Olen odottanut uppomarunkoisten moottoriveneiden uutta tulemista kallistuvan polttoaineen seurauksena, mutta tarjonta vaikuttaa hyvin vähäiseltä tai oikeastaan olemattomalta.
Itseä kiinnostaisi uppoumarunkoinen 5 - 8 m avo- tai takahyttivene. Onko näitä tullut markkinoille, vai pitääkö uppiksen haluavan edelleen tyytyä purjeveneen hankkimiseen?
Uusi uppis
25
762
Vastaukset
- Anonyymi
Uppikset tulee yleistymään veneiden sähköistymisen myötä. Akkutekniikassa ei ole sellaista läpimurtoa tiedossa joka pystyisi samaan energian painosuhteeseen kuin fossiiliset on. Tämä johtaa pakosta siihen, että jostain on tingittävä ja se tulee olemaan nopeus ainakin yön yli vietettävissä veneissä jos pitkä toimintasäde halutaan säilyttää. Pulpetti ja pienet DC / HT veneet saattaa sähköistyessä olla edelleen plaanaavia mutta foileilla varustettuja.
Ensimmäisenä fossiilisten polttoaineiden käytölle tullaan poliittisesti asettamaan niin korkeat keinotekoiset hinnat, että ne vievät mielekkyyden käyttää niitä mihinkään muuhun kuin ihan välttämättömään elämän kannalta. Seuraavassa vaiheessa aletaan asettamaan käyttörajoitusalueita esim. saaristossa ja huviveneväylillä fossiilisten käyttö kielletty, laivaväylillä ja avomerellä sallittu.
Polttokenno voi tosin olla jokeri huviveneiden voimanlähteenä, mutta nyt näyttää siltä, että kohti akkutekniikkaa menee kaikki.- Anonyymi
Oletko oraakkeli?
- Anonyymi
Sitä ennen meillä on oikeistihallitus...
- Anonyymi
Voi olla, että tulevaisuudessa dieseli kulkevat "vihreällä" ammoniakilla. Wärtsilä ajaa testit, niiden koneella ja aika näyttää onnistuuko homma....
https://www.greencarcongress.com/2020/07/20200703-wartsila.html
- Anonyymi
Myrsky-Jannea ilmeisesti valmistetaan vieläkin,perinteinen fiskari. Muista en tiedä. Mutta uppisten kulutus on vähän suhteellista: Tunnissa ei paljoa mene, mutta nopeuden ollessa luokkaa 6-8 solmua matkaa kohti alkaakin kulutus olla enemmän. Eli toisin sanoen, perämoottorilla ajetaan nopeammin huomattavasti suuremmalla tuntikulutuksella, mutta meripeninkulmaa kohti kulutuksen ero ei ole enää yhtä iso. Mutta onhan se uppiksen kohdalla silti vähemmän...
- Anonyymi
Väärin.
Kulutus mitataan l/km tai l/NM . Kun kulutus on vaikkapa 0,45l/NM, se on se sama vaikka ajaisit 10 tuntia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin.
Kulutus mitataan l/km tai l/NM . Kun kulutus on vaikkapa 0,45l/NM, se on se sama vaikka ajaisit 10 tuntia.Kulutusta voi mittaa miten haluaa. Toiselle tärkeää on tehty matka toiselle vesillä ajetut tunnit.
Uppoumarunkoinen maltillisella koneella ja nopeudella on aika ylivoimainen. Edellinen purjeveneeni kulki n. 5,7 solmua 1 l/h kulutuksella. Kaasu pohjassa 6,4 solmua ja 2,3 l/h. Ei liukuvilla pääse läheskään samoihin matkaa tai tuntia kohti. Varsinkaan sellaisilla, jossa on kaksi tuplapunkkaa, erillinen vesivessa, liesiuuni, kompressorikaappi, seisomakorkeus sisällä ja avotila, jossa mahtuu helposti 6 henkeä istumaan tai pari makaamaan suorana.
Nykyinen reilusti isompi vie vajaat 2 l/h 6 solmun matkavauhdilla ja kaasu pohjassa 4,5 l/h 7,2 solmua. Vastaavankokoinen liukuva veisi yli 2 l/mpk eli yli 6-kertaisesti.
Ensimmäinen purjeveneeni kulki 4 hv 2T-perämoottorilla 5 solmua 1 l/h kulutuksella ja kaasu pohjassa 5,5 solmua 2 l/h kulutuksella. Siinäkin oli nukkamapaikat 4:lle. 4T-perämoottorilla olisi vienyt reilusti vähemmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kulutusta voi mittaa miten haluaa. Toiselle tärkeää on tehty matka toiselle vesillä ajetut tunnit.
Uppoumarunkoinen maltillisella koneella ja nopeudella on aika ylivoimainen. Edellinen purjeveneeni kulki n. 5,7 solmua 1 l/h kulutuksella. Kaasu pohjassa 6,4 solmua ja 2,3 l/h. Ei liukuvilla pääse läheskään samoihin matkaa tai tuntia kohti. Varsinkaan sellaisilla, jossa on kaksi tuplapunkkaa, erillinen vesivessa, liesiuuni, kompressorikaappi, seisomakorkeus sisällä ja avotila, jossa mahtuu helposti 6 henkeä istumaan tai pari makaamaan suorana.
Nykyinen reilusti isompi vie vajaat 2 l/h 6 solmun matkavauhdilla ja kaasu pohjassa 4,5 l/h 7,2 solmua. Vastaavankokoinen liukuva veisi yli 2 l/mpk eli yli 6-kertaisesti.
Ensimmäinen purjeveneeni kulki 4 hv 2T-perämoottorilla 5 solmua 1 l/h kulutuksella ja kaasu pohjassa 5,5 solmua 2 l/h kulutuksella. Siinäkin oli nukkamapaikat 4:lle. 4T-perämoottorilla olisi vienyt reilusti vähemmän.Omalla sulavalinjaisella uppiksella olen päässyt matka ajossa jopa alle 1l/mpk kulutuslukemiin. 10m veneellä moottorin kierrosluku on matka ajossa alle 1500 ja vääntö/tehokäyrästä päätellen tehoa tarvitaan alle 20hv. Nopeus on tuolloin n 6,5 solmua. Veneessä on myös tukipurje jolla on oma osuutensa alhaisiin kulutuslukemiin. Vene on nyt n 50 vuotta vanha ja ole harkinnut uudemmankin hankkimista mutta kun ei oikein ole tarjolla. Monet nyky uppikset on tasaperäisiä klohjoja joissa on kyllä tilaa mutta polttoaineen kulutuskin on sitten tuplat. Jos runko jossakin onkin sitten sulavalinjaisempi on se pilattu koettamalla optimoida se nopeuksille mitä ei matka-ajossa käytetä. Kai uppoamarunkoinen matkamoottorivene vain on jotain mikä ei nykyajan markkinointihenkiseen lähestymiseen sovi. Upeat sisätilat ja nopea eteneminen on helpompaa myydä kuin se, että veneellä pääsee hieman pidemmällekin ilman, että on tarvetta polttaa satoja litroja dieseliä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omalla sulavalinjaisella uppiksella olen päässyt matka ajossa jopa alle 1l/mpk kulutuslukemiin. 10m veneellä moottorin kierrosluku on matka ajossa alle 1500 ja vääntö/tehokäyrästä päätellen tehoa tarvitaan alle 20hv. Nopeus on tuolloin n 6,5 solmua. Veneessä on myös tukipurje jolla on oma osuutensa alhaisiin kulutuslukemiin. Vene on nyt n 50 vuotta vanha ja ole harkinnut uudemmankin hankkimista mutta kun ei oikein ole tarjolla. Monet nyky uppikset on tasaperäisiä klohjoja joissa on kyllä tilaa mutta polttoaineen kulutuskin on sitten tuplat. Jos runko jossakin onkin sitten sulavalinjaisempi on se pilattu koettamalla optimoida se nopeuksille mitä ei matka-ajossa käytetä. Kai uppoamarunkoinen matkamoottorivene vain on jotain mikä ei nykyajan markkinointihenkiseen lähestymiseen sovi. Upeat sisätilat ja nopea eteneminen on helpompaa myydä kuin se, että veneellä pääsee hieman pidemmällekin ilman, että on tarvetta polttaa satoja litroja dieseliä.
1 l/mpk on järkyttävän suuri kulutus uppikselle. Oma purjevene menee 0,3 l/mpk 6 solmun matkavauhdilla. Pituus 11 m ja painoa 6 tn, josta 2 tn kölissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1 l/mpk on järkyttävän suuri kulutus uppikselle. Oma purjevene menee 0,3 l/mpk 6 solmun matkavauhdilla. Pituus 11 m ja painoa 6 tn, josta 2 tn kölissä.
Ei ole, uusi tehdasvalmis saman kokoinen uppis vie tuplaten enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole, uusi tehdasvalmis saman kokoinen uppis vie tuplaten enemmän.
Ei taatusti vie, jos kyse on uppoumarunkoisesta, jolla ajetaan uppoumavauhtia. Puoliplaanarit sitten erikseen. Samoin väkisin liian kovaa ajavat uppoumarunkoiset.
Vaikkapa Linssen Grand Sturdy 33.9. Tuo on järkyttävän painava tasaperäinen teräsrunko (yli 8 tonnia). Silti meni Vene-lehden testissä 5,5 solmua 0,76 l/mpk ja vielä 6,3 solmua 1,07 l/mpk. Siitä sitten kulutus nousee pystysuoraan päätyen kaasu pohjassa 7,6 solmua ja 2,19 l/mpk.
Mutta ei kai sentään kukaan tuolla kaasu pohjassa pidempään ajele?
Mutta ongelma on, ettei oikeasti uppoumanopeuksiin optimoituja veneitä juuri tehdä purjeveneitä lukuun ottamatta. Moottoriveneitä ei osteta ellei matkavauhti ole 10 solmua.
Greenline 33 on sentään kohtuu taloudellinen alhaisilla nopeuksilla. Se vei 7 solmussa 0,72 l/mpk. Mutta tuo oli 165 hv koneella, joten varmaankin pääsee 75 hv tai pienemmällä koneella lähelle purjeveneiden lukuja eli 0,4-0,5 l/mpk 7 solmussa.
- Anonyymi
Hollannista löytyy uusia ja vähän, sekä enemmän käytettyjä "sloop" eja
Esim.
https://www.botentekoop.com/sloep/oudhijzer-720/898d43e6-5ec0-446d-a4e8-57e8e498c27f
Samoilta sivuilta löydän enemmän.... - Anonyymi
Aina kun polttoaineen hinta nousee monet kuvittelevat että veneilijät siirtyvät taloudellisempiin moottoreihin. Toki moottorien teho/kulutussuhde on vuosien mittaan parantunut mutta trendi on kuitenkin ollut selvästi yhä suurempiin moottoreihin.
Uusia pieniä (alle 10 m) kajuutallisia uppoumarunkoisia veneitä ei käsittääkseni valmisteta juuri missään, mutta Hollannista niitä kannattaisi ehkä etsiä. Avosluuppeja Hollannista löytyy kymmeniä eri malleja, ja sähköllä kulkevat valtaavat alaa, sluupeilla kun yleensä tehdään vain lyhyehköjä päivämatkoja. Matkaveneiksi ne eivät ole kovin hyvin soveltuvia, mutta se on tietysti mielipideasia....- Anonyymi
Varmaan nykyisin ollaan aika vähän tunteja vesillä. Ei lähdetä viikoiksi kiertelemään, vaan 5 kertaa kesässä ajetaan enintään 30M johonkin kuppilaan näyttäytymään. Lyhyessä ajassa pitää ehtiä kauas, jotta pääsee illaksi kotiin saman reitin takaisin. Tunteja tulee vähän eikä kulutuksella ole väliä.
- Anonyymi
Simppu 620 on 6,1 metriä pitkä uppoumarunkoinen avovene, saa moottoreineen alle 10000€ vissiin edelleenkin. Maltillisesti ajaen (8 hv koneella) 5,5 solmua noin 1,5 litraa tunti eli 0,3 l/mpk. Ei se juuri sen kovempaa kuljekaan.
Ei moottoreitten suurentuminen ja nopeuksien lisääntyminen näytä laantuvan vaikka polttoaineitten hintaa nostetaan. Vauras keskiluokka ja sitä rikkaammat ilmeisesti rikastuvat nopeammin kuin rangaistusveroja ehditään lätkiä lisää.- Anonyymi
Lähinnä nopeus nostaa kulutusta, ei moottorin teho/tilavuus, kun kysymys on nykyaikaisesta commonrail koneesta jolla voidaan ajaa hyvin matalalla kuormalla koneen kärsimättä.
Ajaessa vaikka 1 solmu alle upouma runkonopeuden kulutus on maltillinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähinnä nopeus nostaa kulutusta, ei moottorin teho/tilavuus, kun kysymys on nykyaikaisesta commonrail koneesta jolla voidaan ajaa hyvin matalalla kuormalla koneen kärsimättä.
Ajaessa vaikka 1 solmu alle upouma runkonopeuden kulutus on maltillinen.Simpussa on siis perämoottori, mutta kyllä nykyaikaisella 4T-perämoottorillakin pääsee pieniin kulutuksiin, vaikka kone olisi ylikokoinen.
Simpun vesilinja lienee n. 5 m, jolloin runkonopeus on n. 5,5 solmua. Se on liian paljon alhaiseen kulutukseen. Purjeveneillä olen ajanut tuollaista vauhtia n. 7,5 m vesilinjalla, jolloin runkonopeus olisi ollut jo 6,7 solmua. Nykyisen veneen runkonopeus on 7,8 solmua, mutta kaasu pohjassakin kulkee vain 7,2-7,4 solmua ja matkanopeutena pidän 6 solmua. Kulkee mukavasti vielä 6,8 solmuakin, mutta on jo enemmän melua, tärinää, aaltoja ja kulutus tuplaantuu 6 solmusta.
Simpulla pitää siis ajella enintään 5 solmua, jos haluaa vähällä päästä. Tuo selviää hyvin sähköversion koeajossa, jossa teho riippui nopeudesta näin:
2 kn 0,1 kW, 3 kn 0,3 kW, 4 kn 0,8 kW, 5 kn 2,3 kW ja 5,7 kn 3,8 kW.
Karkeasti jokainen lisäsolmu tuplaa kulutuksen mpk kohti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähinnä nopeus nostaa kulutusta, ei moottorin teho/tilavuus, kun kysymys on nykyaikaisesta commonrail koneesta jolla voidaan ajaa hyvin matalalla kuormalla koneen kärsimättä.
Ajaessa vaikka 1 solmu alle upouma runkonopeuden kulutus on maltillinen.Vene -lehden kaverit kertoivat hauskan tarinan kun aikoinaan kestotestasivat uutta Yamahan 350 heppaista perämoottoria Saimaalla. Otavan laiturissa tuli vanhan uppoumaveneen kippari keljuilemaan kulutuksesta ja kysyi paljoko Yammu ryystää menovettä. Veneen kaverit vastasivat kysymällä paljonko kaverin vene kulkee ja paljonko menee polttoainetta. Kulkee 6 solmua ja kulutus 2,7 litraa tunnissa. "Tämä Yamaha kuluttaa 6 solmun vauhdissa 1,6 litraa tunnissa" oli vastaus. Kyselijä oli suuttunut niin kovasti että oli meinannut tulla päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vene -lehden kaverit kertoivat hauskan tarinan kun aikoinaan kestotestasivat uutta Yamahan 350 heppaista perämoottoria Saimaalla. Otavan laiturissa tuli vanhan uppoumaveneen kippari keljuilemaan kulutuksesta ja kysyi paljoko Yammu ryystää menovettä. Veneen kaverit vastasivat kysymällä paljonko kaverin vene kulkee ja paljonko menee polttoainetta. Kulkee 6 solmua ja kulutus 2,7 litraa tunnissa. "Tämä Yamaha kuluttaa 6 solmun vauhdissa 1,6 litraa tunnissa" oli vastaus. Kyselijä oli suuttunut niin kovasti että oli meinannut tulla päälle.
Siinä olisi kallis moottori uppoumarunkoiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vene -lehden kaverit kertoivat hauskan tarinan kun aikoinaan kestotestasivat uutta Yamahan 350 heppaista perämoottoria Saimaalla. Otavan laiturissa tuli vanhan uppoumaveneen kippari keljuilemaan kulutuksesta ja kysyi paljoko Yammu ryystää menovettä. Veneen kaverit vastasivat kysymällä paljonko kaverin vene kulkee ja paljonko menee polttoainetta. Kulkee 6 solmua ja kulutus 2,7 litraa tunnissa. "Tämä Yamaha kuluttaa 6 solmun vauhdissa 1,6 litraa tunnissa" oli vastaus. Kyselijä oli suuttunut niin kovasti että oli meinannut tulla päälle.
Hauska juttu, mutta ei pidä paikkansa. Yamaha F350 vie jo tyhjäkäynnillä 3 l/h eikä silloin kulje kuin 2 solmua. 6 solmussa vie veneestä ja potkurista riippuen 6-10 l/h.
- Anonyymi
Sikäli mielenkiintoista, että verot iskee aina koviten siihen kansanosaan, joka äänestää näitä veronkorotuspuolueita. Simpusta meinasin kysyä, että kuinka meluisa se on, kun moottori on laitojen sisäpuolella?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sikäli mielenkiintoista, että verot iskee aina koviten siihen kansanosaan, joka äänestää näitä veronkorotuspuolueita. Simpusta meinasin kysyä, että kuinka meluisa se on, kun moottori on laitojen sisäpuolella?
Joo, vaalit ensin sitten veronkorotukset.
Terveisin
SDP - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sikäli mielenkiintoista, että verot iskee aina koviten siihen kansanosaan, joka äänestää näitä veronkorotuspuolueita. Simpusta meinasin kysyä, että kuinka meluisa se on, kun moottori on laitojen sisäpuolella?
Meillä oli siinä aluksi Hondan 8 hv, sillä kierrokset olivat sen verran kovat matkanopeudella 5,5 solmua, että veneessä ei pystynyt huutamatta keskustelemaan, potkuri loivin mitä löytyy 6,5" nousulla. Nyt koneena on Tohatsun 15 hv ja 7" ropelli, kierrokset samalla nopeudella sen verran alemmat että ääni on miellyttävämpi/matalampi ja myös vaimeampi, pystyy jopa keskustelemaan juurikaan ääntä nostamatta. Käytännössä vene ei kulje isommalla koneella sen lujempaa, ehkä solmun kaksi, kun siinä ei ole kantotasoa takana. Eikä tarvitsekaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä oli siinä aluksi Hondan 8 hv, sillä kierrokset olivat sen verran kovat matkanopeudella 5,5 solmua, että veneessä ei pystynyt huutamatta keskustelemaan, potkuri loivin mitä löytyy 6,5" nousulla. Nyt koneena on Tohatsun 15 hv ja 7" ropelli, kierrokset samalla nopeudella sen verran alemmat että ääni on miellyttävämpi/matalampi ja myös vaimeampi, pystyy jopa keskustelemaan juurikaan ääntä nostamatta. Käytännössä vene ei kulje isommalla koneella sen lujempaa, ehkä solmun kaksi, kun siinä ei ole kantotasoa takana. Eikä tarvitsekaan.
Vikahan oli potkurissa. Miksi valitsit loivimman mahdollisen? Sillä saa toki suurimman huippunopeuden ja työntövoiman, mutta myös kovimmat kierrokset ja melun matkanopeudella.
- Anonyymi
jahka sosialistihallitus verorahan jakamiseltaan ehtii, niin huvimoottoriveneilyyn tulee kunnon rangaistusmaksut joka kirpaisee jo niitä 150 hv pulpettivenebusteristejakin.
Ehkä samassa rytäkässä "oikein äänestäviä" hivellään jollain saariston 10 kilometrin välein rakennettavalla sähköveneiden automaatti-latausasemaverkostolla.
Siihen vielä pari kolme kilpailevaa sisäsähkömoottorin maahantuoja/ verkkokauppaa jotka operoi suurpiirteisellä kirjanpidolla virosta, ja buumi on katettu. Kaikki muutenkin jo remontti-iässä olevat uppoumarunkoiset rempataan moderneiksi vihreiksi matkaveneiksi. Kunhan ajattelen muutaman vuoden päähän ääneen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi872362Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap202285Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen191838Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663761492- 1051487
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1611255Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571052- 70971
- 78919
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174903