lukion pitkämatikka

Anonyymi

Olkoon satunnaismuuttujan x tiheysfunktio muotoa f(x)=1,4e−1,4x,x≥0. Määritä P(1,4 ≤ x ≤ 2,4) kolmen desimaalin tarkkuudella. Mitenkä?

9

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tuo ole mikään tiheysfunktio. pitäisi olla Int(0, inf) f(x) dx = 1 eikä se toteudu antamallasi funktiolla. Ei vaikka määritysalueen nylärajana olisi e eikä inf.

    • Anonyymi

      Joku tuossa yhtälössä mättää.

    • Anonyymi

      Funktio on kirjoitettu epäselvästi, tarkoitetaan varmaan:
      f(x) = 1,4*e(−1,4x), x≥0
      Tuon integraalifunktio on:
      F(x) = - e(−1,4x)
      Tuohon sijoitat x:lle 2,4 ja 1,4 ja otat erotuksen.

      • Anonyymi

        Kommentoija tarkoittanee f(x) = 1,4 * e^( - 1,4 x) kun x >= 0.
        Tällöin F(x) = - e^( - 1,4 x).
        Mutta F < 0 eikä voi olla kertymäfunktio.
        Sekoilu senkun jatkuu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoija tarkoittanee f(x) = 1,4 * e^( - 1,4 x) kun x >= 0.
        Tällöin F(x) = - e^( - 1,4 x).
        Mutta F < 0 eikä voi olla kertymäfunktio.
        Sekoilu senkun jatkuu!

        Tuo potenssimerkintä unohtui. En sanonut, että F(x) on kertymäfunktio, vaan että se on integraalifunktio. Eli sekoilet itse! Kertymäfunktio on luonnollisesti 1-F(x). Matematiikkaa osaava olisi sen itsekin huomannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo potenssimerkintä unohtui. En sanonut, että F(x) on kertymäfunktio, vaan että se on integraalifunktio. Eli sekoilet itse! Kertymäfunktio on luonnollisesti 1-F(x). Matematiikkaa osaava olisi sen itsekin huomannut.

        "Matematiikkaa osaava" olisi esittänyt asian näin:
        Jos tiheysfunktio f(x) = 1,4 * e^(- 1,4 x) kun x >= 0 ja f(x) = 0 muualla, niin vastaava kertymäfunktio on
        F(x) = Int(0 <= t <= x) ( 1,4*e^(- 1,4 t) dt) = Sij(0,x) (- e^(- 1,4 t)) = 1 - e^(- 1,4 x)
        Kirjoittelit "vähä niinku sinne päin".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Matematiikkaa osaava" olisi esittänyt asian näin:
        Jos tiheysfunktio f(x) = 1,4 * e^(- 1,4 x) kun x >= 0 ja f(x) = 0 muualla, niin vastaava kertymäfunktio on
        F(x) = Int(0 <= t <= x) ( 1,4*e^(- 1,4 t) dt) = Sij(0,x) (- e^(- 1,4 t)) = 1 - e^(- 1,4 x)
        Kirjoittelit "vähä niinku sinne päin".

        Kiitos että olet jaksanut vaivautua tähän tehtävään. Itellä vähäinen tämä osaaminen. Riittänyt tähän asti tavismatikka. En osaa tätä tehtävää ratkaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Matematiikkaa osaava" olisi esittänyt asian näin:
        Jos tiheysfunktio f(x) = 1,4 * e^(- 1,4 x) kun x >= 0 ja f(x) = 0 muualla, niin vastaava kertymäfunktio on
        F(x) = Int(0 <= t <= x) ( 1,4*e^(- 1,4 t) dt) = Sij(0,x) (- e^(- 1,4 t)) = 1 - e^(- 1,4 x)
        Kirjoittelit "vähä niinku sinne päin".

        Tarkoitus ei ollut tarjota koko tehtävää valmiiksi laskettuna vaan antaa vinkkejä ratkaisuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitus ei ollut tarjota koko tehtävää valmiiksi laskettuna vaan antaa vinkkejä ratkaisuun.

        Ymmärrän hyvin. Kiitollinen olen avusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3527
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      157
      2143
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1845
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1756
    5. 80
      1175
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      320
      1136
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      132
      1031
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      73
      919
    Aihe