Oudoilla järvillä - karikot? GPS apuun?

Anonyymi

Hei, olen suht vähän veneillyt, mutta nyt jatkossa enempi. Täytyy tutustua karttoihin yms. , mutta onko järvelle apulaitetta, jolla näkee veneellä liikkuessa helposti reitit ja karikot? kun tuntemattomalla järvellä ajelee, niin hyvä olis jotain turvaa olla matalikkojen yms. osalta. Kiinnostaisi kyllä lisäturvaksi, jos sellaista järvillä löytyy.

8

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaikuluotaimet toimii ainoastaan merellä.

      • Anonyymi

        Kerropa tuo asia niille veneilijöille jotka käyttävät hyvin tuloksin kaikuluotainta järvillä, mm. kalaparvia etsiessään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa tuo asia niille veneilijöille jotka käyttävät hyvin tuloksin kaikuluotainta järvillä, mm. kalaparvia etsiessään.

        Mitä lie häiriöitä sieltä näkevät. Tosiasia on se että kaikuluotain ei toimi hývin hummuspitoisessa suolattomassa vedessä.


    • Anonyymi

      Maastokartan ja merikartan yhdistelmä lienee aika hyvä vaihtoehto - en ole kokeillut järvillä, mutta ainakin merellä näkyy runsaasti rantakivikkoa jota ei kaupallisilla eikä virallisilla merikartoilla näy. Itse käytän tabletissa Mapitare karttaa, ensin ladataan alueen tai vaikka koko maan maastokartat, ja sen jälkeen merikartat päälle. Maksaa muistaakseni pari-kolmekymppiä vuodessa, eikä tarvita yhteyttä verkkoon. Päivitykset saa tuolla hinnalla vuosittain . Yhdellaä hinnalla kolmeen omaan laitteeseen.

    • Anonyymi

      Suurimittakaavaisista maastokartoista todella näkee kivet ja karit paremmin kuin merikartoista. Ilmakuvissa (Google Maps, Google Earth) saattaa myös näkyä matalikot erittäin hyvin.

      • Anonyymi

        Kuten myös Paikkatietoikkunan ortokuvista.


    • Anonyymi

      Sama tilanne. Olen tosissani haahveillut eteenpäin näyttävästä kaiusta jota monet plotterit tukevatkin, mutta kun anturi maksaa sen seitsemisen sataa ja avoveneessä ei edes näe plotteria niin kaupan hyllylle ovat jääneet. Jos aloittaja on heti ostanut tyyriin koppiveneen ja budjetissa on vielä varaa niin ensi kesäksi sellainen. PItkään kestää ennenkuin sitä osaa lukea mutta onhan se rantaa lähestyttäessä kai ihan soiva peli. Vielä parempi olisi kun olisi sellainen plotteri joka keräisi muistiin ne omat reitit, uskaltaisi luottaa siihen vanhaan ja koeteltuun reittiin. No, vuosituhansia on osattu veneillä ilman tietokonettakin. Järvikartasta näkee ne varmat reitit ja naapurustolta voinee kysellä reiteistä, paikalliset tietävät.

    • Anonyymi

      Luotain kunnon lyijypainolla on oiva peli. Laita naruun metrin välein solmut niin syvyys on helppo lukea. Myös airolla voi kokeilla syvyyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe