Lekuri puhu, että tollanen pitäis ottaa...sattuuko? Mitä näytteestä näkee?
Ohutneulanäyte?
8
2584
Vastaukset
- Tuulia
Ohutneulanäyte otetaan ultraäänen ohjauksessa. Aivan ohuen ohut neula työnnetään nahan läpi kuvassa näkyvään kyhmyyn ja siitä neulalla otetaan näyte.
Ei pahemmin satu. Asento on vähän epämukava, pää hieman alaspäin ja leuka ylös.
Näytteestä saadaan selville mitä kilpirauhasessa olevat kyhmyt sisältää.
Patologi tutkii ne ja antaa vastauksen lääkärillesi ja sen mukaan jatketaan hoitoa.
Noita kyhmyjä tulee ainakin autoimmuunitulehduksessa, jota itse sairastan ja on otettu tuo näyte. Tietenkin pahin vaihtoehto on syöpä, mutta luultavasti olisit tosi huonossa kunnossa ja osaisit sitä itsekin epäillä.
Mene siihen rohkein mielin, ei satu ja paljon selviää. Tsemppiä sinulle ja aurinkoista kevättä :)- titi
se on siitä kavala tauti että voi olla oireeton hyvin pitkään.
nimim. Kokemusta on
- painaminen!
Näytteenoton jälkeen inhottavinta oli se, että pistokohtaa täytyy painaa voimakkaasti vuodon pysäyttämiseksi.
Lääkäri sanoi, että kilppari on sellainen, että se vuotaa paljon ja siksi hänen täytyy painaa voimakkaasti.
Muutoin ei näytteenotto satu. - naksu
En tiedä sitten, että olenko poikkeus vai mikä, koska minua ainakin sattui niiden ottaminen. Minulta on se otettu kaksi kertaa eli yhteensä noin kymmenen pistosta. Pahinta ei todellakaan ole se asento, missä joutuu olemaan, vaan ne itse pistokset, koska niiden aikana ei saa nieleskellä, ettei neula vahingoita kaulan sisäisiä osia. Ikävää tässä on se, että neulan tunkeuduttua kaulan läpi kyhmyyn tulee sellainen paineen tunne, että olisi kiva nieleskellä. Pyörtyäkin olen meinannut.
Nämä olivat vain minun kokemuksiani ja mielipiteitäni tästä asiasta. Jokaisella on yksilölliset kipukynnykset ja minä satun olemaan aika herkkä kivulle. Siis tarkoitus ei ollut pelotella mitenkään, saattahan se olla, että et tunne lainkaan mitään.
Ja kun joku mainitsi tuossa edellä, että olisit luultavasti huonossa kunnossa ja osaisit epäillä syöpää, jos sinulla sellainen olisi. Siis LUULTAVASTI todellakin. Itselläni kävi näin, että oli se kaikista pahin vaihtoehto. Mitään oireita ei ollut, muuta kuin sattumalta löydetyt kyhmyt kaulalla, joita alettiin tutkimaan. Vaikeaahan sitä oli uskoa, että minulla olisi syöpä, koska ikää oli silloin vasta 16.
Mutta toivotaan sinulle parasta ja jaksamista pistelyihin :)- Tuulia
Minähän sitä pahaa vaihtoehtoa kirjoittelin. Olen aina jotenkin ajatellut, että jos kilpirauhasessa olisi syöpä se antaisi niin paljon oireita, että sen huomaisi.
Toivotaan todellakin, ettei alkuperäisellä kyselijällä sitä olisi.
Ja sinulle en voi kuin toivotella, että elämäsi jatko saisi olla helpompi.
- Sade
..on jotenkin vaan epämiellyttävää.. Mulle ko.tutkimus tehty 4 kertaa ja joka kerta sitä jännittää. Hengissä kuitenkin ollaan ja tuloskin oli onneks jälleen kerran OK! Kannattaa mennä jos vaan vähäkään suositellaan!!
- riksuska
multa otettiin kolme kertaa ohutneulanäyte samalla kertaa.ei sattunu,mut meni niskat jumiin viikoks ja oli vaikee niellä.toisella kertaa otettiin kaks kertaa ei sattunu eikä tullu mitään em.oireita.lääkäri oli tosi taitava!
- --mää--
Minulla ilmeisesti edessä kilpirauhaskystan tyhjentäminen, sekin kai suoritetaan jonkinlaisella neulalla. Onko siitä kokemuksia? Hirvittää kaulan alueelle pistely... :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931448Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1931431Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901135
- 841000
- 81995
- 39962
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66915Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v81902Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/6857