Teki niin vaikeaa?
      Ikävä
      60
      524
    16. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      35
      497
    17. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      26
      490
    18. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      31
      453
    19. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      52
      449
    20. Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?

Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi
      Luterilaisuus
      246
      408
    Aihe