Olen 47 vuotias nainen ja sain tänään yllättäen diagnoosin lonkkaani eli nivelrikko. Minulla alkoi yllättäen joulukuussa oikea lonkka vihoittelemaan ja nyt jo pelkkä kävely on hankalaa. Onko muilla ollut vaataavaa? Lääkäri ohjasi fysioterapiaan.
Nivelrikko 2 tason
7
731
Vastaukset
- AnonyymiMä olen 5-kymppinen, ja sairastanut nivelrikkoa kauan. 
 Oikeastaan se alkoi jo teini-iässä, alkuun polvista, sittemmin levinnyt laajemmaltikin.
 Mulle ei ole mitään tasoluokituksia koskaan annettu, vaikka nykyään on varmaan jo suurimmassa osassa kropan niveliä.
 Nivelten hoidoksi suositellaan yleensä liikuntaa, sanovat, että liike on lääke.
 Tavallaan sen ymmärtääkin, että nivelen liikkuminen vähän niinkuin voitelee niveltä, nivelnesteet ilmeisesti liikkuessa kulkevat nivelpinnoilla paremmin.
 Näin maallikkona ajattelen.- AnonyymiKiitos vastauksesta. Olin kyllä tosi järkyttynyt, koska olen kova liikkumaan ja haluan olla aktiivinen. Tässä syypää taisi olla vanha onnettomuus telinevoimistelussa ja silloin taisi jotain jäädä lonkkaam mikä aiheutti nyt tämän. Toivottavati pääsee vielä normaalisti kävelemään ja lenkkeilemään. Nyt pitää nilkuttaa ja jalka väsyy. Täytyy varmaan sinnikkäästi mennä vain. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kiitos vastauksesta. Olin kyllä tosi järkyttynyt, koska olen kova liikkumaan ja haluan olla aktiivinen. Tässä syypää taisi olla vanha onnettomuus telinevoimistelussa ja silloin taisi jotain jäädä lonkkaam mikä aiheutti nyt tämän. Toivottavati pääsee vielä normaalisti kävelemään ja lenkkeilemään. Nyt pitää nilkuttaa ja jalka väsyy. Täytyy varmaan sinnikkäästi mennä vain. Kun minulla alkoi polvet hajoamaan nivelrikon vuoksi, lääkäri kielsi juoksun ja kaiken muunkin tärähtelevän liikunnan polvien säästämiseksi. Myöhemmin sitten lääkäri totesi että polvinivelten kannalta ei saisi kävelläkään, mutta pakkohan se on. Loppujen lopuksi laitettiin tekonivel kun säryt oli niin pahat (polvessa enää epämääräiset luupinnat hieroi toisiaan). 

- AnonyymiLääkäri varmaan yrittää viivästyttää lonkkaproteesin laittoa, koska olet vielä nuori, ja sama proteesi ei ehkä kestä koko elinikääsi. 
 Turha kokea syyllisyyttä. Lähes jokaiselle tulee elämän aikana nivelrikko ainakin yhteen niveleen.
 Ole sitkeä hoidon vaatimisen suhteen. Ei ole järkeä, jos liikuntasi jää minimiin kipujen vuoksi ehkä kymmeniksi vuoksiksi, kunnes saat vihdoin arvosta lonkkaleikkauksen.
- AnonyymiOlen kuusikymppinen kuntoileva nainen. Polvi turposi ja kipeytyi viime keväänä, Bakerin kysta repesi. Kuvista sanottiin, että nivelrikkoa molemmissa polvissa. No, sitten ei enää juosta eikä hypitä. Reisilihakset täytyy pitää hyvässä kunnossa, silloin huonommatkin nivelet kestää paremmin. Oireeton nykyään. 
 Varmaan tuo sinun lonkkasikin rauhoittuu, kun kevennät liikuntaa joksikin aikaa, mutta kuntoutat ympäriöviä lihaksia.
 Yksi hyvä lisäravinne nivelille on gelatiini. Olen monta kertaa parantanut kipuilevia niveliä syömällä gelatiinijauhetta 1-2rkl/vrk. Sitä kun on rustoissamme luonnostaan, mutta ravinnossa hyvin vähän. Vai syökö monikin luukeittoa usein ?
- AnonyymiUiminen on kuulemma hyvä laji nivelongelmaiselle. 
- AnonyymiHei, olen 30 vuotias ja jouduin lopettamaan unelmani eli jalkapallon pelaamisen 17 vuotiaana polven nivel rikkoon.. Olen siitä lähtien etsinyt hoitokeinoja ja käynyt kaikki mahdolliset fysiot ja muut läpi, leikattukin on. Vasta kun tutustuin viime vuosina ravinnon ja öljyjen toimintaan kehossa alkoi minulla toipuminen ja nykyään 15 vuoden jälkeen pystyn reenaamaan täysillä taas. Eli nykyaikana syömme niin ravinne köyhää ruokaa koska tehotuotannon vaikutuksesta maaperä ei enää sisällä juurikaan ravinteita ja meillä alkaa olemaan puutoksia kehossa niin silloin alkavat tulla ongelmat. Jos haluat lisätietoja millä itse sain parannettua itseni niin ota ihmeessä yhteyttä niin kerron mielelläni lisää 😊 S. Posti [email protected] 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset8410431
- Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu1328667
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti906037
- Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueitanäin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään604198
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut484185
- Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueitasillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi804040
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät503699
- Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntäKriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi673139
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1133090
- Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliinja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali73087