Kuinka hyvin osuisi kompassilla Tanskan salmista New Yorkiin?

Anonyymi

Muinoin purjehdus lienee ollut yhdenlaista arvaamista, koska kartat olivat epätarkkoja. Ihme että löysivät vielä kotiin.

Mitenköhän nykyään löytäisi pelkällä kompassilla Tanskan salmista New Yorkiin, kun oletettaisiin, että kaupallista liikennettä ei ole eikä sitä voi hyödyntää.

22

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuskin kuitenkaan ilman paikannusta matkan varrella. Pelkällä merkintälaskulla aika mahdoton tehtävä nykyäänkin. Silloin ei vielä ollut yhtä tarkkaa tietoa merivirroista, eikä Unolla ollut hyrräkompassiakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin kuitenkaan ilman paikannusta matkan varrella. Pelkällä merkintälaskulla aika mahdoton tehtävä nykyäänkin. Silloin ei vielä ollut yhtä tarkkaa tietoa merivirroista, eikä Unolla ollut hyrräkompassiakaan.

        Paikannus matkan varrella nyt on rutiinitoimenpide muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikannus matkan varrella nyt on rutiinitoimenpide muutenkin.

        Niinhän se on, mutta kysymys koski pelkällä kompassilla New Yorkiin löytämisestä. Sitä ei Uno tehnyt, vaan hänellä oli sekstanttikin. Aika vähän muita paikannustapoja tuolloin oli keskellä Atlantia.


    • Anonyymi

      Osuttaisiin kyllä Pohjois-Amerikan itärannikolle, jos katsoo isoympyräreittiä Englannin kanaalista kohden New Yorkia niin ensin törmättäisiin Newfoundlandin koilliskulmaan ja siitä Nova Scotian rannikkoa nuollen kohden lounasta. Ellei sitten muksahdettaisi Grönlannin kärkeen ensin kuten viikingeille pääsi käymään.

    • Anonyymi

      Pitää välillä kiivetä maston huippuun ja katsoa että suunta pysyy kohti Vapaudenpatsasta.

    • Anonyymi

      Ei pelkällä kompassilla osu New Yorkiin. Vaikka ajat tiettyä suuntaa, tuuli ja merivirrat aiheuttavat sortoa joka noin pitkällä matkalla aiheuttaa merkittävän poikkeaman. Sekstantilla voi paikantaa itsensä keskellä valtamerta ja kartasta ottaa uudet suunnat.

      • Anonyymi

        Sekstantin lisäksi tarvitsee kellon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekstantin lisäksi tarvitsee kellon.

        Kyllä, jos haluaa myös pituuspiirin tietoonsa. Jos haluaa osua New Yorkiin riittää että menee länteen oikeaa leveyspiiriä pitkin, siihen riittää että mittaa leveyspiirinsä Pohjatähden ja horisontin välisestä kulmasta. Kun tarpeeksi kauan seilaa niin osuu varmasti


    • Anonyymi

      Ilman kompassiakin polynesialaiset seilasivat Hawaijin ja Uuden Seelannin väliä. matkalla olevat kohteetkin löytyivät. Kartalla kärpäsen paskan kokoiset kohteet ovat aika paljon vaativampia kuin isot mantereet. Taidot siirtyivät isiltä pojille.

    • Anonyymi

      "Ilman kompassiakin polynesialaiset seilasivat Hawaijin ja Uuden Seelannin väliä."

      Kuinka moni pääsi perille ja kuinka moni kuoli merelle?

      • Anonyymi

        Ei välttämättä kovin monikaan eksynyt merelle. Niillä oli omat navigointikeinot, esimerkiksi Magalhaes alkuasukasopas osasi aina osoittaa kotisaarensa suunnan kysyttessä, mikä aiheutti hämmästystä päällystön keskuudessa. Polynesialaisten navigointi perustui perimätietoon eikä aivan tarkkaan tiedetä mitä kaikkea siihen kuului, joka tapauksessa ainakin pilvien, lintujen ja heijastuvien aaltujen tarkkailua.


    • Anonyymi

      Aika vaikeaa olisi. Asteen heitto tekee 100km 5000km matkalla. Ainakaan omalla kompassilla en pääse asteen tarkkuuteen.

    • Anonyymi

      Jos jostain Skagerrakista lähtee NewYorkin suuntaan kompassin mukaan niin tömähtää Skotlantiin.

      • Anonyymi

        Isoympyrällä ei osu, mutta sen sijaan joutuu New Foundlandin pohjoispuolelle ja sen jälkeen tulee manner vastaan.


    • Anonyymi

      Isoympyräreitistä täällä jotkut horisevat, mutta kompassisuunnalla ei moista synny. Loksodromi siitä tulisi.

      Isoympyräreitti vaatisi suunnan muuttamista aika ajoin, ja se taas hiukan laskemista. Pitäisi myös tietää sijainti silloin, kun suuntaa korjaa.

      Latitudipurjehduksena voisi onnistua, mutta silloin pitäisi fuskata ajamalla ensin etelään New Yorkin korkeudelle - ja suunnata sitten leveyspiiriä pitkin suoraan länteen. Tai ei se mitään fuskausta olisi, voisihan etelään ajaa kompassin avulla. Ellei siinä olisi maa-alueita edessä. Jos taas rantoja pitkin saa ajella, niin miksi ei sitten ajelisi kompassisuunnalla länteen ja etsisi sitte New York samalla metodilla?

      • Anonyymi

        Kun nyt purjehduspalstalla ollaan kompassilla navigointi tarkoittaa väkisin tuollaisella matkalla merkintälaskua. Ei ole mitenkään realistista, että voisi purjehtia ko. matkan yhdellä kompassisuunnalla. Varmasti osuu vastatuulia matkalle. Silloin voi valita reitiksi myös isoympyrän.

        Merkintälaskulla ja näköhavainnoilla ei ole toivoakaan löytää suoraan perille. Oikean mantereen toki löytää.

        Tai onhan INS myös merkintälaskua. Nykyään ehkä riittävän tarkan laitteiston tuollaiseen reissuun saa tonnilla. 70-luvulla nuo tulivat liikennelentokoneisiin. Löysivät Atlannin ylilennolla lentokentän muutaman sadan metrin tarkkuudella hyödyntämättä mitään muuta paikannusta. Mutta silloin siis pitää olla tarkat kiihtyvyysanturit ja gyrot, jotka maksavat edelleen kymmeniä tuhansia euroja.


    • Anonyymi

      Kyllä kartalla, kellolla ja kompassilla perille löytää, vaan ei kovin tarkasti. Virtauksia ja sortoa olis hyvä yrittää arvioida ja sitä suuntaa pitää matkan aikana tietty muuttaa. Sekstantti parantaisi osumatarkkutta merkittävästi ja olisi kohtuullisen tarpeellinen lisäys jotta tuollaisessa merimatkassa olisi käytännön järkeä. Niillä sitä sorron ja virtausten tuomaa virhettä pystyy vähän konkretisoimaan.

      • Anonyymi

        Minä en tarvitse edes mitään kelloa tai karttaa kun suunnistan kompassin mukaan. Aina olen löytänyt jonnekin perille.


    • Anonyymi

      On ehdotettu inertiasuunnistusta, merkintälaskua ja sekstantteja. Kompassilla piti mennä.

      Ratkaisuni (ilmeisesti New Yorkin leveyspiiri on tiedossa, koska kartasta saa oletetun kompassisuunnan, joskin vene pitäisi vetää Brittein saarten yli heti aluksi jos Tanskan salmista pitää lähteä yhdellä suunnalla): Ajellaan ensin Atlanttia etelään, vaikka rannikkoa seuraten NY:n leveyspiirille. Siinä kompassi käyttöön ja ajamaan suoraan länteen erannot ja eksymät ja virtaukset mahdollisuuksien mukaan huomioon ottaen. Aina pilvettömänä yönä tarkistetaan pohjantähdestä, että on pysytty oikealla leveyspiirillä. On jo kotona naulattu kaksi rimanpätkää oikeaan kulmaan tätä sihtailua varten. Tällä konstilla osuu ehkä noin 100 merimailin tarkkuudella kohdalleen. Rantaan kun pääsee niin kyselee intiaaneilta josko olisi saarta myydä helminuhoja vastaan. Neuvovat sitten Manhattanille.

      • Anonyymi

        Milläs tarkkuudella luulet rimanpätkillä saavasi pohjantähden korkeuden tarkistettua? Toinen rima siis horisonttiin ja toinen pohjantähteen. Vene heiluu ja yhtäaikaa et molenpia voi saada näkökenttään. 5 astettakin kuulostaa vaikealta tehtävältä ilman sekstanttia. 1 aste on jo 60 mpk eli aika epätodennäköistä saada näköhavaintoa Vapaudenpatsaasta.

        Purjeveneellä on tuo matka mahdoton yhtä kompassisuuntaa ajamalla, kun tulee väkisin vastatuulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milläs tarkkuudella luulet rimanpätkillä saavasi pohjantähden korkeuden tarkistettua? Toinen rima siis horisonttiin ja toinen pohjantähteen. Vene heiluu ja yhtäaikaa et molenpia voi saada näkökenttään. 5 astettakin kuulostaa vaikealta tehtävältä ilman sekstanttia. 1 aste on jo 60 mpk eli aika epätodennäköistä saada näköhavaintoa Vapaudenpatsaasta.

        Purjeveneellä on tuo matka mahdoton yhtä kompassisuuntaa ajamalla, kun tulee väkisin vastatuulta.

        Purjeveneellä tuommoinen matka on tietysti mahdoton eikä Amerikkaan ole kukaan koskaan purjehtinut mutta sukellusveneellä se saattaisi onnistua kun ei tarvitse välittää aallokosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      93
      4397
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4366
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4036
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2947
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2571
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2133
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      341
      2112
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2069
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1685
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1452
    Aihe