Vaivasenluuleikkaus (Lapidus) kokemuksia

Anonyymi

Olin kuukausi sitten vaivasenluun leikkauksessa, jossa vääntynyt varvas suoristettiin luuduttamalla löystynyt 1. jalkapöydänluun nivel alimpaan nilkkaluuhun. Kyse on Lapiduksen menetelmästä. Vaivasenluun leikkausmenetelmiähän on monia. Tässä säästetään itse varvasta ja sen niveltä, ja suoristus tehdään ylempää jalkapöydästä.
Vaivasenluu suoristui, mutta isovarvas on edelleen kuukauden jälkeen lähes liikkumaton, ja osittain tunnoton, vaikka sitä ei edes leikattu. Kuin se ei pääsisi liikkumaan ylöspäin, eikä paljoa alaspäinkään, vaan jää täysin jumiin tuohon 1. ja 2. varpaan välissä olevaan jalkapöydän yläreunaan, jossa tuntuu jalkaterän sisällä kovalta kuin kaksi luuta, jännettä tms. kovaa hankaisi yhteen eikä pääsisi liikkumaan. Mistäköhän on kysymys..? Lääkäri ei selittänyt miksi näin on, mutta sanoi, että palautuu, mutta tunne on niin outo, että olen epäileväinen. Paraneminen etenee muuten, mutta tuo nivelen täydellinen jäykkyys ihmetyttää kovasti.
Onko täällä joku joka olisi läpikäynyt saman Lapidus-leikkauksen? Olisi hienoa kuulla jonkin toisen kokemuksia. Miten toipuminen on edennyt ja oletko tyytyväinen lopputulokseen?

1

1215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pian 7 viikkoa lapiduksen leikkauksesta, isovarpaaseen tehtiin myös akinin osteotomia. Isovarvas liikkuu kyllä mutta ei yhtä hyvin kuin toisen jalan. Onko sinulla luutunut ongelmitta?

      Minulla on jostain syystä nilkka aika jäykkä koukistusliikkeessä ja reilusti turvotusta jalkaterässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sähköpotkulautaonnettomuus

      Nyt sitten sattui ja pahasti! Uutisen mukaan 3 alle 15-vuotiasta olisi ollut samalla sähköpotkulaudalla liikkeellä. T
      Vantaa
      281
      3704
    2. Nainen, viime yönä ajattelin sinua ja itkin

      On vain niin ikävä, enkä tunteilleni mitään voi. Olisit minun iloni, olisit minun päiväni ja aurinkoni, mutta nyt olet p
      Ikävä
      74
      2439
    3. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      88
      1680
    4. No nainen...

      Mitkä on fiilikset nykyään?
      Ikävä
      114
      1640
    5. Skuuttikakarat itse syypäitä onnettomuuteen - Yle syytti autolijaa

      Tulokulma uutisissa oli se että – vaikkakin peitellysti – autoilija olisi ollut jotenkin yksin syypää tapahtuneeseen onn
      Maailman menoa
      325
      1532
    6. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      408
      1416
    7. Mitä asiaa tai ominaisuutta kaipaat eniten

      Ikäväsi kohteessa?
      Ikävä
      67
      1353
    8. Mitä et sietäisi kumppaniltasi

      Onko jokin asia tai asioita joista et haluaisi joustaa tai riita tulee eli haluat tehdä sen itse tai omia
      Sinkut
      78
      1300
    9. ABC Kuinka monta samaa kirjainta yhteensä

      ..yhteensä teillä on etu ja sukunimissänne? Uskallatko laittaa ne kirjaimet? Hyvä aika tunnistaa ja tavata se oma kaiva
      Ikävä
      99
      1289
    10. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      89
      1188
    Aihe