Apua tarvitaan! Ruuvireikien korjaus vesilinjan alapuolelta?

Korjasin veneen sisäpuolelta lattiaa ja ruuvasin n. 15 ruuvia läpi lasikuituveneen pohjasta. Fiksua. Olen ansainnut kaikki kuittailut asiasta.

Ruuvit ovat samassa linjassa n. 2 metrin pituudella, vesilinjan alapuolella, tulleet n. 3-5mm läpi. Kuvittelin siinä kohdassa olevan vielä välipohjaa kuten veneen keskellä. Eipä ollut.

Vene on trailerilla ja venettä ei voi kääntää.

Osaisiko joku auttaa mitä kannattaisi tehdä ja miten kannattaisi korjata?

36

2292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen joskus korjannut lasikuituveneen pahoja kolhuja. Siihen on oma kuitumatto ja pinnoitusmassa. Ehdottaisin kysymään neuvoa alan liikkeestä, on vaativa korjaus.

    • Anonyymi

      Aloita ottamaalla ruuvit pois.

      Reiät pitää korjata sekä sisä, että ulkopuilellta. Ei ole kauhean vaikea homma, mutta työläs.

      Netistä löytyy paljon videoita aiheesta myös suomeksi. Periaatteessa rakenne avataan ehjään kuituun molemmin puolin ja pistetään uutta kuitua päälle kerroksittain. Lopputuloksesta tulee kestävämpi kuin alkuperäinen.

      • Anonyymi

        Eiköhän tuo ole aika overkill, kun kyse lienee joistain muutaman millin porauksista. Reikä täyteen epoksikittiä sisäpuolelta ja varmistus, että tulee alta läpi saakka. Alta sitten lastalla tasaiseksi.

        Lujuuteen noilla ei ole mitään vaikutusta. Ainoa ongelma on vesivuoto veneeseen ja laminaattiin. Se hoituu tuolla epoksikitillä.

        Isommat reiät (vaikkapa läpivienti) tai kolhut, joissa yleensä lasikuitu vaurioituu ympäriltäkin, on eri juttu. Silloin on syytä laminoidakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tuo ole aika overkill, kun kyse lienee joistain muutaman millin porauksista. Reikä täyteen epoksikittiä sisäpuolelta ja varmistus, että tulee alta läpi saakka. Alta sitten lastalla tasaiseksi.

        Lujuuteen noilla ei ole mitään vaikutusta. Ainoa ongelma on vesivuoto veneeseen ja laminaattiin. Se hoituu tuolla epoksikitillä.

        Isommat reiät (vaikkapa läpivienti) tai kolhut, joissa yleensä lasikuitu vaurioituu ympäriltäkin, on eri juttu. Silloin on syytä laminoidakin.

        Miten vaan, mutta se ruuvi on kuitenkin rikkonut rakennetta leveämmältä matkalta kuin pelkkä näkyvä reikä. Kitti ei tunkeudu rakenteeseen lainkaan.

        Ulkopinta pitää saada puhtaaksi ja ainoa tapa tehdä se on hioa pintaa auki. On helpompi hio sitä enemmän kuin vähemmän. Sama pätee sisäpuoleen. Monen reiän korjaaminen ei ole juuri työläämpää kuin yhden. Eniten aikaa menee tavaroiden haalimiseen ja työn aloittamiseen.

        Laminointi on helpoin tehdä ulkopinta ensin koska epoksi valuu sisältä kivasti täyttämään koloa ja siihen on kätevä painaa matonpaloja.

        Tekee homman millä tavalla tahansa, niin viimeistely siinä vie eniten aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten vaan, mutta se ruuvi on kuitenkin rikkonut rakennetta leveämmältä matkalta kuin pelkkä näkyvä reikä. Kitti ei tunkeudu rakenteeseen lainkaan.

        Ulkopinta pitää saada puhtaaksi ja ainoa tapa tehdä se on hioa pintaa auki. On helpompi hio sitä enemmän kuin vähemmän. Sama pätee sisäpuoleen. Monen reiän korjaaminen ei ole juuri työläämpää kuin yhden. Eniten aikaa menee tavaroiden haalimiseen ja työn aloittamiseen.

        Laminointi on helpoin tehdä ulkopinta ensin koska epoksi valuu sisältä kivasti täyttämään koloa ja siihen on kätevä painaa matonpaloja.

        Tekee homman millä tavalla tahansa, niin viimeistely siinä vie eniten aikaa.

        Riippuu miten on porattu ja ruuvattu, mutta eipä se nyt yleensä montaa milliä reiän ympäriltä vahinkoa aiheuta. Kitteja on myös erilaisia ja itse tehden saa haluamansa juoksevuuden. Epoksikitillä tulee vesitiivis tulppa ja viimeistely ei vaadi kuin sen sipaisun lastalla, jolloin on tasainen pinta. Eihän sen tarvitse rakenteeseen tunkeutua, kunhan tiivistää pinnan.

        Voihan korjauksen tehdä pelkällä epoksillakin. Teippi alle ja päältä valuttaa reiät täyteen. Tikulla tökkimällä voi vielä avittaa tunkeutumaan. Tai sitten voi laittaa ne ruuvit takaisin katkottuna, niin saa samalla sen sisäkorjauksen tehtyä.

        Kysehän on vesilinjan alta, jolloin ei ole näkyvää gelcoatpintaa. Alkuperäinen kysyjä mainitsi myös veneen olevan trailerilla ja ei ollut halukas kääntämään venettä. Aika vaikeaksi menee kunnollinen laminointi ja viimeistely noilla ehdoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu miten on porattu ja ruuvattu, mutta eipä se nyt yleensä montaa milliä reiän ympäriltä vahinkoa aiheuta. Kitteja on myös erilaisia ja itse tehden saa haluamansa juoksevuuden. Epoksikitillä tulee vesitiivis tulppa ja viimeistely ei vaadi kuin sen sipaisun lastalla, jolloin on tasainen pinta. Eihän sen tarvitse rakenteeseen tunkeutua, kunhan tiivistää pinnan.

        Voihan korjauksen tehdä pelkällä epoksillakin. Teippi alle ja päältä valuttaa reiät täyteen. Tikulla tökkimällä voi vielä avittaa tunkeutumaan. Tai sitten voi laittaa ne ruuvit takaisin katkottuna, niin saa samalla sen sisäkorjauksen tehtyä.

        Kysehän on vesilinjan alta, jolloin ei ole näkyvää gelcoatpintaa. Alkuperäinen kysyjä mainitsi myös veneen olevan trailerilla ja ei ollut halukas kääntämään venettä. Aika vaikeaksi menee kunnollinen laminointi ja viimeistely noilla ehdoilla.

        Teippi ja epoksi kävi myös mielessä ensimmäisenä mielessä. Siinä ei ole kuitenkaan mitään varmuutta, että epoksi tarttuu pohjaan. Siellä voi olla ilmakupla, lika tms.

        Jos tekisin vain yhdeltä puolelta, tekisin ulkoa ihan vain siksi, että varmistan suljetun pinnan. ruuvireiän pieni hiominen auki ei ole iso juttu. Sisältä voi sitten lorottaa epoksia kunhan lämmittää sitä että saa sen riittävän juoksevaksi.

        Ruuvien katkaiseminen ja upottaminen epoksiin on aika lopullista. Se todennäköisesti päästää vettä rakenteeseen jos rakenne joustaa edes pikkasen.

        Saman tien laminoi sisäpuolelle riman, johon kiinnittää ruuvit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teippi ja epoksi kävi myös mielessä ensimmäisenä mielessä. Siinä ei ole kuitenkaan mitään varmuutta, että epoksi tarttuu pohjaan. Siellä voi olla ilmakupla, lika tms.

        Jos tekisin vain yhdeltä puolelta, tekisin ulkoa ihan vain siksi, että varmistan suljetun pinnan. ruuvireiän pieni hiominen auki ei ole iso juttu. Sisältä voi sitten lorottaa epoksia kunhan lämmittää sitä että saa sen riittävän juoksevaksi.

        Ruuvien katkaiseminen ja upottaminen epoksiin on aika lopullista. Se todennäköisesti päästää vettä rakenteeseen jos rakenne joustaa edes pikkasen.

        Saman tien laminoi sisäpuolelle riman, johon kiinnittää ruuvit.

        En nyt olisi niin kamalan huolissani veden pääsystä laminanaattiin. Reikään epoksi tarttuu varmasti lujaa. Jos sitten gelcoatiin jää joku millin halkeama, ei siitä mitään kamalaa seuraa. Paikkautuu sitten paremmin kun joskus pohjan primerit uusitaan. Vai onko edes primereita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt olisi niin kamalan huolissani veden pääsystä laminanaattiin. Reikään epoksi tarttuu varmasti lujaa. Jos sitten gelcoatiin jää joku millin halkeama, ei siitä mitään kamalaa seuraa. Paikkautuu sitten paremmin kun joskus pohjan primerit uusitaan. Vai onko edes primereita?

        Veden pääsy laminaattiin on kuitenkin se ainoa asia, mistä pitää olla huolissaan.
        Muutenhan ruuvien päät voisi katkaista hohtimilla tai jättää silleen. Ei se vauhtiin vaikuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veden pääsy laminaattiin on kuitenkin se ainoa asia, mistä pitää olla huolissaan.
        Muutenhan ruuvien päät voisi katkaista hohtimilla tai jättää silleen. Ei se vauhtiin vaikuta.

        Jos on käytetty Sikaflexiä tms., niin on aivan hyvä vaihtoehto tuokin ettei tee mitään. Sikaflex ruuvi tai reiän täyttö epoksilla sulkee 99% veden potentiaalisesta reitistä laminaattiin. Riittää aivan hyvin. Ei vesi lasikuitua hajoita, ainakaan tällä tai seuraavalla vuosikymmenellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on käytetty Sikaflexiä tms., niin on aivan hyvä vaihtoehto tuokin ettei tee mitään. Sikaflex ruuvi tai reiän täyttö epoksilla sulkee 99% veden potentiaalisesta reitistä laminaattiin. Riittää aivan hyvin. Ei vesi lasikuitua hajoita, ainakaan tällä tai seuraavalla vuosikymmenellä.

        Se hajottaa, kun se sulaa ja jäätyy vuoronperään joka yö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se hajottaa, kun se sulaa ja jäätyy vuoronperään joka yö.

        Ei lasikuitu ime vettä lähellekään sellaisia määriä, että vesi voisi jäätyä.

        Osmoosi voi heikentää lasikuitua, mutta siinä menee kymmeniä vuosia eikä se nyt mistään muutaman millin reiästä aktivoidu.


    • Anonyymi

      Yhden vast olen paikannut siten, että tein pienet viisteet molemmin puolin n.10 mm poralla, sitten kemiallisesta metallista vaivsin sellasen pötkön jonka tungin reikään ja puristelin tiiviiksi. Avot hyvä tuli, toista kesää venho vedessä eikä vielä vuoda.( Ainakaan siitä kohtaa)..

      • Anonyymi

        Kemiallinen metalli on epoksikittiä.


    • Anonyymi

      Itse olen laittanut tuollaisiin pieniin reikiin silikonia, eikä ole ruvennut vuotamaan. Tässä tapauksessä voisi ottaa ruuvit irti yksi kerrallaan ja laittaa silikonia reikään ennenkuin ruuvaa takaisin. Toisessa vastauksissa mainittu ruuvien lyhentäminen kuulostaa myös hyvältä idealta. Jos mahdollista silikonia voi laittaa myös ulkopuolelle reikien kohdalle.

      • Anonyymi

        Tiedoksi sinulle, ettei silikonia pidä tuoda lähellekään venettä - eikä autoa.
        Jos ja kun sitä on köyttänyt ei myöhemmät laminoinnit tai maalaukset enää onnistu.
        Lisäksi sen silikonin poistaminen on painajaismaista ja erittäin työlästä.


      • Anonyymi

        Me puhutaan veneistä, ei kylpyhuoneesta :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedoksi sinulle, ettei silikonia pidä tuoda lähellekään venettä - eikä autoa.
        Jos ja kun sitä on köyttänyt ei myöhemmät laminoinnit tai maalaukset enää onnistu.
        Lisäksi sen silikonin poistaminen on painajaismaista ja erittäin työlästä.

        Älä käytä silikonia ellet osaa. Äläkä koskaan yritä maalata mitään. Mitä luulet tapahtuvan kun veneen pohja maalataan Hempelin Silic Onella? Maalattu viimeistä kertaa? Höpö höpö. Silikonin saa pois. Vesilinjan alla en sillä reikiä proppaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä käytä silikonia ellet osaa. Äläkä koskaan yritä maalata mitään. Mitä luulet tapahtuvan kun veneen pohja maalataan Hempelin Silic Onella? Maalattu viimeistä kertaa? Höpö höpö. Silikonin saa pois. Vesilinjan alla en sillä reikiä proppaisi.

        Millä silikonin saa pois?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedoksi sinulle, ettei silikonia pidä tuoda lähellekään venettä - eikä autoa.
        Jos ja kun sitä on köyttänyt ei myöhemmät laminoinnit tai maalaukset enää onnistu.
        Lisäksi sen silikonin poistaminen on painajaismaista ja erittäin työlästä.

        Minkähän vuoksi sitten akvaariot tiivistetään silikonilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkähän vuoksi sitten akvaariot tiivistetään silikonilla?

        Siihen työhön se silikoni on juuri tarkoitettu. Saniteetti työt.
        Niitä laseja ei kukaan ryhdy maalaamaan.
        Tuolla edellä joku suhtautui epäillen silikonin haittoihin koskien maalaustöitä.
        He voivat käydä kysymässä automaalaamosta heidän mielipiteensä silikonilla sotketuista pinnoista.
        Silikonin poistoon on olemassa aine, jota levitetään saastuneelle pinnalle ja annetaan vaikuttaa jonkin aikaa ja sitten pestään pois - tosi hidasta ja työlästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedoksi sinulle, ettei silikonia pidä tuoda lähellekään venettä - eikä autoa.
        Jos ja kun sitä on köyttänyt ei myöhemmät laminoinnit tai maalaukset enää onnistu.
        Lisäksi sen silikonin poistaminen on painajaismaista ja erittäin työlästä.

        Vanha totuushan on, että veneisiin silikonia ei saa edes tuoda muuten kuin tisseissä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen työhön se silikoni on juuri tarkoitettu. Saniteetti työt.
        Niitä laseja ei kukaan ryhdy maalaamaan.
        Tuolla edellä joku suhtautui epäillen silikonin haittoihin koskien maalaustöitä.
        He voivat käydä kysymässä automaalaamosta heidän mielipiteensä silikonilla sotketuista pinnoista.
        Silikonin poistoon on olemassa aine, jota levitetään saastuneelle pinnalle ja annetaan vaikuttaa jonkin aikaa ja sitten pestään pois - tosi hidasta ja työlästä.

        Automaalaamot hoitavat silikonin poiston rutiinilla tai yrityksen ja erehdyksen kautta kokemuksesta riippuen. Laatuun panostavat tekevät sen aina. Helpompi se silikonin poisto kuin uuden kuplivan maalin poisto ja uudelleen maalaaminen.


    • Kiitos kaikille kommenteista.

      Näiden perusteella ajattelin laittaa tuota epoksikittiä reikiin ja yrittää saada siitä tiiviin. Reikien koko tosiaan muutaman millin. Varmaan saa lastalla tasaisen.

      Onko jotain suosituksia merkistä tai mistä kannattaa ostaa? Vai onko sillä mitään väliä?

      • Anonyymi

        Kevrasta voit ostaa epoksihartsia ja lentotuhkaa erikseen, jolloin voit tehdä oman seoksen ja samalla saat erinomaiset neuvot.

        Tai sitten ostat venetarvikeliikkeestä. Tai mitä tahansa epoksiliimaa.

        Itse sekoitan kitit lentotuhkalla. Sitä voi laittaa tarpeen mukaan paljon tai todella paljon, jolloin kitistä saa joko juoksevaa tai paikallaan pysyvää. Epoksiksi kelpaa aivan yhtä hyvin liima kuin laminointihartsikin. Liimoissa on yleensä jo valmiiksi jotain sidosainetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevrasta voit ostaa epoksihartsia ja lentotuhkaa erikseen, jolloin voit tehdä oman seoksen ja samalla saat erinomaiset neuvot.

        Tai sitten ostat venetarvikeliikkeestä. Tai mitä tahansa epoksiliimaa.

        Itse sekoitan kitit lentotuhkalla. Sitä voi laittaa tarpeen mukaan paljon tai todella paljon, jolloin kitistä saa joko juoksevaa tai paikallaan pysyvää. Epoksiksi kelpaa aivan yhtä hyvin liima kuin laminointihartsikin. Liimoissa on yleensä jo valmiiksi jotain sidosainetta.

        Pinta täytyy joka tapauksessa puhdistaa hiomalla. Kittiä on ihan turha levittää likaiselle pinnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pinta täytyy joka tapauksessa puhdistaa hiomalla. Kittiä on ihan turha levittää likaiselle pinnalle.

        Porattu ja lohkeillut pinta on puhdas. Muualle ei tarvitse tarttuakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Porattu ja lohkeillut pinta on puhdas. Muualle ei tarvitse tarttuakaan.

        Tietysti on :D


      • Anonyymi

        Ruuvaa reikiin ulkopuolelta haponkestävät leveäkantaruuvit, esim KFR-mallia. Laita epoksia kierteisiin ja kannan alle. Kyllä se siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruuvaa reikiin ulkopuolelta haponkestävät leveäkantaruuvit, esim KFR-mallia. Laita epoksia kierteisiin ja kannan alle. Kyllä se siitä.

        Tai siten laita läpiviennit ja viisi kaikuanturia sekä 10 putkiläpivientiä. Jonkun läpiviennin kohdalle voi laitaa myös valon.


      • Anonyymi

        Suosittelen vielä tekemään reikää isommalla terällä pienen, muutaman millin senkkauksen/viisteen ulkopuolelle. Sillä varmistat, että epoksikittitulppa pysyy paikoillaan myös kun siihen kohdistuu vedenpaine ja vaikka ei olisikaan tarttunut täydellisesti. Senkkauksella myös parannat tulpan tarttuvuutta lisäämällä tartuntapinta-alaa. Ennen kittausta poista kitattavan alueen ympäriltä parin sentin halkaisijalta myrkkymaali kaapimalla. Sekin parantaa tarttuvuutta.

        Hommaan soveltuva valmis epoksikitti löytyy kaupasta. Esim https://www.motonet.fi/fi/tuote/387957/Hempel-Epoxy-Filler-013kg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruuvaa reikiin ulkopuolelta haponkestävät leveäkantaruuvit, esim KFR-mallia. Laita epoksia kierteisiin ja kannan alle. Kyllä se siitä.

        Kun joskus kysyin tuota samaa asiaa venemestarilta, niin hän totesi ettei rosteri ja epoksi oikein tykkää toisistaan.
        Hän tarkoitti, että rosteri on sellaista, ettei epoksi siihen tartu.
        Täällä on jo tullut hyvät ohjeet asiaan.
        Minäkin toistan vielä kerran. Kannattaa aluksi poistaa reiän ympäriltä kaikki myrkkymaalin jäänteet ja sitten seevata se reikä molemmin puolin. Sitten alapuolelle alumiiniteippi pitämään mömmöt kurissa kun yläpuolelta työntää epoksin sisään.
        Siitä tulee ikäänkuin ”epoksiniitti” siihen reikään.
        Bootmann


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun joskus kysyin tuota samaa asiaa venemestarilta, niin hän totesi ettei rosteri ja epoksi oikein tykkää toisistaan.
        Hän tarkoitti, että rosteri on sellaista, ettei epoksi siihen tartu.
        Täällä on jo tullut hyvät ohjeet asiaan.
        Minäkin toistan vielä kerran. Kannattaa aluksi poistaa reiän ympäriltä kaikki myrkkymaalin jäänteet ja sitten seevata se reikä molemmin puolin. Sitten alapuolelle alumiiniteippi pitämään mömmöt kurissa kun yläpuolelta työntää epoksin sisään.
        Siitä tulee ikäänkuin ”epoksiniitti” siihen reikään.
        Bootmann

        Olet täysin oikeassa ja tuossa tiivistyy se neuvo jota aloittaja haki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun joskus kysyin tuota samaa asiaa venemestarilta, niin hän totesi ettei rosteri ja epoksi oikein tykkää toisistaan.
        Hän tarkoitti, että rosteri on sellaista, ettei epoksi siihen tartu.
        Täällä on jo tullut hyvät ohjeet asiaan.
        Minäkin toistan vielä kerran. Kannattaa aluksi poistaa reiän ympäriltä kaikki myrkkymaalin jäänteet ja sitten seevata se reikä molemmin puolin. Sitten alapuolelle alumiiniteippi pitämään mömmöt kurissa kun yläpuolelta työntää epoksin sisään.
        Siitä tulee ikäänkuin ”epoksiniitti” siihen reikään.
        Bootmann

        Juu tuosta metallista ja epoksista tosiaan mainittiin jo aika alkumetreillä.


    • Kiitos ohjeista ja avusta kaikille kommentoijille.

      Olette palauttaneet uskoni internetin hyvyyteen.

      Enköhän näillä ohjeilla saa tuon veneeni kuntoon. Kiitos!

      • Anonyymi

        Kun vain osaa suodattaa kaikenlaisen kohinan keskeltä oikean sävelen, niin lopulta on käsissä oikeat nuotit D .
        T. Eräs toinen taiteilija


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7745
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1955
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      106
      1004
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      889
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe