Roverin omistajat voivat huokaista helpotuksesta

yle

Hei kaikki Roverin omistajat. Jos yhtiön konkurssi huolestuttaa, niin lukekaapa Tuulilasi-lehden linkki:

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=118905

Varaosia ja huoltoa riittää. Ne hoitaa upporikas Caterpillar yhtiön omistama Xparts alusta loppuun. MG Rover ulkoisti koko toiminnan Caterpillarille. Minulle tuli äkkipelästys konkurssin takia, mutta nyt jo helpottaa.

Lisäksi BMW omistaa edelleen Roverin merkin. MG Roverin ainoa brändiomistus on MG-merkki. Veikkaanpa, että BMW tekee nyt jonkun varsin hyvän siirron konkurssipesän palasten kanssa. Tämä aika on paras BMW:n siirrolle, kun asiat ovat tapetilla. Vai mitä arvelette?

16

4704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kajoavan

      Roveriin,konkan jälkeen kiinalaiset ostaa sen.

      • Dave_From_Sheffield

        Mihin perustat väitteesi?

        Joka tapauksessa on hyvä, että Roverilla alkaa menemään paremmin...


    • kuin Roverin tehtaalla..

      En kuule usko alkuunkaan siihen että Bemari toista kertaa haksahtais Roveriin. Niin kuin muistat; 40-50 miljardin tappiot siitä leikistä tuli BMW:lle! Totuus on että Rovereissa oli kertakaikkisesti niin paljon vikoja ja laatuongelmia että homma ei yksinkertaisesti toiminut.

      • Vesa

        En usko, että laatuvikoja oli tavallista enemmän 75:ssä, Minissä, Rangessa. Olisivat vain BMW:llä laittaneet kuntoon myös Roverin pikkumallit ja odotelleet rauhassa. Tuskin enää lähtevät mukaan.


      • laatuvikoja?
        Vesa kirjoitti:

        En usko, että laatuvikoja oli tavallista enemmän 75:ssä, Minissä, Rangessa. Olisivat vain BMW:llä laittaneet kuntoon myös Roverin pikkumallit ja odotelleet rauhassa. Tuskin enää lähtevät mukaan.

        Mulla 75:n jossa moottori vaihdettu pikkuvikaa oli alussa ainakin 20 eri sorttia!! BMW- myyjä sanoi että kyllä merkistä oli heille paljon harmia. Itse et ilmeisesti ajele kyseisellä merkillä kun et näytä asiaan uskovan.


      • vesa
        laatuvikoja? kirjoitti:

        Mulla 75:n jossa moottori vaihdettu pikkuvikaa oli alussa ainakin 20 eri sorttia!! BMW- myyjä sanoi että kyllä merkistä oli heille paljon harmia. Itse et ilmeisesti ajele kyseisellä merkillä kun et näytä asiaan uskovan.

        ajanut nyt runsaat 10000 km omalla vm.1999 75:llani viime kesästä lähtien ja vain parit lamput on vaihdettu. Muuten on pelannut kuin unelma. Oli tosin kuin uusi ja erittäin hyvin pidetty kun sen ostin. Oli silloin ajettu n. 106000 km.


      • yle

        BMW:n ja Roverin yhtäkö on siitä mielenkiintoinen, että mitä ihmettä BMW tekee Rover-merkillä? Näkisin, että tässä kuohuntatilanteessa on ainakain kaksi vaihtoehtoa.

        1. Vaihtoehto.

        BMW ottaa Rover-merkin käyttöön ja perustaa Britanniaan uuden autotehtaan entisen tilalle. Uudet koneet, laitteet ja ammattiväki koulutetaan uudelleen. Mihin malliin BMW on sitten satsannut? Se on 75.

        Roverin mallit 25 ja 45 ovat kaikkien kovimmassa kilpaillussa luokassa japanilaisten ja vastaavien kanssa. Samoin nämä mallit eivät ehkä eroa kuluttajien mielissä niin vahvasti muista saman kokoluokan autoista. Veikkaanpa, että tässä vaihtoehdossa Rover aloittaa 75:n valmistuksen, ja myöhemmässä vaiheessa jonkun korkeamman profiilin uuden Pikku-Roverin myös (vrt. pikkubemari).

        Uuden rakentaminen on monesti helpompaa kuin vanhan muuttaminen. BMW ottaa parhaat tekijät Roverin työttömien joukosta, kouluttaa ne arvoihinsa ja tehokkuuteensa, saa valtavan tuen hallitukselta sekä työllistämiseen että investointeihin, rakentaa huippunykyaikaisen tehtaan (kassassa on rahaa), käyttää nykyistä dealer-verkostoaan ja huolto-korjausverkostoaan (jotka ovat huoltaneet Roveria) sekä tehokasta viestintää ja brändirakennusta. Markkinat ovat 100-vuotiaalla merkillä varmat jo pelkästään Britanniassa. Nyt vain nostettaisiin merkin profiilia ja siirryttäisiin pois liian kilpailluista kansanautoista. Puitteet on jo BMW:llä valmiit - osaaminen kaikessa tarvittavassa, dealer- ja huoltoverkostot, oma statusmerkki, 75-tuntemus, MG Roverin toimintamallien tuntemus jne. 75-malli täydentäisi BMW:n omaa autovalikoimaa, eikö? Voisiko mennä näin?

        2. Vaihtoehto

        BMW myy Rover-merkin jollekin taholle esim. kiinalaiselle autotehtaalle, joka jatkaa jossakin muodossa auton valmistusta ja joka on hankkinuut konkurssipesästä tarpeelliset resurssit. Rover- merkki ei kasva korkoa odottelulla. Merkin kassakaapissa pitämisellä ei ole mielestäni mieltä.

        Kiinalaiset ovat lukemani mukaan jos saaneet keskeistä teknologiaa MG Roverilta (K-sarjan moottori jne.), joten heidän kiinnostuksensa ei ole niin vahvaa enää kuin aemmin. Täytyy katsella. Kiinnostavaa seurata Kiina-korttia.



        Omaan 75:n laatuun olen ollut todella tyytyväinen. Kyllä tason tunnistaa. Yleensähän aina uusista autojen mallisarjoista kannattaisi ostaa vasta 3. vuoden malli, josta lastentaudit on karsittu. Esim. uudessa Golfissakin oli pari vuotta paljon vikoja, mutta kyllähän ne kuntoon saa.


      • Jukka
        yle kirjoitti:

        BMW:n ja Roverin yhtäkö on siitä mielenkiintoinen, että mitä ihmettä BMW tekee Rover-merkillä? Näkisin, että tässä kuohuntatilanteessa on ainakain kaksi vaihtoehtoa.

        1. Vaihtoehto.

        BMW ottaa Rover-merkin käyttöön ja perustaa Britanniaan uuden autotehtaan entisen tilalle. Uudet koneet, laitteet ja ammattiväki koulutetaan uudelleen. Mihin malliin BMW on sitten satsannut? Se on 75.

        Roverin mallit 25 ja 45 ovat kaikkien kovimmassa kilpaillussa luokassa japanilaisten ja vastaavien kanssa. Samoin nämä mallit eivät ehkä eroa kuluttajien mielissä niin vahvasti muista saman kokoluokan autoista. Veikkaanpa, että tässä vaihtoehdossa Rover aloittaa 75:n valmistuksen, ja myöhemmässä vaiheessa jonkun korkeamman profiilin uuden Pikku-Roverin myös (vrt. pikkubemari).

        Uuden rakentaminen on monesti helpompaa kuin vanhan muuttaminen. BMW ottaa parhaat tekijät Roverin työttömien joukosta, kouluttaa ne arvoihinsa ja tehokkuuteensa, saa valtavan tuen hallitukselta sekä työllistämiseen että investointeihin, rakentaa huippunykyaikaisen tehtaan (kassassa on rahaa), käyttää nykyistä dealer-verkostoaan ja huolto-korjausverkostoaan (jotka ovat huoltaneet Roveria) sekä tehokasta viestintää ja brändirakennusta. Markkinat ovat 100-vuotiaalla merkillä varmat jo pelkästään Britanniassa. Nyt vain nostettaisiin merkin profiilia ja siirryttäisiin pois liian kilpailluista kansanautoista. Puitteet on jo BMW:llä valmiit - osaaminen kaikessa tarvittavassa, dealer- ja huoltoverkostot, oma statusmerkki, 75-tuntemus, MG Roverin toimintamallien tuntemus jne. 75-malli täydentäisi BMW:n omaa autovalikoimaa, eikö? Voisiko mennä näin?

        2. Vaihtoehto

        BMW myy Rover-merkin jollekin taholle esim. kiinalaiselle autotehtaalle, joka jatkaa jossakin muodossa auton valmistusta ja joka on hankkinuut konkurssipesästä tarpeelliset resurssit. Rover- merkki ei kasva korkoa odottelulla. Merkin kassakaapissa pitämisellä ei ole mielestäni mieltä.

        Kiinalaiset ovat lukemani mukaan jos saaneet keskeistä teknologiaa MG Roverilta (K-sarjan moottori jne.), joten heidän kiinnostuksensa ei ole niin vahvaa enää kuin aemmin. Täytyy katsella. Kiinnostavaa seurata Kiina-korttia.



        Omaan 75:n laatuun olen ollut todella tyytyväinen. Kyllä tason tunnistaa. Yleensähän aina uusista autojen mallisarjoista kannattaisi ostaa vasta 3. vuoden malli, josta lastentaudit on karsittu. Esim. uudessa Golfissakin oli pari vuotta paljon vikoja, mutta kyllähän ne kuntoon saa.

        Olen nyt ajanut uudella Rover 75:lla lokakuusta lähtien reilun 16 000 km. Ei mitään vikoja!! Auto on AutoVision tuoma, leiman mukaan vuosimallia 2003. Mittarissa oli 110 km kun sen hain! Tummansininen (midnight blue) Farmari 2,5 litran v6:lla, nahkasisustus (beige).


      • Chief engineer
        Jukka kirjoitti:

        Olen nyt ajanut uudella Rover 75:lla lokakuusta lähtien reilun 16 000 km. Ei mitään vikoja!! Auto on AutoVision tuoma, leiman mukaan vuosimallia 2003. Mittarissa oli 110 km kun sen hain! Tummansininen (midnight blue) Farmari 2,5 litran v6:lla, nahkasisustus (beige).

        Autona tuo farkku?,ainakin 75:n sedan on mielestäni tosi komea auto ja Turussa eräs metro_auton huoltopäällikkö antoi pelkkää plussaa ko autosta,ainoa jota moitti oli varaosien saanti,samoin ko firman myyjä kertoi että 75 on helppo myydä,ei seiso kauaa hallissa.


      • Jukka
        Chief engineer kirjoitti:

        Autona tuo farkku?,ainakin 75:n sedan on mielestäni tosi komea auto ja Turussa eräs metro_auton huoltopäällikkö antoi pelkkää plussaa ko autosta,ainoa jota moitti oli varaosien saanti,samoin ko firman myyjä kertoi että 75 on helppo myydä,ei seiso kauaa hallissa.

        Farkku on ajossa samanlainen kuin sedan. Ulkonäkö on tietysti makuasia, mutta minusta Tourer on vieläkin tyylikkäämpi kuin sedan.


      • Autoilija
        laatuvikoja? kirjoitti:

        Mulla 75:n jossa moottori vaihdettu pikkuvikaa oli alussa ainakin 20 eri sorttia!! BMW- myyjä sanoi että kyllä merkistä oli heille paljon harmia. Itse et ilmeisesti ajele kyseisellä merkillä kun et näytä asiaan uskovan.

        Roverin pikkumoottoreissa (1.4, 1.6 ja 1.8 Rover 200, 400 sarjat, 75:sen 1.8 ja Freelanderin 1.8) olevat moottoriongelmat johtuivat aikoinaan muovisista kannentiivisteen ohjaritapeista, jotka sinne vaihdettiin teräksisten tilalle, kun BMW:n piti saada kustannukset mahdollisimman alhaalle. Kun BMW möi merkin pois, muoviset tapit katosivat ja tilalle ilmestyi teräksiset (Rover 25 ja 45 mallit, ja 75:sen ja Freelanderin 1.8).


    • j.j.j

      kansi kiinni ja menoksi!

      Eiköhän ole niin että näin oli paras. Johan tuo loppukamppailu alkoi olla kuin sarjassamme pisimmät viimeiset sanat.
      Rover on positiivisesti tunteisiin vetoava hyvä auto, jopa hyvin edistyksellinenkin. Samoja ominaisuuksia ei ole brittitehtailijoissa ollut aikoihin. Ovatkohan lahjakkaimmat siirtyneet musiikkibisnekseen vai minne. Ei tämä vielä kamalaa ole, suurempia ruumiita odottelee innolla koko kilpailijakunta.

    • että häh?

      jos tehdas on mennyt konkkaan ja lopettanut kaiken tuen jälleenmyyjilleen eikä Suomessa edes ole Roverin edustusta, niin mistä noita varaosia jatkossa sitten saa vaikka Caterpillar niitä tietty valmistaakin kun liikenteessä on sentään pari miljuunaa kappaletta UK:ssa.

      Pritaniassa halpojenkaan varaosien saannista ei taatusti tule pulaa kun autoja päätyy ensin kolarien ja lopuksi vanhenemisen seurauksena purkaamoille mutta Suomen Rover-kanta on niin olematon että ainoa mahdollisuus taitaa olla tilata osia ulkomailta mikä voi olla jopa kohtuuhalpaa mutta taatusti ainakin kestää ja auto on koko sen ajan poissa liikenteestä - sopiiko Rover perheen ainoaksi autoksi?

      • Peräprutku

        uskon että mm Suomen Rover kerholta löytyy tietoa mistä osia voi tilata.Harrasteautooni (MG) olen tilannut osia sekä Suomesta että UK:sta ja ne on tähän asti tullut alle viikossa.Monen muunkin merkin varaosavarasto lienee ulkomailla( esim huihaissa se on Saksassa ja maahantuoja oikein mainostaa että Suomen posti toimittaa varaosat suoraan tarpeelliselle paikkakunnalle ilman välikäsiä)Olen edelleen sitä mieltä että kun kiinalaiset eivät ymmärtäneet asian päälle niin huihain pitäisi reagoida ja ostaa MG/Rover pois kuljeskelemasta.Saisivat pari arvomerkkiä lisää kun osaavat jo ennestään tuon badge engineeringin.


      • yle

        Rover-osia tuotetaan edelleen. Autokanta on iso ja osien tuotanto on kannattavaa. Caterpillarin Xparts vastaa niiden hankinnasta ja jakelusta, joten varmoissa käsissä osat ovat.

        Suomessa osia saa entiseen tyyliin esim. Karaasilta Espoosta ja HuoltoRepin yksiköistä. Muutoksia osa-asiaan on turha pelätä. Itse olen ainakin huoleton asian suhteen.

        Nyt ovat kiinalaiset (SAIC) kiinnostuneet ostamaan tiettyjä osia Roverista. Ostohalukkaita on ilmoittautunut yli 400 yritystä, joten kiinnostusta kyllä maailmalla löytyy.


    • Anonyymi

      Cheers!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      41
      2415
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      301
      1994
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      21
      1788
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1585
    5. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      23
      1434
    6. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1319
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      43
      1318
    8. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1265
    9. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      37
      1151
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1036
    Aihe