EKA SANA

äippis

Minkä ikäisenä lapsenne sanoi ekan selvän sanan?

10

2222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarja

nuorimmaisin sanoi n.10kk 4 ensimmäistä sanaansa.kukka,mummo,äiti ja puu...

• 2xäiskä

Meillä tyttön ensimmäiset sanat, äiti, lamppu, eno, apina. Vuoden ikäisenä jo lauseita. Käveleminen sitten jäikin puheen jalkoin, sen oppi 1v 1kk.

• Marjo

äitienpäivälahjaksi (tosin päivää ennemmin)! Poika oli silloin 10 kk. Sitten tuli tosi hiljaista tahtia muita sanoja ja 1 v 6 kk repesi: jätkä alkoi pulputtaa 10 uuden sanan päivävauhdilla ja nyt kun on 1 v 9 kk puhuu ihan täysillä monen sanan lauseita.

• ...

tuo 10kk näyttää olevan aika yleistä. Itsekin mietin samaa, koska mun poika on nyt 6kk. Tässä pari harvinaisen aikaista ekan sanan sanojaa, jotka tosin ei ole ihan kunnolla niitä sanoneet, mutta kaiktenkin: Tuttuni poika sanoi 'äiti' ja 'izi' ekan kerran 5kk vanhana, jolloin ei vielä varmasti ymmärtänyt mitä sanoi, mutta matki isäänsä joka toisteli hälle näitä sanoja. Taito unohtui kun alkoi liikkuminen kiinnostaa enemmän. Isoveljeni taas aikoinaan oli 7kk iässä osoittanut autoja ja hokenut 'aukni' eli hän oli jo tajunnut että sanalla on merkitys, muttei osannut sanoa sitä oikein. Hänkin oli sitten unohtanut puhumisen vielä useammaksi kuukaudeksi ennenkuin oppi lisää sanoja.

• halla

esikoinen sanoi ekan sanansa (pallo) 11 kk iässä ja puhetta alkoi tulla kunnolla 1v3kk iässä ja lauseita puhui 1,5 ikäisenä.

kuopus sanoi ekan sanansa (äiti)8kk iässä ja muita yksittäisiä sanoja tuli pian mutta kunnolla alkoi puhumaan vasta vähän alle 2 vuoden iässä.

Eli aikas eritavoin nämä mun pojat ovat kehittyneet puheen suhteen =)

• terri

"Lamppu" oli eka sana jota lapsi selvästi käytti tarkoittamaan tiettyä esinettä, oikein sormella osoittaen. Sitten pian perässä tulivat nämä vakiot "äiti", "hauva", "kukka" jne.

• mirkku

naurettiin kun emma 8 kuukautta sanoi topakasti kummilleen "ota" kun ojensi leluaan. vahingossa kylläkin, mutta sattui juuri oikeaan paikkaan oikeat ääntelyt.
      meillä tosiaan vasta ättää, nännää, nennee ja muita älyttömiä attaa örinöitä. heh...
      minä itse taas siinä vuoden iässä olen ekat sanani sanonut, kun yöllä olen herännyt pinnasängyssä pomppimaan ja kikatellut"hyppää heittää" sitten yhtä aikaa.

• 1v sama sana koko ajan

Mä opin ekaksi sanaksi hypää pois kun isoveli ja isä leikkivät jänis istuu maassa leikkiä pompien hoi sitä sanaa lähes koko ajan en käytänyt muuta sanaa ennen kuin kaksi vuotiaana opituani lisää sanoi.

• Emäntä

Eka sana oli kakka ja äiti sana tuli samoihin aikoihin. Tyttö on kovin kova puhumaan ja puhui pitkiäkin lauseita jo 1,5 v. ärrä ja ässä tulivat tyylipuhtaasti jo alle 2 v. mutta tämä on tosi yksilöllistä. Monet tutut lapset eivät paljoa puhu esim. vielä 3 vuotiaanakaan vaikka todella fiksuja muuten ovatkin

• äityli80

puhumaan oppi 10kk iässä.Kaikki sanat tuli vuoden ikäisenä selvästi. Kävelemään poika oppi 8kk iässä ja kovaa on ollut meno sen jälkeen:=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe