Olen 16v poika ja minulla on ollut muutaman kuukauden lihakset todella kipeät niitä särkee ja raajoja muutenkin särkee. Fysioteraupeutti katsoi että minulla on yliliikkuvat nivelet ja kaikki muu oli ok. Hän antoi minulle venyttely ja lihasvahvistus liikkeita tehtäväksi ja ohjeita miten en rasittaisi lihaksia ja niveliä. Onko teillä kokemuksia nivelten yliliikkuvuudesta? Olisi kiva kuulla. Jotenkin en meinaa uskoa että venyttely saisi kivut pois mutta saa nähdä.
Nuori jolla yliliikkuvat nivelet
2
83
Vastaukset
- Anonyymi
Koeta päästä lääkärintutkimukseen. Fysioterapeutti ei voi tehdä diagnooseja. Tosin lääkäritkin saattavat olla asenteellisia, toiset jopa ihannoivat yliliikkuvuutta. Mutta ajatukseni on se, että tietyssä määrin yliliikkuvat nivelet ovat normaali ilmiö. Joka kymmenennellä on yliliikkuvat nivelet. Diagnoosin saa, jos on ollut pitkäaikaista oireilua yliliikkuvista nivelistä. Yliliikkuviin niveliin voi kuitenkin liittyä jokin sidekudossairaus tai muu sairaus. Siitä syystä olisi hyvä tarkastaa lääkärissä, että asiasi ovat kunnossa.
Itse sain diagnoosin vasta yli 40 vuotiaana, mikä on varmasti aika harvinaista. Itselläni oireili lähinnä selkä. Nilkat, ranteet ja lonkat ovat varsin irtonaiset ja saattava kipeytyä. Selkäni väsyy helposti, joten lepuutan sitä useamman kerran päivässä. En jaksa olla jalkeilla koko päivää. Myös aivot uupuvat (aivosumu), jos yritän pysyä jalkeilla selän kivistyksestä huolimatta. Sormeni ovat jo vähän jäykistyneet iän myötä. Lihaskipuja minulla ei ole.
Varmista oikea diagnoosi lääkärissä! Noin nuorena alkanut oireilu vaikuttaa mm. ammatinvalintaan. Ja taustalla voi olla jokin vakavampi sairaus. Fysioterapeutin diagnoosi ei riitä. Itse pääsin tutkimuksiin työkykytutkimusten yhteydessä, ja minut tutki ammattitaitoinen fysiatri (siis alan erikoislääkäri, ei fysioterapeutti). Minulla on rajoituksia eri asioiden suhteen, ja ilman virallista diagnoosia et saa kuntoutusta tms, jos sellaista tarvitset. Ei kannata rikkoa itseään väärällä ammatinvalinnalla, kun oireilee noin nuorena. - Anonyymi
Kannattaa jatkaa säännöllistä treenaamista, sillä tavoin voit ennaltaehkäistä yliliikkuvuudesta johtuvia ongelmia mutta tähän väliin varoituksen sana.
Älä ota tavaksi rasittaa kroppaa liikaa koska yliliikkuvat nivelet ja sidekudokset eivät kestä sellaista niinkuin "normaali" keho.
On varmaan silti hyvä kysyä myös fysiatrin mielipide yliliikkuvuudesta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.33080141 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit02490Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill672230- 1771896
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161462- 1121307
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91301Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181741264RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601240Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421127