Perämoottoreiden nokkahihnat

Anonyymi

Ei kai noita nokkahihnoja ole pienimmissä moottoreissa? Mistä koosta lähtien nokkahihnat on?

18

6255

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä kaikissa 4-t koneissa tällainen hihna tai ketju on. Sitä tarvitaan imu- ja pakoventtiileiden toimimiseksi.

    • Anonyymi

      Voi olla toteutettu myös rattailla, mutta se on aika harvinainen ratkaisu. Autoissa ja joissain sisäperissä on näitä näkynyt. Hihna tai ketju yleisempi.

      • Anonyymi

        Lähinnä kai jossain ikivanhoissa työntötankokoneissa, jollainen oli ainakin 70-luvun Mercruiser 165 hv suora kutonen. Taitaa olla työntötanko myös ruohonleikkureissa. Noissa siis nokka-akseli on lohkossa ja käyttää tankojen välityksellä venttiileitä.

        Sekä pienissä perämoottoreissa. Tohatsun valmistamat (ainakin Mercury ja Mariner) 2,5-6 hv on työntötangoilla. 8 hv alkaen nokka-akseli on kannen yläpuolella, joten lienee myös nokkahihna. Myös Yamahalla näyttää menevän noin eli F8:ssa nokkahihna ja F6 työntötangoilla. Sama juttu Hondalla.

        Näyttävät käyttävän OHV (Over Head Valve) ja OHC (Over Head Cam) merkintöjä. Jäkimmäisessä siis lähes aina nokkahihna.

        Mikä ongelma sitten on nokkahihnassa? Helppo ja halpahan se on vaihtaa perämoottorissa, jos nyt oikeasti tarvitsee koskaan vaihtaa. Normaaleilla pikkukoneen ajomäärillä kestää taatusti yli 10 vuotta. Yamahan pikkukoneissa näyttää vaihtoväli olevan 1000 tuntia. Todella harva noilla ajaa läheskään 100 h vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähinnä kai jossain ikivanhoissa työntötankokoneissa, jollainen oli ainakin 70-luvun Mercruiser 165 hv suora kutonen. Taitaa olla työntötanko myös ruohonleikkureissa. Noissa siis nokka-akseli on lohkossa ja käyttää tankojen välityksellä venttiileitä.

        Sekä pienissä perämoottoreissa. Tohatsun valmistamat (ainakin Mercury ja Mariner) 2,5-6 hv on työntötangoilla. 8 hv alkaen nokka-akseli on kannen yläpuolella, joten lienee myös nokkahihna. Myös Yamahalla näyttää menevän noin eli F8:ssa nokkahihna ja F6 työntötangoilla. Sama juttu Hondalla.

        Näyttävät käyttävän OHV (Over Head Valve) ja OHC (Over Head Cam) merkintöjä. Jäkimmäisessä siis lähes aina nokkahihna.

        Mikä ongelma sitten on nokkahihnassa? Helppo ja halpahan se on vaihtaa perämoottorissa, jos nyt oikeasti tarvitsee koskaan vaihtaa. Normaaleilla pikkukoneen ajomäärillä kestää taatusti yli 10 vuotta. Yamahan pikkukoneissa näyttää vaihtoväli olevan 1000 tuntia. Todella harva noilla ajaa läheskään 100 h vuodessa.

        "helppo ja halpa vaihtaa"!
        Vielä helpompaa ja halvempaa jos ei ole nokkahihnaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähinnä kai jossain ikivanhoissa työntötankokoneissa, jollainen oli ainakin 70-luvun Mercruiser 165 hv suora kutonen. Taitaa olla työntötanko myös ruohonleikkureissa. Noissa siis nokka-akseli on lohkossa ja käyttää tankojen välityksellä venttiileitä.

        Sekä pienissä perämoottoreissa. Tohatsun valmistamat (ainakin Mercury ja Mariner) 2,5-6 hv on työntötangoilla. 8 hv alkaen nokka-akseli on kannen yläpuolella, joten lienee myös nokkahihna. Myös Yamahalla näyttää menevän noin eli F8:ssa nokkahihna ja F6 työntötangoilla. Sama juttu Hondalla.

        Näyttävät käyttävän OHV (Over Head Valve) ja OHC (Over Head Cam) merkintöjä. Jäkimmäisessä siis lähes aina nokkahihna.

        Mikä ongelma sitten on nokkahihnassa? Helppo ja halpahan se on vaihtaa perämoottorissa, jos nyt oikeasti tarvitsee koskaan vaihtaa. Normaaleilla pikkukoneen ajomäärillä kestää taatusti yli 10 vuotta. Yamahan pikkukoneissa näyttää vaihtoväli olevan 1000 tuntia. Todella harva noilla ajaa läheskään 100 h vuodessa.

        Suositus on joko 1000h tai 5 vuoden välein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "helppo ja halpa vaihtaa"!
        Vielä helpompaa ja halvempaa jos ei ole nokkahihnaa.

        Joutuu niitä työntötankojakin joskus huoltamaan.

        Tuollainen pikkukone on sen verran halpa, että voi kylmästi jättää nokkahihnan huoltamatta, jos se on vastenmielistä. Vaihto 5v tai 1000 h on hätävarjelun liioittelua. Autoissa noilla ajetaan nykyään 120 tkm ja enemmänkin. On pölyä, kovia pakkasia ja kovia lämpötiloja. Perämoottorissa pääsee vähemmällä.

        Itse ajoin samalla hihnalla autoa 16 vuotta ja 130 tkm ongelmitta. Vaihtoväli 120 tkm/4 vuotta. Ensimmäisen vaihdoin ajallaan. 8-vuotiaana oli niin reilusti alle 120 tkm vaihdosta, etten pitänyt mielekkäänä vaihtaa. Sitten auto oli jo niin arvoton, etten välittänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suositus on joko 1000h tai 5 vuoden välein.

        Ei ole 5 v aikarajaa ainakaan Yamahan F8 tai F20 käyttöohjekirjassa. Monelle muulle asialle on, mutta nokkahihnan vaihdolle ainoastaan 1000 h, joka käytännössä on ei koskaan muille kuin uistelijoille.

        Vuosittain pitäisi kyllä tarkistaa, mutta ei niitä kukaan autoissakaan tarkusta ennen vaihtoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole 5 v aikarajaa ainakaan Yamahan F8 tai F20 käyttöohjekirjassa. Monelle muulle asialle on, mutta nokkahihnan vaihdolle ainoastaan 1000 h, joka käytännössä on ei koskaan muille kuin uistelijoille.

        Vuosittain pitäisi kyllä tarkistaa, mutta ei niitä kukaan autoissakaan tarkusta ennen vaihtoa.

        Mercury ja Hondan 8-20 hv koneille ei käyttöohjekirjassa ole mitään vaihtoväliä jakohihnalle. Ainoastaan tarkistus vuosittain.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannessa olevan nokka-akselin ohjaus voi olla myös kiertokangeilla ohjattu. Esim. NSU moottoripyörässä 50-60 luvulla oli sellainen systeemi, taisi olla myös NSU Prinz autossakin sama viipotin?
        http://www.nsu4.nl/english/e1ultramaxcamshaftsystem.html

        Voi se olla ketjulla tai rattaillakin, mutta onko yhdessäkään perämoottorissa. Hihna on hyvin järkevä perämoottorissa, jossa sen vaihto on hyvin helppoa. Paljon helpompaa kuin autossa, jossa se on ahtaassa paikassa.


    • Anonyymi

      Perämoottoreiden huoltosuosituksissa jakohihnan vaihtoväli on vaihtelevasti tarkistuksen perusteella, tiettyjen käyttövuosien perusteella tai ajotuntien perustella. Riittävän luotettavan hihnan käyttö, mitä se nyt sitten tarkoittaa jokaiselle henkilökohtaisesti, on sikäli tärkeää, että ajossa katkennut hihna voi aiheuttaa täystuhon moottorille. Omiin moottoreihin olen vaihtanut tai vaihdattanut huollon suosituksesta, tai oman mielenrauhan takia kaytettynä ostettuun koneeseen jotta tietäisin varmuudella hihnan iän. Luultavasti ainakin jokin vaihto on ollut "turha".

      Huollossa työn hinta riippuu siitä, tehdäänkö se muun huollon yhteydessä vai erillistyönä, ja silloin tällöin käyttämässäni valtuutetussa huollossa hinta (pääkaupunkiseudulla) 100e tai 200e hihna (v. 2021).

      Osaava voi tehdä itse, jolloin kustannus lienee hihnan hinta, noin 100e, ja jos ei ihan kaikkia tarvittavia työkaluja satu olemaan niin niihin voi saada kulumaan satasia, esim koneeseen sopiva ulosvetäjä, pulttipistooli, momenttiavain j.n.e. . Itse ajattelen, että jos hallitsee normaalien huoltotoimien lisäksi impellerin vaihdon, niin hyppy hihnanvaihtoon ei ole kovin korkea yksinkertaisissa koneissa.
      Toki tueksi voi tarvita merkkikikohtaisen service manualin tai youtuben. Esim.
      äskeinen hihnanvaihto jämähti, kunnes sain käsiini huoltomanuaalin josta selvisi että ulosvetäjänä käytetään kaupallista 3-jalkaista. (Honda BF30D)

      • Anonyymi

        Mulla on perämoottori jossa ei kyllä mitään hihnaa ole eikä edes työntötankoja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on perämoottori jossa ei kyllä mitään hihnaa ole eikä edes työntötankoja!

        Ja oma hihnasikin luistaa pahasti...


      • Anonyymi

        Olen osaava. 15 hv Mercury hihna maksoi n.20€ Tein ulosvetäjän 0€ vaihtoaika n.10 minuuttia.


    • Anonyymi

      Puhukaa mitä puhutte mutta esim Honda Marine suosittelee Jakopää hihnan vaihtoväliksi 6 vuotta tai 1000 tuntia

    • Anonyymi

      Jakohihnat venttiilit ja 4t kone painajaisia ainoastaan tälle mt höööpöl joka käy vajaalla 2t. Tuhansia mielikuvitus vika spammeja ja dissausta 4t koneista postannut. Älä ruoki trollia. Älä ruoki trollia. Avaus 2t trolli tehtaalta.

    • Anonyymi

      Yleensä ei enää alle 6hp koneissa ole hihnoja. Työtötangot löytyy ainakin vielä Suzuki df25 V-twin moottorissa jollainen itselläkin on. Voi sitä v moottorin jytinää ja huolettomia merimaileja ilman hinnan vaihtoa.

    • Anonyymi

      Pikkupojan unelmia nuo moottorin jytinät.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      70
      3149
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2495
    3. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2136
    4. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      94
      2045
    5. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      55
      1952
    6. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      42
      1594
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      40
      1560
    8. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      14
      1253
    9. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      139
      1168
    10. Vuodetvierii

      E siitä tulee nyt 50 vuotta oivoi
      Ähtäri
      6
      1083
    Aihe