Oulun Kela/ vanhuuseläkeläisen asumistuki

Anonyymi

Jäin vanhuuseläkkeelle 1.5.20. Vanhuuseläke 570 €, kansaneläke 370 €, kelan laskema asumistuki 230 €. Syyskuussa sain opetustunteja, joista ilmoitin välittömästi Oulun Kelalle. Kela ei reagoinut ilmoitukseeni, asumistukeni tarkistus tuli helmikuun lopulla. Oli maksettu liikaa 100 €, seuraavana päivänä Kelalta soitettiin, että on maksettu liikaa hiukan enemmän, eli 1360 €.
Asiakas on vastineena ilmoittanut, että ilmoitus tunneista on tullut heti töiden varmistuttua syyskuussa , eikä Kela ole reagoinut. Enhän ole asiakkaana voinut tietää, että laskelmissa on virhe, ja patistaa Kelaa asumistuen tarkistukseen.
Eilen sain Oulun Kelalta postia, maksa lasku 1360 €, eräpäivä 14.6.21.
Syys-, loka-, marras-, tammi-, helmi-, maalis-, huhtikuu on ollut työtä 8 h/vko. Toukokuu ja siitä eteenpäin olen taas vanhuuseläkkeellä 570 €, kansaneläke 370 €, asumistuki 106 € . Mistä minä Oulun Kelalle revin 1360 €, yli kuukauden eläkeet, asumistuki. Tilillä nyt rahaa 850 €.
Olen aina hoitanut pienituloisenakin maksut ajallaan. Nyt näyttää siltä, että menetän luottotietoni Kelan huolimattomuuden seurauksena.
Olen laskenut lyhennykseksi 20 € /kk,joilloin maksuaika 5,6 v, 30 €/kk (mitä on liikaa) maksuaika 3,8 v, Oulun Kelalle velkavankeutta.

14

1651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten Oulun Kelan kanssa asioidaan, niin että tietää, että viesti tavoittaa virkailijan. ja että asiakas tietää, että virkailija ymmärtää viestin sisällön. Täytyykö kysyä tarkistusta kuukausittain, ettei virhemaksuja ja takaisinperintää varmasti synny, eikä varsinkaan useiden kuukausien ajalta.

      Miten toimia Oulun Kelan kanssa niin, että asiakkaana voi luottaa, että tuet lasketaan oikein. Niin, että asiakas ei joudu Kelan huolimattomuuden takia tukalaan tilanteeseen, menetä luottotietojaan isoilla takaisinperintämaksuilla, joka on mahdoton suorittaa.

    • Anonyymi

      Noin pienillä tuloilla ei kannattaisi ryhtyä harakirileikkiin ansaitsemaan "ylimääräistä". Sillä siinä voi käydä juuri noin kuin on kohdallasi käynyt. Mistään et saa apua tuohon ellet osaa itse valituksessasi keroa, että saisit huojennusta Kelan omaan virheeseen.

    • Anonyymi

      Ovat vasta soitellet eli ilmeisesti päätöstä takaisinperinnästä ei ole tullut. Kun se päätös tulee niin siihen kannattaa perehtyä ja valittaa päätöksestä ja vedota Kelan mahdolliseen virheeseen ja vaatia sillä perusteella ainakin takaisinperittävän määrän pienentämistä. kannattaa selvittää myös oma taloudellinen tilanne perusteellisesti. Kelan virhe ei tosin ole peruste takaisinperinnästä luopumiselle eikä edes määrän alentamiselle.
      Kun sitten hylky tulee Sosiaaliasian muutoksenehakulautakunnasta ehkä vasta ensi vuonna niin siitä kannattaa valittaa vakuutusoikeuteen. Kannattaa valittaa siksi että saa ainakin lisää korotonta maksuaikaa kun perintää ei voida panna toimeen ennen lainvoimaista päätöstä.
      Itse sain aikoinaan 3 vuotta lisää maksuaikaa ja sittenkin maksoin erissä, kaiken lisäksi vakuutusoikeus vielä puolitti takaisin perittävän määrän. Tarjouduin vielä maksamaan Kelalle tuon takaisinperinnän työllä mutta sille naurettiin.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta. Päätös takaisinperinnästä tuli, maksa 1360 €. Ei ole Kelan virhe peruste takaisinperinnästä luopumiselle, mutta kovin raskaspäätös näillä eläkkeillä maksaa 1360 €. Olen jo perustellut pienet tuloni, mutta ei ole ollut apua. Virkailija Tikkalan päätös maksa 1360 € jo 14.6. on järkyttävä, kohtuuton, kun tietävät pienen eläkkeeni. Mahdoton maksaa, tutustun valitusmahdollisuuteen, ja maksujärjestelyihin, toivottavasti saan helpotusta.
        Kyllä pienieläkkeinen vedetään tiukalla. Tuntuu ikävälle, kun itse olen ajallaan, rehellisesti sentilleen ilmoittanut tulon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Päätös takaisinperinnästä tuli, maksa 1360 €. Ei ole Kelan virhe peruste takaisinperinnästä luopumiselle, mutta kovin raskaspäätös näillä eläkkeillä maksaa 1360 €. Olen jo perustellut pienet tuloni, mutta ei ole ollut apua. Virkailija Tikkalan päätös maksa 1360 € jo 14.6. on järkyttävä, kohtuuton, kun tietävät pienen eläkkeeni. Mahdoton maksaa, tutustun valitusmahdollisuuteen, ja maksujärjestelyihin, toivottavasti saan helpotusta.
        Kyllä pienieläkkeinen vedetään tiukalla. Tuntuu ikävälle, kun itse olen ajallaan, rehellisesti sentilleen ilmoittanut tulon.

        Ei tarvitse maksaa jos valittaa eli valituksella saat jopa 3 vuotta korotonta maksuaikaa, perustelut voi vaikka vetää hatusta sillä ei kovin helpoti mene valitus läpi vaikka olisi millaiset peruteet ja perustelut.


    • Anonyymi

      Kun menee ulosottoon niin 172€ lähtee sinulta. Kela joutuu silti maksamaan asumistuet ja muut tai saat haettua sossusta kaiken puuttuvban siulti Kelalta. Laki on katsos laki myös Kelalla.

      • Anonyymi

        Kuulostaa tosi kurjalta, kylläpä ajauduin ikäviin kuvioihin. Saisi Oulun kela oli huolellisempi asiakkaiden hakemuksissa, ettei asiakkaalle aiheutettaisi kohtuutonta taakkaa.


    • Anonyymi

      Tuota maksuaikataulua voi liki varmasti sovitella, varaa aika kelaan.

      • Anonyymi

        Kela on hankala neuvottelukumppani kun on tottunut määräilemään eikä muutenkaan asiakkaan mielipide eikä tilanne heitä kiinnosta.
        Ei tarvitse neuvotella kun vasta vakuutusoikeuden päätöksen jälkeen kun valittaa päätöksestä, kolmekin vuotta siinä saa korotonta maksuaikaa ihan neuvottelematta. Sitäpaitsi on mahdollista että takaisin perittävä määrä ainakin alenee valituksella.


    • Anonyymi

      Eilen erääntyi maksettavaksi 1360€, minä nostin kädet ylös. Kun rahaa ei ole, niin sitä ei ole.
      Lähetin Oulun Kelalle kaikki mahdolliset tiedot, dokumentit tilanteestani.
      On todella p****juttu ajautua Luottotietojen, osamaksujen, sossujen sun muiden verkostoihin, kun aina on huolehtinut maksunsa ajallaan. Ja vielä Kelan oman huolimattoman virheen seurauksena. Todella p****homma. Ja minä kun luulin, että vanhuuseläkkeelle päästyäni minun ei enää tarvitsisi Kelojen kanssa asioida.

      • Anonyymi

        Tee valitus muutoksenhakulautakuntaan ja pyydä kohtuullistamista.
        He käsittelevät valitusta noin vuoden verran, jona aikana ei tarvitse mitään maksaa eikä maksu kasva korkoa.
        Jos ja kun muutoksenhakulautakunnasta tulee kielteinen päätös, niin valitat vakuutusoikeuteen, jossa valituksesi seilaa vuoden puoltoista.
        Jos kielteinen niin olet saanut noin kolmessa vuodessa kerättyä jo kivan potin takaisinmaksuun ja totta kai pyydät osamaksuina.

        Pyydä kohtuullistamista ja osamaksuina.


    • Anonyymi

      Kiitos vastauksesta. Olen kyllä aika nääntynyt näitä Kela kuvioita selvitellessä.
      Asiakkaana ilmoitin heti määräaikaisen työsuhteen käynnistyessä syyskuun alussa. OULUN Kela teki tarkistuksen helmikuun lopulla, takaisinperintä 1.5. 20 alkaen, jolloin olin minimi eläkkeellä tuonne syyskuuhun asti.
      Oulun Kela märehti päätöstään 8kk. Voisko todeta, että mielivaltaisen valtakoneiston toiminta on hiukan liian hidasta. Koituu minimieläkeläisen päänmenoksi.
      Montakohan vuotta tätä joutuu pyörittämään.

      • Anonyymi

        Eli ilmoitit että asumistukesi olisi tarkistettava. Jos muuten vaan kelan tiskille ilmoitit että tulosi muuttuvat,eihän virkailija sitä kirjaa minnekään.
        Täytyy tietää mihin sitä tarkistusta hakeeja ilmoittaa segiskillä. Voi hakea verkossakin tarkistusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli ilmoitit että asumistukesi olisi tarkistettava. Jos muuten vaan kelan tiskille ilmoitit että tulosi muuttuvat,eihän virkailija sitä kirjaa minnekään.
        Täytyy tietää mihin sitä tarkistusta hakeeja ilmoittaa segiskillä. Voi hakea verkossakin tarkistusta.

        En asioi fyysisesti Kelassa. Netin kautta tein valitus/muutoksenhaku ilmoituksen kaikkine mahdollisine liitteineen.
        Oulun Kela ilmoitti elokuun alussa, että alkaa tekemään takaisinperintää kansaneläkkeestäni 370 e/kk 40 e/kk, asumistuki tarkistettiin, pieneni sekin 60 €uroon kk. Mielivaltaisen valtakoneiston kanssa ei neuvotella.

        Vaikka olen kesäkuukausina käyttänyt vain lähinnä pakollisiin menoihin, ruoka, asuminen, ei tililläni ole tuota 1350 e summaa. Tarjosin liikamaksun takaisinmaksua syys-, lokakuun alusta, jolloin työtuntinikin käynnistyivät, ensimmäinen lyhennys 600€ 15.6.21 , koska sain huhtikuulta palkan, jatkuen 30€/kk. Tällä ehdotuksella takaisinmaksua olisi suoritettuna jo puolet, mutta ei se käynyt Oulun Kelalle. Nyt Kelan ratkaisulla olen pallo jalassa 2 v 8 kk.
        NO, toivotaan, että Oulun Kelalla on hyvä mieli.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe