307 kova ääni??

Anneli

Eli mulla on 307 (oiskohan xr)1.6, jonka ostin n.vuosi sitten. Auto on mallia 2001. Ongelmana on koventunut moottorin ääni. Ostaessa se oli suht. hiljanen, mutta nykyisin varsinkin painaessa kaasua moottori pitää mielestäni aika kovaa ääntä, myös jos rullaa ilman kaasun painantaa, on meteliä. Jos kytkimen painaa alas, tulee hiljasta. Missäköhän vika??

13

8768

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saattaa olla

Olisivatko vaihteiston pääakselin laakerit vaihdon tarpeessa? Onko autolla ajettu yli 30 tkm?

Monissa nykyajan etuvetoisissa autoissa käsivaihteistot on tehty todella heikoiksi.

• Anneli

Ajettu 68.000. Oli ennen mua autokoulun käytössä:) Paljonkohan kyseinen remontti maksaa, onko tietoa?

• hinta-arvio
        Anneli kirjoitti:

Ajettu 68.000. Oli ennen mua autokoulun käytössä:) Paljonkohan kyseinen remontti maksaa, onko tietoa?

Autokoulun autojen voimansiirtolaitteet joutuvat erityisen koville, koska kymmenet kokemattomat ihmiset harjoittelevat niillä kytkimen ja käsivaihteiston käyttöä. Itse ajoin autokoulussa 30 tkm ajetulla autolla (Renault), jossa voimansiirrossa oli jo kauheasti välystä ja vaihteisto rahisi.

Vertailun vuoksi: muutama vuosi sitten ajoin vanhalla, takavetoisella diesel-Volvolla. Volvolla oli ajettu 485 tkm, mutta silti voimansiirto oli kuin uusi verrattuna em. autokoulun Renaultiin. Takavetoinen auto on toki helpompi tehdä kestäväksi, eikä Volvoni ollut koskaan ollut autokoulun käytössä.

Mitä 307:ääsi tulee, tarkasta/tarkastuta nyt ensin vaihteistoöljyt, jotta ääni ei ainakaan johdu kuivuneesta vaihteistosta. Jos öljyä on riittävästi, voidaan myös kokeilla vaihtaa se paksumpaan, joka saattaa vähentää ääniä huomattavastikin. Jos ajat myös talvella, ei kovin paksuja öljyjä voi kuitenkaan käyttää.

Jos ääni ei ole sietämätön, autolla voi kyllä ajaa ainakin jonkin aikaa. Sillä voi päästä pitkänkin matkan ennen korjaustarvetta, jopa 200 tkm saakka. On kuitenkin mahdollista, että oireet pahenevat, jolloin vaihteiston korjaaminen tai vaihtaminen muodostuu välttämättömäksi.

Vaihteiston korjauksen hinta lienee 1500 ja 2500 euron välillä. Hintaa nostaa suuri työmäärä, sillä vaihteisto on purettava melkein alkutekijöihinsä. Kolariautoista voi löytää kunnossa olevia vaihteistoja, mutta niissäkin saattaa olla samanlaisia laakerikulumia.

Muistathan myös, että pienen, etuvetoisen ja käsivaihteisen auton ominaisuuksiin kuuluvat tietyt voimansiirron äänet. Voimakkaat ja poikkeavat äänet eivät tietenkään ole normaaleja.

Jos olet lähiaikoina vaihtamassa autoa, suosittelisin seuraavaksi automaattivaihteistoa. Ne tuntuvat nykyään olevan huomattavasti käsivaihteistoja kestävämpiä. Niillä on myös ilo ajaa.

• Anneli
        hinta-arvio kirjoitti:

Autokoulun autojen voimansiirtolaitteet joutuvat erityisen koville, koska kymmenet kokemattomat ihmiset harjoittelevat niillä kytkimen ja käsivaihteiston käyttöä. Itse ajoin autokoulussa 30 tkm ajetulla autolla (Renault), jossa voimansiirrossa oli jo kauheasti välystä ja vaihteisto rahisi.

Vertailun vuoksi: muutama vuosi sitten ajoin vanhalla, takavetoisella diesel-Volvolla. Volvolla oli ajettu 485 tkm, mutta silti voimansiirto oli kuin uusi verrattuna em. autokoulun Renaultiin. Takavetoinen auto on toki helpompi tehdä kestäväksi, eikä Volvoni ollut koskaan ollut autokoulun käytössä.

Mitä 307:ääsi tulee, tarkasta/tarkastuta nyt ensin vaihteistoöljyt, jotta ääni ei ainakaan johdu kuivuneesta vaihteistosta. Jos öljyä on riittävästi, voidaan myös kokeilla vaihtaa se paksumpaan, joka saattaa vähentää ääniä huomattavastikin. Jos ajat myös talvella, ei kovin paksuja öljyjä voi kuitenkaan käyttää.

Jos ääni ei ole sietämätön, autolla voi kyllä ajaa ainakin jonkin aikaa. Sillä voi päästä pitkänkin matkan ennen korjaustarvetta, jopa 200 tkm saakka. On kuitenkin mahdollista, että oireet pahenevat, jolloin vaihteiston korjaaminen tai vaihtaminen muodostuu välttämättömäksi.

Vaihteiston korjauksen hinta lienee 1500 ja 2500 euron välillä. Hintaa nostaa suuri työmäärä, sillä vaihteisto on purettava melkein alkutekijöihinsä. Kolariautoista voi löytää kunnossa olevia vaihteistoja, mutta niissäkin saattaa olla samanlaisia laakerikulumia.

Muistathan myös, että pienen, etuvetoisen ja käsivaihteisen auton ominaisuuksiin kuuluvat tietyt voimansiirron äänet. Voimakkaat ja poikkeavat äänet eivät tietenkään ole normaaleja.

Jos olet lähiaikoina vaihtamassa autoa, suosittelisin seuraavaksi automaattivaihteistoa. Ne tuntuvat nykyään olevan huomattavasti käsivaihteistoja kestävämpiä. Niillä on myös ilo ajaa.

Käytiin sit eilen tohtorilla, se ajoi vähän autolla ja kurkkas alle, vaihteiston öljythän siellä on vuotanut. Sanoi kans heti ajaessa, että sellasta ääntä ei tosiaankaan pitäis kuulua. Varasin ajan huoltoon (vasta ens tiistaiksi sain ajan), saavat tarkistaa öljyt ja laakerit. Toivottavasti sillä vaan uskaltaa ajaa ens tiistaihin asti, mun säkällä koko vaihteisto menee rikki tms. just ennen tiistaita:)

• Expeugeotisti
        Anneli kirjoitti:

Mulla meni pääakselin laakerointi kun kilometrejä oli 147 tkm, auto oli 307 XS vm 2001 ja koneena 1,6 bensa. Vanhaa ei korjattu, koska merkkiliikkeen korjausarvio siitä oli suurempi kuin vaihtolaatikon hinta. Korjattu vaihto laatikko ja työt maksoi kokonaisuudessaan 3500 euroa heinäkuussa 2004. Työn teki merkkiliike, vaihteisto oli Maan-Auton kunnostama. Vika ilmeni jurinana vedätettäessä, ensin 5 vaihteella ja muutaman tuhannen kilometrin jälkeen myös muillakin paitsi ei ykkösellä. Lopuksi ääni kuin betonimyllyssä, jolloin ajaminen lopetettiin. Tuotevastuulakiin vetoaminen ei auttanut vaikka olin ensimmäinen omistaja autolle, maksuun tuli. Kolme kuukautta ennen tätä oli vaihdettu koko moottori joka vaihdettiin ilman kustannuksia vaikka takuu olikin loppunut jo lähes kaksi vuotta aiemmin

• öljyn kunto
        Expeugeotisti kirjoitti:

Mulla meni pääakselin laakerointi kun kilometrejä oli 147 tkm, auto oli 307 XS vm 2001 ja koneena 1,6 bensa. Vanhaa ei korjattu, koska merkkiliikkeen korjausarvio siitä oli suurempi kuin vaihtolaatikon hinta. Korjattu vaihto laatikko ja työt maksoi kokonaisuudessaan 3500 euroa heinäkuussa 2004. Työn teki merkkiliike, vaihteisto oli Maan-Auton kunnostama. Vika ilmeni jurinana vedätettäessä, ensin 5 vaihteella ja muutaman tuhannen kilometrin jälkeen myös muillakin paitsi ei ykkösellä. Lopuksi ääni kuin betonimyllyssä, jolloin ajaminen lopetettiin. Tuotevastuulakiin vetoaminen ei auttanut vaikka olin ensimmäinen omistaja autolle, maksuun tuli. Kolme kuukautta ennen tätä oli vaihdettu koko moottori joka vaihdettiin ilman kustannuksia vaikka takuu olikin loppunut jo lähes kaksi vuotta aiemmin

Muuten!, oliko laatikkoon vaihdetty öljyt vielä, niilläkin lienee jokin raja

• Expeugeotisti
        öljyn kunto kirjoitti:

Muuten!, oliko laatikkoon vaihdetty öljyt vielä, niilläkin lienee jokin raja

minun tietojen mukaan kun ei kait kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan. Siinävaiheessa kun äänet ilmaantui öljyt vaihdettiin huoltoneuvojan suosituksen mukaan muttei auttanut asiaa taisi jopa pahentaa ääntä

• vaihtoon
        Expeugeotisti kirjoitti:

minun tietojen mukaan kun ei kait kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan. Siinävaiheessa kun äänet ilmaantui öljyt vaihdettiin huoltoneuvojan suosituksen mukaan muttei auttanut asiaa taisi jopa pahentaa ääntä

Eiköhän olisi hyvä kuitenkin vaihtaa 120000km välein, vaikkei ohjelmaan kuulukkaan, eihän mene muin vajaat parilitraa

Muistelesin että omassa huoltokirjassa merkintä näin

Eihän siinä vaiheessa enään auta kun jo laakeri mennyt, öljyn vaihto, vaan järkevästi ennakkoon

• Expeugeotisti
        vaihtoon kirjoitti:

Eiköhän olisi hyvä kuitenkin vaihtaa 120000km välein, vaikkei ohjelmaan kuulukkaan, eihän mene muin vajaat parilitraa

Eihän siinä vaiheessa enään auta kun jo laakeri mennyt, öljyn vaihto, vaan järkevästi ennakkoon

Auto oli liisattu ja siihen tehtiin kaikki normaalit huollot merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan. Omistussuhteessa olisin jo paljon ennen vaihtanut nää öljyt.

• pelle
        vaihtoon kirjoitti:

Minä vaihdan vaihteistoöljyt kerran vuodessa 406,seen Total 75-80 olen käyttänyt eikä ole mitään ongelmia, pieni kustannus hyötyyn nähden.

• Minä vaan

Käytä sitä autoasi jollakin asiantuntijalla, esimerkiksi Autotohtori on asiantunteva ja siihen nähden edullinen paikka. Ja kun se ei ole korjaamo, ei sillä ole intressiä teettää tarpeetonta remonttia.

• vain

Ei ne tiedä mitään näistä tämänlaatuisista vioista, katsovat vain jarrunesteiden kiehumispisteet, nivelet että ovat kunnossa, mahdollisia vuotoja koneesta, pakkasnesteen pakkaskestokin keskeinen tutkimus aihe, eli lähes tyhjän kanssa tekemistä, jos auto uudehko, silloin ei näitä olekkaan

Vähän samaa kuin poliitiikassa jos ei tiedä mitään, äänestää sitten vihreitä

Korjaamolle vain, osaavat sitten sanoa mikä on

V

• Henkkis

kannattaa tarkistaa, mulla oli ilmanputsari irti ja piti kaasuttaessa ääntä, ja toi vaihteiston ääni on tyyppi ominaisuus... :) kunhan ei hirveetä ääntä oo..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2213
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1534
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      954
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe