Vaivasenluuleikkaus (Lapidus) kokemuksia

Anonyymi

Olin kuukausi sitten vaivasenluun leikkauksessa, jossa vääntynyt varvas suoristettiin luuduttamalla löystynyt 1. jalkapöydänluun nivel alimpaan nilkkaluuhun. Kyse on Lapiduksen menetelmästä. Vaivasenluun leikkausmenetelmiähän on monia. Tässä säästetään itse varvasta ja sen niveltä, ja suoristus tehdään ylempää jalkapöydästä.
Vaivasenluu suoristui, mutta isovarvas on edelleen kuukauden jälkeen lähes liikkumaton, ja osittain tunnoton, vaikka sitä ei edes leikattu. Kuin se ei pääsisi liikkumaan ylöspäin, eikä paljoa alaspäinkään, vaan jää täysin jumiin tuohon 1. ja 2. varpaan välissä olevaan jalkapöydän yläreunaan, jossa tuntuu jalkaterän sisällä kovalta kuin kaksi luuta, jännettä tms. kovaa hankaisi yhteen eikä pääsisi liikkumaan. Mistäköhän on kysymys..? Lääkäri ei selittänyt miksi näin on, mutta sanoi, että palautuu, mutta tunne on niin outo, että olen epäileväinen. Paraneminen etenee muuten, mutta tuo nivelen täydellinen jäykkyys ihmetyttää kovasti.
Onko täällä joku joka olisi läpikäynyt saman Lapidus-leikkauksen? Olisi hienoa kuulla jonkin toisen kokemuksia. Miten toipuminen on edennyt ja oletko tyytyväinen lopputulokseen?

2

2194

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pian 7 viikkoa lapiduksen leikkauksesta, isovarpaaseen tehtiin myös akinin osteotomia. Isovarvas liikkuu kyllä mutta ei yhtä hyvin kuin toisen jalan. Onko sinulla luutunut ongelmitta?

Minulla on jostain syystä nilkka aika jäykkä koukistusliikkeessä ja reilusti turvotusta jalkaterässä.

• Anonyymi

Kohta neljä viikkoa Lapidusleikkauksesta. Edelleen paljon särkyä, sellaista nyppivää hermosärkyä. Jalassa paljon tunnottomia alueita, mutta pystyn kävelemään hoitokengän ja sauvojen avulla niin, että leikatulle jalalle tulee kevennetysti painoa.
      Onko muilla kokemuksia siitä, koska säryt lakkasivat? Ne häiritsevät yöunta lääkkeistä huolimatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?

Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "
      Maailman menoa
      416
      1981
    2. Onko ikäerolla väliä?

Mitä mieltä ootte? Meillä on 14 vuotta ikäeroa.
      Ikävä
      148
      1457
    3. Onko sulla rakas mitään sanottavaa?

Lähetä tässä kaivatullesi haluamasi terveiset 💌
      Ikävä
      176
      1440
    4. Mitä kirjainta kaipaat?

🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      123
      1366
    5. Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"

Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1156
    6. Nanna hakkasi Martinan aivot tuusan nuuskaksi!!!

Ihme jos Martina pystyy muodostaa järkeviä lauseita tämän nyrkkisateen jälkeen. Ottelupalkkio tuli, tajunta meni.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      907
    7. Uusioperhe vai salasuhde?

Mitä ensisijaisesti haluat? Pelkään, että menetän järjen sun kanssa 😉
      Ikävä
      112
      901
    8. Otan vielä sut

Niin on tähtiin kirjoitettu. Nainen, turha on kohtaloa juosta pakoon.
      Ikävä
      62
      724
    9. Mulla on ikävä sua!

Enemmän kuin ikävä... sun kanssa oli niin helppo olla ja jutella!
      Ikävä
      26
      665
    10. Vaikea löytää samantyylistä miestä

Nyt on pakko avautua. Onko ketään muuta jonka on yksinkertaisesti todella vaikeaa löytää samanhenkistä kumppania kuin i
      Sinkut
      124
      645
    Aihe