Roverin omistajat voivat huokaista helpotuksesta

yle

Hei kaikki Roverin omistajat. Jos yhtiön konkurssi huolestuttaa, niin lukekaapa Tuulilasi-lehden linkki:

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=118905

Varaosia ja huoltoa riittää. Ne hoitaa upporikas Caterpillar yhtiön omistama Xparts alusta loppuun. MG Rover ulkoisti koko toiminnan Caterpillarille. Minulle tuli äkkipelästys konkurssin takia, mutta nyt jo helpottaa.

Lisäksi BMW omistaa edelleen Roverin merkin. MG Roverin ainoa brändiomistus on MG-merkki. Veikkaanpa, että BMW tekee nyt jonkun varsin hyvän siirron konkurssipesän palasten kanssa. Tämä aika on paras BMW:n siirrolle, kun asiat ovat tapetilla. Vai mitä arvelette?

16

4675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kajoavan

      Roveriin,konkan jälkeen kiinalaiset ostaa sen.

      • Dave_From_Sheffield

        Mihin perustat väitteesi?

        Joka tapauksessa on hyvä, että Roverilla alkaa menemään paremmin...


    • kuin Roverin tehtaalla..

      En kuule usko alkuunkaan siihen että Bemari toista kertaa haksahtais Roveriin. Niin kuin muistat; 40-50 miljardin tappiot siitä leikistä tuli BMW:lle! Totuus on että Rovereissa oli kertakaikkisesti niin paljon vikoja ja laatuongelmia että homma ei yksinkertaisesti toiminut.

      • Vesa

        En usko, että laatuvikoja oli tavallista enemmän 75:ssä, Minissä, Rangessa. Olisivat vain BMW:llä laittaneet kuntoon myös Roverin pikkumallit ja odotelleet rauhassa. Tuskin enää lähtevät mukaan.


      • laatuvikoja?
        Vesa kirjoitti:

        En usko, että laatuvikoja oli tavallista enemmän 75:ssä, Minissä, Rangessa. Olisivat vain BMW:llä laittaneet kuntoon myös Roverin pikkumallit ja odotelleet rauhassa. Tuskin enää lähtevät mukaan.

        Mulla 75:n jossa moottori vaihdettu pikkuvikaa oli alussa ainakin 20 eri sorttia!! BMW- myyjä sanoi että kyllä merkistä oli heille paljon harmia. Itse et ilmeisesti ajele kyseisellä merkillä kun et näytä asiaan uskovan.


      • vesa
        laatuvikoja? kirjoitti:

        Mulla 75:n jossa moottori vaihdettu pikkuvikaa oli alussa ainakin 20 eri sorttia!! BMW- myyjä sanoi että kyllä merkistä oli heille paljon harmia. Itse et ilmeisesti ajele kyseisellä merkillä kun et näytä asiaan uskovan.

        ajanut nyt runsaat 10000 km omalla vm.1999 75:llani viime kesästä lähtien ja vain parit lamput on vaihdettu. Muuten on pelannut kuin unelma. Oli tosin kuin uusi ja erittäin hyvin pidetty kun sen ostin. Oli silloin ajettu n. 106000 km.


      • yle

        BMW:n ja Roverin yhtäkö on siitä mielenkiintoinen, että mitä ihmettä BMW tekee Rover-merkillä? Näkisin, että tässä kuohuntatilanteessa on ainakain kaksi vaihtoehtoa.

        1. Vaihtoehto.

        BMW ottaa Rover-merkin käyttöön ja perustaa Britanniaan uuden autotehtaan entisen tilalle. Uudet koneet, laitteet ja ammattiväki koulutetaan uudelleen. Mihin malliin BMW on sitten satsannut? Se on 75.

        Roverin mallit 25 ja 45 ovat kaikkien kovimmassa kilpaillussa luokassa japanilaisten ja vastaavien kanssa. Samoin nämä mallit eivät ehkä eroa kuluttajien mielissä niin vahvasti muista saman kokoluokan autoista. Veikkaanpa, että tässä vaihtoehdossa Rover aloittaa 75:n valmistuksen, ja myöhemmässä vaiheessa jonkun korkeamman profiilin uuden Pikku-Roverin myös (vrt. pikkubemari).

        Uuden rakentaminen on monesti helpompaa kuin vanhan muuttaminen. BMW ottaa parhaat tekijät Roverin työttömien joukosta, kouluttaa ne arvoihinsa ja tehokkuuteensa, saa valtavan tuen hallitukselta sekä työllistämiseen että investointeihin, rakentaa huippunykyaikaisen tehtaan (kassassa on rahaa), käyttää nykyistä dealer-verkostoaan ja huolto-korjausverkostoaan (jotka ovat huoltaneet Roveria) sekä tehokasta viestintää ja brändirakennusta. Markkinat ovat 100-vuotiaalla merkillä varmat jo pelkästään Britanniassa. Nyt vain nostettaisiin merkin profiilia ja siirryttäisiin pois liian kilpailluista kansanautoista. Puitteet on jo BMW:llä valmiit - osaaminen kaikessa tarvittavassa, dealer- ja huoltoverkostot, oma statusmerkki, 75-tuntemus, MG Roverin toimintamallien tuntemus jne. 75-malli täydentäisi BMW:n omaa autovalikoimaa, eikö? Voisiko mennä näin?

        2. Vaihtoehto

        BMW myy Rover-merkin jollekin taholle esim. kiinalaiselle autotehtaalle, joka jatkaa jossakin muodossa auton valmistusta ja joka on hankkinuut konkurssipesästä tarpeelliset resurssit. Rover- merkki ei kasva korkoa odottelulla. Merkin kassakaapissa pitämisellä ei ole mielestäni mieltä.

        Kiinalaiset ovat lukemani mukaan jos saaneet keskeistä teknologiaa MG Roverilta (K-sarjan moottori jne.), joten heidän kiinnostuksensa ei ole niin vahvaa enää kuin aemmin. Täytyy katsella. Kiinnostavaa seurata Kiina-korttia.



        Omaan 75:n laatuun olen ollut todella tyytyväinen. Kyllä tason tunnistaa. Yleensähän aina uusista autojen mallisarjoista kannattaisi ostaa vasta 3. vuoden malli, josta lastentaudit on karsittu. Esim. uudessa Golfissakin oli pari vuotta paljon vikoja, mutta kyllähän ne kuntoon saa.


      • Jukka
        yle kirjoitti:

        BMW:n ja Roverin yhtäkö on siitä mielenkiintoinen, että mitä ihmettä BMW tekee Rover-merkillä? Näkisin, että tässä kuohuntatilanteessa on ainakain kaksi vaihtoehtoa.

        1. Vaihtoehto.

        BMW ottaa Rover-merkin käyttöön ja perustaa Britanniaan uuden autotehtaan entisen tilalle. Uudet koneet, laitteet ja ammattiväki koulutetaan uudelleen. Mihin malliin BMW on sitten satsannut? Se on 75.

        Roverin mallit 25 ja 45 ovat kaikkien kovimmassa kilpaillussa luokassa japanilaisten ja vastaavien kanssa. Samoin nämä mallit eivät ehkä eroa kuluttajien mielissä niin vahvasti muista saman kokoluokan autoista. Veikkaanpa, että tässä vaihtoehdossa Rover aloittaa 75:n valmistuksen, ja myöhemmässä vaiheessa jonkun korkeamman profiilin uuden Pikku-Roverin myös (vrt. pikkubemari).

        Uuden rakentaminen on monesti helpompaa kuin vanhan muuttaminen. BMW ottaa parhaat tekijät Roverin työttömien joukosta, kouluttaa ne arvoihinsa ja tehokkuuteensa, saa valtavan tuen hallitukselta sekä työllistämiseen että investointeihin, rakentaa huippunykyaikaisen tehtaan (kassassa on rahaa), käyttää nykyistä dealer-verkostoaan ja huolto-korjausverkostoaan (jotka ovat huoltaneet Roveria) sekä tehokasta viestintää ja brändirakennusta. Markkinat ovat 100-vuotiaalla merkillä varmat jo pelkästään Britanniassa. Nyt vain nostettaisiin merkin profiilia ja siirryttäisiin pois liian kilpailluista kansanautoista. Puitteet on jo BMW:llä valmiit - osaaminen kaikessa tarvittavassa, dealer- ja huoltoverkostot, oma statusmerkki, 75-tuntemus, MG Roverin toimintamallien tuntemus jne. 75-malli täydentäisi BMW:n omaa autovalikoimaa, eikö? Voisiko mennä näin?

        2. Vaihtoehto

        BMW myy Rover-merkin jollekin taholle esim. kiinalaiselle autotehtaalle, joka jatkaa jossakin muodossa auton valmistusta ja joka on hankkinuut konkurssipesästä tarpeelliset resurssit. Rover- merkki ei kasva korkoa odottelulla. Merkin kassakaapissa pitämisellä ei ole mielestäni mieltä.

        Kiinalaiset ovat lukemani mukaan jos saaneet keskeistä teknologiaa MG Roverilta (K-sarjan moottori jne.), joten heidän kiinnostuksensa ei ole niin vahvaa enää kuin aemmin. Täytyy katsella. Kiinnostavaa seurata Kiina-korttia.



        Omaan 75:n laatuun olen ollut todella tyytyväinen. Kyllä tason tunnistaa. Yleensähän aina uusista autojen mallisarjoista kannattaisi ostaa vasta 3. vuoden malli, josta lastentaudit on karsittu. Esim. uudessa Golfissakin oli pari vuotta paljon vikoja, mutta kyllähän ne kuntoon saa.

        Olen nyt ajanut uudella Rover 75:lla lokakuusta lähtien reilun 16 000 km. Ei mitään vikoja!! Auto on AutoVision tuoma, leiman mukaan vuosimallia 2003. Mittarissa oli 110 km kun sen hain! Tummansininen (midnight blue) Farmari 2,5 litran v6:lla, nahkasisustus (beige).


      • Chief engineer
        Jukka kirjoitti:

        Olen nyt ajanut uudella Rover 75:lla lokakuusta lähtien reilun 16 000 km. Ei mitään vikoja!! Auto on AutoVision tuoma, leiman mukaan vuosimallia 2003. Mittarissa oli 110 km kun sen hain! Tummansininen (midnight blue) Farmari 2,5 litran v6:lla, nahkasisustus (beige).

        Autona tuo farkku?,ainakin 75:n sedan on mielestäni tosi komea auto ja Turussa eräs metro_auton huoltopäällikkö antoi pelkkää plussaa ko autosta,ainoa jota moitti oli varaosien saanti,samoin ko firman myyjä kertoi että 75 on helppo myydä,ei seiso kauaa hallissa.


      • Jukka
        Chief engineer kirjoitti:

        Autona tuo farkku?,ainakin 75:n sedan on mielestäni tosi komea auto ja Turussa eräs metro_auton huoltopäällikkö antoi pelkkää plussaa ko autosta,ainoa jota moitti oli varaosien saanti,samoin ko firman myyjä kertoi että 75 on helppo myydä,ei seiso kauaa hallissa.

        Farkku on ajossa samanlainen kuin sedan. Ulkonäkö on tietysti makuasia, mutta minusta Tourer on vieläkin tyylikkäämpi kuin sedan.


      • Autoilija
        laatuvikoja? kirjoitti:

        Mulla 75:n jossa moottori vaihdettu pikkuvikaa oli alussa ainakin 20 eri sorttia!! BMW- myyjä sanoi että kyllä merkistä oli heille paljon harmia. Itse et ilmeisesti ajele kyseisellä merkillä kun et näytä asiaan uskovan.

        Roverin pikkumoottoreissa (1.4, 1.6 ja 1.8 Rover 200, 400 sarjat, 75:sen 1.8 ja Freelanderin 1.8) olevat moottoriongelmat johtuivat aikoinaan muovisista kannentiivisteen ohjaritapeista, jotka sinne vaihdettiin teräksisten tilalle, kun BMW:n piti saada kustannukset mahdollisimman alhaalle. Kun BMW möi merkin pois, muoviset tapit katosivat ja tilalle ilmestyi teräksiset (Rover 25 ja 45 mallit, ja 75:sen ja Freelanderin 1.8).


    • j.j.j

      kansi kiinni ja menoksi!

      Eiköhän ole niin että näin oli paras. Johan tuo loppukamppailu alkoi olla kuin sarjassamme pisimmät viimeiset sanat.
      Rover on positiivisesti tunteisiin vetoava hyvä auto, jopa hyvin edistyksellinenkin. Samoja ominaisuuksia ei ole brittitehtailijoissa ollut aikoihin. Ovatkohan lahjakkaimmat siirtyneet musiikkibisnekseen vai minne. Ei tämä vielä kamalaa ole, suurempia ruumiita odottelee innolla koko kilpailijakunta.

    • että häh?

      jos tehdas on mennyt konkkaan ja lopettanut kaiken tuen jälleenmyyjilleen eikä Suomessa edes ole Roverin edustusta, niin mistä noita varaosia jatkossa sitten saa vaikka Caterpillar niitä tietty valmistaakin kun liikenteessä on sentään pari miljuunaa kappaletta UK:ssa.

      Pritaniassa halpojenkaan varaosien saannista ei taatusti tule pulaa kun autoja päätyy ensin kolarien ja lopuksi vanhenemisen seurauksena purkaamoille mutta Suomen Rover-kanta on niin olematon että ainoa mahdollisuus taitaa olla tilata osia ulkomailta mikä voi olla jopa kohtuuhalpaa mutta taatusti ainakin kestää ja auto on koko sen ajan poissa liikenteestä - sopiiko Rover perheen ainoaksi autoksi?

      • Peräprutku

        uskon että mm Suomen Rover kerholta löytyy tietoa mistä osia voi tilata.Harrasteautooni (MG) olen tilannut osia sekä Suomesta että UK:sta ja ne on tähän asti tullut alle viikossa.Monen muunkin merkin varaosavarasto lienee ulkomailla( esim huihaissa se on Saksassa ja maahantuoja oikein mainostaa että Suomen posti toimittaa varaosat suoraan tarpeelliselle paikkakunnalle ilman välikäsiä)Olen edelleen sitä mieltä että kun kiinalaiset eivät ymmärtäneet asian päälle niin huihain pitäisi reagoida ja ostaa MG/Rover pois kuljeskelemasta.Saisivat pari arvomerkkiä lisää kun osaavat jo ennestään tuon badge engineeringin.


      • yle

        Rover-osia tuotetaan edelleen. Autokanta on iso ja osien tuotanto on kannattavaa. Caterpillarin Xparts vastaa niiden hankinnasta ja jakelusta, joten varmoissa käsissä osat ovat.

        Suomessa osia saa entiseen tyyliin esim. Karaasilta Espoosta ja HuoltoRepin yksiköistä. Muutoksia osa-asiaan on turha pelätä. Itse olen ainakin huoleton asian suhteen.

        Nyt ovat kiinalaiset (SAIC) kiinnostuneet ostamaan tiettyjä osia Roverista. Ostohalukkaita on ilmoittautunut yli 400 yritystä, joten kiinnostusta kyllä maailmalla löytyy.


    • Anonyymi

      Cheers!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

      IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      452
      3849
    2. Mihin sinussa haluan koskea

      Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      74
      3036
    3. Toisen ihmisen sydämellä

      leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1440
    4. Millaisena luonteena

      Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      83
      1254
    5. Yleltä tiukka nootti Sohvaperunat-sarjan tyypeistä: "Halutessaan ja tapauskohtaisesti harkiten..."

      Näin "Sohvis-julkkiksia" suojellaan! Toisaalta ovathan nämä ihmiset itse lähteneet mukaan reality-ohjelmaan. Että mitä m
      Sohvaperunat
      19
      1178
    6. 17-vuotiasta lukiolaispoikaa epäillään perheenisän murhasta Pyhtäällä

      Perheenisä löytyi kuolleena kotipihastaan loppuvuonna 2023 Heinlahdesta Myyrynmäeltä. Poliisi epäilee murhasta kotkalais
      Kotka
      29
      1112
    7. Janne Kataja uudessa elämäntilanteessa - Vauva tuli, tyttäret jo teini-iässä: "On jo vähän..."

      Janne Kataja on uudessa elämäntilanteessa, 44-vuotiaana hän tuli kolmatta kertaa isäksi. Tyttäret edellisestä liitosta
      Suomalaiset julkkikset
      14
      892
    8. Kaipaan ja ikävöin sua

      Your📱 ends with 8.
      Ikävä
      57
      854
    9. Olet mun herkkä kohta

      Vaikutuksesi minuun on valtava. Käsitätköhän miten paljon tunnen takiasi? Miten paljon elämäni on muuttunut sen jälkeen
      Ikävä
      58
      846
    10. Et voi pettää minua nainen

      Niin kauan kun ei olla yhdessä. Silti tykkään sinusta. Ehkä me vielä päädymme yhteen, mutta en voi toivoa sulta nyt mitä
      Ikävä
      68
      770
    Aihe