uudet äidit, kantsii lukea

Nimetön

Epäilimme vauvallamme (nyt 2kk) koliikkia, sillä iltaitku alko n. kahden viikon ikäisenä. Meni suurinpiirtein niin että n. viiden-seitsemän aikoihin illalla aloitteli ja itkua saattoi jatkua koko illan kunnes oli ihan yliväsynyt ja itki sitten sitä. Kokeilimme cuplatonit, tarjottiin keitettyä vettä, kaikki mahdolliset asennot ja käytin jopa vyöhyketerapeutilla.
Lopppujen lopuksi syy itkuun oli nolostuttavan yksinkertainen: vauva oli nälkäinen! Vauva sai silloin pelkästään rintamaitoa ja ilmeisesti sitä ei sitten ollut riittävästi vaikka luulin kun niin tiheään syötiin (tuntuu että oli jatkuvasti tissillä). Eli kun vauva imi rintaa niin sai sitä kautta tosi paljon sitten ilmaa joka pisti mahan kipeäksi. Joka ilta tuli sitten 2-3 kakat myös.
Asia selvisi vasta 1kk neuvolatarkastuksessa kun vauva ei ollut kasvanut juuri mitään. Nyt annamme lisämaitoa ja elämä on muuttunut huomattavasti! Toki vieläkin tulee silloin tällöin "tavallisia" mahaitkuja mutta ne kuuluu varmaan asiaan.. Nyt kasvaa kovasti ja ei "turhista" itkeskele.
Eli kannattaa eliminoida nälän mahdollisuus pois. Itse en ymmärtänyt sitä kun tosiaan luulin että vauva syö hirveitä määriä kun aina halusi rintaa. Näin ensimmäisen vauvan kohdalla ei varmasti kaikki muutkaan osaa ymmärtää vauvan käytöstä vaikka näin jälkikäteen viisaana olisihan se pitänyt tajuta. Ilmeisesti ainakaan minun tapauksessani runsaskaan imetys ei lisännyt maidon määrää. Neuvolan täti tosin sanoi että voi olla rakenteellinen ongelma eli vauva saa tehdä tosi kovasti töitä että saa maitoa ja sehän lisää tietty ilmaa massussa.
Toivottavasti tästä ois jollekkin apua.. Hyvää kevättä kaikille! :)

8

7584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anya

      Meillä tehtiin esikoiselle syöttöpunnituksia ja viikkopunnituksia juuri nälän poissulkemiseksi, kun illat olivat pelkkää huutoa. Lapsen paino lisääntyi kiitettävästi. Uskoisin, että harvemmin kuitenkaan ihan nälästä on kyse, vaan on olemassa vaiva nimeltä koliikki. Kannattaa kuitenkin ottaa neuvolaan yhteyttä, jos epäilee, että vauva itkee nälkäänsä. Monesti vauvat syövät iltaisin tiuhaan ilman, että kyseessä on maidon riittämättömyys.

    • Kolmen äiti

      Hei. Näin se tosiaan on. Minäkin pidin tietämättänä ensimmäistä lastani nälässä. Vanhempi sukulainen yritti minua neuvoakin, että nälkäänsä vauva itkee, mutta minä kivenkovaan väitin, että ei voi olla, hän söi juuri tunti sitten. Vauva-parka. Toisia lapsiani olen sitten syöttänyt vaikka kaksi kertaa tunnissa. Rankkaa se on, mutta vauvat olivat tyytyväisiä ja normaalipainoisia. Eikä heistä ole lihavia tullut isonakaan. Päinvastoin, rauhallisempia lapsia ovat kuin "nälässä pidetty" esikoinen.

    • neljän lapsen äiti

      Epäilen itsekin, että moni vauva itkee nälkää ja syyksi laitetaan koliikki. Ja usein juuri niillä lapsilla on tätä "koliikkia", jotka ovat saavat ainoastaan rintaa. Itse olen imettänyt jokaista lastani n. puolivuotiaaksi saakka ja antanut tuttelia iltaisin ja aina kun siltä tuntui, että rintamaito ei riitä.

      Mielestäni monet nykyäidit eivät osaa käyttää maalaisjärkeä, vaan tekevät juuri niin kuin neuvolassa sanotaan. Jos terveydenhoitaja sanoo, että älä anna korviketta, vaan jatka sinnikkäästi imetystä, niin sitä touhua jatketaan hampaat irvessä ja lapsi vaan huutaa ja huutaa. Koliikki-tapauksille voisikin ensiksi suositella lisäruokaa ja jos sekään ei auta, niin sitten cuplatonta tms.

      • äiti

        Olen samaa mieltä että liian herkästi turvaudutaan selitykseen koliikki.Usein ruokaa lisäämällä vähenee iltahuudot ja kitinät.Ja tosiaan järkeä siihen että jos lapsi huutaa vaikka syönyt rintaa monta tuntia,hän ei ole saanut sieltä mahaa täyteen ,tyhjästä on paha nyhjäistä.Ja itselläni ei auttanut tiheät syötöt vaan piti odottaa n.4 tuntia ennenkuin rinnassa taas maitoa,annoin välillä korviketta.Imetin kahdeksan kuukautta.Siis turha stressi pois ja ajatellaan niin että imetys on hyvin yksilöllistä ja niin myös kaikki muu mikä liittyy vauvaan..


      • Rakel
        äiti kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että liian herkästi turvaudutaan selitykseen koliikki.Usein ruokaa lisäämällä vähenee iltahuudot ja kitinät.Ja tosiaan järkeä siihen että jos lapsi huutaa vaikka syönyt rintaa monta tuntia,hän ei ole saanut sieltä mahaa täyteen ,tyhjästä on paha nyhjäistä.Ja itselläni ei auttanut tiheät syötöt vaan piti odottaa n.4 tuntia ennenkuin rinnassa taas maitoa,annoin välillä korviketta.Imetin kahdeksan kuukautta.Siis turha stressi pois ja ajatellaan niin että imetys on hyvin yksilöllistä ja niin myös kaikki muu mikä liittyy vauvaan..

        Kiitos paljon edellisistä kommenteista. Meillä rintamaito riittää yleensä päivällä. Sitten illalla kuuden jälkeen vauva on jatkuvasti rinnalla. Kymmeneltä hän on pyhää raivoa täynnä, rintamaito ei yksinkertaisesti riitä. Annamme lapselle Tuttelia ja javot hän nukahtaa ja nukkuu vaihtelevasti neljästä kuuteen tuntiin. Olen täysin samaa mieltä, edellisten kirjoittajien kanssa, että nälkä saattaa olla yllättävän usein huudon syy.


    • anya

      Koliikki-itku on lähes yhtäjaksoista kovaa parkua, ei mitään itkeskelyä ja kitinää. Koliikkihuudon aikana vauva ei huoli maitoa missään muodossa, ei pullosta eikä rinnasta. Kun esikoinen oli sairaalassa nivustyräleikkauksen takia, sanoivat hoitajat ja lääkäri heti, että ei ole nälkäitkua. He näkivät myös sen, että maitoa ei lapsi huolinut. Koliikki-itkuja jatkui vielä leikkauksen jälkeen n. reilun kuukauden, eli ei ollut kyse myöskään tyrästä johtuvasta kivusta. Älkää ihmiset myöskään liian helpolla uskoko, että vauva itkee vain nälkäänsä. Koliikki on vaiva, joka on oikeasti olemassa, ja siinä ei totisesti ole kyse nälästä.

      • Nimetön

        totista totta silloin kun se oikeasti lapsella on. Minun ei ollut ainakaan tarkoitus kyseenalaistaa sitä kenenkään kohdalla mutta halusin antaa oman kokemukseni muiden nuorten äitien käyttöön jotka ehkä miettivät minkä takia lapsi itkee. Ei sitä ihan ensimmäisinä viikkoina erota (en ainakaan minä osannut) erottaa nälkäitkua muista itkuista vaan se itku tuntu aina niin pahalta, oli syy mikä tahansa. Nyt vauvan tapoja jo tuntien tiedän jo milloin on nälkä ja milloin joku muu asia. Ja ainakin meidän vauva kyllä osaa itkeä tosi kovasti kun tarpeeksi paljon suuttuu. :)


      • kuuden äiti
        Nimetön kirjoitti:

        totista totta silloin kun se oikeasti lapsella on. Minun ei ollut ainakaan tarkoitus kyseenalaistaa sitä kenenkään kohdalla mutta halusin antaa oman kokemukseni muiden nuorten äitien käyttöön jotka ehkä miettivät minkä takia lapsi itkee. Ei sitä ihan ensimmäisinä viikkoina erota (en ainakaan minä osannut) erottaa nälkäitkua muista itkuista vaan se itku tuntu aina niin pahalta, oli syy mikä tahansa. Nyt vauvan tapoja jo tuntien tiedän jo milloin on nälkä ja milloin joku muu asia. Ja ainakin meidän vauva kyllä osaa itkeä tosi kovasti kun tarpeeksi paljon suuttuu. :)

        Itselläni on kuusi lasta ja kokemusta siitä, kuinka vaikeaa on ihan pieneltä erottaa, miksi vauva huutaa korviasärkevästi. Kakkoslapsellamme oli koliikki, vaikka hän itki päivät ja nukkui yöt. Vain terveydenhoitajan ohje- pitää vauvaa ämpärissä niin, että massu oli lämpimässä vedessä- auttoi. Kolmas lapsi huusi aina klo 23-02 n. kuukauden ajan. Kyllä koliikkivauva tissiä huoli, mutta oli vain sen hetken hiljaa. Ekalla ja neljännellä lapsellamme ei ollut "huutoja". Viides lapsemme aloitti huudot pariviikkoisena. Imetin ja imetin jatkuvasti ja kannoin lasta liinassa, johon hän aina hetkeksi rauhoittui. Käytin häntä myös vyöhyketerapeutilla ja hän sai jotain homeopaattisia helmiä. Neuvolassa sitten todettiin, että paino ei ollut kuukaudessa juurikaan noussut. Tuntui uskomattomalta, että viides lapsemme oli huutanut nälkäänsä! Maidon tulo oli alkanut sairaalassa hyvin, mutta vauva imi laiskasti. Hän oli synnyttyään sokeritipassa ja sai sillon pullosta välillä maitoa. Johan huudot loppuivat, kun kotona rupesin antamaan tuttelia imetyksen lisäksi. Valitettavasti hän ei sitten parin kuukauden jälkeen huolinut tissiä lainkaan. Kuudennen lapsemme huudot rauhoittuivat vasta omneo-maidolla. Tissi kelpaa myös, mutta ei riitä, eivätkä tutteli ja nan käyneet lainkaan. Lapset eivät ole samanlaisia eivätkä samat konstit auta kaikille. Emmekä ole koskaan äiteinä täysin oppineita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1816
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      185
      1461
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      108
      1402
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      144
      1341
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      970
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe