Kärsin viime kesänä ja syksynä aika vaikeasta unettomuudesta ja ahdistuksesta ja jouduin syömään unilääkkeitä. Nyt nukun yöni aika hyvin, joskus tosin saattaa olla unettomia öitä, yleensä 1 yö viikossa...unettomuudesta jäi aikamoiset traumat ja pelkään jatkuvasti, että unettomuus palaa takaisin (mitä ei kyllä kannattaisi ajatella), jos en saakaan jostain syystä heti unta, menen aivan panikkiin (muistot unettomuuskierteestä palaavat), miten voisin unohtaa koko unettomuuden? Uskon, että jos pystyisin unohtamaan koko unettomuuden, voisin "parantua" lopullisesti unettomuudesta. Kesällä menen uusiin töihin ja pelot uudesta unettomuuskierteestä palaavat :( Voisinpa unohtaa koko unettomuuden! Voimia kaikille teille, jotka kärsivät unettomuudesta!
unettomuuden pelko
3
1619
Vastaukset
- heinä
Mulla on tuosta kanssa kokemusta nyt noin 13 vuoden ajalta... No, kyllä otan huomattavasti rauhallisemmin nyt mutta ennen olin tosiaankin täysin paniikissa jos en pian sänkyynmenon jälkeen saanut unta.
Mulla ei ole mitään yleispäteviä ohjeita, olenhan itsekin kärsinyt tuosta pitkään ja vain aika on näköjään auttanut. Mutta silloin kun pahin unettomuuskierre alkoi ja joudun sen vuoksi terapiaan, niin neuvottiin vain olemaan liikaa panostamatta tuohon nukahtamiseen. Jos ei uni ala tulla niin ei pidä jäädä sänkyyn pyörimään (mulle ainakin sängystä oli tullut hirveän ahdistava paikka tuon unettomuuden myötä) vaan nousta ylös, mielellään mennä eri huoneeseen tekemään jotain muuta. Lukemaan, katsomaan videota, kuuntelemaan musiikkia, mikä nyt itsestä tuntuu mukavalta ja rauhoittavalta. Silloin mulle jatkuvasti painotettiin, että ei yhden yön valvominen ole maailmaakaatava asia, vaan ihan normaalia, jokaisella on tuommoisia öitä. No helppohan se on sanoa jos ei itsellä ole pitempiä unettomuuskausia ollut. Minulle tehtiin pari kertaa akupunktio korvanlehteen =) ja se itse asiassa auttoi todella.
Et sanonut oletko jo kokonaan lopettanut unilääkkeiden käytön ja auttoivatko ne silloin aikanaan... Jos lääkkeistä on apua, niin ne kannattaa aina pitää käden ulottuvilla. Silloin voi tosiaan riittää, että tietää niiden olevan olemassa.
Itselleni on fyysinen aktiviteetti tärkeä juttu, enkä panosta siihen ollenkaan tarpeeksi. Fyysisesti väsyneenä ei välttämättä kerta kaikkiaan jaksa stressata niin paljon. Lankesin pitkäksi aikaa siihen loukkuun että kun kerran unettomuuden takia olin niin hirveän väsynyt päivisin, niin pakollisen koulun / työn jälkeen en jaksanut oikein tehdä mitään. Iltaan mennessä ahdistus täytti kaikki ajatukset, mietti vaan että mitä jos en TAASKAAN saa unta, miten kestän enää. Pitää kuitenkin vaan yrittää jaksaa järjestää itselleen muuta tekemistä ja ajattelemista.
No, joka tapauksessa toivotan sinulle paljon voimia. On joka tapauksessa tosi hyvä että jo nukut yleensä ottaen hyvin! Silloinhan ollaan menossa oikeaan suuntaan...- alkuperäinen kirjoittaja
Hassua, nukahin toissa yönä vasta neljältä ja eilen illalla oli paha riita avomieheni kanssa, joten OLIN VARMA että en nuku lainkaan, yllätyksekseni nukuinkin melkein 9 h:) Eli kun en enää edes miettinyt että saanko unta, vaan pidin itsestään selvänä että EN SAA UNTA, niin siloin nukuinkin todella hyvin, hassua. Minulla on välillä kausia jolloin nukun todella hyvin esim. useita viikkoja ja välillä jos on stressiä, niin valvon joitakin öitä. Käytän Zolpidemia tarvittaessa (nykyään todella harvoin, yleensä vasta jos ei ole nukkunut edellisenäkään yönä), ehkä noin 1-2 kertaa kuukaudessa. Eli olen hyvää vauhtia parantumassa unettomuudesta...Itsekin käyn terapiassa ja kokeilin rentoutumiskasettia, mikä oli hyvä juttu:) Olen kanssa ruvennut käymään aerobicissä ja talvella hiihdin, mikä varmaan auttoi unettomuudesta paranemisessa, viime kesänä olin kanssa niin poikki, etten kyennyt mihinkään fyysiseen liikuntaan...ja leposykekin silloin oli varmaan 100 :(
- jeejee
Mulla on nukahtamisongelmia silloin kun mä tiedän, että seuraavana päivänä on jotain tärkeää ja pitää herätä aikasin. Esim alkuviikosta su-ma yönä en nukkunut ollenkaan ja ma-ti ja ti-ke öinä nukuin noin 3 tuntia. Nukahdin joskus klo 01. Tämä johtuu varmaa siitä että aamulla piti kuudeksi mennä töihin ja sinne oli kanssa mentävä. Pelkäsin että en nukahda, ja hoidan työni huonosti väsyneenä. Tänään oli vapaapäivä, eikä ollut unettomuuden pelkoa. Kattelin lätkää ja nukahdin heti. Kiva fiilis kun sain pitkästä aikaa nukuttua! Mulle kävis nää vapaa-aamut useamminkin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275