EKA SANA

äippis

Minkä ikäisenä lapsenne sanoi ekan selvän sanan?

10

2267

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarja

nuorimmaisin sanoi n.10kk 4 ensimmäistä sanaansa.kukka,mummo,äiti ja puu...

• 2xäiskä

Meillä tyttön ensimmäiset sanat, äiti, lamppu, eno, apina. Vuoden ikäisenä jo lauseita. Käveleminen sitten jäikin puheen jalkoin, sen oppi 1v 1kk.

• Marjo

äitienpäivälahjaksi (tosin päivää ennemmin)! Poika oli silloin 10 kk. Sitten tuli tosi hiljaista tahtia muita sanoja ja 1 v 6 kk repesi: jätkä alkoi pulputtaa 10 uuden sanan päivävauhdilla ja nyt kun on 1 v 9 kk puhuu ihan täysillä monen sanan lauseita.

• ...

tuo 10kk näyttää olevan aika yleistä. Itsekin mietin samaa, koska mun poika on nyt 6kk. Tässä pari harvinaisen aikaista ekan sanan sanojaa, jotka tosin ei ole ihan kunnolla niitä sanoneet, mutta kaiktenkin: Tuttuni poika sanoi 'äiti' ja 'izi' ekan kerran 5kk vanhana, jolloin ei vielä varmasti ymmärtänyt mitä sanoi, mutta matki isäänsä joka toisteli hälle näitä sanoja. Taito unohtui kun alkoi liikkuminen kiinnostaa enemmän. Isoveljeni taas aikoinaan oli 7kk iässä osoittanut autoja ja hokenut 'aukni' eli hän oli jo tajunnut että sanalla on merkitys, muttei osannut sanoa sitä oikein. Hänkin oli sitten unohtanut puhumisen vielä useammaksi kuukaudeksi ennenkuin oppi lisää sanoja.

• halla

esikoinen sanoi ekan sanansa (pallo) 11 kk iässä ja puhetta alkoi tulla kunnolla 1v3kk iässä ja lauseita puhui 1,5 ikäisenä.

kuopus sanoi ekan sanansa (äiti)8kk iässä ja muita yksittäisiä sanoja tuli pian mutta kunnolla alkoi puhumaan vasta vähän alle 2 vuoden iässä.

Eli aikas eritavoin nämä mun pojat ovat kehittyneet puheen suhteen =)

• terri

"Lamppu" oli eka sana jota lapsi selvästi käytti tarkoittamaan tiettyä esinettä, oikein sormella osoittaen. Sitten pian perässä tulivat nämä vakiot "äiti", "hauva", "kukka" jne.

• mirkku

naurettiin kun emma 8 kuukautta sanoi topakasti kummilleen "ota" kun ojensi leluaan. vahingossa kylläkin, mutta sattui juuri oikeaan paikkaan oikeat ääntelyt.
      meillä tosiaan vasta ättää, nännää, nennee ja muita älyttömiä attaa örinöitä. heh...
      minä itse taas siinä vuoden iässä olen ekat sanani sanonut, kun yöllä olen herännyt pinnasängyssä pomppimaan ja kikatellut"hyppää heittää" sitten yhtä aikaa.

• 1v sama sana koko ajan

Mä opin ekaksi sanaksi hypää pois kun isoveli ja isä leikkivät jänis istuu maassa leikkiä pompien hoi sitä sanaa lähes koko ajan en käytänyt muuta sanaa ennen kuin kaksi vuotiaana opituani lisää sanoi.

• Emäntä

Eka sana oli kakka ja äiti sana tuli samoihin aikoihin. Tyttö on kovin kova puhumaan ja puhui pitkiäkin lauseita jo 1,5 v. ärrä ja ässä tulivat tyylipuhtaasti jo alle 2 v. mutta tämä on tosi yksilöllistä. Monet tutut lapset eivät paljoa puhu esim. vielä 3 vuotiaanakaan vaikka todella fiksuja muuten ovatkin

• äityli80

puhumaan oppi 10kk iässä.Kaikki sanat tuli vuoden ikäisenä selvästi. Kävelemään poika oppi 8kk iässä ja kovaa on ollut meno sen jälkeen:=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      35
      2196
    2. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1293
    3. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      56
      1278
    4. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      35
      1215
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1161
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      39
      874
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      122
      759
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      721
    9. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      55
      565
    10. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      21
      562
    Aihe