Minkä ikäisenä lapsenne sanoi ekan selvän sanan?
EKA SANA
10
2222
Vastaukset
- tarja
nuorimmaisin sanoi n.10kk 4 ensimmäistä sanaansa.kukka,mummo,äiti ja puu...
- 2xäiskä
Meillä tyttön ensimmäiset sanat, äiti, lamppu, eno, apina. Vuoden ikäisenä jo lauseita. Käveleminen sitten jäikin puheen jalkoin, sen oppi 1v 1kk.
- Marjo
äitienpäivälahjaksi (tosin päivää ennemmin)! Poika oli silloin 10 kk. Sitten tuli tosi hiljaista tahtia muita sanoja ja 1 v 6 kk repesi: jätkä alkoi pulputtaa 10 uuden sanan päivävauhdilla ja nyt kun on 1 v 9 kk puhuu ihan täysillä monen sanan lauseita.
- ...
tuo 10kk näyttää olevan aika yleistä. Itsekin mietin samaa, koska mun poika on nyt 6kk. Tässä pari harvinaisen aikaista ekan sanan sanojaa, jotka tosin ei ole ihan kunnolla niitä sanoneet, mutta kaiktenkin: Tuttuni poika sanoi 'äiti' ja 'izi' ekan kerran 5kk vanhana, jolloin ei vielä varmasti ymmärtänyt mitä sanoi, mutta matki isäänsä joka toisteli hälle näitä sanoja. Taito unohtui kun alkoi liikkuminen kiinnostaa enemmän. Isoveljeni taas aikoinaan oli 7kk iässä osoittanut autoja ja hokenut 'aukni' eli hän oli jo tajunnut että sanalla on merkitys, muttei osannut sanoa sitä oikein. Hänkin oli sitten unohtanut puhumisen vielä useammaksi kuukaudeksi ennenkuin oppi lisää sanoja.
- halla
esikoinen sanoi ekan sanansa (pallo) 11 kk iässä ja puhetta alkoi tulla kunnolla 1v3kk iässä ja lauseita puhui 1,5 ikäisenä.
kuopus sanoi ekan sanansa (äiti)8kk iässä ja muita yksittäisiä sanoja tuli pian mutta kunnolla alkoi puhumaan vasta vähän alle 2 vuoden iässä.
Eli aikas eritavoin nämä mun pojat ovat kehittyneet puheen suhteen =) - terri
"Lamppu" oli eka sana jota lapsi selvästi käytti tarkoittamaan tiettyä esinettä, oikein sormella osoittaen. Sitten pian perässä tulivat nämä vakiot "äiti", "hauva", "kukka" jne.
- mirkku
naurettiin kun emma 8 kuukautta sanoi topakasti kummilleen "ota" kun ojensi leluaan. vahingossa kylläkin, mutta sattui juuri oikeaan paikkaan oikeat ääntelyt.
meillä tosiaan vasta ättää, nännää, nennee ja muita älyttömiä attaa örinöitä. heh...
minä itse taas siinä vuoden iässä olen ekat sanani sanonut, kun yöllä olen herännyt pinnasängyssä pomppimaan ja kikatellut"hyppää heittää" sitten yhtä aikaa.- 1v sama sana koko ajan
Mä opin ekaksi sanaksi hypää pois kun isoveli ja isä leikkivät jänis istuu maassa leikkiä pompien hoi sitä sanaa lähes koko ajan en käytänyt muuta sanaa ennen kuin kaksi vuotiaana opituani lisää sanoi.
- Emäntä
Eka sana oli kakka ja äiti sana tuli samoihin aikoihin. Tyttö on kovin kova puhumaan ja puhui pitkiäkin lauseita jo 1,5 v. ärrä ja ässä tulivat tyylipuhtaasti jo alle 2 v. mutta tämä on tosi yksilöllistä. Monet tutut lapset eivät paljoa puhu esim. vielä 3 vuotiaanakaan vaikka todella fiksuja muuten ovatkin
- äityli80
puhumaan oppi 10kk iässä.Kaikki sanat tuli vuoden ikäisenä selvästi. Kävelemään poika oppi 8kk iässä ja kovaa on ollut meno sen jälkeen:=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391