Olen 47 vuotias nainen ja sain tänään yllättäen diagnoosin lonkkaani eli nivelrikko. Minulla alkoi yllättäen joulukuussa oikea lonkka vihoittelemaan ja nyt jo pelkkä kävely on hankalaa. Onko muilla ollut vaataavaa? Lääkäri ohjasi fysioterapiaan.
Nivelrikko 2 tason
7
618
Vastaukset
- Anonyymi
Mä olen 5-kymppinen, ja sairastanut nivelrikkoa kauan.
Oikeastaan se alkoi jo teini-iässä, alkuun polvista, sittemmin levinnyt laajemmaltikin.
Mulle ei ole mitään tasoluokituksia koskaan annettu, vaikka nykyään on varmaan jo suurimmassa osassa kropan niveliä.
Nivelten hoidoksi suositellaan yleensä liikuntaa, sanovat, että liike on lääke.
Tavallaan sen ymmärtääkin, että nivelen liikkuminen vähän niinkuin voitelee niveltä, nivelnesteet ilmeisesti liikkuessa kulkevat nivelpinnoilla paremmin.
Näin maallikkona ajattelen.- Anonyymi
Kiitos vastauksesta. Olin kyllä tosi järkyttynyt, koska olen kova liikkumaan ja haluan olla aktiivinen. Tässä syypää taisi olla vanha onnettomuus telinevoimistelussa ja silloin taisi jotain jäädä lonkkaam mikä aiheutti nyt tämän. Toivottavati pääsee vielä normaalisti kävelemään ja lenkkeilemään. Nyt pitää nilkuttaa ja jalka väsyy. Täytyy varmaan sinnikkäästi mennä vain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Olin kyllä tosi järkyttynyt, koska olen kova liikkumaan ja haluan olla aktiivinen. Tässä syypää taisi olla vanha onnettomuus telinevoimistelussa ja silloin taisi jotain jäädä lonkkaam mikä aiheutti nyt tämän. Toivottavati pääsee vielä normaalisti kävelemään ja lenkkeilemään. Nyt pitää nilkuttaa ja jalka väsyy. Täytyy varmaan sinnikkäästi mennä vain.
Kun minulla alkoi polvet hajoamaan nivelrikon vuoksi, lääkäri kielsi juoksun ja kaiken muunkin tärähtelevän liikunnan polvien säästämiseksi. Myöhemmin sitten lääkäri totesi että polvinivelten kannalta ei saisi kävelläkään, mutta pakkohan se on. Loppujen lopuksi laitettiin tekonivel kun säryt oli niin pahat (polvessa enää epämääräiset luupinnat hieroi toisiaan).
- Anonyymi
Lääkäri varmaan yrittää viivästyttää lonkkaproteesin laittoa, koska olet vielä nuori, ja sama proteesi ei ehkä kestä koko elinikääsi.
Turha kokea syyllisyyttä. Lähes jokaiselle tulee elämän aikana nivelrikko ainakin yhteen niveleen.
Ole sitkeä hoidon vaatimisen suhteen. Ei ole järkeä, jos liikuntasi jää minimiin kipujen vuoksi ehkä kymmeniksi vuoksiksi, kunnes saat vihdoin arvosta lonkkaleikkauksen. - Anonyymi
Olen kuusikymppinen kuntoileva nainen. Polvi turposi ja kipeytyi viime keväänä, Bakerin kysta repesi. Kuvista sanottiin, että nivelrikkoa molemmissa polvissa. No, sitten ei enää juosta eikä hypitä. Reisilihakset täytyy pitää hyvässä kunnossa, silloin huonommatkin nivelet kestää paremmin. Oireeton nykyään.
Varmaan tuo sinun lonkkasikin rauhoittuu, kun kevennät liikuntaa joksikin aikaa, mutta kuntoutat ympäriöviä lihaksia.
Yksi hyvä lisäravinne nivelille on gelatiini. Olen monta kertaa parantanut kipuilevia niveliä syömällä gelatiinijauhetta 1-2rkl/vrk. Sitä kun on rustoissamme luonnostaan, mutta ravinnossa hyvin vähän. Vai syökö monikin luukeittoa usein ? - Anonyymi
Uiminen on kuulemma hyvä laji nivelongelmaiselle.
- Anonyymi
Hei, olen 30 vuotias ja jouduin lopettamaan unelmani eli jalkapallon pelaamisen 17 vuotiaana polven nivel rikkoon.. Olen siitä lähtien etsinyt hoitokeinoja ja käynyt kaikki mahdolliset fysiot ja muut läpi, leikattukin on. Vasta kun tutustuin viime vuosina ravinnon ja öljyjen toimintaan kehossa alkoi minulla toipuminen ja nykyään 15 vuoden jälkeen pystyn reenaamaan täysillä taas. Eli nykyaikana syömme niin ravinne köyhää ruokaa koska tehotuotannon vaikutuksesta maaperä ei enää sisällä juurikaan ravinteita ja meillä alkaa olemaan puutoksia kehossa niin silloin alkavat tulla ongelmat. Jos haluat lisätietoja millä itse sain parannettua itseni niin ota ihmeessä yhteyttä niin kerron mielelläni lisää 😊 S. Posti [email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1566899Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.334033Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.1142022- 611906
- 821446
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1931444Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll731091Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 20213984- 48979
Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa225947