Liittyy enemmän muinaisuskontoihin kuin luonnonuskontoihin, mutta kysympä kuitenkin.
Eli oliko muinaisten viikinkien uskontoa harjoitettu Suomen alueella, vai oliko tälle alueelle jokin tietty uskonto? Esimerkiksi Odin ja suomalaiset jumaluudet kuten Ahti. Oliko näillä uskonnoilla mitään yhteistä keskenään, ja mikä näiden historia oli? Oliko suomalaiselle uskonnolle (Tapio, Mielikki sun muut) jotain tiettyä nimitystä?
Kysymys
8
1002
Vastaukset
- Mörri
On muistettava, että Agricolan Psalttarin esipuheessa hämäläisillä ja karjalaisilla oli eri jumalat. On luontevaa ajatella, että heillä oli myös eri uskonnot.
Varmuudella tiedämme, että heimoveljemme eestiläiset harjoittivat samaa uskontoa kuin germaaninaapurinsa, mutta vain omilla nimillään. Heille Odin oli Uku, Tor oli Taara jne. "Kes sulle Taara appi", olkoon Tor avuksesi.
Koska eestiläiset olivat suomalaisista läheisimmissä tekemisissä varsinaissuomalaisten ja hämäläisten kanssa, on luontevaa ajatella, että heidän uskontonsa oli samanlainen. Ja on myös luontevaa ajatella, että varsinaissuomalaiset ja hämäläiset harjoittivat viikinkien uskontoa niin, että he antoivat jumaluuksille omat nimensä.
Ja kulttuuriantropologisesti näin todella onkin.
Ukko on sama jumaluus kuin viikinkien Odin ja germaanien Wotan. Turisas, joka antoi "voiton sodas" on sama jumaluus kuin viikinkien Tyr ja germaanien Thurisas. Toria vastasi puolestaan Tuuri, joka oli tavallisille ihmisille paljon läheisempi jumaluus kuin Ukko Ylijumala Virokannas. Hänen nimensä on jäänyt yhä edelleenkin tarkoittamaan onnea, "kävipä hyvä tuuri" (= Tuuri [Tor] oli suosiollinen). Kaikki hämäläisten jumaluudet on löydettävissä viikinkimytologiasta.
Samoin kuin suomalaiset ja hämäläiset omaksuivat roomalaiskatolisuuden Lännestä, samoin he olivat muutaman sata vuotta aiemmin omaksuneet viikinkien uskonnon germaaninaapureiltaan.
Karjalaisten osalta tilanne on erilainen. Karjalaiset olivat maantieteellisesti lähimpänä muita suomalais-ugrilaisia kansoja, ja he todennäköisesti olivat sekä säilyttäneet alkuperäisen fennougriuskonnon ja toisaalta omaksuneet slaavilaisia jumaluuksia. Mutta ortodoksisuus levisi nopeasti 1100-luvulle tultaessa karjalaisten piiriin, ja 1200-luvulle tultaessa Karjala oli jo täysin ortodoksinen. Tämän työn hoiti loppuun Novgorodin suuriruhtinas Jaroslav. Agricolan Psalttarin karjalaisten jumalaluettelo kuvaa synkretismin aikaa; aikaa, jolloin karjalaisten jumaluudet synkretisoituivat ja nivoutuivat ortodoksiseen tapakulttuuriin ja perinteeseen sekä pyhimyksiin.
Mielenkiintoisin Kalevalan runoista on "Marjatan poika"; se kuvaa tuota synkretisoitumista ja sitä, miten pakanallinen ja kristillinen kulttuuri nivoutuvat lopulta yhteen. - eräsvain
Pistä Googleen "ytimennävertäjät" niin saat ainakin jotain tietoo heidän kotisivuiltaan suomen muinaisuskonnosta.
- Silakkaloota
Suomen muinasuskosta saa tietoa esim . Anna-Leena Siikalan kirjasta Suomalainen samanismi sekä muista uskonto- ja kansatieteellisistä teoksista. Ytimennävertäjien sivuilta saa tietoa uususkonno(i)sta, joka on keinotekoisesti rakennettu "muinaisuskon" rippeistä mielikuvitusta käyttäen nätiksi paketiksi.
- oli yhteistä
Oli Suomensukuisilla kansoilla jotakin yhteistä alkuperää uskonasioissa.
Nimittäin Viron kielellä sana suomi tarkoittaa kalan kolmiomaista evää tai suomua joskus myös talttaa, vatja tarkoittaa vatjalaisten kielellä samaa eli yleensä kolmiomaista talttaa.
Kun sitten tullaan Suomenkieleen, niin sana vaaja on lähimpänä, eli kolmiomainen taltta tai evä.
Vepsä on väännös tästä, eli Suomenlahden ympärillä eläneet suomensukuiset kansat ovat omanneet samankaltaisen uskonnon, ehkä koko nimikin Suomenlahdelle on tullut tästä. - auringonsäde
Lähinnä kiinnostaa se, miksi Suomesta ole (minun tietojen mukaan) löytynyt riimukirjoitusta. Läheisen sijainnin ja hyvien kulkureittien perusteella viikinkiusko olisi voinut levitä tännekin, mutta miksi Suomessa ole mitään merkkejä siitä?
Osasyynä: myöhemmin Suomena tunnettu alue oli viikinkiaikana niin harvaan asuttua, ettei tänne kannattanut suuremmin tulla.
Vaikka joitakin kauppapaikkoja rannikolla olikin (Turun saaristossa), jäi muu Suomea vastaava alue lähes kokonaan vaille viikinkien vaikutusta.
Kuitenkin: Suomesta on tehty riimukivilöytöjä, joista esimerkiksi
http://www.rosala-viking-centre.com/museo.htm- auringonsäde
awyrol kirjoitti:
Osasyynä: myöhemmin Suomena tunnettu alue oli viikinkiaikana niin harvaan asuttua, ettei tänne kannattanut suuremmin tulla.
Vaikka joitakin kauppapaikkoja rannikolla olikin (Turun saaristossa), jäi muu Suomea vastaava alue lähes kokonaan vaille viikinkien vaikutusta.
Kuitenkin: Suomesta on tehty riimukivilöytöjä, joista esimerkiksi
http://www.rosala-viking-centre.com/museo.htmKiitos linkistä ja selvennyksestä! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569