Nivelrikko 2 tason

Anonyymi

Olen 47 vuotias nainen ja sain tänään yllättäen diagnoosin lonkkaani eli nivelrikko. Minulla alkoi yllättäen joulukuussa oikea lonkka vihoittelemaan ja nyt jo pelkkä kävely on hankalaa. Onko muilla ollut vaataavaa? Lääkäri ohjasi fysioterapiaan.

7

573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mä olen 5-kymppinen, ja sairastanut nivelrikkoa kauan.
      Oikeastaan se alkoi jo teini-iässä, alkuun polvista, sittemmin levinnyt laajemmaltikin.

      Mulle ei ole mitään tasoluokituksia koskaan annettu, vaikka nykyään on varmaan jo suurimmassa osassa kropan niveliä.

      Nivelten hoidoksi suositellaan yleensä liikuntaa, sanovat, että liike on lääke.
      Tavallaan sen ymmärtääkin, että nivelen liikkuminen vähän niinkuin voitelee niveltä, nivelnesteet ilmeisesti liikkuessa kulkevat nivelpinnoilla paremmin.
      Näin maallikkona ajattelen.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta. Olin kyllä tosi järkyttynyt, koska olen kova liikkumaan ja haluan olla aktiivinen. Tässä syypää taisi olla vanha onnettomuus telinevoimistelussa ja silloin taisi jotain jäädä lonkkaam mikä aiheutti nyt tämän. Toivottavati pääsee vielä normaalisti kävelemään ja lenkkeilemään. Nyt pitää nilkuttaa ja jalka väsyy. Täytyy varmaan sinnikkäästi mennä vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Olin kyllä tosi järkyttynyt, koska olen kova liikkumaan ja haluan olla aktiivinen. Tässä syypää taisi olla vanha onnettomuus telinevoimistelussa ja silloin taisi jotain jäädä lonkkaam mikä aiheutti nyt tämän. Toivottavati pääsee vielä normaalisti kävelemään ja lenkkeilemään. Nyt pitää nilkuttaa ja jalka väsyy. Täytyy varmaan sinnikkäästi mennä vain.

        Kun minulla alkoi polvet hajoamaan nivelrikon vuoksi, lääkäri kielsi juoksun ja kaiken muunkin tärähtelevän liikunnan polvien säästämiseksi. Myöhemmin sitten lääkäri totesi että polvinivelten kannalta ei saisi kävelläkään, mutta pakkohan se on. Loppujen lopuksi laitettiin tekonivel kun säryt oli niin pahat (polvessa enää epämääräiset luupinnat hieroi toisiaan).


    • Anonyymi

      Lääkäri varmaan yrittää viivästyttää lonkkaproteesin laittoa, koska olet vielä nuori, ja sama proteesi ei ehkä kestä koko elinikääsi.

      Turha kokea syyllisyyttä. Lähes jokaiselle tulee elämän aikana nivelrikko ainakin yhteen niveleen.

      Ole sitkeä hoidon vaatimisen suhteen. Ei ole järkeä, jos liikuntasi jää minimiin kipujen vuoksi ehkä kymmeniksi vuoksiksi, kunnes saat vihdoin arvosta lonkkaleikkauksen.

    • Anonyymi

      Olen kuusikymppinen kuntoileva nainen. Polvi turposi ja kipeytyi viime keväänä, Bakerin kysta repesi. Kuvista sanottiin, että nivelrikkoa molemmissa polvissa. No, sitten ei enää juosta eikä hypitä. Reisilihakset täytyy pitää hyvässä kunnossa, silloin huonommatkin nivelet kestää paremmin. Oireeton nykyään.

      Varmaan tuo sinun lonkkasikin rauhoittuu, kun kevennät liikuntaa joksikin aikaa, mutta kuntoutat ympäriöviä lihaksia.

      Yksi hyvä lisäravinne nivelille on gelatiini. Olen monta kertaa parantanut kipuilevia niveliä syömällä gelatiinijauhetta 1-2rkl/vrk. Sitä kun on rustoissamme luonnostaan, mutta ravinnossa hyvin vähän. Vai syökö monikin luukeittoa usein ?

    • Anonyymi

      Uiminen on kuulemma hyvä laji nivelongelmaiselle.

    • Anonyymi

      Hei, olen 30 vuotias ja jouduin lopettamaan unelmani eli jalkapallon pelaamisen 17 vuotiaana polven nivel rikkoon.. Olen siitä lähtien etsinyt hoitokeinoja ja käynyt kaikki mahdolliset fysiot ja muut läpi, leikattukin on. Vasta kun tutustuin viime vuosina ravinnon ja öljyjen toimintaan kehossa alkoi minulla toipuminen ja nykyään 15 vuoden jälkeen pystyn reenaamaan täysillä taas. Eli nykyaikana syömme niin ravinne köyhää ruokaa koska tehotuotannon vaikutuksesta maaperä ei enää sisällä juurikaan ravinteita ja meillä alkaa olemaan puutoksia kehossa niin silloin alkavat tulla ongelmat. Jos haluat lisätietoja millä itse sain parannettua itseni niin ota ihmeessä yhteyttä niin kerron mielelläni lisää 😊 S. Posti [email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe