Lääkikseen lukion jälkeen?

Anonyymi

Hei!
Olen 15-vuotias nuori, ja olen jo vuodet haaveillut meneväni lukion jälkeen hammaslääketiettä opiskelemaan. Tämä on hieman kyllä huvittavaa ja aikaista, mutta ainahan saa olla suunnitelmia :D
Keskiarvoni yläasteella on kutakuinkin 10. Olen todella kiinnostunut lääketieteestä ja todella motivoitunut opiskelija. Rakastan hammaslääkärissä käymistä, toisten auttamista ja käsitöiden tekemistä.
Tavoitteenani olisi päästä lääkikseen suoraan todistusvalinnalla, joten lukiossa todennäköisesti kirjoittaisin nämä aineet:
Äidinkieli
Biologia
Kemia
Fysiikka
Pitkä matematiikka
Psykologia

Kysymys kuuluu: kannattaisiko minun kirjoittaa englantia, sillä olen myös kiinnostunut psykologiasta, ja sinne katsotaan kieltä todistusvalinnassa. En koe olevani kuitenkaan kovin vahvoilla siinä. Pyrkimyksenäni olisi mennä kuitenkin Itä-Suomen yliopistoon, joten ällät todistuksessa ei olisi välttämättömiä.

Onko lukion bilsa, kemia ja fysiikka kuinka paljon erilaista kuin yläkoulussa?
Kannattaako panostaa näihin aineisiin jo tässä vaiheessa näin hyvin?

<33

6

1439

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hei! Kiva että olet jo noin motivoitunut :-D itse keksin hammaslääkärin ammatin juuri sun iässä ja täällä sitä nyt opiskellaan omaan unelma-ammattiin vaikka se silloin niin kaukaiselta tuntuikin! Varmasti on paljon hyötyä siitä, että sinulla on jo unelma jota tavoitella ja osaat valita kirjoitettavat aineet sen mukaan. Kirjoitin muuten samat aineet paitsi psykologian sijasta sen hankalan englannin... Kyllä sekin sujui kun vaan jaksoi harjoitella paljon (arjessa esim. sarjojen katsominen ja podcastien kuuntelu englanniksi).

Lukiokurssit syventää yläasteella opittuja asioita ja varmasti tulee paljon uutta opittavaa, mutta sitä ei kannata säikähtää. Itse pelkäsin ekana vuonna aivan turhaan koska kurssit tuntuivat aivan ylivoimasilta, mutta lopulta abivuonna asiat vain tuntuivat loksahtavan paikoilleen kirjoituksiin lukiessa. Eli kannattaa olla hereillä lukiossa, mutta älä yli rasita itseäsi turhaan vaan muista nauttia niistä vuosista! Kirjoitukset tulevat sitten aikanaan ja itsekin kävin niitä vielä lukion jälkeenkin korottamassa. Hurjasti tsemppiä opintoihin!

• Anonyymi

Hei! Kiva että olet jo noin motivoitunut :-D itse keksin hammaslääkärin ammatin juuri sun iässä ja täällä sitä nyt opiskellaan omaan unelma-ammattiin vaikka se silloin niin kaukaiselta tuntuikin! Varmasti on paljon hyötyä siitä, että sinulla on jo unelma jota tavoitella ja osaat valita kirjoitettavat aineet sen mukaan. Kirjoitin muuten samat aineet paitsi psykologian sijasta sen hankalan englannin... Kyllä sekin sujui kun vaan jaksoi harjoitella paljon (arjessa esim. sarjojen katsominen ja podcastien kuuntelu englanniksi).

Lukiokurssit syventää yläasteella opittuja asioita ja varmasti tulee paljon uutta opittavaa, mutta sitä ei kannata säikähtää. Itse pelkäsin ekana vuonna aivan turhaan koska kurssit tuntuivat aivan ylivoimasilta, mutta lopulta abivuonna asiat vain tuntuivat loksahtavan paikoilleen kirjoituksiin lukiessa. Eli kannattaa olla hereillä lukiossa, mutta älä yli rasita itseäsi turhaan vaan muista nauttia niistä vuosista! Kirjoitukset tulevat sitten aikanaan ja itsekin kävin niitä vielä lukion jälkeenkin korottamassa. Hurjasti tsemppiä opintoihin!

• Anonyymi

Kirjoittaisit melkein pelkkiä reaaliaineita. Tuolla tavalla ei taida päästä ylioppilaaksi. Sisällytä pakollisiin aineisiin ainakin englanti. Pakollisiin (4) äidinkieli, englanti, matematiikka ja yksi reaali. Muut reaalit ylimääräisinä mielesi mukaan. Pakollisiin ei voi sisältyä kahta reaaliainetta.

• Anonyymi

Kyllä suosittelisin kirjottamaan englannin, siitä saa kuitenkin enemmän pisteitä todistusvalinnassa ku psykasta.

Voit kyllä opiskella kaikki saatavilla olevat psykan kurssit, vaikka et kirjottaiskaan.

"Uudessa tutkintorakenteessa ylioppilastutkintoon on sisällytettävä vähintään viiden tutkintoaineen kokeet. Kaikkien kokelaiden on sisällytettävä tutkintoonsa äidinkielen ja kirjallisuuden koe. Lisäksi tutkintoon on sisällytettävä vähintään neljä eri tutkintoaineen koetta vähintään kolmesta seuraavasta ryhmästä: matematiikka, toinen kotimainen kieli, vieras kieli ja reaaliaine. Kokeisiin tulee sisältyä vähintään yksi pitkän oppimäärän koe." ( https://www.ylioppilastutkinto.fi/ylioppilastutkinto/k2022-tutkintouudistus )
      Jos oikein osasin lukea, sun pitää ton uuden tutkintorakenteen mukaan kirjottaa joku kieli.

• Anonyymi

Mitä noihin älliin tulee, niin Itäsuomen yliopistoon ei ainakaan yleislääketiedettä tänä vuonna päässyt lukemaan kolmella ällällä, vaikka muut arvosanat olivat E.

• Anonyymi

Minusta haaveesi eivät ole ollenkaan huvittavia tai aikaisia. Itse päätin lääketieteen urahaaveekseni 8-vuotiaana, ja sillä tiellä olen. Nyt erikoislääkäri ja tohtoriksi väitellyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe