Moi. Asennusohjeissa sanotaan, että lämmityslaitteen asennuksen saa tehdä vain asennuskoulutuksen saanut asentaja. Mikä juttu tämä on? Eikö riitä, että tekee asennuksen itse, seuraa ohjeita ja tekee sen oikein?
Webaston asennus
12
626
Vastaukset
- Anonyymi
Sitten kun se itse asennettu ei takuuaikana toimikaan niin tulee varmaankin se juttu?
- Anonyymi
Kyllä häkki heilahtaa, eli vankilaan voi joutua jos itse asentelee noita...
Paitsi, että noissa on sähkölaitteita, jota voivat aiheuttaa tulipaloja, niin kaiken lisäksihän noi on tulilaitteita, eli täysin lain vastaista itse asennella, ellei ole lain mukaista koulutusta ja pätevyyttä.
Pitäisi nyt jokaisella, joka edes moista harkitsee, olla sen verran vastuun tuntoa, että jos vaikka myy tai perikunta joksus myy veneen jollekin, niin sehän voi vaikka kuolla tai saada häkämyrkytyksen tai kuolla tulipaloon tai mitä vaan!
Vaarallista touhua sanon minä, ja kaiken lisäksi laitonta!- Anonyymi
Kyseisen vehkeen käyttöjännite on 12 volttia. Mitään sähköpätevyyttä ei tarvita asentajalta. Polttoainekäyttöinen lämmitin on lupa asentaa kenen vaan. ! Mitään lupia ei tarvi.
- Anonyymi
Toi juttu on varmasti siksi, että tulee tuo pakoputkisto oikein asennettua häkä/paloturvallisuuden takia. Meitä asentajia, kun on laajakirjo ja valmistaja ei halua kenenkään kuolevan tai veneen palavan.
Huolellinen asentaja osaa tietysti asentaa itse, mutta vastuu kysymys jää auki esimerkiksi vakuutuksen suhteen jos tulipalo yllättäisi (erittäin harvinainen) - Anonyymi
Vakuutussyistä minäkin olen joskus pyytänyt kotiin tai mökille ammattilaisen vaikka itsekin osaisin.
Merellä taas kyse on turvallisuudesta. Jos ollaan yötä veneessä en halua että perheeni saa häkää, jos taas ollaan ulkona enemmän kuin uintimatkan päässä niin haluan kyllä tehdä voitavani ettei tule tulipaloja tai bläkoutteja. - Anonyymi
Monet tiedot ja taidot ovat sellaisia, jotka voi hankkia ihan itse lukemalla, harjoittelemalla ja tekemällä. Opettelivathan terroristitkin lentämään matkustajakonetta riittävän hyvin osuakseen torneihin.
Muodollisella koulutuksella on kuitenkin omat hyvät puolensa:
- se on helpoin tapa oppia asiat
- siinä on kaikki tarvittava tieto työn tekemiseen. Itse oppineelta voi joku keskeinen asia jäädä kokonaan pimentoon, koska se ei vain tule mieleen
- koulutuksella osoitetaan muille osaaminen
- tutkinnolla osoitetaan kyky omaksua asioita ja tehdä pitkäjänteistä työtä sen eteen. Sillä on merkitystä työnantajalle ja työn tilaajalle
- Tutkinnolla osoitetaan myös kyky noudattaa sääntöjä ja ohjeita. Suurin osa ihmisitä pystyy siihen, mutta ainakin kaikkein huonoiten normeihin soputuvat eivät pysty tutkintoa suorittamaan
Eli jos haluaa tehdä alan töitä, päästä helpolla tai tietää kaikki keskeiset asiat, tutkinnosta on merkittävää etua. - Anonyymi
Kiitokset kommenteissa. Eräässäkin hinnastossa tästä "lisävarusteesta" tulisi 5000eur lisähintaa veneelle. Kaikkine varusteineen Air top 40 maksaa noin 2500eur. Tietysti voisi kysyä pelkän laitteen asennusta, ja asentelisi itse putkistot ja suulakkeet.
- Anonyymi
Juuri näin pääset halvimmin ja oikein. Pitkät vedot kannattaa myös eristää, niin puhaltaa kuumempaa ilmaa...
- Anonyymi
Voit asentaa itse, kukaan ei tule tarkastamaan.
Mutta jos et osaa niin älä asenna. - Anonyymi
Ohje, joka pätee kaikkeen asentamiseen:
Jos osaat, voit asentaa itse. Jos et osaa, mutta kyseessä on vaaraton laite, voit kokeilla miten käy. Jos et osaa ja kyseessä on mahdollisesti väärin asennettuna vaaraa aiheuttava laite (kuten lämmitin) niin älä edes yritä. - Anonyymi
Samaa mieltä edellisten kommenttien kanssa. Jos et ole ennen asentanut pa toimista lämmitintä veneeseen, ei kannata ottaa riskiä. Jos veneessäsi ei ole jo tehtaalla suunniteltua paikkaa lämmittimelle, ja asennat paikkaan, johon sen helpoiten saa voi jo alku mennä pieleen. Jos veneestäsi vain puuttuu lämmitin, mutta joka ollut valittavissa uuteen veneeseen, niin ota yhteys veneen valmistajaan/jälleenmyyjään. Sieltä parhaiten saat hyviä neuvoja. Vielä parempi olisi, jos jollakin tutullasi on samanlainen vene, johon valmistaja on sen asentanut, käy katsomassa miten putket vedetty, mistä lämmitin ottaa polttoilman ja lämmitettävän ilman, pakoputken läpivienti, johdotukset ym. yksityiskohdat.
Minä vaihdoin itse lämmittimen veneeseeni, kun entiselle tuli tunnit täyteen (piirikortti vika) Oli helppo homma, koska entinen oli Webasto 3500 ja uusi Websto AirTop 40. Uusi sopi kaikkien liitosten osalta entiselle paikalleen. Jopa ohjausyksikköstä tuleva moninapainen kaapeli sopi uuteen. Ainoa, mikä oli muuttunut oli pa pumppu ja sen kaapeli. Paikalliselta myyjältä kun ostin uuden, sain sieltä myös tarvittavat kaapelin. Hyvin onnistui ja toimii myös hyvin.- Anonyymi
"Jos et ole ennen asentanut pa toimista lämmitintä veneeseen, ei kannata ottaa riskiä."
Muuten asiallinen vastaus, mutta tuo lainattu kohta on kummallinen. Eihän sillä ole väliä oletko ennen asentanut, vaan oleellista on että osaatko. Voit osata vaikka et ennen olisi asentanut. Joskushan se ammattilainenkin asensi ensimmäisen kerran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812