Moottorisahan käynnistys? Ainoa oikea tyyli?

Anonyymi

” Kun et heitä sahaa käyntiin, etkä tue takakahvaa reisiä vasten, niin vaihtoehdot ovat vähissä. Maassakäynnistämistä on joskus (n. 100 vuotta sitten) ohjeistettu, ja jotkut luulevat, että takakädensijan rystysuoja on oikeaa jalkaterää varten. Se asento kuitenkin kysyy ristiselkää melko paljon, joeten sen käyttämisen ohjeistaminen on ollut loppu jo kauan.

Meillä oli MTI- kuurssilla kavereita, joilta ei kuntoa puuttunut, olivat esin painon.nostajia, kuulantyöntäjiä, moukarinheittäjiä, puhumattakaan juoksijoista, tai hiihtäjistä Piirinmestaruustasolla. Oli yllättävää joidenkin kohdalla, kun he eivät kylmiltään saaneet käynnistimen narua riittävän nopeasti suoraksi. Toisaalla nuori nainen saattoi tempaista sahan käyntiin ilman mitään hypistelyitä.

Puolipuristinta tai käynnistyksen keventäjää en ole koskaan ymmärtänyt. Jos normaalisahaa ei saa tavallisella ns. MUNAKÄYNNISTYKSELLÄ käyntiin, on aloittamassa omalle fysiikalleen liian vaikeaa hommaa. Naisille sopiva nuoto on MUNASARJA- käynnistys.”

Ja minä en ole koskaan tuota taitoa osannut siis oikeaa käynnistystä sitä ainoaa oikeaa ammaiilaisten siis oikeiden ammattilaisten kun se on jotenkin vaarallisen tuntuista. Pitänee vielä kokeilla. Miten se tehdään oikein? Munakäynnistys. Olen vain maassa käynnistänyt ja väärin oikea jalkaterä sahan kaasukahvan aukossa taka kahva sisällä ja vasen käsi tukevasti kahvassa ja oikealla vetäissyt ja se on tuntunut helpoimmalta minulle. Kaikki vuodet olen tehnyt siis yli satavuotta sitten vanhalla tekniikalla ja aivan väärin. Tämän hetken suurimmassa sahassani on puolipuristin mutten oikein ole huomannut sen vaikutusta enkä sitä viitsi painella kun monta kertaa pitää muutenkin vedellä toisinaan joskus lähtee patin jälkeen ja sammuu vasta kun sammutan tai bensa on loppunut. Onko viisasta opetella se oikea käynnistys suorassa seisten ja vaarallisen tuntuisesti jalkojenvälissä takakahva ja oudosti polvet ristissä kahvasta kiinni ja vedellä narusta ja pelonsekaisin tuntein havaita sahan käynnistyvän terän ollessa likellä vartaloa? En tiedä saisinko sahan munakäynnistyksellä käyntiin koska en ole koskaan saanut sahaa käyntiin niin ja hylännyt sen tyylin. Omakotitalon takkapuut erikokoisia herranjestas pikku puihin on valikoima kun poltan kaikkea puuta (pystystä umpi metsästä kuusta koivua mäntyä leppää ) olen tehnyt aina joka vuosi vaikken saa sahaa käyntiin munakäynnistyksellä joten pelkällä tahdonvoimalla on sitten tullut suoriuduttua kait? Oma joskus ollut pinta kasakin 15” laipan syötävänä ja sen pidemmällä laipalla en ole koskaan edes sahannut. Saatan ostaa hiukan huvikseen vielä 2 sahaa makita 7900 kesämallin kun talvella en metsään sahaa vie ja echo 2511 sen pienimmän näiden olemassa olevien näiden väliin sopivien 3 lisäksi. Stihl 201 on ainoa sen merkin saha ja olipa täysi susi kun ei toiminut ollenkaan sen n 20 tankin aikana ja koko sahan käteen sopivuus oli jatkuvasti väärän tuntuinen. Onneksi on valinnan vapaus ja saa sahata jokainen vaikka takkapuunsa pokasahalla annan kaikken tehdä puunsa sahaukset mikä on käsillä. En osta enää stihliä koskaan kun ei tarvitse koska jälkimarkkinointi oli ala arvoista. Yllättävän hyvä on makitan 2x18v akkusaha kun semmoisen hetken mielijohteesta ostin,ei ole huono saha ja voima on n stihl 192 kanssa likimain sama mutta stihl ei toimikkaan oikein hyvin eikä onneksi ole oma saha,lelu mikä lelu makitakin sopii käteen paremmin. Ilmeisesti stihl on liian lähellä kahvat toisiaan? Ehkä inhoni perustuu 186cm ja kehumatta itseäni, hartia leveyden siis laatikkomallin leveät hartia ja pölli pysyy itsestään hartialla kun ei ole pullonkaula tyylinen rakenne. Ehkä syy stihl sahoihin sopimattomuus monella muullakin on tuo leveä hartia ja kädet on silloin luonnostaan kauempana? Pikku echo kiinnostaa ja taitaa kesäloma ajelulla tarttua matkaan reissussa. Se varmaan lähtee käyntiin hymyilyttävän helposti. Pikku echo saattaa olla peltojen vesakoiden raivuussa pajupuskissa parempi kuin raivaussaha joka on muuten stihl 490 notkealla putkella niin echo voi vähemmän nostattaa pulssia tapellessa miljoonan kasvun yhdessä puskassa. Kuningas metsurikin käytti moottorisahaa ja lauantaina kokeilin itsekkin ja hämillinen olo jäi että onkohan tämä jykevimmissä kohteissa parempi ja jatkan kokeilua lisää. Olen täysin amatööri metsätöissä ja nykyisin kankea ja kömpelökin jo liikkumaan mutta metsässä rauhoitun mieleltäni mutten pajupuska viidakossa....enkä hirvikärpästen yms seassa mutta onneksi voin valita ajan milloin menen ja tulen. Ehkä vielä koetan munakäynnistystä ja youtubesta etsiä ohjeita josko oppisi.

11

700

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olipa siinä yövuoron pakertamaa palstan aktivointia...

• Anonyymi

Ei se tarvitse suuri vika olla, jos se on korvien välissä...

• Anonyymi

Minä käynnistän sahan painamalla vipua jolla hallitaan kierroslukua. Sähkösaha nääs.

• Anonyymi

Vedän ryypyn päälle, atson että sammutin on ON asennossa, oikeakätisenä pidän kahvasta vasemmalla, ja tartun vetonarun kahvaan, oikealla kädellä, podota samalla vasenta alaspäin, kuin kiskaisen oikella narua reilusti ulos, en tue jalkoihini tai muualle. Kolme vetoa suunnilleen, niin saha"lupaa" jolloin ryyppyä poispäin, yleensä käynnistyy seuraavalla vedolla jo. Tämä toimii ainakin kahdessa stihlissä, ja yhdessä shindaiwassa, joka on muuten sama saha kuin echo, siinä on myös kevennetty käynnistys. Iso Stihl, 381 72cc vaatii kunnon vedon, toisaalta siinä on myös puolopuristin, mikäli voimat ehtyy.. ikää 63v, 182/105 miehen mitat..

• Anonyymi

Noilla mitoilla tuo ensimmäinen kuutonen on jo lukittu paikoilleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noilla mitoilla tuo ensimmäinen kuutonen on jo lukittu paikoilleen.

mikähän suuri viisaus tähän kommettiin kätkeytyy? Toki olen ikäni tehnyt melko /erittäin raskaita töitä, joten paino ei välttämättä näy etupainona vyön päällä..

• Anonyymi

Yhtä sahaa piti ensin antaa ryyppyä ja vetää käyntiin ja se sammui aina ekan käynnistyksen jälkeen. Sitten vetää sahan käyntiin uudestaan kaasun kera ja aina pysyi käynnissä.

• Anonyymi

Kova haloo yksinkertaisesta asiasta. Kaikilla onnistuu. Kukin vetäköön omalla tyylillään.

• Anonyymi

Mulla on kolme sahaa ja raivuri ja kaks ruohonleikkuria. Kaikki lähtee vetämällä käyntiin... missasinko jotain? Vain sahoja olen munissa pidellen vedellyt että kyllä se niissä ainakin toimii.

• Anonyymi

Miksi sahaa ei voi käynnistää pitämällä sitä vasemmassa kädessä ja nykäisemällä oikealla. Aina tehnyt niin kun esim. klapihommissa kasaan sahapukkiin pinon rankoja, käynnistän sahan ja sahauksen jälkeen pinoan lisää - tai nakkelen sahatut johonkin kärriin. Täksi ajaksi sammutan sahan.
      Munakäynnistys tuntuu kankealle kun pitää siirtää oikea käsi etukahvalle ja nykiä heikommalla eli vasemmalla kädellä. Miksi ns. heittokäynnistys on mukamas vaarallista?

• Anonyymi

Se on vaarallinen ellei osaa. Aloittelijat ei osaa eikä voi vaatia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      239
      4613
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3055
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2463
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1767
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1703
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      79
      1451
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      948
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe