vatsa alhaalla

Nimetön

alkaako synnytys yleensä ennen laskettua aikaa jos vatsa on alhaalla. näin olen jostain kuullut...
minulla on ollut aina maha melko alhaalla, vieläkin 31 5. kun makaan niin vain navan korkeudella on kumpua ja seistessäkin näyttää siltä kun maha roikkuisi löysänä edessä.
ei ollenkaan niin korkealla ja pyöreänä kuin muilla odottavilla.
terveydenhoitaja ei ole kyllä sanonut mitään...

10

6585

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa

Itselläni rvk 28 ja maha "valuu" alas ja liikkeet tuntuu yleensä tosi alhaalla, joskus potkut tuntuu jopa vähän napaa ylempäsä silloin lenee kaveri oikein päin kun muuten majailee poikittain.

• uusia oireita

Maha on alhaalla niinku tossa edellisessä kirjottelin ja viime yönä valvoin suppareiten vuoksi joita tuli säännölisesti puolentunnin ajan.
        Kohdunkaulahan mulla on jo lyhentyny ja paikat pehmenneet.
        Neuvolan täti anto ajan ens viikolle ja sano et nyt pitää ottaa rauhallisemmin, laps sais kasvaa vielä ainakin 6-8vk sit ois suotavaa sen syntyä.

Rupes vähän 4 lapsen äitiäkin mietityttämään et kuinka kiire tällä lapsella onkaan tähän maailmaan?
        Serkkuni laps synty rvk 24 ja jäi henkiin tosin keskolassa oli yli puoli vuotta kun painoakin oli vaan reilut 500g. Nyt on terve laps tietysti jotain keskosten ongelmia on mut perus terve kuitenki.

• Minni

älkää vielä nuolaisko, sillä teillä on vielä paljon raskautta jäljellä ja mahanne tulevat kasvamaan reilusti!!!

• Äiti83^

Näin on näppylät.. masu kasvaa vielä.. mullakin tuli masuun raskausarpia vielä rv 39, ja sitä ennen ei ollut tullut yhtään, masu sai siis oikeen kunnon kasvupyrähdyksen viimisillä viikoilla.

• valuu alaspäin

Itselläni huomasin selvän eron jossain siinä viikon 29 loppupuolella, eli mielestäni vatsani selvästi putosi alaspäin. Viikolla 31 3 vauva oli kääntynyt pariksi päiväksi alaspäin (omien tuntemusten = painoi alapäätä ja pahasti, sekä neuvolan tädin ulkoisen tunnustelun mukaan) No, sieltä se kääntyi näemmä uudelleen ylöspäin. Nyt raskausviikkoja 34 2 ja taas alkaa tuo painon tunne alapäässä.

Siskoni lapsi (nyt terve 6v) syntyi viikolla 31 4 ja nykyään kuulemma viikosta 34 lähtien ei edes yritetä pitää sisällä. Joten älä huoli, maha saa olla alhalla, se ei tarkoita välttämättä muuta kuin sitä, että vauva kääntyilee kun sillä vielä on tilaa.

• Mulla oli...

...koko raskauden ajan maha todella alhaalla ja laski laskemistaan, poika syntyi 3 päivää yli lasketun ajan! Rauhaisaa odottelua vain!

• Krisse 25

Mulla on kanssa maha aikas alhaalla, liikkeet tuntuu korkeintaan navan just yläpuolella. Mutta viikkoja on vasta vajaa 32, joten eiköhän tää tästä vielä kasva, tilaa on ainakin. Ja yhtään supistusta en oo vielä rekisteröinyt, joten luulis nyt pysyvän sisällä toukan sinne lähemmäs laskettua aikaa, vaikka alhaalla onkin.

Se lienee vaan mun kohtu, joka alkaa alhaalta ja voihan lantiokin olla sen verran tilava, että toukka mahtuu sinne niin hyvin. Sitä teoriaa kannattais myös se, että terkka ei käsikopelolla saanut vauavn päätä hyppysiinsä viime neuvolassa, missä lienee ollut jemmassa!

• roikkuu ja riippuu

Komppaan edellistä, että kohtu ilmeisesti mahtuu tilavaan lantioon niin hyvin että se mahdollistaa hyvin alhaalla olevan mahan.

Itselläni on tosiaan hyvin leveä lantio ja maha tosi alhaalla oikeastaan koko raskauden ajan. Alkaa roikkua selvästi noin rv 20 maissa, jolloin maha on tarpeeksi iso että se ylipäänsä pystyy roikkumaan (tai pyöristyy kivasti ylöspäin pallomahaksi, kuten joillain onnellisilla käy). Siitä eteenpäin se sitten roikkuukin yhä enemmnän loppua kohti, eli rintojen alta alkavaa nättiä kumpua ei tule koskaan. Tämä on enemmänkin sellainen melkein haarojen välissä roikkuva kaljamaha, joka lepää loppuraskaudessa istuessa reilusti reisien päällä.

Ei minunkaan terveydenhoitajani löytänyt enää melkein koko loppuraskauden aikana käsikopelolla tunnustelemalla vauvan päätä. Siis silloin kun olin edellisen kerran raskaana. Nyt olen toista kertaa eikä olla vielä niin pitkällä. Samaten sf-mitta kulki koko ajan alakäyrällä ja välillä sen allekin. Vaavi oli jemmannut itsensa tosi alas.

• roikkuu ja riippuu

Vastaanpa tähän, vaikka onkin vanha ketju. Voi olla silti jollekin ajankohtainen. Itselleni ainakin on ;)

Mahani oli koko ensimmäisen raskauden ajan tosi alhaalla. Muilla näkemilläni raskaana olevilla naisilla oli hieno pyöreä pallomaha, joka alkoi rintojen alapuolelta. Itselläni oli rskauden keskivaiheilta loppuun asti hirveän alhaalla oleva "roikkumaha".

Lääkäri sanoi viimeisessä neuvolalääkärillä tehdyssä tarkastuksessa, muistaakseni reilu kuukausi ennen laskettua aikaa, että vauva on jo laskeutunut ja pää kiinnittynyt eli ihan lähtökuopissa. Arveli että vauva syntyy hyvin suurella todennäköisyydellä ennen laskettua aikaa ja aika isolla todennäköisyydellä jopa ennenaikaisesti. Käski olla tekemättä enää mitään raskaita hommia, edes imuroimasta kotona.

Eipä se vauva mitään etuajassa syntynyt. Synnytin rv 41 3 eli 10 päivää yli lasketun ajan. Synnytys käynnistyi supistuksilla omia aikojaan. Vauva oli pieni, 47 cm ja 3140 kg. Otin ihan loppuraskaudessa pari mahakuvaa muistoksi ja kun nyt katson niitä jälkeenpäin, niin ihan h*lvetin rumaltahan se näytti :D Kun pidin paksua talvitakkia, en tiedä että älysikö kukaan edes että maha johtui raskaudesta, vai menikö jonkun muun lihomisen piikkiin :D Painoa tosin tuli koko raskauden aikana yhteensä 7 kg, joten todellakaan lihonut. Kaikki nuo kilot jäivät synnytyslaitokselle. Olin sitä paitsi ollut ennen raskautta hoikka (BMI 19,8)

Odotan nyt toista lastamme rv 22 1 ja maha on ihan samanlainen kuin viimeksi. Alhaallahan se roikkuu. Ehkä minulla on sellainen ruumiinrakenne että se mahdollistaa tällaisen raskausmahan? Lantioni on hyvin leveä, sen ympärys on lähes metrin ja raskauden aikana se levenee heti pari senttiä, jolloin se on tasan 100 cm. Olen ollut normaalipainoinen ennen kumpaakin raskautta (ennen ensimmäistä BMI 19,8, ennen tätä toista BMI 22) ja olen 165 cm pitkä. Pitkä ja hoikka, jonka vaatekoko on kuitenkin leveän lantion (ja niitä tasapainottavien leveiden hartioiden) takia 40 tai M.

Neuvolassa ei sanottu tuosta mahasta mitään edellisen raskauden aikana. Sf-mitta meni alakäyrällä ja välillä sen allekin. Huomasin itse että vauva "laskeutui" myös vähän aikaisemmilla viikoilla kuin neuvolasta annettu opas antoi ymmärtää sen tapahtuvan. Sf-mitta notkahti samalla tilapäisesti.

Hyvää tässä on se, että kasvava maha ei paina keuhkoja pahasti missään vaiheessa, joten hengittäminen sujuu sen puolesta hyvin.

Huonoa on vähän enemmän: Maha on tietysti omasta mielestä vähän ruma. Siitä ei tule ikinä sellaista nättiä palloa.

Myös äitiyshousujen valinta on tarkkaa. Vain sellaiset tuntuvat päällä hyvältä, missä on todella olemattoman matala vyötärönauha ja sitten mahan päälle vedetään leveä resoriosa. Nimittäin kaikki missävyötärön puolelle tuleva joustamaton kangasosa nousee yhtään liian ylös, painaa jo sen alhaalla sijaitsevan massun alaosaa tuskallisesti. Mitkään lantiomalliset matalat farkut tms. jotka eivät ole erityisesti äitiysmallistosta, eivät tule kysymykseenkään. Itse asiassa myös omistamani toiset äitiysfarkut painavat yllättäen mahaa liian ylhäältä, vaikka niissä vaikutti vielä kuukausi sitten ne hankkiessani olevan tarpeeksi matala etuosa ja sitten se hyvä resori.

Myös mahdollisen tukivyön käyttö näyttää hieman koomiselta. Olen tarvinnut kummassakin raskaudessa Anita-tukivyötä noin rv 20 lähtien, koska minulle tulee jo varhain ns. lantion löystyminen mikä aiheuttaa liiallista ristiselän liikkuvuutta ja iskiastyyppisiä kipuja. Vyö auttaa niihin hyvin liikkuessa pidettäessa. Mutta: tykivyökin on tehty malliltaan sellaisille, joilla maha sijaitsee ylempänä. Minulla käy niin, että lantiolle eli vatsan alle tuleva tarravyö riittää hädin tuskin pituutensa puolesta, vaikka vyön pitäisi olla muuten minulle sopiva. Samaan aikaan mahan päälle tarkoitettu pussimallinen kangas jää ihan tyhjäksi pussiksi, koska niin ylhäällä ei ole mitään mahaa minkä sinne tunkisi :D Soman pallomahan kanssa tuo näyttäisi tietysti normaalilta. No, pääasia että se hoitaa hommansa eli auttaa liikkuessa selkäkipuihin. Eihän se vaatteiden alta toisille näy.

Ja vielä se, että maha lepää istuessa reilusti reisien päällä :D Se on tässä ikävämpää, että se aiheuttaa kävellessä ja seisossa aika reilua painontunnetta tuonne alakertaan. Vauva on todellakin alhaalla.

Oletettavasti tämä raskaus menee tuon roikkumahan kanssa kuten edellinenkin. Olen yrittänyt olla rasittamatta itseäni hirveästi, ettei tule ainakaan sen takia ennenaikaisuutta.

Näin kai se vain on, että meitä kaikkia ei ole siunattu nätin muotoisella mahalla. Pääasia kuitenkin, että sieltä mahasta putkahtaa lapsi, joka on mielellään myös terve. Ei kai muulla lopulta ole niin väliä. Aina ei voi voittaa mahan muodossa :D

• roikkuu ja riippuu

Hups, ajatushärö. Tarkoitin kirjoittaa että alle keskimittainen ja hoikka eikä mitään pitkä ja hoikka. 165 senttinen kun olen... Ajatus ei kulje enää tähän aikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      58
      4118
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      126
      2944
    3. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      43
      2643
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      65
      2197
    5. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      437
      1797
    6. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      62
      1277
    7. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      72
      1266
    8. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      57
      1170
    9. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259